لینک سازی برای سایت جزو اقداماتی است که باید به صورت اصولی انجام شود. برخی راه های فرعی و سئو کلاه سیاه نیز وجود دارد که شما را زودتر به نتیجه می رساند اما خطرات زیادی نیز به همراه خواهد داشت. یکی از این روش های مضر برای سئو ایجاد مزرعه لینک است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که مزرعه لینک چیست و چرا نباید از آن استفاده کنیم.
مزرعه لینک چیست؟
مزرعه لینک (یا شبکه لینک) یک وبسایت یا گروهی از وبسایتها هستند که صرفاً با هدف تأمین لینک برای وب سایتهای دیگر و به منظور تحت تأثیر قرار دادن رتبه صفحات و وب سایتهای لینک شده ایجاد شدهاند. به عنوان مثال، فرض کنید که چهار وبسایت به نامهای «الف»، «ب»، «ج» و «د» داریم. در روش مزرعه لینک، وبسایت «الف» به وبسایت «ب»، «ج» و «د» بک لینک میدهد و در عوض از آنها بک لینک میگیرد. در واقع، هر سایت به دیگری لینک میدهد و در نهایت یک شبکه از وبسایتهایی که به هم لینک دادهاند به وجود میآید.
چرا مزرعه لینک با جریمه گوگل رو به رو می شود؟
گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین و مناسبترین نتایج را به کاربر جستجوگر خود نشان بدهد و لذا وبسایتهایی که مفیدتر هستند را در رتبههای بالاتر صفحات نتایج جستجوی خود قرار میدهد؛ اما مشکل از اینجا ناشی میشود که هدف از مزرعه لینک دستکاری نتایج جستجو است و نه ارائه محتوای باکیفیتتر؛ در نتیجه اگر قرار باشد که گوگل برای مزرعه لینک ارزش قائل شود، بدترین وبسایتها در صدر نتایج جستجو قرار خواهند گرفت که این باعث نارضایتی کاربران خواهد شد.
بنابراین، گوگل با هدف قرار دادن بهترین وبسایتها در بالاترین مراتب، همواره به دنبال شناسایی و برخورد با چنین ترفندهایی است. اساساً گوگل همیشه قبل از تخصیص رتبههای بالا احتمال وجود مزرعه لینک را از طریق الگوریتم پنگوئن بررسی میکند.
در نتیجه، اگر به دنبال کسب رتبههای بهتر در نتایج جستجو هستید اصلاً به استفاده از روش مزرعه لینک فکر نکنید. چنانچه هماکنون در حال استفاده از این روش هستید، قبل از اینکه توسط گوگل جریمه شوید همه برنامههای مرتبط با آن را متوقف کنید و اقدامات اصلاحی مقتضی را به مرحله اجرا درآورید.
هدف از ایجاد مزرعه لینک چیست؟
باید به این موضوع اشاره کنیم که مزرعه لینک با هدف ارتقا جایگاه وب سایت ها ایجاد می شود و این موضوع می تواند منجر به کاهش رتبه گوگل شود. در نتیجه الگوریتم پنگوئن گوگل مزرعه لینک سایت را مخرب می داند و در مقابل آن واکنش نشان می دهد. دلیل آن این است که دریافت لینک های مخرب سبب ارتقا رتبه های گوگل و صدرنشینی بسیاری از وب سایت ها خواهد شد و این واکنش و نارضایتی کاربران را در پی خواهد داشت.
گوگل یک بیزینس است و برای ارتقا خدمات و حفظ بیزینس خود باید کارآیی هوشمند و بالایی در جستجو وب سایت ها و رتبه بندی آنان داشته باشد. به همین سبب است که باید در این زمینه کاملا بر طبق قوانین سئو و رتبه بندی عمل کرد تا جایگاه وب سایت به صورت کاملا قانونی ارتقا پیدا کند. لینک مزرعه نه تنها موجب افزایش جایگاه سئو نخواهد شد بلکه با تشخیص آن در گوگل شاهد نزول رتبه و حتی جریمه از سوی شرکت گوگل خواهید بود. با وجود امتیازات منفی هنوز بسیاری از وب سایت ها به دنبال مزرعه لینک وب سایت خود هستند و بدون آگاهی منجر به کاهش رتبه خود خواهند شد.
مزرعه لینک یا لینک فارم در سایت بصورت دستی و غیر دستی انجام می گیرد که زیر اشاره مختصری به آن می کنیم:
- مزرعه لینک دستی یا Manual link farm: در این روش شرکت هایی هستند که به خرید و فروش لینک بصورت انبوه و با هزینه کم فعالیت می کنند و باعث می شود در مدت زمان بسیار کوتاهی صد ها لینک نامربوط و بی کیفیت به سمت سایت مورد نظر می آید.
- مزرعه لینک غیر دستی یا Non-manual link farm: در این روش سئوکاران برای بالا بردن رتبه سایت خود شروع به لینک دادن به سایت های دیگر می کنند.
به جای مزرعه لینک از چه روش هایی استفاده کنیم؟
همان طور که متوجه شدید هدف از ایجاد مزرعه لینک بهبود رتبه سایت است. در واقع مدیران وبسایتها برای اینکه رتبه سایت خود را بهبود ببخشند، نیاز به بک لینک از وبسایتهای دیگر دارند و سادهترین کار ممکن اول استفاده از مزرعه لینک و بعد از آن روشهای PBN و مبادله لینک است که از روشهای سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه خاکستری محسوب میشوند.
اکنون سئوال اینجاست که روش کلاه سفید و مطمئن برای ایجاد بک لینک و بهبود رتبه سایت چیست؟
استفاده از وبلاگهای معتبر
وبلاگهای معتبر و رایگان زیادی وجود دارند که مکان مناسبی را برای تولید محتوا در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار دادهاند. شما میتوانید در این وبلاگهای معروف اقدام به ساخت وبلاگ مخصوص به خود کرده و محتوای اختصاصی بنویسید. فراموش نکنید در هر محتوا باید یک تا سه لینک به یکی از صفحات وبسایتتان بدهید. هرچه این محتوا جذابتر باشد بهتر میتواند مخاطبان را جذب کرده و دریچهای برای جذب ترافیک به وبسایتتان باشد.
دایرکتوری مشاغل
به جز وبلاگها، دایرکتوریهای مشاغل نیز گزینه خوبی برای گرفتن بک لینک به شمار میآیند. در این نوع وبسایتها مشاغل و کسب و کارهای مختلف معرفی میشوند. کافی است این دایرکتوریها پیدا کرده و وبسایتتان را در آنها معرفی کنید.
استفاده از پادکست
وقتی پادکستی میسازید و آن را منتشر میکنید، سایت منتشر کننده از شما آدرس شبکههای اجتماعی و آدرس وبسایتتان را میپرسد و در صفحهای که پادکست منتشر میشود بک لینکهایی به این صفحات میزند تا معرفی کاملی از منتشر کننده پادکست کرده باشد. به این ترتیب میتوانید بک لینکهای خوبی از سایتهای معتبری بگیرید. مضاف بر اینکه مخاطبان خاص خود را پیدا کرده و سایتتان را به ایشان معرفی میکنید.
کمک گرفتن از اینفوگرافی
همان طور که بارها و بارها اشاره شده، یکی از بهترین روشهای گرفتن بک لینک تولید محتوای باکیفیت و جذاب است. چه محتوای جذابتر و باکیفیتتر از اینفوگرافیکها سراغ دارید؟ اینفوگرافیکها میتوانند در یک تصویر حجم وسیعی از اطلاعات مفید را به مخاطب منتقل کنند، خستهکننده نیستند و از همه مهمتر اینکه در نگاه اول از جذابیت تصاویر برخوردارند.
تولید و انتشار اینفوگرافیک در شبکههای اجتماعی کاربران را مجاب میکند تا آنها را به دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب خیلی زود میتوانید محتوای تصویری خود را در صفحات مختلف ببینید و به این ترتیب بک لینک بگیرید بدون اینکه دست به دامن مزرعه لینک شده باشید.
از بین بردن لینکهای شکسته
یکی دیگر از روشها این است که لینکهای خراب مرتبط با کسب و کار خود را که در سایتهای دیگر وجود دارند پیدا کنید. سپس برای آن یک محتوای مناسب تولید کنید یا اگر از قبل صفحهای مناسب آن انکرتکست در وبسایتتان موجود است آن را به مدیر سایت معرفی کنید. احتمالاً مدیر سایت از اینکه شما یک لینک خراب را برای او پیدا کرده و حتی یک جایگزین باارزش برای آن پیدا کردهاید بسیار خوشحال خواهد شد و با شما همکاری خواهد کرد.
استفاده از پست مهمان
پست مهمان یا وبلاگ نویسی به عنوان مهمان هم میتواند ایده خوبی برای بک لینک گرفتن از سایتهای معتبر باشد. در این روش شما باید یک محتوای باکیفیت برای یک سایت دیگر بنویسید و در آن یک لینک به سایت خودتان قرار دهید.
بهتر است این محتوا را در سایتی قرار دهید که در حوزه کاری مشابه خودتان فعالیت داشته باشد؛ به این ترتیب هم گوگل به شما بهتر اعتماد خواهد کرد و هم محتوا را در معرض دید مخاطبان خود قرار دادهاید و ترافیک بیشتری را روانه وبسایتتان خواهید کرد.
از دیگر فواید پست مهمان نویسی میتوان به معرفی بهتر برند و برقراری ارتباط مؤثر با همکاران حوزه کاری خودتان اشاره کرد. حتی این کار به وبسایت میزبان نیز سود میرساند؛ چون شما یک محتوای باکیفیت و مفید برای سایتشان تولید کردهاید.
استفاده از سایتهای web2
سایتهای وب 2 نسل جدیدی از سایتها هستند که بعد از سایتهای معمولی یا وب 1 معرفی شدند. برخلاف سایتهای وب 1 که در آنها یک نفر فقط محتوا را تولید میکرد و روی سایت قرار میداد و کاربران هم فقط قادر به مطالعه آن بودند، در سایتهای وب 2 یک تعامل دو طرفه بین تولیدکننده محتوا و خوانندگان آن ایجاد میشود.
از آنجا که گوگل همیشه به دنبال جلب رضایت کاربران بوده است، مشخصاً سایتهای وب 2 را به سایتهای وب 1 ترجیح میدهد. به علاوه تولید محتوا در این نوع سایتها به خاطر ماهیتی که دارند کار سادهای است.
مزرعه لینک بر سئو سایت چه تاثیری دارد؟
چنانچه یک وبسایت برای ارتقای رتبه از لینک فارم استفاده کند بدون شک دیر یا زود با جریمه گوگل مواجه خواهد شد. اینکه جریمه گوگل چه باشد بستگی به بزرگی مزرعه لینک و بزرگی دامنه دارد. استفاده از یک مزرعه لینک کوچک با لینکهای کمتر شاید فقط با افت رتبه مواجه شود در حالی که بهرهگیری از مزارع بزرگ برای دامنههای بزرگ میتواند اثرات جبرانناپذیری چون حذف دائمی از کلیه صفحات نتایج گوگل را به همراه داشته باشد.
جمع بندی
در این مقاله بررسی کردیم که مزرعه لینک چیست و چه آسیبی به سئو سایت می زند. برای اینکه دچار این مشکل نشوید و به صورت اصولی جلو بروید یک سری راهکارهای اساسی نیز به شما معرفی کردیم که استفاده از آن ها نتایج بسیار مطلوبی برای شما به همراه خواهد داشت. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.