سئو

آیا دامنه‌های متعددی که به یک وب سایت اشاره می‌کنند برای سئو خوب هستند؟

آیا هدایت سایر دامنه‌ها به یک دامنه اصلی به سئو کمک می‌کند؟ در ادامه تمام چیزهایی را که باید قبل از تصمیم گیری در این زمینه بدانید را بیان خواهیم نمود.

یکی از سوالاتی که در زمینه سئو پیش می‌آید این است که داشتن دامنه‌های متعددی که به یک وب‌سایت اشاره می‌کنند چه تاثیری بر رتبه گوگل آن وب‌سایت دارد؟ آیا این کار برای سئو مفید است یا رتبه آن سایت را در گوگل کاهش می‌دهد؟ به عنوان مثال داشتن ده دامنه که همگی به یک وبسایت اشاره می‌کنند چه تاثیری بر سئو دارد؟

جواب کوتاه این سوالات می‌شود “بستگی دارد.”

در اینجا منظور ما ریدایرکت کردن از نوع 301 و انواع دیگر آن است. منظور ما وبسایت‌هایی که به چندین دامنه پاسخ می‌دهد نیست. در این حالت در واقع چندین وبسایت با محتوای دقیقا یکسان ایجاد شده‌اند که هیچ کمکی به سئو نخواهند کرد.

در چه زمانی دامنه‌های دیگر را به دامنه اصلی خود هدایت کنیم؟

در ابتدای کار باید چندین سوال مهم را از خود بپرسیم:

  • خود این دامنه‌های فرعی از کجا آمده‌اند؟
  • آیا شما همیشه مالک این دامنه‌ها بوده است؟ (یعنی آیا آن‌ها ثبت نام کننده و درخواست دهنده اصلی برای دامنه بوده‌اند؟)
  • آیا این دامنه‌ها در گذشته، خود وبسایتی مستقل بوده‌اند؟ (و آیا هنوز هم محتوای مستقلی در آن‌ها قرار دارد؟)

اگر هر کدام از این دامنه‌ها در گذشته وب‌سایتی مستقل بوده‌اند و محتوای مخصوص به خود را داشته‌اند و یا توسط شخصی به غیر از شما اداره می‌شده‌اند باید سابقه آن دامنه را بررسی کنید.

یکی دیگر از کارهای ضروری، بررسی سابقه پروفایل بک لینک این دامنه‌هاست. در پروفایل‌های  بک لینک باید به دنبال لینک‌هایی با مرجع مشکوک بگردید. قطعا شما نمی‌خواهید یک دامنه مشکوک و پر از لینک‌های اسپم و آلوده را با ریدایرکت 301 به دامنه‌ی خود هدایت کنید. اگر در دامنه هر گونه نشانی از وجود فعالیت‌های نامناسب در سابقه لینک وجود دارد بهتر است ریدایرکت دائمی را از گزینه‌های خود حذف کنید.

با این حال اگر دامنه‌های موردنظر ارزشی را در خود نشان می‌دهند می‌توانید آن‌ها را به صورت موقت (302 Redirect) به وب‌سایت خود ریدایرکت کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید بررسی کنید این است که آیا در این دامنه‌ها صفحه‌ای با رتبه خوب در گوگل وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود دارد آیا آن محتواها با محتوای شما ارتباطی دارند یا نه؟ اگر محتوای دامنه ربطی به محتواهای شما نداشته باشد حتی در صورتی که آن محتوا رتبه خوبی در گوگل داشته باشد، ریدایرکت کردن آن به وبسایت شما فایده چندانی ندارد.

یک کارشناس سئو می‌گوید: “خیلی وقت پیش من یک دامنه متعلق به یکی از رقبا را بدست آوردم و بیشتر صفحات آن را به صفحات خودم که تقریبا محتوای یکسانی داشتند به صورت دائمی ریدایرکت (301 Redirect) کردم. با این کار، کاربران دقیقا چیزی را که می‌خواستند بر روی وبسایت من پیدا می‌کردند نه وبسایت رقیب. همچنین تمامی لینک‌های باارزشی که به وبسایت رقیب اشاره می‌کردند اکنون به وبسایت من ریدایرکت شده بودند و اعتبار خود را به وبسایت من منتقل می‌کردند.”

اگر هر کدام از دامنه‌ها در گوگل رتبه دارند و کلیک کردن بر روی آن‌ها باعث فعال شدن هشدار بدافزار یا محتوای آلوده می‌شود به هیچ وجه آن‌ها را به وبسایت خود ریدایرکت نکنید.

اگر در یک دامنه محتواهایی وجود دارند اما آن محتواها چیزهایی که شما انتظار دارید نیستند (مثلا محتوای وبسایت درباره فوتبال است در حالی که نتایج جست‌وجوی دیگر درباره آشپزی هستند) آن دامنه یا وبسایت به احتمال زیاد هک شده است.

اگر سایت هک شده است ممکن است بتوانید از آن استفاده کنید اما ابتدا باید تمامی پایگاه‌های داده متصل به وبسایت را حذف کنید. البته این کارها در صورتی ارزشش را دارد که آن دامنه ویژگی‌های ارزشمندی (مانند بک لینک بسیار خوب و یا محتواهای مرتبط) در خود داشته باشد.

جمع‌بندی

ریدایرکت کردن دامنه‌های دیگر در صورتی که وبسایت شما را به دامنه‌های بسیاری پاسخگو کند و صرفا چندین کپی از آن وبسایت به وجود آورد قطعا کار مفیدی نیست و بهتر است از انجام چنین کاری خودداری کنید.

دامنه‌هایی را که می‌خواهد به وبسایت خود ریدایرکت کند با دقت بررسی نمایید. اگر در سابقه دامنه چیزهای مشکوکی وجود دارد و یا شواهدی مبنی بر هک شدن آن وجود دارد بهتر است از ریدایرکت کردن آن‌ها خودداری کنید. اگر هم از قبل محتوایی در دامنه وجود دارد باید با محتوای وب‌سایت ارتباط داشته باشد؛ در غیر این صورت ریدایرکت کردن آن به وبسایت شما فایده چندانی ندارد.

اگر یک دامنه به هر دلیلی مشکوک و نامناسب بود ولی به دلایلی ارزش بسیار زیادی داشت، همچنان می‌توانید آن را به وبسایت خود ریدایرکت کنید. اما باید مطمئن شوید که اعتبار آن را به وبسایت خود منتقل نمی‌کنید. هر نوع ریدایرکتی مانند ریدایرکت 302 که اعتبار را منتقل نمی‌کنند کار شما را راه می‌اندازد.

حواستان باشد که وبسایت شما تنها به این دامنه پاسخگو نباشد؛ چون در این صورت دو وبسایت دقیقا مشابه به وجود می‌آید که هیچ کمکی به سئوی وب‌سایت کمکی نخواهد کرد. اگر در موردی شما چندین دامنه مشابه و یا دامنه‌هایی با نام یکسان و TLDهای متفاوت را رجیستر کرده باشد نیازی وجود ندارد که آن‌ها را به وبسایت اصلی مشتری ریدایرکت کنیم. شما می‌تواند همچنان مالکیت این دامنه‌ها را داشته باشد تا کس دیگری دامنه‌ای با نام مشابه رجیستر نکند.

در کل در این استراتژی مزیت‌هایی وجود دارد اما همچنان مزیت‌های آن وابستگی زیادی به نوع دامنه‌ها و ارتباط آن‌ها با محتوای وب‌سایت شما خواهند داشت.

باید بدانید که با ریدایرکت کردن دامنه‌های متعدد به یک دامنه، تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده به سایت شما افزایش نمی‌یابند و چنانچه خواهان افزایش تعداد referring domain هستید، برای این کار باید از دامنه‌های مختلف بک لینک دریافت کنید. برای دریافت بک لینک روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها خرید بک لینک است و اصول خاص خود را دارد. پیش از هر اقدامی لازم است با نحوه‌ی خرید بک لینک و انتخاب سایت مناسب برای خرید بک لینک آشنا شوید تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را از این روش و هزینه‌ای که انجام می‌دهید، دریافت کنید و از تبعات آن در امان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا