شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران دارد. این شبکه اجتماعی پرقدرت علاوه بر اینکه محیطی جذاب برای تفریح و وقت گذرانی است، به شما این امکان را می دهد که بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید و میزان فروش بیشتری داشته باشید(اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ). شاید تعجب کنید اما افراد بسیار زیادی هستند که از طریق اینستاگرام توانسته اند به فروش های میلیاردی برسند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا ایسنتاگرام نقش تعیین کننده در فروش دارد؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
اینستاگرام و قدرت بی نظیر آن در افزایش فروش
بیشک، امروزه حضور مشاغل و کسبوکارها در انواع شبکههای اجتماعی به امری ضروری و تاثیرگذار تبدیل شده است. با این حال زمانی که صحبت از سوشال مدیا مارکتینگ به میان میآید، به نظر میرسد پلتفرم اینستاگرام با توجه به طراحی و ساختار کاملاً بصری خود توانسته از سایر رسانههای اجتماعی قدرتمندتر عمل کند.
بدیهی است که مردم تصاویر را بیشتر و سریعتر از متن به خاطر میآورند. طبق تحقیقات، حدود ۴۰٪ از مشتریان به محتواهای بصری بهتر از محتواهای نوشتاری واکنش نشان میدهند. بر همین اساس، اینستاگرام برای فرصتهای بازاریابی یک مرکز عظیم و کاربردی محسوب میشود. جهت درک بهتر این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله اهمیت پرداختن به اینستاگرام مارکتینگ در استراتژی بازاریابی کسبوکارها و همچنین مواردی که باعث تمایز این پلتفرم از سایر شبکههای اجتماعی میشود را مورد بررسی قرار دهیم.
چرا باید اینستاگرام مارکتینگ را جدی بگیریم؟
اگرچه بصری بودن اینستاگرام را میتوان بزرگترین ویژگی آن به حساب آورد، اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث میشوند این پلتفرم در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ، جایگاه قابل اهمیت و ویژهای را به خود اختصاص دهد. در ادامه این دلایل و موارد را به طور خلاصه ذکر میکنم:
- بیش از ۳۰٪ افرادی که از اینترنت استفاده میکنند، در اینستاگرام حضور دارند.
- حدود ۴۸.۸٪ از کسبوکارها و مشاغل در اینستاگرام فعال هستند.
- میزان تعامل اینستاگرام ۱۰ برابر بیشتر از فیس بوک، حدود ۵۴ برابر بیشتر از Pinterest و حدود ۸۴ برابر بیشتر از توئیتر است.
- اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد.
- بیش از ۶۰٪ از کاربران اینستاگرام به صورت روزانه وارد این پلتفرم میشوند.
- طبق برآوردها، روزانه بیش از ۳.۵ میلیارد لایک در این پلتفرم ثبت میشود.
- تاکنون، بیش از ۴۰ میلیارد تصویر در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.
- کاربران اینستاگرام به طول معمول نسل جوان هستند و بیش از ۹۰٪ کاربران آن زیر ۳۵ سال سن دارند.
با مرور نکات، آمار و ارقامی که در بالا عنوان شد، درمییابیم بازاریابی اینستاگرام باید در استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ تمام کسبوکارها، به طور ویژهای مورد توجه قرار بگیرد. تمرکز بر این پلتفرم به شما کمک میکند مشتریان جدیدی به دست آورید. به این ترتیب، مسیر برند شما برای رسیدن به موفقیت، هموارتر خواهد شد.
اینستاگرام چگونه منجر به افزایش فروش می شود؟
در این بخش به بررسی مهمترین دلایل اهمیت اینستاگرام برای مشاغل و مزایای توجه به اینستاگرام مارکتینگ میپردازیم:
افزایش تعامل با مخاطبان
اینستاگرام، یکی از بزرگترین ابزارها برای افزایش تعامل با مشتری محسوب میشود. ساختار جذاب اینستاگرام، کاربران را به شدت درگیر این پلتفرم میکند و امکان پیمایش راحت و جذابیتهای بصری آن باعث میشود کاربران مدت زمان زیادی را در اینستاگرام صرف کنند. این موضوع شانس افراد و برندها را برای دریافت لایک، کامنت و تعاملات بیشتر، افزایش خواهد داد. علاوه براین، با داشتن یک اکانت اینستاگرام میتوانید بسیاری از استراتژیهای سودمند حوزه سوشال مدیا مارکتینگ مانند نظرسنجی، مسابقه و تخفیف که باعث درگیر شدن و افزایش تعامل کاربران با شما میشود را پیادهسازی کنید. افزایش تعامل به معنای افزایش فالوور و افزایش فالوور به معنای افزایش دیده شدن است و تمام این موارد درنهایت منجر به فروش بیشتر خواهد شد.
کمک به افزایش ترافیک وب سایت
معمولاً بیو یک پروفایل اولین چیزی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد. بنابراین، میتوانید با قرار دادن لینک وبسایتتان در بیو، کاربران را به سمت وبسایت خود سوق دهید. شما حتی میتوانید با اضافه کردن متن”لینک در بیو” به کپشن تمام پستهایتان، کاربران خود را به بازدید از وب سایتتان ترغیب کنید. علاوه براین، چنانچه فالوورهای اینستاگرام شما به اندازه کافی باشند، میتوانید در استوریهای خود به ویژگی “swipe up” دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب، فالوورهای شما مستقیماً به وبسایتتان هدایت خواهند شد و ترافیک شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
اینستاگرام مارکتینگ باعث ایجاد اعتمادسازی بین مخاطبان می شود
شکی نیست که مشتریان از طریق هشتگ، عنوان برند و یا حتی محل کسب و کارتان، شما را در اینستاگرام جستجو خواهند کرد. چنانچه مشتریان نتوانند شما را در این شبکه اجتماعی پیدا کنند، یک تجربه مشتری بد خواهید داشت و آنها در نهایت به سراغ رقبایتان خواهند رفت. اکانت اینستاگرام تأیید شدهای که فالوور، لایک و به طور کلی تعاملات زیادی داشته باشد، شما را به عنوان یک کسبوکار قابل اعتماد، واقعی، ارزشمند و شفاف معرفی خواهد کرد.
رقبا را به راحتی رصد می کنید
یکی دیگر از ویژگی هایی که اهمیت اینستاگرام را بالا می برد آن است که می توانید رقبای خود را رصد کرده و دریابید که چگونه آنها با طرفداران خود ارتباط بر قرار می کنند. باید توجه داشته باشید که آنها چقدر پست می گذارند و به چه صورت با کاربران ارتباط بر قرار می کنند. همچنین شما می توانید از اطلاعاتی که آنها برای جمع آوری استراتژی شخصی خود تعریف می کنند، استفاده کنید.
از سوی دیگر شما به راحتی می توانید به پیج های رقبایتان مراجعه کرده و با بررسی روند فعالیت آنها، مشاهده پست های پر طرفدارشان، مطالعه کامنت ها و… متوجه شوید که چه سلایقی بیشتر در پیج های اینستاگرام حاضر هستند و کاربران دقیقا به چه منظوری پا به پیج های کاری گذاشته اند.
می توانید کاربران را به حضور در سایت تشویق کنید
یکی از مهمترین مواردی که باید به آن اشاره کنیم آن است که شما می توانید از طریق پیج اینستاگرامتان، سایت خود را نیز توسعه ببخشید به این شکل که اینستاگرام به شما کمک می کند تا با قرار دادن لینک سایت خود، کاربران بسیاری را به سوی سایت هدایت کرده و با افزایش بازدید سایت خود مواجه شوید.
تبلیغات دهان به دهان به صورت مجازی
چنانچه مشتریان از خرید محصولات و خدماتتان احساس رضایت کنند و تحت تاثیر قرار بگیرند، به احتمال زیاد پیجتان را به دیگران معرفی میکنند و حتی برخی از آنها شما را در پست و استوریهایشان تگ خواهند کرد. تکرار و گسترش این موضوع باعث میشود شما در فید افراد زیادی حاضر شوید و تعداد زیادی از این افراد به فالوورهای شما بپیوندند. درنهایت مشتریان بالقوهای خواهید داشت که به دست آوردنشان از طریق سایر روشها و شبکههای اجتماعی، نیاز به زمان بیشتری دارد.
قابلیت رشد بی نهایت در اینستاگرام مارکتینگ
باید بدانید کسب و کار در دنیای واقعی محدودیت هایی دارد. در واقع موقعیت جغرافیایی و محدودیت ارتباط با مشتریان، تعطیلی کسب و کار در شب ها و … می تواند سبب شود رشد کسب و کارتان در یک مقطع متوقف شود اما اینستاگرام برای شما شرایطی متفاوت ایجاد می کند.
در واقع شما می توانید محدودیت های یاد شده را با همراهی اینستاگرام پشت سر بگذارید به این نحو که هم در تمامی ساعات شبانه روز مشتریان را کنار خود داشته باشید و هم بدون توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی از سراسر دنیا افرادی را به سوی کسب و کارتان جلب نمایید. این امر اهمیت اینستاگرام بری کسب و کار شما را دو چندان می کند.
معرفی همه جانبه کسب و کار
اینستاگرام یک راه بسیار عالی برای نشان دادن شما به مشتریانتان است و می تواند داستان یک شرکت را به خوبی به نمایش در آورد. در واقع شما واقعا می توانید با پست ها و داستان های زنده ارتباط بسیار خوبی با کابرانتان برقرار سازید و آنها را از کم و کیف فعالیتتان آگاه سازید.
بهترین روش برای استفاده از داستان های زنده، نشان دادن پشت صحنه شرکت شما و افرادی است که در آنجا کار می کنند. نمونه هایی از مورد گفته شده، ویدیوهایی است که نشان می دهد محصولات چگونه ساخته شده اند، کارکنان چگونه با هم در تعامل هستند و جلسات و شرکت و… چگونه اداره می شود.
پست های Instagram Live نیز یک راه عالی برای ایجاد اعتماد بین مشتریان بوده و نشانگر این امر است که شما وجود حقیقی دارید و آنها می توانند به راحتی با شما ارتباط برقرار سازند. همچنین اگر کاربران شما را بیش از یک دریافت کنند پول ببینند، بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و شما را می شناسند.
فرصت همکاری و مشارکت با اینفلوئنسرها
در تمام شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام، افرادی با عنوان اینفلوئنسر حضور دارند که به طور گسترده به انجام انواع فعالیتها و تبلیغات میپردازند. اینفلوئنسرها اصولاً افراد شناخته شدهای هستند که اغلب محصولات و یا برندهایی را به صورت آنلاین تبلیغ میکنند و باعث ترند شدن آنها میشوند.
اینفلوئنسرهای حرفهای اینستاگرام میتوانند تلاشهای اینستاگرام مارکتینگ شما را تا سطح قابل ملاحظهای به ثمر برسانند، به افزایش فروشتان کمک شایان ذکری کنند و ROI(بازگشت سرمایه) شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. آنها میتوانند تنها با استوری و پست کردن تعدادی محتوا درمورد محصول و برندتان، شما را به میلیونها فالوور اینستاگرام معرفی کنند. در عین حال، باید مراقب اینفلوئنسرهای فیک و ربات باشید. آنها نه تنها هیچ دستاوردی به ارمغان نمیآورند، بلکه باعث آسیب دیدن اعتبار و سرمایه افراد و برندها خواهند شد.
آنالیز و پیگیری وضعیت داده ها
تجزیه و تحلیل و بررسی دادهها به شما کمک میکند مفیدترین و کارآمدترین روشها را برای بهبود کسبوکارتان شناسایی کنید و بتوانید استراتژی سوشال مدیا مارکیتنگ خود را بر اساس آنها تنظیم و اجرا نمایید. ویژگی insights اینستاگرام به شما امکان میدهد عملکردهایتان در اینستاگرام را به راحتی بررسی و تحلیل کنید.
در نهایت با استناد به نتایج به دست آمده میتوانید موثرترین محتواها و همچنین مناسبترین زمان پست کردن آنها را بشناسید. درواقع بررسی آسان عملکردها در اینستاگرام باعث میشود نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و در ادامه شاهد رشد برند، افزایش نرخ تعامل و فروش بیشتر باشید.
دیده شدن بیشتر به کمک هشتگ
یکی از موثرترین روشها جهت افزایش قابلیت دیده شدن در اینستاگرام، هشتگها هستند. هشتگها را میتوان کلمات کلیدی به حساب آورد که می توانند درونمایه و پیام محتواها را به طور خلاصه در خود جای دهند. حضور گسترده مشاغل در اینستاگرام و فعالیتهای آنها بر اساس یک اینستاگرام مارکتینگ استراتژیک ممکن است شما را به عنوان یک تازه وارد، تحت فشار قرار دهد. اما نگران نباشید، هشتگها یکی از راحتترین، سریعترین و در عین حال کارآمدترین راهکارهایی هستند که شما را نجات خواهند داد. با استفاده صحیح از هشتگهایی که خاص و منحصر به خودتان است، برندتان را نسبت به سایر رقبا متمایز کنید و از این طریق آنها را پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است، حتی برندهای شناخته شده و معتبری مانند کوکاکولا و Calvin Klein نیز از این روش بازاریابی غافل نشدهاند و با هشتگهای #Sharacoke و #MyCalvins به تداوم دیده شدن و افزایش درآمدشان کمک کردهاند.
معرفی بهتر محصولات و خدمات
بیشتر مشتریان اعتقاد دارند که سوشال مدیاها نقش گستردهای در خرید محصولات و خدمات مورد نظرشان ایفا میکنند. حدود ۳۸٪ از مشتریان مدعی هستند اولین دلیلی که باعث شده برخی برندها را دنبال کنند، جذاب بودن Username شبکههای اجتماعی آن برندها است و حدود ۳۵٪ از آنها عنوان کردند، تصمیماتشان برای خرید، تحت تأثیر شبکههای اجتماعی کسبوکارها است. برهمین اساس میتوان گفت؛ اینستاگرام که به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران دنیای سوشال مدیا مارکتینگ محسوب میشود، امکان فروش چشمگیری را برای شما فراهم خواهد کرد. به عنوان مثال، برندی با عنوان Camping With Dogs حدود ۹۵٪ فروش خود را از طریق اینستاگرام مارکتینگ به دست میآورد.
علاوه براین، طراحی اینستاگرام به گونه ای است که کاربران را قادر میسازد به راحتی در میان صفحات و محصولات، پیمایش کنند. این ویژگی در کنار امکان اضافه کردن دکمه فروش به اکانتهای تجاری باعث میشود، مشتریان شما بتوانند روند خرید محصولات مورد نیازشان را به سرعت انجام دهند. درواقع، قابلیت بررسی و خرید آسان و سریع محصولات در اینستاگرام به افزایش فروش کمک بسیاری خواهد کرد. با ایجاد یک اکانت تجاری میتوانید به راحتی از این مزیت بهرهمند شوید.
جمع بندی
در این مقاله نقش اینستاگرام در فروش را مورد بررسی قرار دادیم. اگر می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و محصولات یا خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید اینستاگرام بهترین ابزار برای شما خواهد بود. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشید.