گوگل ادز جزو خدمات جذاب و کاربردی شرکت گوگل است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید کسب و کار خود را داخل گوگل تبلیغ کنید. به جرئت می توان گفت که یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در دنیای اینترنت همین گوگل ادز است. چرا که مخاطبان به صورت هدفمند جذب می شوند و کاملا واقعی هستند. در حال حاضر Google Ads بخشی جدا ناشدنی از سئو و دیجیتال مارکتینگ است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که گوگل ادز چگونه باعث پیشرفت کسب و کارها می شود؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
گوگل ادز چیست؟
گوگل adwords یکی از بهترین پلتفرمهای تبلیغاتی است. این بستر تبلیغاتی تنها دو سال پس از رونمایی از گوگل و در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و در حال حاضر بیش از ۲۵۹ میلیون بازدیدکننده منحصربهفرد و ۴.۸ میلیارد تعامل روزانه دارد. مشخص است که گستردگی و محبوبیت گوگل باعث موفقیت این ابزار تبلیغاتی شده است. روش پرداخت هزینهها در Google Ads به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است و تبلیغکنندگان، بازاریابان دیجیتال و صاحبان کسبوکار باید به ازای کلیک یا هر برداشت (CPM) در یک آگهی، هزینهای را پرداخت کنند.
این ابزار روشی موثر برای جذب مشتریان احتمالی و مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما است. با Google Ads بازدید وبسایتتان را افزایش دهید، تماس تلفنی بیشتری دریافت کنید و بازدیدهای فروشگاهتان را بیشتر و بیشتر کنید. گوگل ادز به شما این امکان را میدهد که تبلیغات به موقع (از طریق تلفن همراه و دسک تاپ) را ایجاد کنید و در بین مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. بنابراین در لحظهای که مشتریان ایدهآل شما از طریق جستجوی گوگل یا گوگل مپ به دنبال محصولات و خدماتی همانند کسب و کار شما هستند، کسب و کار شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده میشود.
به این صورت میتوانید مخاطبتان را جذب کنید و بازدید و فروش بیشتری داشته باشید. Google Ads امکان تحلیل و بهبود تبلیغات را هم در اختیارتان قرار میدهد تا بتوانید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید و اهدافتان را سریعتر تیک بزنید. یکی از مزایای گوگل ادوردز اکسپرس این است که میتوان تبلیغات را متناسب با بودجه خود تنظیم کرد و این موضوع ربطی به حجم کسب و کار و تجربه کوتاه یا طولانی بیزنسی شما ندارد.
آیا واقعا گوگل ادز گزینه مناسبی برای تبلیغات است؟
در صورتی که تبلیغات گوگل ادز به درستی تنظیم، راه اندازی و مدیریت شوند در بیشتر کسب و کارها میتواند مفید و کارساز باشد. انتخاب کلمات کلیدی درست، تنظیم هزینه درست برای کلمات، تنظیمات صحیح برای هدف قرار دادن صحیح کاربران هدف، نوشتن تبلیغات جذاب و هدفمند، انتقال صحیح کاربران به صفحات سایت و در نهایت سیاست درست و هدفمند در سایت برای جذب کاربران از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر تاثیرگذار بودن تبلیغات ادوردز داشته باشند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل اطلاعات کم استفاده نادرستی از ادوردز می کنند و به این نتیجه می رسند که این تبلیغات به صرفه نیست. استفاده از راهنمایی های یک مشاور تبلیغاتی ادوردز می تواند نظر این افراد را به کلی تغییر دهد.
گوگل ادز چقدر موثر است؟
ممکن است بپرسید که اصلا این ابزار تاثیر کافی را دارد و میتواند پاسخ مناسبی به هزینههای صرف شده بدهد؟ جالب است ببینید که:
- نرخ تبلیغات کلیکی تبلیغات گوگل نزدیک به ۸٪ است.
- تبلیغات نمایشی پنل گوگل ادوردز ۱۸۰ میلیون بازدید ماهانه دارد.
- تبلیغات پولی گوگل ۶۵% از مشتریان آماده خرید را جذب میکند.
- ۴۳٪ از مشتریان، کالایی که در یک تبلیغ یوتیوب دیدهاند را میخرند.
با این تفصیر مشخص است که تبلیغات گوگل ادز واقعا جواب میدهد و در درازمدت تاثیری فوقالعاده بر فروش و پیشرفت کسب و کار خواهد داشت.
چرا باید از گوگل ادز برای تبلیغات استفاده کنیم؟
گوگل بیش از ۵ میلیارد جستجو در روز دارد و به عنوان پرکاربردترین موتور جستجو شناخته میشود. تجربه بالای پلتفرم Google Ads – نزدیک به ۲۰ سال _ این موضوع را تایید میکند که تبلیغات گوگل چقدر میتواند موثر باشد. نتایجی که از این ابزار به دست آمده است نشان میدهد که نرخ بازگشت سرمایه این ابزار عالی بوده و به ازای هر یک دلار، هشت دلار است. البته وقتی که رقبای شما از این ابزار استفاده میکنند، بهتر است که شما هم از آن بهره ببرید تا هر چه سریعتر پیشرفت کنید.
هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟
تبلیغات گوگل ادز هزینه یکسانی ندارد و معمولا باتوجه به چندین مورد متفاوت تعیین میشود. بنابراین میتوان گفت که این موضوع به کمپین موردنظر شما بستگی دارد. به عنوان مثال، رقابت بر روی کلمات کلیدی و یا همان میزان جستجوی آنها، بر روی هزینهها تاثیر زیادی دارد. اگر کلمه مورد نظر شما (چادر مسافرتی) باشد، باتوجه به دیتایی که کیوردپلنر ارائه میدهد، مبلغی به میزان ۵ سنت به ازای هر کلیک هزینه خواهد داشت. این در حالی است که اگر کلیدواژه مورد نظر شما (رزرو هتل) باشد، برای هر کلیک باید ۹ سنت پرداخت شود. البته لازم به ذکر است که هزینههای گوگل ادز، باتوجه به تعداد جستجوهای صورت گرفته کلمات کلیدی، حضور رقبا، کیفیت یا نمره تبلیغات و چندین فاکتور دیگر تعیین میشود.
تبلیغات گوگل ادز قابلیت اجرا شدن با هزینه ۱ سنت هم دارند! اما باتوجه به اینکه ممکن است رقم پیشنهادی شما به ازای هر کلیک مقدار کمی باشد، ممکن است که آگهی مورد نظرتان توسط گوگل نشان داده نشود. به همین دلیل برای آن که مطمئن شوید که این موتور جستجو آگهی شما را براساس کلمه کلیدی که انتخاب کردهاید نمایش میدهد، پیشنهاد میکنیم که حدود ۱ یا ۲ سنت هزینه بیشتری به ازای هر کلیک مشخص کنید.
دلایل اینکه گوگل ادز بهترین گزینه برای کمک به کسب و کار است
در این بخش بررسی خواهیم کرد که گ.گل ادز چه مزایایی دارد و چگونه به کسب و کار ما کمک می کند.
میزان فروش شما را افزایش می دهد
یکی از مهمترین ویژگیهای گوگل ادز این است که فروش شما بلافاصله پس از شروع تبلیغات افزایش مییابد. شما اکانت خود را شارژ میکنید، تنظیمات کمپین خود را مشخص میکنید و بلافاصله بعد از تایید گوگل، نمایش تبلیغ شما آغاز خواهد شد. از این لحظه به بعد، شما در جستجوهای مرتبط خود حضور دارید و شانس فروش خواهید داشت.
در واقع، تبلیغات گوگل یکی از راهکارهای زودبازده تبلیغاتی است. راهکاری که میوۀ آن را همین امروز خواهید چید و لازم نیست برای نتیجه گرفتن آن منتظر بمانید. حتی روشهایی مانند تبلیغات بنری (که معمولاً بودجههای کلانی صرف آن میشود) هم این بازدهی سریع را ندارند و بیشتر برای برندینگ کسب و کار شما مناسب هستند.
هنوز به عالی بودن تبلیغات گوگل ایمان نیاوردهاید؟ اشکالی ندارد، خوبیهایش هنوز مانده! اما میخواهیم کتاب رایگان اصول تبلیغات گوگل را به شما هدیه بدهیم تا بعد از خواندن مقاله (وقتی ایمان آوردید) راهنمای راهتان باشد برای فروش چندبرابری کسب وکارتان! اگر هم میخواهید متخصص گوگل ادز شوید حتما سری به دوره آموزشی گوگل ادز ما بزنید. مدرس دوره در ویدیو زیر، کلی از تجربیات ما در زمینه گوگل ادز صحبت میکنه و … (اصلاً بهتره خودتان ببنید)
هزینه تبلیغات را خودتان تعیین می کنید
در گوگل ادز شما میتوانید سقف بودجۀ تبلیغاتی روزانه را مشخص کنید. برای مثال میتوانید تعیین کنید که بیش از ۲۵ درهم در روز مصرف نشود (شاید بپرسید چرا نمیگوییم تومان. با توجه به تحریمها و عدم امکان استفاده از تومان، ناچاریم از ارزهای خارجی مانند درهم امارات، دلار آمریکا، دلار استرالیا، لیر ترکیه و… استفاده کنیم).
همچنین شما میتوانید قیمت تک تک کلمات را هم به صورت دستی و با میل خودتان تعیین کنید و مطمئن شوید که بابت هر کلیک، هزینۀ معقولی پرداخت میکنید.
این قابلیتها به شما کمک میکند که به بهترین شکل پول خود را مدیریت کنید و مطمئن شوید که هیچ هزینهای هدر نرفته است. بنابراین مهم نیست چقدر بودجه داشته باشید. چه 50 درهم داشته باشید و چه 5000 درهم، میتوانید متناسب با همان بودجه تبلیغ کنید.
البته اگر شما وقت آن را نداشته باشید که برای هر کدام از کلمات خود قیمتگذاری کنید، میتوانید به گوگل بگویید که این کار را برای شما به صورت اتوماتیک انجام دهد.
بحث هزینهها در گوگل بسیار حساس است و توصیه میکنیم اگر بر تبلیغات گوگل ادز مسلط نیستید، از مدیریت شخصی کمپین صرفنظر کنید و تبلیغات خود را به آژانسهای متخصص بسپارید.
در پایان، ذکر این نکته را الزامی میدانم که چون گوگل سرویس تبلیغاتی خود را در ایران تحریم کرده است، هر گونه اشتباه در پرداختها و مسائل مالی شما ممکن است منجر به مسدود شدن حساب شما گردد.
تبلیغات در گوگل کاملاً هدفمند است
سرویس گوگل ادز با امکانات هدفگیری فوقالعاده خود به شما اجازه میدهد تا تبلیغ خود را تنها برای کاربرانی نمایش دهید که دقیقاً به دنبال خدمات شما هستند. چه چیزی بهتر از این؟ بیایید یک مقایسه انجام دهیم. فرض کنیم شما تولیدی «ظروف یکبار مصرف» دارید و میخواهید محصولات خود را در اینستاگرام تبلیغ کنید. چقدر شانس این وجود دارد که کاربرانی را پیدا کنید که دقیقاً در همان لحظه نیاز به محصول شما داشته باشند و البته حاضر باشند آن را از طریق اینستاگرام سفارش دهند؟
اما در تبلیغات گوگل قضیه فرق دارد. شما فقط و فقط به ازای مخاطبانی هزینه پرداخت میکنید که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو میکنند. این یعنی تبلیغ شما در لحظهای به مخاطب نمایش داده میشود که به دنبال خدمات شماست.
اگر کسی عبارت «خرید ظرف یکبار مصرف» را جستجو کند، قطعاً به دنبال خرید این محصول است. و این یعنی شانس شما برای فروش (به شرط داشتن محصول با کیفیت و ارائه خدمات خوب) واقعاً بالاست. این حد از هدفمندی، هیچوقت در هیچ رسانۀ دیگری ممکن نبوده است.
به این نکته توجه داشته باشید که هرچقدر کسب و کار شما خاصتر باشد، اهمیت هدفگیری دقیق مخاطبان افزایش مییابد. یعنی میتوان گفت که برای یک کسب و کار واقعاً تخصصی (مثلاً یک کسب و کار که دستگاه پمپ بتن میفروشد) عملاً هیچ روش تبلیغات دیگری جز گوگل را نمیتوان تصور کرد.
هزینههای شما کاملاً بهینه و هدفمند است
در تبلیغات گوگل هزینه تنها به ازای هر کلیک روی متن تبلیغ شما محاسبه میشود و نمایش تبلیغ هیچ هزینهای ندارد. در نتیجه مطمئن هستید که تبلیغ شما به صرفه است. چرا که بابت کسانی که سایت شما را انتخاب نمیکنند، هیچ هزینهای پرداخت نخواهید کرد.هزینه تبلیغات در گوگل
البته، بگذارید روی دیگر سکه را هم ببینیم. در صورتی که تبلیغات گوگل شما به درستی مدیریت نشود، ممکن است تمام هزینه شما بابت تبلیغات به ضرر تبدیل شود. پس باید مطمئن شوید که تبلیغ خود را به بهترین شکل تنظیم میکنید (در این کتاب تمام اصول درست را برای موفقیت در گوگل ادز یاد میگیرید.)
نکته بسیار مهماگر میخواهید خودتان تبلیغ گوگل را مدیریت کنید، نحوه کار با آن را بیاموزید. در غیر این صورت، حتماً تبلیغات خود را به یک آژانس مطمئن بسپارید.
نتیجه کار قابل اندازهگیری است
یکی از مهمترین مزایایی که بازاریابی دیجیتال نسبت به بسترهای بازاریابی سنتی، مانند تلویزیون یا حتی بازاریابی حضوری دارد، این است که به راحتی قابل اندازهگیری است.
شما در گوگل ادز این امکان را دارید که در هر لحظه ببینید چند نفر روی تبلیغات شما کلیک میکنند و وارد سایتتان میشوند. همچنین گزارشهای روزانه و ماهیانهای که در اختیارتان قرار میگیرد به شما نشان میدهند در چه تاریخ و ساعاتی بیشترین بازدید را داشتهاید.
تنوع این گزارشات بسیار زیاد است. شما میتوانید تمامی جزئیات کمپین خود را به دقت بررسی کنید و از وضعیت ورودی، نمایش، هزینه و بسیاری از شاخصههای دیگر مطلع شوید.
حتی به لطف امکانات فوقالعاده گوگل ادز، میتوانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تبلیغات خود را نیز اندازهگیری کنید. این یعنی میتوانید بفهمید که در ازای چقدر هزینه، چقدر فروش داشتهاید و سود کردهاید. (و این در یک کلام بینظیر است!)
به جرأت میتوان گفت که هیچ گزارشی نیست که شما بخواهید و گوگل ادز شما را ناامید کند! این گزارشها در تحلیل میزان موفقیت و بهینه کردن تبلیغات کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.
رقبای شما از گوگل ادز استفاده میکنند
برای آنکه بفهمید رقبای شما تا چه حد از سرویس گوگل ادز استفاده میکنند، کافی است یک کلمۀ کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را در سایت گوگل جستجو کنید.
برای درک بهتر موضوع، بد نیست بدانید که در صنفی مثل آژانسهای هواپیمایی بخصوص در روزهای قبل از تعطیلات، ممکن است همزمان بیش از 30 آژانس مسافرتی روی کلمۀ «خرید اینترنتی بلیط» تبلیغات انجام بدهند. همۀ این آژانسها در یک رقابت لحظهای با هم قرار دارند و برای بالاتر بودن در نتایج گوگل یک جنگ تمام عیار راه انداختهاند! چرا؟! چون دلشان میخواهد و البته مطمئناً هزینههای تبلیغاتشان با نرخ قابل توجهی بازگشت دارد.
در واقع، به لطف بازدهی بالای گوگل ادز، هر زمانی که تبلیغ خود را شروع کنید، یک قدم از رقبایی که زودتر از شما شروع کردهاند عقبتر هستید، و یک قدم از آنهایی که هنوز شروع نکردهاند جلوتر! (جمله سنگین بود و دقایقی تنفس عمیق پیشنهاد میشود).
شاید الان این سوال برای شما مطرح شده باشد که با توجه به این بازار به شدت رقابتی، چه شانسی خواهید داشت برای اینکه از این تبلیغات نتیجه بگیرید؟ من هم به شما خواهم گفت که لطفاً بهانهها را کنار بگذارید. به شما قول میدهم که در هر صنفی هم که باشید، باز هم به سهم خودتان از این بازار سود کنید.
همچنین، فراموش نکنید که اکثر رقبای شما درباره اصول و تکنیکهایی که در این کتاب مطرح میشود چیزی نمیدانند. ما به شما خواهیم گفت که چطور توانستیم برای مشتریهای خود، حتی در پررقابتترین حوزهها هم نتایج عالی بگیریم و شما را به دانشی مسلح میکنیم که کلید برد شما در نبردهای گوگلی خواهد بود. فقط کافی است به ما اعتماد کنید و حرفهایمان را در عمل اجرا نمایید.
جمع بندی
استفاده از گوگل ادز برای کمک به کسب و کار بهترین گزینه برای مدیران کسب و کارها می باشد. این سرویس ویژه گوگل ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی دارد و به پیشرفت کسب و کرا کمک می کند. در این مقاله بررسی کردیم که گوگل ادز چگونه به کسب و کار ما کمک می کند. امیدوارم از خاوندن این مقاله لذت برده باشید.