تولید محتوامتنی

نکاتی برای نوشتن مقاله کاربر پسند

هنگام تولید محتوا برای اینکه بتوانید مخاطبان بیشتری جلب کنید نیاز دارید که محتواهای جذاب و کاربر پسند بنویسید. این مقالات باعث انتقال مطالب به مخاطبان و افزایش ارتباط شما با آن ها می شود. پس باید سعی کنید بهترین مقالات را بنویسید. در این محتوا مهم ترین نکاتی که برای نوشتن مقاله کاربر پسند لازم است را به شما بیان می کنیم؛ بنابراین اگر به فکر متحول کردن کسب و کار هستید و می خواهید مقالاتی اصولی و حرفه ای بنویسید به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید.

عنوان و مقدمه جذاب بنویسید

اولین چیزی که توجه مخاطب را به متن شما جلب می‌کند، عنوان مقاله است. پس به اندازه کافی برای نوشتن عنوان جذاب وقت بگذارید. بهتر است عنوان مقاله احساسات مخاطب را درگیر کند و از کلمات جذاب تشکیل شده باشد.

بعد از عنوان، مقدمه مقاله خوانده می‌شود. شما فقط 15 ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را قانع کنید مقاله شما را بخواند. بهترین نوع مقدمه، داستان‌سرایی است. نوشتن داستان در مقدمه، توجه مخاطب را جلب می‌کند. در مقدمه از مشکل مخاطب و راه‌حلتان بگویید. به مخاطب نشان دهید او را درک می‌کند و از مشکلش اطلاع دارید. مقدمه نباید طولانی باشد.

در مقدمه، کل محتوا را مرور کنید. لازم نیست نکات اصلی را بگویید، فقط کافیست فوایدی که برای مخاطب دارد را ذکر کنید.

مقاله مفید و کاربردی بنویسید

به هیچ‌وجه کافی نیست که مقاله شما آموزنده و یا سرگرم‌کننده باشد. باید مطالبی را بنویسید که قابل اجرا باشد و مخاطب برای رسیدن به هدفی خاص از مقاله شما استفاده کند. در دنیای امروز مخاطب بی‌حوصله است. به خصوص خواندن متن، حوصله و انگیزه‌ی زیادی می‌خواهد. پس اگر حرف مفید و قابل اجرایی برای نوشتن مقاله ندارید، موضوعتان را عوض کنید.

محتوای کاربرپسند

به عنوان مثال، مقالاتی که فرآیندی را به صورت گام‌به‌گام دنبال می‌کنند، جذاب‌تر هستند. مثلاً اگر شما می‌خواهید در کمترین زمان ممکن، مقاله بنویسید، خواندن مقاله “راهنمای گام‌به‌گام مقاله‌نویسی در سایت” برایتان جذاب خواهد بود. چون در این مقاله 8 قدم گفته شده که می‌توانید مرحله به مرحله انجام دهید و در نهایت یک مقاله کامل بنویسید.

بخوانید
درباره اصول محتوا نویسی + بررسی قاعده های حیاتی‌ترین اصول محتوا نویسی برای حرفه‌ای‌ها

برای کاربر پسند کردن مقاله از مثال استفاده کنید

حتماً می‌دانید که در اکثر مواقع، موضوعی که می‌خواهیم در مورد آن بنویسیم؛ قبلاً در سایت‌های دیگر نوشته شده است. چیزی که شما را متمایز می‌کند، سادگی گفتار و ذکر مثال‌هایی است که حاصل تجربه شماست. مثال زدن فهمیدن مطلب را برای خواننده ساده‌تر و دلنشین‌تر می‌کند. در اکثر مثال‌ها خواننده می‌تواند همذات‌پنداری کند و در نتیجه بهتر متوجه منظورتان خواهد شد.

محتوایی با طول مناسب بنویسید

همان طور که میدانید گوگل همه اسرارش رو به ما نمیگه و خود وب مسترها باید به آن نکات دست پیدا کنند که چطوری میتونن صفحه اول بیایند. یکی از نکات مهمی که سئو کاران به اون رسیدن طول محتوا هست. محتوای شما باید شامل چند تا کلمه باشد؟

نتیجه ای که سئو کاران گرفته اند تقریبا 1900 کلمه یک محتوای عالی و خیلی خوب رو میسازه. حتما با خودتون میگین چه خبره 1900 کلمه رو کی میره بخونه کدوم مخاطب میاد تو سایت شما اینو بخونه؟ جلوتر به این میریسیم که چگونه مقاله بنویسیم که متناسب بزا حوصله کاربر باشه.

چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید

میرسیم به بخشی که خیلی از سئو کاران و خیلی از افراد سرش چالش دارند. تعداد کلمات کلیدی چقدر باید باشد؟ چگالی کلمات کلیدی یعنی چی؟ به عنوان مثال شما 100 تا کلمه رو دارید استفاده میکنید. از این صد تا کلمه چندتا باید کلمه کلیدی باشد.

طی آنالیز هایی که سئو کاران انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که چگالی کلمات کلیدی مناسب برای اینکه یک محتوا به صفحه اول بیاد 3/2 هست به عنوان مثال شما دارید متنی شامل 100 کلمه مینویسید پس تقریبا دو تا از اون کلمات باید شامل کلمات کلیدی شما باشه و برای 1000 تا 23 تا کلمه میشود.

بخوانید
نکات تولید محتوا متنی برای افزایش فروش

پاراگراف اول را جذاب بنویسید (شروع قدرتمند برای یک مقاله کاربر پسند)

از نکات دیگه ای خیلی مهمه توی مقالات رعایت کنید پاراگراف اول است.

پاراگراف اول اولین بخشی هست که گوگل برای نخست به آن سر میزند. پس طبیعتا از lsi و کلمات کلیدی توی اون استفاده کنید چون باعث میشود که گوگل متوجه بشه متن شما درباره چه موضوعی است.

قالب مناسبی برای محتوا داشته باشید

گام بعدی انتخاب یک فرمت و قالب مناسب برای نوشتن است. قالب و فرمت نوشتن را می­توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • رنگ صفحه، نوع فونت، نوع عکس‌ها و هر چیزی که شکل فیزیکی را نشان می‌دهد.
  • چگونگی نوشتن و تقسیم بندی محتوا

برای مثال در بعضی از مقاله‌ها اول مقدمه، بعد توضیحات، بعد مثال کاربردی و نتیجه گیری است و در بعضی دیگر قالب نوشتن متفاوت است که این بستگی به استراتژی سایت و نوع مخاطبان آن دارد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در قالب در نظر بگیرید، انسجام بین المان‌ها است. این انسجام نه تنها به نویسنده در ارائه صحیح مقاله کمک می‌کند، بلکه خواندن آن را برای کاربر راحت‌تر خواهد کرد و همچنین باعث زیبایی متن نوشتاری می‌شود.

نوشتن را به تعویق نیندازید

بعد از اینکه در مورد موضوع خود تحقیق کردید و اطلاعات کافی به دست آوردید، حال شروع به نوشتن کنید. نوشتن را نباید به تعویق بی اندازید. اگر بین نوشتن و تحقیق خود فاصله بی اندازید، باعث می‌شود که ذهن شما از مسئله دور شده و باز باید مطالبی را که به دست آورید را بخوانید. در نوشتن سخت نگیرید، هر چه به ذهنتان در همان اول آمد، بنویسید. در آخر سر وقت برای اصلاح است. اجازه بدهید تا ذهنتان هنوز فعال و باز است، دستتان بنویسد.

بخوانید
تولید محتوای ویدیویی راهی برای جذب کاربر و بالاتر بردن کیفیت سایت

محتوا را ویرایش کنید تا مقاله کاربر پسند شود (این کار را به دیگران واگذار کنید)

آخرین مرحله بعد از انتخاب قالب، عنوان و نوشتن متن، ویرایش است. بیشتر جملاتی که شما می‌نویسید، در همان لحظه به ذهنتان خطور کرده و ممکن است که اشکالات مفهومی یا نگارشی داشته باشد. برای همین بهتر است که بعد از اتمام کار، یک بار دیگر با دقت و از دید کاربر مطلب خود را با صدای بلند بخوانید تا اگر ایراد یا مشکلی در آن وجود داشت، برطرف شود. این نکته برای آن‌هایی که قصد نوشتن مقاله سئو شده را دارند، باید بیشتر از همه مورد توجه قرار بگیرد.

 از دستور زبان و نگارش مناسب استفاده کنید

مهمترین رکن در مقاله‌نویسی، ساده نویسی است. طوری بنویسید که خواننده با یکبار خواندن هر جمله، منظورتان را کامل و دقیق بفهمد. محاوره‌ای صحبت نکنید. در محاوره‌ای نوشتن، لحن نویسنده موثر است. در نتیجه خواندن و درک متن سخت‌تر می‌شود. رسمی بنویسید. رسمی نوشتن به معنی استفاده از کلمات قلمبه سلمبه نیست. دایره واژگانتان را وسیع‌تر کنید و با کلمات ساده، مطلب را به خواننده منتقل کنید.

مقاله کاربر پسند

جملات کوتاه بنویسید. هرچقدر جملاتتان طولانی‌تر باشد و از افعال بیشتری استفاده کنید، درک جمله سخت‌تر می‌شود و گاهی نیاز است مخاطب چندین بار جمله را بخواند. مطمئن باشید مخاطب برای چند بار خواندن جملات مقاله شما وقت نمی‌گذارد و به راحتی به سراغ مقالات دیگر می‌رود. پس از نوشتن هر جمله به این فکر کنید که اگر این جمله را حذف کنم در انتقال مطلب مشکلی پیش می‌آید. بنابراین کلمات و جملات اضافی را که کمکی به انتقال مفاهیم نمی‌کند، حذف کنید

بخوانید
اینفوگرافیک یک محتوای جذاب و کاربر پسند اما با اصولی حرفه ای

به منظور خوانایی بهتر، از علائم نگارشی مثل نقطه، کاما، نقطه ویرگول، علامت تعجب و… در جای مناسب استفاده کنید و حستان را به مخاطب منتقل کنید.

کلمات را درست بنویسید

حتماً بعد از اتمام مقاله، صحت املای کلمات را بررسی کنید. املای غلط موجب ترسیم یک نویسنده کم‌سواد در ذهن مخاطب می‌شود. برای چک کردن املای کلمات و همچنین رعایت نیم‌فاصله گذاری، میتوانید از ویرایش آنلاین سایت ویراستاران استفاده کنید.

یک مقاله کاربر پسند برای مخاطبان خاص خود نوشته شده است نه عموم افراد

حتما می‌دانید که یکی از ارکان اصلی موفقیت یک کسب‌وکار، شناخت صحیح مخاطب است. مقاله‌هایتان را با توجه به شناختی که از مخاطبینتان دارید، بنویسید. قطعا کلمات و لحن شما برای کودکان، متفاوت است با زمانیکه برای پزشکان می‌نویسید. نه آنقدر بدیهی و ساده بنویسید که مخاطب برای خواندنش وقت نگذارد، نه آنقدر سطح بالا بنویسید که مخاطب چیزی از مقاله شما متوجه نشود.

سعی کنید مقالات خود را باارزش جلوه دهید

برای مقاله خود رفرنس بیاورید. از اعداد و ارقام استفاده کنید و تا جای ممکن برای حرف‌هایتان دلیل و مدرک ارائه دهید. حتی می‌توانید از نقل قول بزرگان و افراد مرجع در حوزه خودتان هم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خواننده با اطمینان بیشتری مقاله شما را بخواند و به حرفهایتان اعتماد داشته باشد.

تصاویر یکی از فاکتورهای مهم مقاله کاربر پسند است!

حتما در متنتان از تصاویر مرتبط و تاثیرگذار استفاده کنید. اگر تصاویر درست انتخاب شوند، علاوه بر آسان‌سازی فهم مطلب، به چشم مخاطب استراحت می‌دهد. خواندن متن طولانی کار سختی است. با قرار دادن تصاویر مرتبط، این کار را برای مخاطب آسان‌تر می‌کنید.

تقویم محتوایی

استانداردهای سئو را رعایت کنید

اگر نظر بنده را بخواهید، مقاله‌ای که از نظر کاربر جذاب باشد، از نظر موتور جستجو گوگل هم جذاب خواهد بود. چون هدف گوگل چیزی جز رضایت کاربران نیست. اما بهتر است تا حدودی با اصول سئو آشنا باشید و بعد از نوشتن یک مقاله مخاطب پسند، سئو مقاله را بهبود ببخشید. یادتان باشد قرار است مقاله شما را انسان بخواند نه ربات. پس از بهینه‌سازی بیش از حد خودداری کنید، هرچند موتور جستجوی گوگل هم هر رفتار غیر عادی‌ای را تشخیص می‌دهد.

بخوانید
افزایش فروش به کمک نوشتن محتوا امکان پذیر است. اما چگونه؟

دعوت به اکشن را فراموش نکنید

هدف اصلی ما از نوشتن مقاله این نیست که بازدید کننده را با عناوین جذاب به سایت بکشیم و با متن کاربرپسند او را در صفحه نگه داریم. هدف اصلی ما تبدیل کردن خواننده به مشتری است. پس حواستان باشد در انتهای مقاله از خواننده بخواهید کاری را انجام دهد. این اقدام لزوماً خرید از شما یا استفاده از خدماتتان نیست. ولی هرچه باشد باید به تعامل مخاطب با شما و در نهایت فروش منجر شود.

جمع بندی

نوشتن مقالات کاربر پسند به شما این امکان را می دهد که بتوانید مخاطبان فراوانی را برای کسب و کار خود جذب نمایید. فرآیند نوشتن مقاله بسیار سخت است و به زمان زیادی نیاز دارد. در این مقاله مهم ترین اصول و نکاتی که برای نوشتن مقاله کاربر پسند لازم است را به شما معرفی کردیم. با استفاده از تکنیک های بیان شده می توانید محتوایی کاربر پسند و جذاب بنویسید و سپس داخل سایت خود منتشرش کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا