دیجیتال مارکتینگ

چرا اینستاگرام مارکتینگ تا این حد نقش تعیین کننده ای در فروش اینترنتی دارد

شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام محبوبیت بسیار زیادی بین کاربران دارد. این شبکه اجتماعی پرقدرت علاوه بر اینکه محیطی جذاب برای تفریح و وقت گذرانی است، به شما این امکان را می دهد که بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید و میزان فروش بیشتری داشته باشید(اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ). شاید تعجب کنید اما افراد بسیار زیادی هستند که از طریق اینستاگرام توانسته اند به فروش های میلیاردی برسند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا ایسنتاگرام نقش تعیین کننده در فروش دارد؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

اینستاگرام و قدرت بی نظیر آن در افزایش فروش

بی‌­شک، امروزه حضور مشاغل و کسب­‌وکارها در انواع شبکه‌­های اجتماعی به امری ضروری و تاثیرگذار تبدیل شده است. با این حال زمانی‌ که صحبت از سوشال مدیا مارکتینگ به میان می‌­آید، به نظر می‌­رسد پلتفرم اینستاگرام با توجه به طراحی و ساختار کاملاً بصری خود توانسته از سایر رسانه‌­های اجتماعی قدرتمندتر عمل کند.

بدیهی است که مردم تصاویر را بیشتر و سریع­تر از متن به خاطر می‌­آورند. طبق تحقیقات، حدود ۴۰٪ از مشتریان به محتواهای بصری بهتر از محتواهای نوشتاری واکنش نشان می‌­دهند. بر همین اساس، اینستاگرام برای فرصت‌های بازاریابی یک مرکز عظیم و کاربردی محسوب می­‌شود. جهت درک بهتر این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله اهمیت پرداختن به اینستاگرام مارکتینگ در استراتژی بازاریابی کسب­‌وکارها و همچنین مواردی که باعث تمایز این پلتفرم از سایر شبکه‌­های اجتماعی می­‌شود را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا باید اینستاگرام مارکتینگ را جدی بگیریم؟

اگرچه بصری بودن اینستاگرام را می­توان بزرگ­ترین ویژگی آن به حساب آورد، اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث می­‌شوند این پلتفرم در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ، جایگاه قابل اهمیت و ویژه­‌ای را به خود اختصاص دهد. در ادامه این دلایل و موارد را به طور خلاصه ذکر می­‌کنم:

  • بیش از ۳۰٪ افرادی که از اینترنت استفاده می­‌کنند، در اینستاگرام حضور دارند.
  • حدود ۴۸.۸٪ از کسب­‌وکارها و مشاغل در اینستاگرام فعال هستند.
  • میزان تعامل اینستاگرام ۱۰ برابر بیش­تر از فیس بوک، حدود ۵۴ برابر بیش­تر از Pinterest و حدود ۸۴ برابر بیش­تر از توئیتر است.
  • اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد.
  • بیش از ۶۰٪ از کاربران اینستاگرام به صورت روزانه وارد این پلتفرم می‌­شوند.
  • طبق برآوردها، روزانه بیش از ۳.۵ میلیارد لایک در این پلتفرم ثبت می‌­شود.
  • تاکنون، بیش از ۴۰ میلیارد تصویر در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.
  • کاربران اینستاگرام به طول معمول نسل جوان هستند و بیش از ۹۰٪ کاربران آن زیر ۳۵ سال سن دارند.
بخوانید
ان اف تی مارکتینگ (NFT Marketing) راهی جذاب برای افزایش درآمد دیجیتال

با مرور نکات، آمار و ارقامی که در بالا عنوان شد، درمی­‌یابیم بازاریابی اینستاگرام باید در استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ تمام کسب‌­وکارها، به طور ویژه‌­ای مورد توجه قرار بگیرد. تمرکز بر این پلتفرم به شما کمک می‌­کند مشتریان جدیدی به دست آورید. به این ترتیب، مسیر برند شما برای رسیدن به موفقیت، هموارتر خواهد شد.

اینستاگرام چگونه منجر به افزایش فروش می شود؟

در این بخش به بررسی مهم­ترین دلایل اهمیت اینستاگرام برای مشاغل و مزایای توجه به اینستاگرام مارکتینگ می‌پردازیم:

افزایش فروش به کمک اینستاگرام

افزایش تعامل با مخاطبان

اینستاگرام، یکی از بزرگ­ترین ابزارها برای افزایش تعامل با مشتری محسوب می‌­شود. ساختار جذاب اینستاگرام، کاربران را به شدت درگیر این پلتفرم می­کند و امکان پیمایش راحت و جذابیت‌­های بصری آن باعث می­‌شود کاربران مدت زمان زیادی را در اینستاگرام صرف کنند. این موضوع شانس افراد و برندها را برای دریافت لایک، کامنت و تعاملات بیشتر، افزایش خواهد داد. علاوه­‌ براین، با داشتن یک اکانت اینستاگرام می­‌توانید بسیاری از استراتژی‌های سودمند حوزه سوشال مدیا مارکتینگ مانند نظرسنجی­، مسابقه و تخفیف که باعث درگیر شدن و افزایش تعامل کاربران با شما می‌­شود را پیاده­‌سازی کنید. افزایش تعامل به معنای افزایش فالوور و افزایش فالوور به معنای افزایش دیده شدن است و تمام این موارد درنهایت منجر به فروش بیشتر خواهد شد.

کمک به افزایش ترافیک وب سایت

معمولاً بیو یک پروفایل اولین چیزی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌­گیرد. بنابراین، می­‌توانید با قرار دادن لینک وب­سایت­تان در بیو، کاربران را به سمت وب­سایت خود سوق دهید. شما حتی می­‌توانید با اضافه کردن متن”لینک در بیو” به کپشن تمام پست­های­تان، کاربران­ خود را به بازدید از وب سایت­تان ترغیب کنید. علاوه‌ براین، چنانچه فالوورهای اینستاگرام شما به اندازه کافی باشند، می­‌توانید در استوری­‌های خود به ویژگی “swipe up” دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب، فالوورهای شما مستقیماً به وب­سایت­تان هدایت خواهند شد و ترافیک شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بخوانید
تفاوت برندینگ و بازاریابی چیست؟ اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ باعث ایجاد اعتمادسازی بین مخاطبان می شود

شکی نیست که مشتریان از طریق هشتگ­، عنوان برند و یا حتی محل کسب و کارتان، شما را در اینستاگرام جستجو خواهند کرد. چنانچه مشتریان نتوانند شما را در این شبکه اجتماعی پیدا کنند، یک تجربه مشتری بد خواهید داشت و آن­ها در نهایت به سراغ رقبای­تان خواهند رفت. اکانت اینستاگرام تأیید شده­‌ای که فالوور، لایک و به طور کلی تعاملات زیادی داشته باشد، شما را به عنوان یک کسب­‌وکار قابل اعتماد، واقعی، ارزشمند و شفاف معرفی خواهد کرد.

رقبا را به راحتی رصد می کنید

یکی دیگر از ویژگی هایی که اهمیت اینستاگرام را بالا می برد آن است که می توانید رقبای خود را رصد کرده و دریابید که چگونه آنها با طرفداران خود ارتباط بر قرار می کنند. باید توجه داشته باشید که آنها چقدر پست می گذارند و به چه صورت با کاربران ارتباط بر قرار می کنند. همچنین شما می توانید از اطلاعاتی که آنها برای جمع آوری استراتژی شخصی خود تعریف می کنند، استفاده کنید.

از سوی دیگر شما به راحتی می توانید به پیج های رقبایتان مراجعه کرده و با بررسی روند فعالیت آنها، مشاهده پست های پر طرفدارشان، مطالعه کامنت ها و… متوجه شوید که چه سلایقی بیشتر در پیج های اینستاگرام حاضر هستند و کاربران دقیقا به چه منظوری پا به پیج های کاری گذاشته اند.

می توانید کاربران را به حضور در سایت تشویق کنید

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن اشاره کنیم آن است که شما می توانید از طریق پیج اینستاگرامتان، سایت خود را نیز توسعه ببخشید به این شکل که اینستاگرام به شما کمک می کند تا با قرار دادن لینک سایت خود، کاربران بسیاری را به سوی سایت هدایت کرده و با افزایش بازدید سایت خود مواجه شوید.

تبلیغات دهان به دهان به صورت مجازی

چنانچه مشتریان از خرید محصولات­ و خدمات­تان احساس رضایت کنند و تحت تاثیر قرار بگیرند، به احتمال زیاد پیج­تان را به دیگران معرفی می­‌کنند و حتی برخی از آن‌­ها شما را در پست­ و استوری­‌های­شان تگ خواهند کرد. تکرار و گسترش این موضوع باعث می‌­شود شما در فید افراد زیادی حاضر شوید و تعداد زیادی از این افراد به فالوورهای شما بپیوندند. درنهایت مشتریان بالقوه­ای خواهید داشت که به دست آوردن­شان از طریق سایر روش‌­ها و شبکه‌­های اجتماعی، نیاز به زمان بیشتری دارد.

بخوانید
چرا باید محتوای اختصاصی برای اینستا تولید کنیم؟ - ارائه ایده های ناب برای تولید محتوا اینستاگرام

قابلیت رشد بی نهایت در اینستاگرام مارکتینگ

باید بدانید کسب و کار در دنیای واقعی محدودیت هایی دارد. در واقع موقعیت جغرافیایی و محدودیت ارتباط با مشتریان، تعطیلی کسب و کار در شب ها و … می تواند سبب شود رشد کسب و کارتان در یک مقطع متوقف شود اما اینستاگرام برای شما شرایطی متفاوت ایجاد می کند.

در واقع شما می توانید محدودیت های یاد شده را با همراهی اینستاگرام پشت سر بگذارید به این نحو که هم در تمامی ساعات شبانه روز مشتریان را کنار خود داشته باشید و هم بدون توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی از سراسر دنیا افرادی را به سوی کسب و کارتان جلب نمایید. این امر اهمیت اینستاگرام بری کسب و کار شما را دو چندان می کند.

معرفی همه جانبه کسب و کار

اینستاگرام یک راه بسیار عالی برای نشان دادن شما به مشتریانتان است و می تواند داستان یک شرکت را به خوبی به نمایش در آورد. در واقع شما واقعا می توانید با پست ها و داستان های زنده ارتباط بسیار خوبی با کابرانتان برقرار سازید و آنها را از کم و کیف فعالیتتان آگاه سازید.

فروش اینترنتی به کمک اینستاگرام

بهترین روش برای استفاده از داستان های زنده، نشان دادن پشت صحنه شرکت شما و افرادی است که در آنجا کار می کنند. نمونه هایی از مورد گفته شده، ویدیوهایی است که نشان می دهد محصولات چگونه ساخته شده اند، کارکنان چگونه با هم در تعامل هستند و جلسات و شرکت و… چگونه اداره می شود.

پست های Instagram Live نیز یک راه عالی برای ایجاد اعتماد بین مشتریان بوده و نشانگر این امر است که شما وجود حقیقی دارید و آنها می توانند به راحتی با شما ارتباط برقرار سازند. همچنین اگر کاربران شما را بیش از یک دریافت کنند پول ببینند، بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و شما را می شناسند.

بخوانید
برندسازی چگونه باید انجام شود و جایگاه برند کجاست

فرصت همکاری و مشارکت با اینفلوئنسرها

در تمام شبکه‌­های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، افرادی با عنوان اینفلوئنسر حضور دارند که به طور گسترده به انجام انواع فعالیت‌­­ها و تبلیغات می­‌پردازند. اینفلوئنسرها اصولاً افراد شناخته شده‌­ای هستند که اغلب محصولات و یا برندهایی را به صورت آنلاین تبلیغ می‌­کنند و باعث ترند شدن آن­‌ها می­‌شوند.

اینفلوئنسرهای حرفه‌­ای اینستاگرام می‌­توانند تلاش‌­های اینستاگرام مارکتینگ شما را تا سطح قابل ملاحظه‌­ای به ثمر برسانند، به افزایش فروش­تان کمک شایان ذکری کنند و ROI(بازگشت سرمایه) شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. آن‌ها می‌­توانند تنها با استوری و پست کردن تعدادی محتوا درمورد محصول و برندتان، شما را به میلیون­‌ها فالوور اینستاگرام معرفی کنند. در عین حال، باید مراقب اینفلوئنسرهای فیک و ربات باشید. آن­‌ها نه تنها هیچ دستاوردی به ارمغان نمی­‌آورند، بلکه باعث آسیب دیدن اعتبار و سرمایه افراد و برندها خواهند شد.

آنالیز و پیگیری وضعیت داده ها

تجزیه ­و ­تحلیل و بررسی داده­‌ها به شما کمک می‌­کند مفیدترین و کارآمدترین روش‌­ها را برای بهبود کسب‌­وکارتان شناسایی کنید و بتوانید استراتژی سوشال مدیا مارکیتنگ خود را بر اساس آن­‌ها تنظیم و اجرا نمایید. ویژگی insights اینستاگرام به شما امکان می­‌دهد عملکردهای­تان در اینستاگرام را به راحتی بررسی و تحلیل کنید.

اینستاگرام مارکتینگ

در نهایت با استناد به نتایج به دست آمده می‌­توانید موثرترین محتواها و همچنین مناسب‌­ترین ­زمان­ پست کردن آن‌ها را بشناسید. درواقع بررسی آسان عملکردها در اینستاگرام باعث می­شود نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و در ادامه شاهد رشد برند، افزایش نرخ تعامل و فروش بیشتر باشید.

دیده شدن بیشتر به کمک هشتگ

یکی از موثرترین روش‌­ها جهت افزایش قابلیت دیده شدن در اینستاگرام، هشتگ‌­ها هستند. هشتگ‌­ها را می‌­توان کلمات کلیدی به حساب آورد که می ­توانند درون­مایه و پیام محتواها را به طور خلاصه در خود جای دهند. حضور گسترده مشاغل در اینستاگرام و فعالیت‌­های آن­ها بر اساس یک اینستاگرام مارکتینگ استراتژیک ممکن است شما را به عنوان یک تازه وارد، تحت فشار قرار دهد. اما نگران نباشید، هشتگ‌­ها یکی از راحت­‌ترین، سریع‌ترین و در عین حال کارآمدترین راهکارهایی هستند که شما را نجات خواهند داد. با استفاده صحیح از هشتگ‌­هایی که خاص و منحصر به خودتان است، برندتان را نسبت به سایر رقبا متمایز کنید و از این طریق آن‌­ها را پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است، حتی برندهای شناخته شده و معتبری مانند کوکاکولا و Calvin Klein نیز از این روش بازاریابی غافل نشده­‌اند و با هشتگ‌­های #Sharacoke و #MyCalvins به تداوم دیده شدن و افزایش درآمدشان کمک کرده‌­اند.

بخوانید
کپی رایتر کسی که مسئول نوشتن تبلیغات و شعارهاست نه مقالات سایت

معرفی بهتر محصولات و خدمات

بیشتر مشتریان اعتقاد دارند که سوشال مدیاها نقش گسترده­‌ای در خرید محصولات و خدمات مورد نظرشان ایفا می‌­کنند. حدود ۳۸٪ از مشتریان مدعی هستند اولین دلیلی که باعث شده برخی برندها را دنبال کنند، جذاب بودن Username شبکه­‌های اجتماعی آن برندها است و حدود ۳۵٪ از آن­‌ها عنوان کردند، تصمیمات­شان برای خرید، تحت تأثیر شبکه‌­های اجتماعی کسب‌­وکارها است. برهمین اساس می­توان گفت؛ اینستاگرام که به عنوان یکی از بزرگ­ترین بازیگران دنیای سوشال مدیا مارکتینگ محسوب می­‌شود، امکان فروش چشمگیری را برای شما فراهم خواهد کرد. به عنوان مثال، برندی با عنوان Camping With Dogs حدود ۹۵٪ فروش خود را از طریق اینستاگرام مارکتینگ به دست می­‌آورد.

علاوه ­براین، طراحی اینستاگرام به گونه ‌­ای است که کاربران را قادر می‌­سازد به راحتی در میان صفحات و محصولات، پیمایش کنند. این ویژگی در کنار امکان اضافه کردن دکمه فروش به اکانت‌­های تجاری باعث می­‌شود، مشتریان شما بتوانند روند خرید محصولات مورد نیازشان را به سرعت انجام دهند. درواقع، قابلیت بررسی و خرید آسان و سریع محصولات در اینستاگرام به افزایش فروش کمک بسیاری خواهد کرد. با ایجاد یک اکانت تجاری می‌توانید به راحتی از این مزیت بهره­مند شوید.

جمع بندی

در این مقاله نقش اینستاگرام در فروش را مورد بررسی قرار دادیم. اگر می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و محصولات یا خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید اینستاگرام بهترین ابزار برای شما خواهد بود. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا