تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا برخی از سایت ها به راحتی در نتایج گوگل دیده می شوند اما برخی نمی توانند حضور داشته باشند. گوگل یک سری اصول و فاکتورها را برای رتبه بندی سایت ها در نظر گرفته است و اگر سایتی معیارهای گوگل را رعایت کند به راحتی می تواند جزو رتبه های برتر باشد. در این مقاله به بررسی فاکتورهای اساسی برای کسب رتبه در گوگل خواهیم پرداخت؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
فاکتور رتبه بندی گوگل چیست؟
فاکتورهای رتبه بندی گوگل به معیارهایی گفته میشود که گوگل برای ارزیابی صفحات وب و بهمنظورِ رتبه بندی آنها استفاده میکند. این فاکتورهای رتبه بندی گوگل میتوانند مربوط به محتوای سایت، تکنیکهای پیادهسازی، سیگنالهای کاربران، مشخصات بکلینک و یا هر ویژگی دیگری باشند که به موتور جستوجو مرتبط میشوند.
فاکتورهای اساسی برای رتبه بندی سایت ها در گوگل
برای پیدا کردن جواب این سوال لازم است تا انتهای مطلب را مطالعه نمایید. افزایش رتبه سایت در گوگل وابسته به فاکتورهایی است که ما در این مقاله به ۱۳ فاکتور مهم گوگل برای رتبه بندی سایتها میپردازیم.
ارتباط محتوا با نیاز کاربران
آیا محتوای سایت شما با انچه که کاربر در گوگل جستجو می کند مطابقت دارد؟
اگر جواب مثبت است گوگل سرعت رسیدن به نتایج برتر را برای سایت شما افزایش خواهد داد و اگر جواب منفی است به زودی به صفحات پایین تر پرتاب خواهید شد. گوگل همواره در تلاش است تا سهم تاثیرگذاری عوامل سنتی مانند کلیدواژه و بک لینک را به نفع صفحاتی که نیاز کاربران را برطرف میکنند کاهش دهد. در حقیقت گوگل از صدها متریک برای سنجش کیفیت صفحات استفاده میکند.
به عنوان مثال اگر پس از کلیک بر روی نتایج نخست، به سرعت به صفحه نتایج بازگردید گوگل یک امتیاز منفی برای آن سایتها در نظر گرفته و در صورت تکرار این روند آنها را با کاهش رتبه جریمه میکند. این عمل در اصطلاح Pogo Sticking نامیده میشود.
اما اگر بر روی یکی از سایتها کلیک کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید، گوگل آن سایت را به رتبههای بالاتر سوق می دهد.
تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T)
میزان تخصصی بودن وب سایت در کنار متریک هایی مانند قدرت دامنه و اعتبار سایت از فاکتورهای اساسی برای رنکینگ سایت در گوگل است. گوگل تمایل دارد وب سایتهایی را به کاربران نمایش دهد که مطالب آن توسط متخصصان نوشته شده و از اعتبار کافی در میان کاربران برخوردار است.
کیفیت محتوا معیار اصلی برای کسب رتبه های برتر گوگل
سال های زیادی از جمله معروف بیل گیتس (۱۹۹۶) می گذرد اما، هنوز هم محتوا پادشاه است. اگر سایتی دارید که از لحاظ سئو کاملا بهینه شده است ولی از لحاظ محتوایی دارای کیفیت مناسبی نیست، کار شما برای قرار گرفتن در رتبههای برتر بسیار سخت است.
اما شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که اصلا محتوای با کیفیت یعنی چه؟
محتوای با کیفیت از نظر گوگل یعنی محتوایی که کامل باشد. گوگل به شدت علاقهمند است وب سایتهایی را به کاربران نشان دهد که از لحاظ بار محتوایی غنی هستند. به عبارت سادهتر، از دیدگاه گوگل یک محتوای خوب، محتوایی است که جواب سوالات بیشتری در آن نهفته باشد.
بنابراین در هنگام ایجاد صفحات جدید مطمئن شوید که محتوای شما کامل است.
آیا محتوای شما میتواند نیاز کاربران در هنگام مراجعه به سایت را رفع کند؟
این یک سوال اساسی است که در زمان نگارش محتوای مفید باید از خود بپرسید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید یک کاربر در گوگل به دنبال “تمرینات بدنسازی” است. با کلیک بر روی نتایج از دو صفحه ابتدایی بازدید می کند. اولین سایت در بخشی از مطلب به مزایای حرکات بدنسازی برای سلامتی بدن پرداخته است و دومین سایت به آموزش ۱۵ حرکت کاربردی درباره تمرینات بدنسازی!
گوگل با بررسی مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری میکند، میزان مفید بودن مطلب را تشخیص میدهد و جایگاه سایت در نتایج گوگل را تعیین می کند.
محتوای ساختارمند دیگر نکته ای است که باید در زمان ایجاد کانتنت به آن توجه ویژه شود. محتوایی که میزان خوانایی مناسبی داشته باشد و کاربران بتوانند به راحتی موضوعات مختلف را در صفحه بررسی کنند اصطلاحا ساختارمند گفته می شوند. همچنین توجه داشته باشید که یک محتوای ساختاریافته، میتواند به درک موضوع صفحه توسط رباتهای گوگل کمک کند.
محتوای ساختاریافته، میتواند به درک موضوع صفحه توسط رباتهای گوگل کمک کند
تولید محتوای منحصر به فرد و جامع
اگر از محتوای تکراری در صفحات خود استفاده میکنید قرار گرفتن در نتایج برتر را فراموش کنید. چرا گوگل باید صفحهای را در لینکهای برتر نشان دهد که محتوای آن از قبل وجود دارد؟
به همین دلیل محتوای صفحه شما باید کاملا اختصاصی و به دور از هرگونه کپیبرداری باشد. پس از تشخیص یکتا بودن مطلب توسط گوگل، شما وارد رقابت در کلیدواژههای مورد نظر خواهید شد.
لینک های خارجی سایت (بک لینک)
در مقاله بک لینک چیست در مورد بک لینک و لینکسازی توضیح داده ایم. در موتورهای جستجو مانند Google و Bing، تعداد بک لینکها در انتخاب صفحات برای رتبه بندی موثر است.
- شمارش تعداد بکلینک ها در موتور های جستجوی گوگل و بینگ
- هر چه تعداد بک لینکهای یک صفحه بیشتر باشد آن صفحه از نظر گوگل دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.
نکته بسیار مهم: ساخت بک لینکهای بی کیفیت با تعداد بالا میتواند اثراتی کاملا معکوس بر روی رتبه بندی گوگل شما داشته باشد! در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک حتما دانش خود در این زمینه را، ارتقا دهید.
ساخت بک لینکهای بی کیفیت با تعداد بالا میتواند اثراتی کاملا معکوس بر روی رتبه بندی گوگل شما داشته باشد
اعتبار دامنه
اعتبار یک دامنه در واقع ارتباط آن دامنه در موضوع یا صنعت مورد نظر را نشان می دهد. اعتبار دامنه به طور مستقیم، بر روی جایگاه قرارگیری صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر میگذارد.
- بهترین راه برای تقویت دامنه ایجاد یک سایت کم نقص است!
- اعتبار دامنه در افزایش رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است
انکرتکست های سایت
انکر تکست به عبارتی گفته می شود که توسط آن لینکسازی به صفحه مقصد انجام می شود. گوگل از انکرتکستها برای درک بهتر موضوع صفحات مختلف استفاده میکند.
به عنوان مثال ما با کلیدواژه ” سرور اختصاصی ” به صفحه مورد نظر خود لینک میدهیم. این کار به گوگل میفهماند که موضوع صفحه ای که به آن لینک داده شده است، در رابطه با چیست. سرور اختصاصی در اینجا انکر تکست است.
در نهایت هرچه تعداد سایتهایی که با استفاده از کلمات کلیدی به ما لینک میدهند بیشتر باشد، رتبه صفحهی ما در آن کلیدواژه بهتر خواهد بود.
سرعت سایت
سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از مهمترین فاکتورها در رتبهبندی است. گوگل در الگوریتمهای خود توجه ویژه ای به این بخش مخصوصا در دستگاههای موبایلی دارد. اگر صفحات سایت شما دارای سرعت کافی نیستند همین امروز دست به کار شده و آنها را بهبود دهید.
از ابزارهای مفید این حوزه میتوان به gtmetrix و pagespeed اشاره کرد.
در همین راستا مقاله ای با عنوان بهبود امتیاز سایت در PageSpeed Insights Google نوشته شده است که قدم به قدم می توانید این ابزار کاربردی را فرا بگیرید.
کلمات کلیدی هدف
اگر میخواهید سایت شما با استفاده از یک کلیدواژه در نتایج گوگل ظاهر شود، باید از آن کلیدواژه در صفحه خود استفاده کنید. در غیر این صورت گوگل متوجه ارتباط صفحه با آن کلیدواژه نخواهد شد. استفاده از کلیدواژه به اشکال مختلف در صفحه، میتواند به گوگل در درک این مسئله کمک کند. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما “طراحی سایت” است نیازی نیست که حتما از شکل دقیق این کلیدواژه در مطلب خود استفاده کنید. کلیدواژههایی مانند “طراحی حرفهای وب سایت” یا “Website Design” نیز میتواند به بهبود این مسئله کمک کند.
نکته: در استفاده از کلمات کلیدی افراط نکنید! این کار میتواند باعث آسیب زدن به سئوی سایت شود.
به روز رسانی محتوا
گوگل عاشق محتوای تازه است! به همین دلیل است که در هنگام انتشار محتوای تازه ممکن است بصورت موقتی با بهبود رتبه مواجه شوید.
تازه بودن محتوا پس از گذشت ماه ها از زمان انتشار مطلب نیز، مهم است. سعی کنید حداقل یک بار در سال محتوای صفحات خود را به روز کنید. آپدیت محتوای صفحات یکی از تکنیکهایی است که میتواند بر جایگاه سایت شما در نتایج، تاثیر بگذارد.
در دسترس بودن صفحه
اگر میخواهید سایت شما در نتایج گوگل قرار گیرد، باید کاری کنید که خزندههای موتورهای جستجو بتوانند صفحه شما را بررسی و فهرستبندی کنند.
به عبارت دیگر:
اگر دسترسی موتورهای جستجو به سایت مسدود شده باشد هیچ یک از صفحات سایت در نتایج، فهرست بندی نخواهند شد. عدم دسترسی به محتوای یک صفحه برابر با عدم ایندکس آن خواهد بود
در ابزار سرچ کنسول گوگل میتوانید به راحتی از ایندکس شدن صفحات سایت خود اطمینان پیدا کنید. کافیست به تب URL Inspection بروید و آدرس مورد نظر خود را در فیلد مشخص شده وارد کنید.
موبایل فرندلی بودن سایت تاثیر بسیار زیادی در بدست آورن رتبه های برتر گوگل دارد
گوگل میگوید: صفحاتی که تجربه کاربری ضعیفی در موبایل داشته باشند، از لیست نتایج حذف و یا با اخطار Not Mobile Friendly نمایش داده میشوند.
برای رنکینگ سایت در گوگل در سال ۲۰۲۰، سایت شما باید در هر دستگاهی به خوبی کار کند.(تلفن همراه، تبلت و کامپیوترها)
برای بررسی این فاکتور در سایت خود میتوانید از ابزاری به نام “Mobile-Friendly Test” که گوگل آن را معرفی کرده است استفاده کنید.
همخوانی با الگوریتم رنک برین
رنک برین بخشی از الگوریتم هوش مصنوعی (AI) گوگل است. اما چرا مهم است؟
گوگل به تازگی اعلام کرده است که رنک برین یکی از سه فاکتور مهم، برای رتبه بندی صفحات است. رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است و وظیفهی اصلی آن، این است که بفهمد کاربر به دنبال چیست و بهترین نتایج را برای او نمایش دهد.
این الگوریتم بهترین نتیجه را با توجه به رفتار کاربران و نحوه تعامل آنها با صفحه تشخیص میدهد.
جمع بندی
در این مقاله اساسی ترین فاکتورها برای کسب رتبه در گوگل را به شما معرفی کردیم. گوگل بر اساس این معیارها سایت ها را رتبه بندی کرده و در نتایج به نمایش می گذارد. شما با شناخت این معیارها دیگر نیاز نیست نگران چیزی باشید چون می توانید بهترین عملیات را برای کسب رتبه های برتر انجام دهید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.