سئو سایت یکی از مهمترین کارهایی است که برای رشد و توسعه سایتتان باید انجام دهید. اصول سئو چه در مراحل ابتدایی راهاندازی سایت و یا تولید محتوا و یا حتی در طول نگهداری سایت باید رعایت شوند. در این مقاله قصد داریم اصول سئو که به واسطه آن میتوانید وضعیت سایت را بهبود دهید را به شما آموزش میدهیم. با ما همراه باشید.
اگر به دنبال بهینهسازی سئو هستید و میخواهید سایت در رتبه بهتری قرار بگیرد، باید 11 مرحله اصلی را رعایت کنید.
- محتوای موجود در سایت را بهبود دهید
- مطالب جدید را بر اساس کلمات کلیدی کم رقابت به سایت اضافه کنید
- از سایتهای عالی رتبه بک لینک بگیرید
- تصاویر را بهینه کنید
- محتوا را بر اساس اهداف اصلی خود بهینه کنید
- معیارهای سایت را با Google Analytics پیگیری کنید
- مطمئن شوید که سایت شما موبایل فرند باشد
- سایت را برای عوامل مختلف بهینه کنید
- زمان بارگزاری سایت را کاهش دهید
- سئو محلی را بهبود دهید
- لینکسازی داخلی انجام دهید
اینها اصول کلی است که باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه راهکارهای موثر در بهبود سئو سایت را بررسی میکنیم.
چند توصیه برای بهبود سئو سایت
CTR صفحات برتر سایت را بهبود دهید
نسبت کلیک روی لینک شما از طریق گوگل به عنوان نرخ CTR شناخته می شود. یکی از اصلیترین عواملی که روی این اصل تاثیر دارد، برچسب عنوان است. این عنوان توسط کاربر هم در لیست پیشنهادات گوگل دیده می شود. بنابراین باید جذاب و چشمگیر باشد. همچنین سعی کنید از کلمات کلیدی ارگانیک استفاده کنید. البته که صفحات برتر سایت همین الان هم سرچخور بالایی دارند اما برای اینکه بتوانید میزان جذب این صفحه را بالا ببرید، احتمالا به روز کردن عنوان یا بهبود آن به هر جهت برای شما مفید خواهد بود. همچنین هرگز نباید قدرت کلمات کلیدی را فراموش کنید. ممکن است کلمات کلیدی در هر بازه زمانی تغییر کرده باشند و شما میتوانید عناوین را به نسبت کلمات کلیدی همان دوره بهبود دهید. برای این منظور باید کلمات کلیدی ترند را پیدا کرده و در عناوین از آنها استفاده کنید. به این ترتیب یک مقاله قدیمی شانس این را دارد که ترافیک جدیدی دریافت کند. برای این کار شما به دانش سئو نیاز دارید. میتوانید با سفارش پروژه سئو و استخدام یک کارشناس سئو باتجربه این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
یکی دیگر از عناصری که میتواند جذابتی عناوین را بیشتر کند، استفاده از پرانتزها و براکتها است. این عناصر عنوان را شکسته و باعث میشوند که توجه مخاطب به آنها جذب شود.
یکی دیگر از مواردی که باعث میشود کلیکخور عناوین بیشتر شود، اضافه کرن عصر کنجکاوی به آن است. عناوین را طوری طراحی کنید که باعث شود کنجاوی مخاطب تحریک شود و برای مطالعه مطلب اشتیاق پیدا کند.
استراتژی محتوانویسیتان را به روز کنید
ما ماهها بود که سایت خودمان را داشتیم و ترافیکی که دریافت میکردیم، ثابت مانده بود و رشد نمیکرد. همین باعث شد که بخواهیم در روند کار تغییراتی بدهیم و اولین کاری که انجام دادیم، تغییرات کلی در استراتژی تولید محتوا بود. فقط چند تغییر کوچک لازم بود تا ترافیک به سایت سرازیر شود. اگر برایتان ممکن است یک نظرسنجی برای مخاطبان سایت بگذارید و از آنها سوال کنید که چه کارهایی میتواند کیفیت مطالب را بهبود دهد؟ همچنین میتوانید مواردی که بر اساس تجربه در سالهای اخیر متوجه شدید را برای بهبود روند تولید محتوا استفاده کنید. گاهی استفاده از محتوانویسان جدیدتر و خلاقتر میتواند به شما کمک کند. تیم تولید کنندگان محتوای خود را گسترش دهید و چند نیروی جدید اضافه کنید تا انگیزه در کنار تجربه پتانسیل بهتری برای تغییر ایجاد کند.
به روز کردن محتوا هم میتواند تاثیر خوبی در بهبود سئو داشته باشد. میتوانید محتواهایی که بیش از 12 ماه از انتشار آنها گذشته است را پیدا کرده و آنها را بهبود دهید. محتواهایی که منسوخ شدهاند را حذف کنید و مواردی که به بهبود نیاز دارد را بررسی کنید. ممکن است شما محتوایی داشته باشید که 2 سال پیش منتشر شده باشد و هنوز هم کاربرد داشته باشد اما بسیاری از اعداد و ارقام و عکسها به بهبود و به روزرسانی نیاز داشته باشند. ممکن است نمودارها منسوخ شده باشند یا احتیاج باشد متنی به محتوا اضافه شود. در این صورت آپدیت محتوا را انجام دهید.
لینکهای داخلی را بهبود دهید
لینکهای داخلی لینکهایی هستند که یک صفحه از سایت را به صفحات دیگر همان سایت ارجاع میدهند. در صورت استفاده استراتژیک از لینکهای داخلی آنها میتوانند برای بهبود سئو مفید باشند. چرا که آنها در هدایت ترافیک سایت به سمت صفحات دیگر به شما کمک میکنند. برای این منظر ابتدا لیستی از صفحات برتر سایت که بیشترین تاثیر را در کسب درامد یا معرفی خدمات شما به کاربر میکند را مشخص کرده و سپس در Ahrefs Webmaster Tools (AWT) ثبت نام کنید و با استفاده از حسابرسی سایت Ahrefs یک خزنده را اجرا کنید. این سایت یک راهنما برای تنظیم نقشه لینکهای داخلی سایت به شما میدهد. اگر بررسی سئو سایت را اجرایی کنید، بررسی لینکهای داخلی و خارجی یکی از مراحل این پروسه خواهد بود.
بک لینکهای خراب را از بین ببرید
بکلینکهای شکسته معمولا لینکهایی هستند که صفحه مقصد آنها حذف شدهاند یا اشتباهی در پیوند وجود دارد. با حذف این پیوندها میتوانید بخش زیادی از ترافیکی که به واسطه آنها گمراه شده بودند را دوباره بازیابی کرده و از آنها استفاده کنید. برای اینکه لینکهای شکسته را در سایتتان پیدا کنید، میتوانید مراحل زیر را اجرا کنید:
به سایت Ahrefs Explorerبروید.
از بخش links report گزینه Best را انتخاب کنید.
فیلتر کد HTTP را روی 404 تنظیم کنید
با مراجعه به دامنه ها نتایج را مرتب کنید
میتوانید این لینکها را با کلیکخورترین لینکهای سایت جایگرین کنید یا در صورت لزوم ایراد لینک را برطرف کنید.
سرعت بارگزاری سایت را بهبود دهید
سرعت سایت تاثیر زیادی در بهبود رتبهبندی سئو دارد. اگر لود شدن سایت شما بیشتر از چند ثانیه زمان ببرد، احتمالا بخش زیادی از ترافیک هدایت شده به سایت شما، سایت را بسته به سراغ پیشنهاد بعدی گوگل میروند. چرا که بازدید کنندگان نمیخواهند وقت زیادی را برای یک سایت که حتی نمیدانند جواب سوالشان در آن وجود دارد یا نه، صرف کنند. علاوه بر این موتورهای جستجو زمانی که لود شدن صفحات سایت زیاد طول بکشند، آن را از لیست پیشنهادات خود حذف میکنند. بهبود سرعت سایت در نهایت باعث بهبود جذب ترافیک در سایت میشود. مطالعات نشان میدهند که زمانی که حتی یک ثانیه از زمان بارگزاری سایت کم کنید، این شانس را دارید که تا 7 درصد ترافیک بیشتری جذب کنید.
تصاویر را بهیهسازی کنید
بهینهسازی تصاویر خود با متن ALT سیگنالهای مرتبط را به موتورهای جستجو میفرستند که میتواند به آنها کمک کند ببینند که تصاویر موجود در صفحه شما مربوط به کلمات کلیدی است که کاربر جستجو میکند. از متن ALT برای توصیف تصاویر در سایت استفاده میشود و وقتی که تصاویر لود نشوند، این نوشتهها ظاهر میشود. از آنجا که خزندههای گوگل فقط میتوانند کد HTML سایت را بخوانند، بدون متن ALT درکی از تصویر نخواهند داشت. در نتیجه نمیتوانند تاثیر عکس در متن را متوجه شوند. از طرفی یکی از عواملی که روی سئو سایت تاثیر دارد، استفاده از عکسهای اورجینال و باکیفیت است. اگر شما هم قصد دارید از تصاویر یونیک و مختص خودتان استفاده کنید، میتوانید تعرفه عکاسی تبلیغاتی در اینترنت و بازار کار جستجو کنید و از آن استفاده کنید.
کلمات کلیدی را در مکانهای استراتژیک اضافه کنید
اگر میخواهید برای کلمات کلیدی مرتبط با بیزینس خودتان در صدر لیست پیشنهادت گوگل قرار بگیرید، باید آن کلمات کلیدی را در مکانهایی مانند URLها، هدرها و ALT تصاویر استفاده کنید. البته نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنید چرا که این کار نتیجه عکس دارد و حتی ممکن است باعث شود که سایت شما امتیاز منفی بگیرد.
ساختار سایت و ناوبری را سادهتر کنید
برای بهبود سئو سایت ساختار سایت و ناوبری را بهبود دهید. اگر کاربران نتواند اطلاعات مورد نیاز خودشان را در سایت پیدا کنند، هیچ وقت با کلیک محتواهای سایت شما، وقتشان را تلف نمیکنند. پیدا کردن مطالب مورد نیاز و هدایت شدن به هر کدام از بخشهای مورد نیاز سایت باید ساز و کار سادهای داشته باشد.
سایت باید موبایل فرندی باشد
امروزه نزدیک به 60 درصد وبگردیها با موبایل انجام میشود. پس اگر سایت شما ساختار خوبی برای موبایل نداشته باشد، شانس دریافت ترافیک بیشتر را از دست خواهید داد. ابزارهای سئو مانند ابزار Google’s Mobile-Friendly Test به شما کمک میکنند تا مطمئن شوید که سایت شما متناسب با سیستم عامل گوشیهای موبایل باشد. درواقع شاخصهای جدید سئو نشان میدهد که گوگل اکنون صفحات را از دیدگاه کاربران گوشی های موبایل آنالیز میکند و این بدان معناست که اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، حتی در تبلتها هم رتبه بندی جستجو کاهش پیدا میکند. در مقابل اگر سایت شما هم برای سیستم عامل لپ تاب و هم موبایل مناسب باشد، گوگل سایت شما را به عده بیشتری پیشنهاد میدهد و همین روند باعث معرفی کسب و کار به افراد بیشتر میشود.
سایت باید به طور منظم آپدیت شود
ممکن است فکر کنید که بعد از اینکه سایت شما در نتایج جستجو نشان داده شد، کار شما تمام شده است. اما درواقع این اول راه است. درست مانند ماشین و خانه که مدام به بررسی و تعمیر و مراقبت نیاز دارند، سایت هم باید منظم بازبینی شده و بهبود داده شود.
برای بهبود سایت یکی از اصلیترین نکات این است که سایت را منظم آپدیت کنید و فعالیت در سایت را قطع نکنید. ماندن در صدر پیشنهادات گوگل و استراتژی بهینهسازی موتور جستجو سایت شما یک کار بسیار بزرگ و مداوم است.