تقویم محتوایی چیست و چگونه باید ایجاد شود – کاربردهای زمانبدی انتشار مقالات

تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و باید طبق برنامه و به صورت اصولی اناجم شود .برای اینکه برنامه تولید محتوای منظمی داشته باشید و در مسیر درستی قدم بردارید باید یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. تقویم محتوایی به شما کمک می کند که محتواهایی بر اساس نیازهای کاربران تولید کنید و میزان موفقیت خود را افزایش دهید. در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که تقویم محتوایی چیست و چگونه باید ایجاد شود؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی یک تقویم است که شما تمام مطالب و محتواهایی که قصد انتشار آن‌ها را دارید در آن یادداشت می‌کنید البته باید به این نکات اشاره کنید. مثلاً ساعت انتشار محتوا، عنوان محتوا و کانال‌های توزیع باید در آن نوشته شود و…

در کل برای هر کاری باید یک برنامه‌ریزی انجام داد. برای تولید محتوا هم به تقویم محتوا احتیاج داریم. در تقویم محتوایی باید تمام جزئیات نوشته شود چرا که تیم تولید محتوا به مشکل برنخورد و بدون سؤال و جوابی کار خود را انجام دهند.

تقویم محتوایی مثل برنامه‌های مدرسه است. برای مثال مشخص است که در روز شنبه چه درس‌هایی داریم و باید چه تکالیفی را انجام دهیم؛ بنابراین نقشه راه برایمان آماده است و فقط باید آن را انجام دهیم.

چرا باید از تقویم محتوایی استفاده کنیم؟

اگر داشتن وبلاگ برای شما یک سرگرمی در اوقات فراغت به حساب می‌آید و گاهی پستی در آن انتشار می‌دهید، پس احتمالا شما نیازی به تقویم محتوا ندارید. اما اگر شما از بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنید، پس سازمان دهی وضعیت وبلاگ و به روز رسانی مداوم آن یک فاکتور کلیدی خواهد بود.

در اینجا به سه دلیل اشاره می‌کنیم که تقویم محتوا می‌تواند به استراتژی بازاریابی شما کمک کند.

دلیل اول این است که داشتن یک تقویم محتوا باعث می‌شود که شما اطمینان حاصل کنید که تمامی کارهای مورد نیاز شما، از تولید محتوا گرفته تا انتشار و به روز رسانی آن، به موقع اتفاق می‌افتد. اگر یک برنامه سازماندهی شده خاص برای تولید محتوا نداشته باشید، انجام بسیاری از کارها را فراموش خواهید کرد، به این صورت که یا محتوای کمتری منتشر می‌کنید و یا فراموش می‌کنید که محتواهای قدیمی را به روز رسانی کنید. اگر بخواهم واضح‌تر توضیح دهم، به کمک تقویم محتوا شما مطمئن می‌شوید که همه چیز سر جای خودش است.

دلیل دوم، با داشتن یک تقویم محتوا شما می‌توانید راحت‌تر با افراد تیم خود یا فریلنسرها همکاری داشته باشید. اگر شما یک وبلاگ شخصی دارید، اصلاً نیازی به تقویم تولید محتوا نخواهید داشت. اما اگر کارمندان یا نویسندگان دیگر به شما در تولید محتوا کمک می‌کند، پس به چیزی نیاز دارید که همه بتوانند از وضعیت فعلی وبلاگ، به طور یکسان باخبر باشند. برای مثال، تقویم محتوای سایت بک لینکو به کمک Google Sheets تنظیم شده است و همه افراد تیم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را ببینند.

دلیل سوم، تقویم محتوایی یک چشم انداز کلی از چیزی که در آینده نزدیک در انتظار شماست را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، ما از تقویم محتوایی به این منظور استفاده می‌کنیم که مطمئن شویم آموزش‌های عملی یا چند ویدئو آموزشی را به طور هم زمان منتشر نکنیم. این گونه، ما می‌توانیم استراتژی محتوا را برای سایت خود در چند ماه آینده در یک صفحه نمایش مشاهده کنیم

چگونه یک  تقویم محتوایی ایجاد کنیم؟

همه اطلاعاتی که باید دم دستمان باشد در استراتژی محتوا به‌دست‌آمده است. حالا خیلی وقت‌تان را نمی‌گیرم تا به ادامه مقاله یعنی نحوه ساخت تقویم محتوایی برسیم و قصد دارم شیوه ساخت این تقویم مهم و کارآمد را فقط در

اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید

اولین قدم و مهم‌ترین قدم برای ایجاد تقویم محتوایی، تعیین اهداف بازاریابی محتوا است. چند مورد از اهدافی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد عبارت‌اند از:

اگر قصد این را دارید به همه این اهداف برسید، باید بگم کار سختی در پیش دارید. سعی کنید اولویت‌بندی کنید. می‌خواهید مخاطب، اول با شرکت و برند شما آشنا شود یا اول فروش خوبی داشته باشید؟ این هدف‌ها را با هدف بازاریابی محتوایتان بررسی کنید. موارد همسو را انتخاب کنید تا سریع‌تر به نتیجه برسید. یادتان نرود کار مهمی انجام می‌دهید؛ پس آن را سرسری نگیرید. با دقت و هم‌فکری همکاران‌تان به نتیجه خوبی می‌رسید.

پیش یک کارفرمایی کار می‌کردم که تکلیفش با خودش مشخص نبود. یک روز روی محتوا تأکید داشت و روز دیگه برای انتشار محتوا از طریق سایت اعصاب بقیه را خرد می‌کرد.

همیشه هم از همه انتظار داشت که 10 تا کار انجام بدهند. سئوکار تولید محتوا هم بکند. نویسنده بازاریابی هم انجام دهد و … خلاصه با این همه کاری که انجام می‌داد، بالاتر نرفت که بماند، پس‌رفت هم کرد. می‌خوام این رو بگم که تو برنامه‌ریزی و تعیین اهداف شرکت متفق‌القول باشید و هرکسی ساز خودش را نزند.

فهرست ایده های خود را بنویسید

با درنظرگرفتن اهداف و مسیر رسیدن به آن‌ها، ایده‌هایی که فک می‌کنید برای مخاطب جذاب است بنویسید. محتوایی که پرسونا با خواندن آن به وجد بیاد تا مطالب دیگر شما را بخواند. سعی کنید مربوط به کسب و کارتان باشد چون هدف شما رسیدن به اهداف شرکت‌تان است.

قبل از رفتن به مرحله سوم گفتم که باید از پرسونای خود شناخت کامل داشته باشید و بر اساس نیاز آن تولید محتوا کنید. مقاله پرسونا چیست و چگونه یک پرسونای مشتری طراحی کنیم؟ را از دست ندهید چون قراره خیلی با پرسونا سروکار داشته باشید.

برای تولید محتوا از کجا ایده بگیرم؟

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

با یک بررسی ساده می‌توانید ببینید کاربران دنبال چه موضوعی هستند و بازار چه محتوایی برای نوشتن داغ است. با شناخت این کلمات، سختی و میزان رقابت کلمه را بین رقبا بررسی کنید تا دست‌پر وارد رقابت بشید. خیلی راحت با استفاده از گوگل و سرچ کردن کلمه‌ای که قصد دارید برای آن تولید محتوا کنید سؤالات مخاطبان و موضوعات پیرامون آن کلمه را پیدا کنید.

سایت‌های پرسش‌وپاسخ و مرجع

سایت‌های پرسش‌وپاسخ و انجمن‌های تخصصی کمک خیلی زیادی برای پیداکردن مشکلات مردم و البته ایده‌هایی برای محتوا نویسی است. سایت quora معدنی برای ایده‌هاست. انجمن‌های معروفی هم هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید مثل نی‌نی سایت و جواب کو.

طوفان فکری گروهی

با همکاران و تیم کسب و کارتان دور میز جمع شوید و ایده‌هایتان را بریزید وسط. دقیقاً به همین سادگی. نفری 10 ایده بدهید و یادداشت کنید و در آخر ایده‌ها را جم‌وجور کنید و برای آماده‌کردن ایده‌ها دست به قلم بشید.

الهام گرفتن از مخاطبان

سؤالاتی که در کامنت می‌نویسند و یا پرسش‌ها و نظرات داخل سایت هم می‌تواند ایده‌های خوبی برای تولید محتوا باشد. با دیدن کامنت‌های پیج های دیگر هم می‌توانید این کار را انجام بدید. مهم پیدا کردن ایده است.

موضوعات را دسته بندی کنید

خب تا الان برای ساخت تقویم محتوا، اول اهداف بازاریابی محتوایی خودمان را مشخص کردیم و بعد یک لیست از موضوعات پست‌ها و محتواها تهیه کردیم. الان باید آن‌ها را بر اساس نیازمان و رسیدن به اهدافمان طبقه‌بندی کنیم و به همین منوال جلو میریم و موضوعات کم اهمیت را برای مراحل آخر می‌گذاریم.

برای مثال شما قصد دارید سایت تازه ‌تأسیس‌تان اول تبلیغات کنید و بعد به سراغ فروش محصولات بروید؟ که دوباره تکرار می‌کنم بازهم بستگی به استراتژی شرکت شما دارد.

قیف بازاریابی را تنطیم کنید

قیف بازاریابی محتوا نشان می‌دهد یک کاربر بعد از آشنایی با برند شما تا خرید محصولتان از چه مراحلی عبور می‌کند. شما باید بدانید چه استراتژی را برای خود انتخاب کنید و مخاطب را به چه روشی ترغیب به خرید خدمات یا محصولات‌تان کنید. این هنر شماست.

آگاهی از برند: ابتدای قیف

وقتی برای اولین بار با کسی قرار کاری میذارید، قطعاً از خصوصیات کسب و کارتان نکاتی را می‌گویید و یک راست سر اصل مطلب نمیرید که ما این محصولات را برای فروش داریم. کدام مدل را بفرستم خدمت‌تان؟

پس مخاطب که برای اولین‌بار وارد سایت شما میشه باید از برند و نام شرکت شما اطلاعاتی به دست بیاره و سبک و سنگین کنه ببینه شما می‌توانید نیازش را برطرف کنید یا نه. با محتوایی که ارائه می‌دهید، به کاربری که وارد سایت شما شده این امکان را می‌دهید که قضاوت کند. شما یا فلان شرکت؟ برتری شما نسبت به آن شرکت چیست که کاربر باید سایت شما را انتخاب کند؟

بررسی: وسط قیف

در این قسمت افرادی قرار دارند که با محصولات شما آشنایی دارند؛ همچنین قصد خرید دارند اما هنوز در حال بررسی آن‌ها هستند. مخاطب را تشنه اطلاعات کنید. البته در این مرحله، مخاطب اعتماد کامل نسبت به کسب و کار شما و محصول‌تان ندارد. پس خیلی هم حرف از فروش نزنید.

نشان دهید که محصول شما چه مشکلی را حل خواهد کرد. مخاطب باید متوجه شود محصول شما چه مزایایی نسبت به محصولات و کالاهای دیگر دارد تا با تشخیص درست محصول شما را انتخاب کند.

محتواهای زیر برای مشتریان شما مناسب است:

تبدیل کاربر به مشتری: انتهای قیف

در این قسمت شما تلاش می‌کنید تا مخاطب را به یک مشتری پروپاقرص تبدیل کنید. پیشنهادی بدهید که مخاطب نتواند دست رد به سینه‌تان بزند. تمام تلاش‌تان را بکنید تا زحمت‌هایی که کشیده‌اید هدر نرود. محصول خود را نسبت به رقبا برتری ببخشید تا حرفی برای گفتن نباشد و بی‌درنگ اولین و آخرین انتخاب محصول شما باشد.

انواع محتواهایی که کاربران را متقاعد می‌کند:

تیم محتوا و مسئولیت های آن را تعیین کنید

تا اینجا به‌خوبی جلو اومدید تبریک میگم! با برنامه‌ریزی که برای تقویم محتوایی انجام دادید، می‌توانید روی افراد تیم‌تان حساب کنید یا نه؟ اگر تعدادتان کم است و با اضافه‌کردن همکار دیگری مشکل بودجه ندارید، پیشنهاد می‌کنم شروع به استخدام کنید

هرچه تعداد افراد بیشتر باشد، برنامه‌ای که برای تقویم محتوا ریخته‌اید راحت‌تر انجام می‌شود و سنگینی کار روی یک فرد نمی‌افتد.

افراد زیر را با توجه به بودجه شرکت و توانایی هر فرد استخدام کنید

نویسنده محتوا: برای نویسنده گروه باید از فردی که خلاقیت و به قول معروف دست به قلم خوبی داره استفاده کنید. خیلی از نویسنده‌ها با محتوایی که تولید می‌کنند با مخاطب ارتباط دوستانه برقرار می‌کنند و همیشه برای مخاطب جذاب هستند.

استراتژیست محتوا: میشه گفت ناخدای تیم است. کسی که هدایت تیم را برعهده دارد و مواردی که اعضای دیگر تیم باید رعایت کنند را به آن‌ها گوشزد می‌کند. ناخدای تیم باید از سیر تا پیاز محتوا و تولید محتوا با خبر باشه تا شرکت بهترین نتیجه را بگیرید.

ویراستار: ملانقطی گروه ایشون هستند. بله درسته نوشته‌های نویسنده محتوا را ویرایش می‌کنند که یک‌وقت غلط املایی یا کلمه‌ای اضافه و کم نشده باشه. نویسنده خودش به متنی که نوشته عادت دارد و فکر می‌کند درست نوشته ولی کسی غیر از خودش به مقاله آن نگاه کند، به اشتباهات داخل مقاله پی می‌برد.

مسئول سئو: وقتی بر اساس برنامه تقویم محتوایی جلو اومدین و به اینجا رسیدید، بهتون تبریک میگم. حالا وقتشه کار را بسپارید دست متخصص سئو. این فرد با دانشی که از موتورهای جست‌وجو دارد می‌تواند محتوای شما را به مخاطبان نشان دهد. سئوکار مسئولیت سنگینی به عهده دارد چرا که شما بهترین محتوا را هم تولید کنید ولی کسی نباشد که آن را به دست مخاطبین برسند، پس انگار درجا می‌زنید.

فرض کنید شما رستورانی در مرکز شهر دارید و هر روز تعداد کمی تلفن دریافت می‌کنید که سفارش آن‌ها پیتزاست. خب شما بهترین پیتزای شهرتان را آماده می‌کنید ولی هی دل غافل پیک ندارید که پیتزا را به دست مشتری برساند. به همین خیال هم نباشید که مشتری خودش به رستوران شما بیاد تا سفارش را دریافت کند؛ پیک شما از نقشه شهر باخبر است و می‌داند از کدام مسیر پیتزا سریع‌تر به دست مشتری می‌رسد و غذا سرد نمی‌شود. برنامه‌ریزی می‌کند تا چند تا سفارش را باهم ببرد و… خلاصه اینکه دور از جون، مسئول سئو، وظیفه پیک را به عهده داره.

گرافیست: اگر به محتوایی که خودتان می‌توانید بسازید اعتمادی ندارید، خب پس بهتر است این فرد را به گروه محتوایی‌تان وارد کنید تا تقویم مدیریت محتوا با کیفیت مطلوبی انجام بشه. گرافیست‌ها وظیفه طراحی تصویر و ویدئوهای داخل سایت را برعهده دارند، همچنین طراحی قالب پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ساخت اینفوگرافیک و … از دیگر وظایف آن‌هاست.

مدیر شبکه‌های اجتماعی: تخصصی که این فرد دارد مثل متخصص سئو است. مدیر شبکه‌های اجتماعی ساعت‌های انتشار محتوا و چگونگی انتشار محتواها را می‌داند. همان‌طور که باید در اینترنت معروف شوید، باید با شبکه‌های اجتماعی هم بین مخاطبان رسوخ کنید.

از یک ابزار مناسب برای ساخت تقویم محتوایی استفاده کنید

ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود داره که باید ابزاری را انتخاب کنید که جوابگوی شما باشد. در ادامه می‌خواهم تعدادی از ابزارهای ایجاد تقویم مدیرت محتوا را خدمتتان عرض کنم:

Microsoft Excel

اولین ابزاری که به شما پیشنهاد میشه اکسل است. خیلی راحت و بدون هیچ دنگ و فنگی تقویم محتوایی مورد نظرتان را بسازید و هر روز آن را چک کنید تا ببینید چه کاری مونده و هنوز انجامش ندادی. استفاده از این ابزار تخصص خاصی نمی‌خواهد و یکم زمان کافیه.

افزونه Editorial Calendar (وردپرس)

برای کسایی که دوست دارند تقویم محتوای خودشان را در وردپرس داشته باشند، افزونه Editorial Calendar گزینه خیلی خوبیه چون ساده است و در پیشخوان سایت شما قرار می‌گیره و لازم نیست هفت‌خوان رستم را  در فایل های اکسل لپ‌تاپ رد کنید.

مزیتی که این افزونه وردپرسی دارد این است که تمام پست‌های وبلاگ‌تان را به شما نمایش می‌دهد تا اگر لازم می‌دانید همان‌جا ویرایش کنید. خلاصه تغییراتی که دوست دارید را انجام دهید.

Google Calendar

همه چیز حی و حاضره فقط شما باید زحمت بکشید اطلاعات مورد نظرتان را وارد کنید و تمام. اما مشکلی که می‌تواند برای ما کمی معضل باشد این است که از زبان فارسی و تقویم شمسی پشتیبانی نمی‌کند.

چون Google Calendar برای گوگل است، می‌توانید آن را به جیمیل و گوگل تسک و … وصل کنید و همیشه در دسترس‌تان باشد.

Google Sheets

به افراد تیمتان اجازه می‌دهید که تقویم محتوا را ویرایش کنند؟ خب با گوگل شیت این امکان را به آن‌ها می‌دهید. البته این تنها ویژگی این ابزار آنلاین نیست. همیشه و همه‌جا با اتصال به اینترنت به آن دسترسی دارید.

اطلاعات مورد نیاز را داخل تقویم محتوا بگنجانید

معلومه که تا الان همه کارها را مو به مو مظالعه کردید. خب مرحله آخری که باید بریم سراغش، واردکردن برنامه محتوایی است. 9 مورد از این موارد را در ادامه توضیح دادم.

موضوع پست چیه؟

عنوان کاری را که قصد انجام آن را دارید را بنویسید. پس مشخص شد که محتوای ما در فلان روز در مورد تقویم محتوا یا آموزش خرید هاست وردپرس است.

توضیحات مهم و ضروری

برای بهترشدن محتوا، سعی کنید توضیحات کوچکی در رابطه با چگونگی جمع‌آوری مطالب یا اینکه چجوری از محصول عکس بگیرید. نکاتی را بنویسید که برای آن پست حیاتی است. همه چیز را بیان کنید تا سؤالی برای بقیه افراد تیم پیش نیاد و همه کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند.

زمان انتشار

نظم در هر کاری مفید است. قبلاً راجع‌به پرسونا صحبت کردیم. وقتی می‌دانیم مخاطب ما چه زمانی سرکار است محتوا را منتشر نمی‌کنیم درسته؟ چون از دید آن پنهان می‌ماند و ما به هدفمان نمی‌رسیم.

باید پست‌تان را زمانی منتشر کنید تا مخاطب که وارد سایت یا شبکه‌های اجتماعی شد، اولین چیز محتوای شما را ببیند. پس زمان‌بندی پست‌ها را دقیق انجام دهید که زحمات ارزشمندتان هدر نرود.

نوع محتوای شما چیست؟

کاربران هر یک از شبکه‌های اجتماعی خصوصیات مخصوص به خود را دارند. نباید یک پست تکراری را در تمام شبکه‌های اجتماعی بگذارید چرا که کاربر از نوع عملکرد شما خسته می‌شود و دیگر لازم ندارد در تمام کانال‌های شما عضو باشد. چون وقتی همه پست‌ها مثل همدیگه هستند دلیلی نداره وقت خودش را تلف کند.

با برنامه‌ریزی‌هایی که با تقویم محتوا انجام داده‌اید باید در هرکدام از شبکه‌های اجتماعی کاری متفاوت انجام دهید. مثلاً در تلگرام محصول جدید را با مشخصات کامل آن منتشر کنید و در اینستاگرام محتوایی با عنوان «مدیر و تولید کننده محتوای شبکه های اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد؟» منتشر کنید.

پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید

چند نوع پرسونا دارید؟ آیا برای همه آن‌ها قصد تولید محتوا دارید؟ به آنچه مخاطبان نیاز دارند توجه کنید؛ به‌خاطر همین به شما اعتماد کرده‌اند. اگر گروهی را نادیده بگیرید پس انتظاری نداشته باشید که پیشرفت کنید. برای همه آن‌ها تولید محتوا کنید و در تقویم مدیریت محتوا آن را در نظر داشته باشید.

هدف از انتشار پست

برای چه هدفی محتوا تولید می‌کنید و آن را نشر می‌دهید؟ هدفتان را معلوم کنید. بعد از منتشر شدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا سایت، انتظار دارید چه تحولی در کسب و کارتان رخ دهد؟ همه آن‌ها را بنویسید.

فرمت محتوا

محتوایی که باید آماده کنید ویدئو است یا تصویر؟ متن است یا پادکست؟ این عامل هم در تقویم تولید محتوا لازم و ضروری است.

دکمه CTA هر محتوا

چه برنامه‌ای برای مخاطبتان دارید؟ وقتی محتوای شما را تماشا کرد، چه دعوت به اقدامی برایش در نظر دارید؟ حتماً برای آن برنامه‌ریزی کنید.

وضعیت محتوا چطور شد؟

بعد از انتشار محتوا، وضعیتش را یادداشت کنید. مثلاً بنویسید فروش فلان محصول 2 برابر شد. در مرحله آنالیز محتوا این موارد به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف کارتان را بشناسید و آن‌ها را برطرف کنید.

و در آخر تشکر می‌کنم که تا پایان این مقاله همراه من بودید و زمان گران‌بهایتان را صرف یادگیری ساخت تقویم محتوایی کردید. با 9 فاکتور مهم در این مقاله آشنا شدیم که باید در تقویم تولید محتوا آن را رعایت کنیم.  ابزارهای نوشتن تقویم محتوا را به‌خاطر بسپارید که دیگر لازم نیست کاغذ و قلم همراهتان باشد.

جمع بندی

بدون شک ایجاد یک تقویم محتوایی مهم ترین کاری است که برای رشد کسب و کار خود باید انجام دهید. تقویم محتوایی به شما این امکان را می دهد که طبق برنامه دقیق رو به جلو حرکت کنید و میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید. در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که تقویم محتوایی چیست و چگونه باید ایجاد شود. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

خروج از نسخه موبایل