کپی رایتینگ جزو موضوعات مهم و تاثیر گذار در دنیای دیجیتالی امروز است که اغلب با تولید محتوا اشتباه گرفته می شود. کپی رایتینگ به معنی هنر تبلیغ نویسی است و هدف از آن کمک به برندسازی و فروش است. فردی که کپی رایتینگ را انجام می دهد اصطلاحا کپی رایتر گفته می شود. کپیرایتر وظایف بسیار مهمی دارد و انجام درست آن ها کمک خواهد کرد که بتوانید به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید کپی رایتر شوید و با این شغل جذاب آشنا شوید از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
منظور از کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی (copywriting)، نوشتن یک متن جذاب و تجاری است، که مخاطب را ترغیب به انجام اقدام مدنظر ما میکند؛ این اقدام میتواند خرید یک محصول، عضویت در سایت یا کلیک بر یک لینک برای واردکردن شماره خود و … باشد.
به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم الکترونیکی باشید، برای ترغیب مشتری به خریدکردن لازم است تبلیغ کنید. این متن تبلیغاتی که میتواند به صورت آنلاین (در شبکههای اجتماعی، سایت و …) و یا آفلاین (بنر، کاتالوگ و …) باشد را باید با اصول کپی رایتینگ بنویسید تا احساسات مخاطب را برانگیزید و به فروش دست پیدا کنید.
به چه کسی کپی رایتر می گویند؟
شاید وقتی فردی برای اولین بار کلمهی کپی رایتر (Copy Writer) را بشنود، یاد کپی رایت (Copy Right) یا همان قانون تکثیر مجاز محصولات بیافتد. اما خب باید گفت که این دو کلمه کاملاً با هم تفاوت دارند و به خاطر فارسینویسی کلمات انگلیسی و نبود معادل فارسی برای این کلمات ممکن است چنین اشتباهی پیش بیاید.
به طور خلاصه و ساده، کپی رایتر به کسی میگویند که با تکیه بر فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای افراد، شرکتها، برندها (و یا به طور کلی هر مجموعهای که قصد فروش کالا یا خدمات داشته باشد) مطلب مینویسد. به عبارت دیگر کپیرایتر، نویسندهای است که بهقصدِ بازاریابی مؤثرتر و فروش بیشتر محصول/خدمات، محتوای مفید (و حتی کوتاه) تولید میکند. این اولین قدم جهت آگاهی از تفاوت کپیرایتر با کارشناس تولید محتوا بود.
کپی رایتر باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
کپی رایتینگ هم مانند هر تخصص دیگر به دانش علمی و عملی نیاز دارد. مهمترین این مهارتها به شرح زیر میباشد:
- مطالعه زیاد و متنوع برای گسترش دایره لغات فردی
- تمرین و سابقه زیاد در نوشتن انواع محتوا
- آگاهی از دانش بازاریابی، تبلیغات و جامعهشناسی
- ذهن خلاق و ایده پرداز
همه موارد بالا با تمرین و پشتکار کسب میشوند و به همین دلیل، کپی رایتینگ یک خلاقیت هنری اکتسابی است. اما اگر بخواهیم کمی تخصصیتر به توانمندیهای یک کپی رایتر بپردازیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- توانایی بسیار بالا در نوشتن
- صبور بودن برای فهمیدن پروژه و کسب و کار
- توانایی تشخیص ساختار و جزئیات برند
- توانایی همصدایی با فرهنگ و هویت شرکت
- داشتن دانشی عمیق از بازاریابی
- طرح پرسشهای مرتبط و متعدد از صاحبان کسب و کار برای هماهنگی نگرش دو طرف
- توانایی برقراری ارتباط با اقشار مختلف و دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود
- توانایی شرکت در جلسات متعدد طولانی و هماهنگی با موعد تحویل کارها
- توانایی دیدن از نگاه درون و بیرون به مسئله
مهم ترین وظایف یک کپی رایتر چیست؟
حال که قدم اول جهت متوجه شدن تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را برداشتهایم، خوب است که به بررسی وظایف کپی رایتر بپردازیم.
به این منظور، در ابتدا باید به این موضوع فکر کنیم که وظیفه اصلی یک کپی رایتر چیست و چه کارهایی باید انجام دهد. خب، بسیاری از متخصصان بازاریابی و تبلیغات معتقدند اصلیترین وظیفه یک کپی رایتر افزایش اثرگذاری تبلیغات است.
بنابراین، فردی که خود را کپی رایتر مینامد باید بداند برای طراحی یک تبلیغ چگونه مخاطب را تحت تاثیر بگذارد. برای این موضوع نیز باید تمامی نکاتی که میتواند روی ذهن مشتری اثرگذار باشد را بشناسد و با این روش، آنها را به خرید محصولی خاص ترغیب کند. عمده فعالیتهای یک کپی رایتر در طراحی متون تبلیغات رادیو و تلویزیون، طراحی متون تبلیغاتی در بازاریابی اینترنتی، تهیه بروشور برای فروش محصولات و معرفی خدمات و … خلاصه میشود.
مطمئناً کپی رایتینگ نیز مانند هر شغل دیگری اصولی دارد که اگر کپی رایتر به این بایدها و نبایدها توجه ویژهای کند، قطعاً به نتیجه فوقالعادهای خواهد رسید.
یک کپی رایتر باید بتواند از تیترها و سرفصلهای جذاب استفاده کند. استفاده از تیتر مناسب یکی از مولفههای اصلی جذب مشتری است. همچنین، باید در نظر داشته باشد از کلماتی استفاده کند که ساده و واضح هستند. استفاده از کلمات ادبی و سخت به هیچ وجه نمیتواند در جذب مخاطب موثر واقع باشد. جملات و کلمات به کار برده شده باید به گونهای باشند که مخاطب با آنها احساس نزدیکی کند و به قدری تاثیرگذار باشند که مشتری نسبت به آشنایی بیشتر با آن محصول، اقدام کند.
شعارهای تبلیغاتی و بقیه کارهای یک کپی رایتر باید به شکلی باشند که مخاطب نسبت به آن برند اعتماد کند. البته در انتقال این حس اعتماد نباید بزرگنمایی صورت گیرد، چرا که ممکن است نتیجهی عکس به دنبال داشته باشد.
نکته بعدی که یک کپی رایتر باید به آن توجه کند این است که به هیچ وجه از ضربالمثلها و اصطلاحات نباید استفاده کند! البته نه به این معنی که از ضربالمثلها یا دیالوگهای معروف الهام نگیرد. مطمئناً استفاده مداوم از ضربالمثلها، خلاقیت را در کار کپیرایتر کمرنگ میکند.
این توضیحات، عمده وظایف و کارهایی بود که یک کپی رایتر باید انجام دهد. این وظایف تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را مشخص میکند. در پایان، بهتر است نگاهی تیتروار به وظایف کپی رایتر داشته باشیم:
- استفاده از تیترها و سرفصلهای جذاب
- به کار بردن کلمات ساده در متون تبلیغاتی
- استفاده از جملات اثرگذار
- ایجاد حس اعتماد با خلق متنی جذاب
- عدم بزرگنمایی و اغراق
- عدم استفاده از ضربالمثلها و اصطلاحات
- دعوت کردن از مشتری برای انجام کاری
- تبدیل مخاطب به مشتری
هدف از کپی رایتینگ چیست؟
یک کپی رایتر حرفهای به سرعت میتواند میزان رشد موفقیت تجاریتان را افزایش دهد و تاثیر بسزایی در جذب مشتری بگذارد. این میزان پیشرفت به قدری فاحش و مشخص است که به تنهایی یکی از بزرگترین دلایل تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا به شمار میرود. در نتیجه میتوان گفت، هدف از کپی رایتینگ، تبلیغات موثر و مفید در جهت جذب مخاطب است.
کپی رایتینگ تعریف گسترده و مفصلی دارد اما در تعریف ساده یعنی استفاده از کلمات برای متقاعد کردن مخاطب به خرید یک محصول یا تحقیق درباره یک برند تجاری! پس با استفادهی اصولی از کپی رایتینگ میتوانیم پیامی تاثیرگذار را به شکلی خلاقانه به مخاطب عرضه کنیم.
کپی رایتر چه نوع محتوایی را می نویسد؟
همانطور که گفته شد یک کپی رایتر برای تهیه هر مدل محتوا از جمله محتوای متنی، گرافیکی و ویدئویی فعالیت میکند. در مورد محتوای ویدئویی حتی میتوان سناریوی ویدئو را نیز توسط کپی رایتر تهیه کرد. اما به طور کلی، کپی رایترها میتوانند در تهیه محتواهای زیر مشارکت کنند:
- کلیه محتوای درون وبسایت
- محتوای تبلیغات آنلاین شامل بنرها، شعارها و گرافیک
- محتوای توصیفی محصولات و حتی محتوای روی بستهبندی محصولات
- مقالات قابل استفاده در روابط عمومی برند
- و هر محتوایی که قرار است در بازاریابی شرکت استفاده شود و در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرد.
تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا چیست؟
اگرچه یک کپی رایتر نیز محتوا تولید میکند اما نحوه تهیه محتوا، هدف و کاربرد محتوای یک کپیرایتر و یک محتوانویس متفاوت است.
به عنوان یک قانون کلی، کپی رایتینگ، نوشتن محتوای بازاریابی و تبلیغاتی است. از سوی دیگر تولید محتوا عبارت است از نوشتن محتوای متنی که در مقالات وبلاگ، صفحات سایت و پستهای شبکههای اجتماعی استفاده میشود. به نوعی میتوان گفت تولید محتوا، نوع دیگر و ضعیفتری از کپی رایتینگ است. با تولید محتوای جذاب و مورد نیاز و علاقه مخاطب، محتوانویس، مخاطب را در سایت نگه میدارد تا با استفاده از گزینههای کپی رایتر برای خرید، ثبت نام، دانلود و … رسیده و فراخوانی به اقدام مطلوب را انجام دهد.
کپی رایتینگ و تولید محتوا چه شباهتی با هم دارند؟
خب، عمدهترین و سادهترین شباهت موجود میان کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا این است که هر دوی آنها سر و کارشان با نوشتن است. هر دوی اینها باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید.
جمع بندی
کپی رایتر فردی است که با نوشتن متن های کوتاه و تبلیغاتی به افزایش فروش و برندسازی کمک می کند. در واقع کپی رایتر وظیفه تبلیغ برند را به عهده دارد و هر چقدر بهتر عمل کند شانس موفقیت شما افزایش خواهد یافت. در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که کپیرایتر کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.