آموزشسئو

چگونه یک رپورتاژ آگهی مناسب برای سایت خود پیدا کنیم؟

ریپورتاژ آگهی نوعی بک لینک پولی است که از سایت های معتبر برای افزایش اعتبار و سئو گرفته می شود. معمولا همه سایت ها از ریپورتاژ استفاده می کنند. اما نکته مهم این است که از سایت های معتبر و مناسب برای کسب و کار خودمان استفاده کنیم. این موضوع به قدری با اهمیت است که بدون داشتن سایت معتبر و مرتبط با کسب و کارتان شروع به ریپورتاژ رفتن کنید چون در غیر اینصورت عاقبتی جز ضرر مالی نخواهد داشت. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه یک رپورتاژ مناسب برای سایت خود پیدا کنیم؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

ریپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یک روش تبلیغی است که در آن اسپانسر تبلیغات پول خود را صرف انتشار مطالب تبلیغاتی‌اش در یک سایت معتبر می‌کند. با این کار محتوای تبلیغاتی شما می‌تواند در سایت‌های پربازدید منتشر شده و به‌راحتی به دست جامعه هدفتان برسد. بنابراین واضح است که اصلی‌ترین بخش در انتشار یک رپورتاژ آگهی پیدا کردن یک سایت مناسب برای انتشار آن است.

البته فراموش نکنید که بازدیدکنندگان سایت‌ها اصلا حوصله خواندن یک متن 100 درصد تبلیغاتی را که پر از تعریف و تمجید از برند موردنظر باشد، ندارند. پس باید پیش از هر چیز شما یک محتوای خوب برای ارائه رپورتاژ آگهی خود تهیه کنید. در این محتوا تبلیغات تنها 30 درصد کار را تشکیل می‌دهد و 70 درصد باقیمانده باید به مخاطب شما این حس را القا کند که متنی که می‌خواند اصلا یک متن تبلیغاتی نیست. درواقع متن تبلیغاتی شما باید به‌گونه‌ای نوشته شود که در عین اینکه در تمام طول خواندن متن نام برند شما را در ذهن مخاطب فریاد میزند، حاوی اطلاعات موثر و مفیدی برای مخاطب شما باشد.

چرا باید اهمیت رپورتاژ آگهی را جدی بگیریم؟

با استفاده از یک رپورتاژ آگهی شما می‌توانید سوار بر اعتبار سایت منتشرکننده ذهن مخاطبان را درنوردیده و اعتبار برند خود را بالا ببرید. ممکن است برای خود شما هم پیش آمده باشد که تبلیغاتی را که در حین بالا آمدن یک سایت مزاحم کارتان می‌شوند، با کلافگی یا حتی عصبانیت رد کرده باشید. ازاین‌رو مهم است که شما آگهی خود را در قالب یک کادر بی‌ارزش در گوشه یک سایت پربازدید به مخاطب عرضه نکنید. بلکه در قالب یکی از مطالب سایت آن را در اختیار مخاطب قرار دهید تا بتوانید اعتبار و ارزش برند خود را بالا ببرید.

بخوانید
زامبی پیج چیست و چه ویژگی های مهمی دارد؟

چرا باید در سایت های معتبر ریپورتاژ برویم؟

پایه هر کسب‌و‌کار و فروشی بازاریابی است. روش‌های سنتی و کم بازده تبلیغات این روزها کم‌تر به چشم می‌آیند و همین امر هم سبب می‌شود تا صاحبان مشاغل کمتر سراغ آن‌ها بروند؛ مثلاً درج آگهی در روزنامه یا بنرهای سطح شهر! اگر قصد دارید پیشرفت سریع‌تری داشته باشید باید محیط‌هایی که دارای وسعت بیشتری هستند و سرعت انتقال اطلاعات بالاتری دارند را برگزینید. رپورتاژ آگهی در سایت‌های معتبر می‌تواند تمام انتظارات شما را از یک بازاریابی تأثیرگذار برآورده کند.

بررسی ریپورتاژ آگهی های بهینه

از این رو باید بتوانید یک سایت خوب را برای رپورتاژ آگهی درخشیدن هر چه بیشتر کسب‌و‌کارتان پیدا کنید که یک میزبان مناسب برای محتوای شما باشد. رپورتاژ آگهی هر چند بازده بالایی دارد ولی اگر بخواهید حرفه‌ای عمل کنید باید در انتخاب سایت نیز بیشترین دقت را داشته باشید تا بازدهی بالایی را از روش رپورتاژ آگهی دریافت کنید. برای این کار به یک سری نکات توجه داشته باشید و مشاوران حرفه‌ای را در این زمینه به کار بگیرید.

بهترین سایت برای انتشار رپورتاژ آگهی چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که پیش از این گفتیم، انتشار رپورتاژ در مجموع با 2 هدف مختلف انجام می‌شود:

  • معرفی و برندینگ کسب و کار شما: وقتی رسانه درستی را انتخاب کنید، رپورتاژ هم می‌تواند در فروش شما تاثیر داشته باشد و هم در شناخته شدن برندتان.
  • افزایش رتبۀ گوگل ‌وب‌سایت شما: رپورتاژ به منزلۀ معرفی وب‌سایت شما توسط منتشرکننده است و یکی از تکنیک‌های سئو به حساب می‌آید.

حالا قصد داریم 8 معیار را به شما معرفی کنیم که بر اساس آنها می‌توان تشخیص داد که منتشر کردن رپورتاژ در یک وب‌سایت، چقدر در رسیدن به هر یک از این دو هدف به شما کمک خواهد کرد.

موضوع یک وب ‌سایت

اولین معیاری که می‌تواند ارزش رپورتاژ دادن در یک وب‌سایت را برای شما مشخص کند، موضوع وب‌سایت مورد نظر است. هر چقدر این موضوع به زمینۀ کاری شما نزدیک‌تر باشد، انتشار رپورتاژ آگهی در آن وب‌سایت برای شما ارزشمندتر خواهد بود.

بخوانید
چگونه بک‌لینک‌های سایت را بررسی کنیم؟ (معرفی 3 ابزار مهم)

نمونه رپورتاژ دیجیاتواحتمالاً در این لحظه پیش خودتان می‌گویید که این موضوع بدیهی است و نیازی به گفتن ندارد. مسلماً وقتی یک وب‌سایت موضوعی مرتبط با کار شما داشته باشد، شانس اینکه کاربران آن به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر است. کاملاً هم درست فکر می‌کنید. اما این تنها دلیل اهمیّت داشتن موضوع یک سایت نیست.

مرتبط بودن یک وب‌سایت در تاثیری که رپورتاژ روی سئو سایت شما می‌گذارد هم فرق ایجاد می‌کند. اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال، بگذارید یک سوال دیگر از خود بپرسیم: اگر من یک آشپز باشم و به شما یک رستوران را پیشنهاد دهم، بیشتر به من اعتماد خواهید کرد یا وقتی که من خودم چندان سر رشته‌ای از غذا ندارم؟ گوگل هم دقیقاً مثل شما فکر می‌کند. یعنی وقتی از یک سایت مرتبط لینک می‌گیرید، ارزش بیشتری برای این لینک قائل می‌شود.

مخاطبان سایت

اگر هدف شما از رپورتاژ آگهی فقط سئو نیست و دوست دارید دیده شوید، پس مهم است که مخاطبانِ رسانۀ مد نظرتان را نیز بشناسید. هر چقدر مخاطبان این رسانه به مشتریان بالقوه شما نزدیک‌تر باشند، ارزش این رسانه برای شما بیشتر خواهد بود.

برای آنکه بتوانید یک رسانۀ درست را از نظر نوع مخاطب انتخاب کنید، لازم است دو سوال را از خود بپرسید:

مخاطبان این رسانه چه کسانی هستند؟

شناخت سن، جنسیت، علایق و ویژگی‌های کسانی که مخاطب یک سایت هستند، قطعاً می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. مثلاً اگر قرار است رپورتاژ خبری شما دربارۀ یک وسیله برای آشپزخانه باشد، پس هدف اصلی شما، زنان خانه دار هستند و باید به سراغ سایت‌هایی بروید که مخاطبان اصلی آنها را این قشر از افراد تشکیل می‌دهند.

آیا این وب‌سایت دارای خواننده‌های ثابتی است؟

وب‌سایت‌های پربازدید را از نظر نوع مخاطب می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دستۀ اول وب‌سایت‌هایی هستند که دارای خواننده‌های ثابت‌اند. خواننده‌هایی که مدام به آنها سر می‌زنند و مطالب جدیدشان را می‌خوانند. دستۀ دوم هم وب‌سایت‌هایی هستند که خوانندۀ ثابت ندارند، اما با حضور پر رنگ در گوگل، توانسته‌اند بازدیدکنندگان بسیار زیادی داشته باشند.

در حالت اول، شما می‌توانید مطمئن باشید که رپورتاژتان توسط خواننده‌ها دیده خواهد شد. اما در حالت دوم، برای اینکه مقالۀ شما دیده شود، حتماً باید رتبۀ خوبی را در گوگل کسب کند.

بخوانید
تأثیر تولید محتوا بر روی سئو سایت

تعداد و نوع لینک‌ها

سایت‌های مختلف معمولاً قوانینی متفاوت برای انتشار رپورتاژ آگهی دارند. یکی از این قوانین، تعداد و نوع لینک‌هایی است که حاضرند به سایت شما بدهند.

خرید و فروش پست مهمان

ابتدا بگذارید در مورد تعداد لینک صحبت کنیم. در درجه اول به این نکته دقت داشته باشید که هر چقدر تعداد لینک‌های یک مقاله بیشتر باشد، اعتبار کمتری به هر صفحۀ لینک‌شده منتقل می‌شود. حتی در صورت زیاده‌روی، شانس جریمه شدن شما توسط گوگل هم وجود دارد. با اینحال، اینکه دقیقاً بدانید یک سایت حاضر است چند لینک به شما بدهد، قطعاً در تصمیم‌گیری بهتر موثر است.

نکته دیگری که در مورد لینک‌ها وجود دارد، نوع آنهاست. لینک‌ها از نظر جابجایی اعتبار، به دو دستۀ Follow و Nofollow تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همان لینک‌های معمولی هستند که مقداری اعتبار به سایت شما منتقل می‌کنند و باعث کسب رتبه‌های بهتر می‌شوند. اما وقتی یک لینک دارای ویژگی نوفالو باشد، انتقال اعتبار (حداقل به میزان زیادی) انجام نخواهد شد. با این حساب، گرفتن لینک نوفالو از یک وب‌سایت قرار نیست تاثیر خیلی زیادی روی رتبۀ سایت شما بگذارد.

سایت‌های منتشرکننده رپورتاژ آگهی به طور معمول اجازۀ قرار دادن 3 لینک فالو را در یک مقاله می‌دهند. این تعداد مناسب است، چرا که دست شما برای لینک دادن به صفحات مختلف وب‌سایت خودتان باز است. اما گاهی هم پیش می‌آید که تعداد لینک‌های مجاز کمتر یا بیشتر باشد یا اینکه لینک‌ها نوفالو باشند. همانطور که متوجه شدید، هر چقدر تعداد لینک‌ها کمتر باشد و لینک‌های بیشتری نوفالو باشند، طبیعتاً ارزش رپورتاژ خبری برای شما هم کمتر خواهد بود.

دائمی یا موقتی بودن رپورتاژ آگهی

برخی وب‌سایت‌ها هستند که رپورتاژ آگهی شما را به صورت مدت‌دار منتشر می‌کنند. یعنی رپورتاژ شما فقط به مدت 6 ماه، 1 سال یا … در آنها باقی خواهد ماند و سپس پاک خواهد شد. ما در کل، رپورتاژ دادن در چنین سایت‌هایی را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. چرا که عملاً خبری از تاثیر طولانی‌مدت لینک نیست و تاثیر رپورتاژ برای شما کم می‌شود. پس قبل از سفارش رپورتاژ، همیشه مطمئن شوید که انتشار آن به صورت دائمی خواهد بود.

بخوانید
لینک سازی خارجی بر چه اساسی باید انجام شود - نکات طلایی لینک بلدینگ

محل انتشار رپورتاژ آگهی

اکثر وب‌سایت‌ها، رپورتاژ  شما را در صفحه اصلی و بین مطالب خود منتشر می‌کنند. اما در این بین، وب‌سایت‌هایی هم هستند که رپورتاژ اگهی را فقط در دسته‌بندی رپورتاژ منتشر می‌کنند و خبری از آن در صفحه اصلی نیست (البته گاهی با پرداخت مبلغ بیشتر، انتشار رپورتاژ در صفحه اصلی هم انجام می‌شود). این موضوع می‌تواند دو تاثیر منفی داشته باشد:

رپورتاژ شما در معرض دید خوانندگان قرار نمی‌گیرد و بنابراین فقط از لحاظ سئو برای شما تاثیرگذار خواهد بود.

به دلیل اینکه رپورتاژ شما از صفحه اصلی وب‌سایت لینکی نمی‌گیرد، از صفحه اصلی سایت اعتبار نمی‌گیرد و در نتیجه، اعتبار کمتری به سایت شما منتقل می‌شود.

اعتبار ‌سایت از نظر کاربران

اکثر سایت‌های ایرانی هنگام انتشار رپورتاژ آگهی، تبلیغاتی بودن مقاله را به اطلاع خوانندگان خود می‌رسانند. به این ترتیب مطمئن می‌شوند که در صورت وجود اطلاعات غلط یا تبلیغاتی بودن مقاله، به اعتبار خودشان لطمه نخواهد خورد. با این حال، همچنان این موضوع که کاربران چقدر برای یک سایت ارزش قائل هستند از اهمیّت زیادی برخوردار است. می‌پرسید چرا؟ اجازه دهید توضیح دهیم.

هر چند کاربران می‌دانند که رپورتاژ شما یک تبلیغ است، اما باز هم برایشان مهم است که این تبلیغ توسط یک سایت قابل اعتمادشان منتشر شده یا نه. حداقل این موضوع به صورت ناخودآگاه برایشان مهم است. پس طبیعی است که وقتی یک سایت معتبر را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب می‌کنید، تاثیر بهتری در تبلیغات و برندینگ شما بگذارد.

البته گاهی هم می‌شود که بتوانید از یک سایت درخواست کنید که خودش برای شما مقاله‌ای تهیه کند. در این حالت، اعتبار یک سایت اهمیّتی دو چندان پیدا می‌کند.

اعتبار وب سایت از لحاظ سئو

پیش از این گفتیم که هر چقدر یک وب‌سایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، بک لینک گرفتن از آن بیشتر برای شما تاثیرگذار است. اما چگونه می‌توانید اعتبار یک وب‌سایت را بسنجید؟

برای سنجش اعتبار یک وب‌سایت، ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارند. یکی از بهترین ابزارها برای این کار، Mozbar  (ماز یا موز بار) است. شما با نصب این تولبار بر روی مرورگر خود، به راحتی می‌توانید از میزان اعتبار هر وب‌سایتی مطلع شوید و دربارۀ تاثیر آن تصمیم‌گیری کنید. برای نصب این تولبار می‌توانید به صفحه ماز بار در سایت افزونه‌های گوگل کروم مراجعه کنید.

نکات مهم برای نوشتن رپورتاژ

هنگامی که تولبار ماز بر روی مرورگر شما نصب باشد (و وارد حساب کاربری خود در ماز شده باشید)، با ورود به یک سایت و فعال کردن این تولبار می‌توانید سه آمار متفاوت را مشاهده کنید:

  • DA: اولین آماری که ماز به شما می‌دهد، میزان اعتبار دامنه (domain Authority) است. هر چقدر که این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، اعتبار کلی سایت مد نظر شما بیشتر است.
  • PA:  این آمار نشان‌دهندۀ اعتبار صفحه‌ای است که در آن حضور دارید. حتماً برای تصمیم‌گیری بهتر نگاهی به اعتبار صفحۀ اصلی یک سایت داشته باشید. به خصوص اگر مقالۀ شما در صفحه اول سایت نمایش داده می‌شود.
  • Spam Score: این عدد نشان‌دهندۀ میزان اسپم بودن یک سایت است. در واقع، ماز بر اساس 14 معیار به سنجش کیفیت یک سایت می‌پردازد و در صورت عدم تحقق هر کدام، به این درصد اضافه می‌کند. اگر یک وب‌سایت دارای امتیاز اسپم بالایی است، پس بهتر است از انتشار رپورتاژ در آن صرف نظر کنید. چرا که تاثیر مثبتی بر سایت شما ندارد و حتی ممکن است برایتان ضرر هم داشته باشد.
بخوانید
داستان و تاریخچه سئو [به روایت تصویر]

محدودیت تعداد کلمات و تصاویر

مساله‌ای که هنگام ارزش‌گذاری بر روی یک وب‌سایت باید انجام دهید، این است که وب‌سایت مقصد چه محدودیت‌هایی از نظر تعداد کلمات و تصاویر برای شما قرار داده است. هر چند این محدودیت آنقدرها هم چیز مهمی نیست، اما نباید فراموش کرد که معمولاً مقالاتی که طولانی‌تر هستند و تصاویر بیشتری دارند، در رتبه‌های بهتر گوگل قرار می‌گیرند. (و این موضوع باعث شده سخت‌گیری سایت‌های منتشرکنندۀ رپورتاژ کمی عجیب به نظر برسد.)

جمع بندی

هر کاری اصول مخصوص خود را دارد و بدون یادگیری این اصول نباید دست به انجام آن زد. ریپورتاژ رفتن نیز از این قضیه مستثنا نیست و با توجه به اهمیت زیادی که دارد باید در سایت های مناسب و به صورت اصولی انجام شود. در این مقاله راه های پیدا کردن سایت مناسب برای ریپورتاژ را به شما معرفی کردیم تا بتوانید طبق یک استراتژی فرآیند ریپورتاژ رفتن را شروع کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا