تولید محتوادیجیتال مارکتینگ

طراحی بنر تبلیغاتی با متدهای جدید بازدهی بیشتری برای شما دارد!

برای تبلیغ کسب و کار روش های مختلفی وجود دارد و هر یک از آن ها می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در میان این روش های تبلیغاتی استفاده از بنر کاربرد بسیار زیادی دارد و می تواند نتیجه بسیار مطلوبی را برای شما در پی داشته باشد. اما باید دقت داشته باشید که طراحی و محتوای بنرهای تبلیغاتی باید به صورت اصولی انجام شود. چراکه یکی از مهمترین عوامل موثر در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. به همین جهت در این مقاله به معرفی مهم ترین اصول طراحی بنر تبلیغاتی خواهیم پرداخت. پس از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

بنر تبلیغاتی چیست و چرا مهم است؟

بنر یک تکه پارچه که حاوی پیامی برای انتقال است. این پیام می‌تواند یک پیام اطلاع رسانی مانند اعلان یک مراسم مانند انواع همایش‌ها، جلسات، سمینار و … باشد. همچنین بنر می‌تواند به منظور تبلیغ یک محصول و یا یک مکان استفاده شود. در این مقاله ما قصد صحبت درباره بنر تبلیغاتی را داریم. بنر تبلیغاتی به عنوان عامل اصلی در نمایش و معرفی یک کسب و کار به مخاطبان و به ویژه به مشتریان بالقوه است.

بنابراین طراحی بنر تبلیغاتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنر تبلیغاتی بایستی به درستی و با دقت و بر طبق اصول استاندارد، طراحی شود تا بتواند مخاطب را جذب کند. از آنجایی که مخاطب زمان بسیار کمی برای خواندن بنر دارد، به همین دلیل بنر بایستی به نوعی طراحی شود تا در همان زمان کم هم بتواند مخاطب را درگیر کند و به عبارتی دیگر بر روی وی تاثیر لازم را بگذارد.

به همین دلیل، طراحی بنر تبلیغاتی کاری نیست که هر فردی توانایی انجام آن را داشته باشد. بلکه نیاز است این کار توسط یک طراح متخصص و حرفه‌ای انجام شود. علاوه بر اینگونه طراحان، می‌توان از شرکت‌ها یا سایت‌هایی که دارای مجموعه‌ای از طراحان برتر هستند، استفاده کنید.

طراحی بنر تبلیغاتی باید چگونه باشد؟

بنر تبلیغاتی، یک تصویر طراحی شده ثابت یا متحرک با هدف جلب توجه مشتریان بالقوه و وارد کردن آن‌ها به سایت مورد نظر با کلیک روی بنر بوده تا با این کار، هدف تبلیغاتی کسب و کار با موفقیت انجام شود. اگر به سایت‌های محتوایی و خبری رفته باشید، حتماً این بنرها را در اطراف صفحات آن‌ها دیده‌اید. بنرهای تبلیغاتی، بخش زیادی از فضای رسانه‌ها و تبلیغات نمایشی را گرفته‌اند و اگر یک بنر به شکل اصولی طراحی نشده باشد، در بین هزاران تبلیغ دیگر گم خواهد شد. این موضوع اهمیت توجه به طراحی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

بنرها به دلیل تنوع و طراحی‌های مختلف به شکل‌های گوناگون وجود دارند، اما می‌توان به صورت کلی یک ساختار چهار قسمتی برای آن‌ها معرفی کرد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

عنوان

تیتر اولین چیزی است که بازدیدکننده بنر خواهد دید. به همین دلیل در تیتر یا پیام/شعار اصلی بنر، باید توجه مشتری جلب شده تا بقیه تبلیغ را ببیند. تیتر بنر باید شفاف، گیرا و قدرتمند باشد و تکلیف بازدید کننده سایت را با هدف بنر و کسب و کار مشخص کند. قوانین تبلیغ‌نویسی و کپی‌رایتینگ می‌تواند در نوشتن یک تیتر قوی کمک کند.

لوگو کسب و کار

دومین قسمت کلی یک بنر تبلیغاتی لوگو است. یکی از هدف‌های بنرها، بالا بردن آگاهی از برند است تا بازدیدکننده‌هایی که روی تبلیغ کلیک نمی‌کنند هم حداقل با کسب و کار، نام و و لوگوی آن آشنا شوند. به همین دلیل بهتر است در طراحی بنر تبلیغاتی، لوگو شرکت قرار داده شود. در بنر زیر، از لوگوی فروشگاه تیمچه استفاده شده است.

دکمه اقدام به عمل

هر پیشنهاد باید یک دکمه فراخوانی به عمل یا کال تو اکشن را همراه داشته باشد. نباید فکر شود که اگر پیشنهادی داده می‌شود خود بازدیدکننده می‌داند که برای به‌دست آوردن آن چه کاری انجام دهد. همان‌طور که گفته شد، بنر تبلیغاتی باید کاملاً شفاف باشد و مسیر دلخواه کسب و کار را برای مشتری مشخص کند پس باید با گذاشتن یک دکمه CTA یا همان اقدام به عمل، درخواست عملی کسب و کار نشان داده شود.

بنرهای تبلیغاتی باکیفیت

متن این دکمه باید عمل‌گرا، دارای اضطرار و به حالت امری باشد. همچنین توجه شود که هر بنر تنها باید دارای یک پیشنهاد و یک دکمه باشد و برای هدف‌های مختلف بنرهای اختصاصی طراحی شود. به عنوان مثال، می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  • دانلود فوری
  • همین امروز بخرید
  • مشاهده محصولات
  • کلیک کنید

متن پیشنهادی

در این قسمت، پیشنهادی که کسب و کار برای بازدیدکننده دارد، نوشته می‌شود. هر بنر تبلیغاتی با یک هدف و پیشنهاد جذاب تبلیغاتی ساخته می‌شود و نباید بازدیدکننده تبلیغ را به حال خودش گذاشت. مخاطبین باید بدانند که با کلیک کردن بر روی تبلیغ چه چیزی گیرشان خواهد آمد و چه سودی برایشان دارد. این پیشنهاد باید ترغیب‌کننده و سخاوتمندانه باشد تا افراد بیشتری جذب تبلیغ شوند.

در بعضی بنرها می‌توان این قسمت را با تیتر ترکیب کرد و تنها یک متن کلی برای بنر قرار داد. اما در همین حالت هم باید توجه شود هر دو هدف طراحی یعنی جلب توجه برای خواندن متن و سپس کلیک روی آن به صورت همزمان انجام شود.

نمونه پیشنهادهای جذابی که در بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند در زیر بیان شده:

  • حراج باورنکردنی
  • تخفیف تا 50%
  • فروش ویژه تابستانه
  • هم بخرید، هم برنده شوید!
  • هر خرید، یک هدیه!
  • آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ
  • بهترین نرم‌افزار حسابداری
  • افزودن چند لینک به بیو اینستاگرام

مهم ترین اصول طراحی و محتوای بنر های تبلیغاتی

بعد از اینکه با ساختار اصلی طراحی یک بنر آشنا شده‌اید در این قسمت، مهم‌ترین اصولی که برای یک طراحی خوب و پربازده به آن نیاز دارید، معرفی خواهند شد.

انتخاب سایز مناسب برای بنر

اولین قدم برای طراحی بنر، دانستن سایز آن است. سایز بنر بسته به محلی که قرار است نشان داده شود، مشخص می‌گردد. به همین دلیل اگر از سایت‌های کلیکی استفاده می‌کنید، سایزهای مورد تأیید آن‌ها را مشاهده کرده و با توجه به افقی یا عمودی بودن محل قرارگیری، یک سایز مناسب را انتخاب کنید. به صورت کلی در محیط وب با توجه به اصول طراحی و سایز دستگاه‌ها، سایزهای استانداردی تعریف شده‌اند که چهار سایز معروف آن را در زیر می‌بینید.

  • ۷۲۸ در ۹۰ پیکسل برای بنر افقی
  • ۳۰۰ در ۶۰۰ پیکسل برای بنر عمودی
  • ۳۰۰ در ۲۵۰ و ۳۳۶ در ۲۸۰ پیکسل برای بنرهای مستطیلی
  • 468 در 60 بنر افقی باریک

به کار بردن انیمیشن در بنر تبلیغاتی

یکی دیگر از اصول و مبانی طراحی بنر تبلیغاتی استفاده از بنرهای متحرک می‌باشد. تبلیغات بنری دارای انیمیشن سطح کیفی بنر‌های ایستا را ارتقا می‌دهند و می‌توانند بر روی طراحی بنر‌های یک وبسایت اثر مثبتی داشته باشند، اما باید این اطمینان را حاصل کنید که وجود انیمیشن حواس بیننده را از پیام و رونوشت تبلیغ شما پرت نکند. از انیمیشن‌های ساده‌ای که حداکثر ۱۵ ثانیه طول می‌کشند، استفاده کنید.

بنرهای ثابت و متحرک

این اطمینان را حاصل کنید که آن‌ها بیشتر از بیشتر از ۳ بار تکرار نمی‌شوند (loop). توصیه می‌کنیم آخرین فریم انیمیشن خود را به یک “دعوت نامه” واضح و جذاب تبدیل کنید.

از یک فریم قابل تشخیص استفاده کنید

چشم‌های مردم معمولا و به صورت طبیعی به سمت موضوعات داخل کادر و فریم کشیده می‌شود. همه از کودکی به تخته سیاه کلاس نگاه کرده‌ایم! پس فریم به موضوع اهمیت می‌بخشد. بنر‌های تبلیغاتی موثر دارای فریم‌های قابل تشخیض و واضحی هستند که توسط گرافیک به سمت لبه‌های باکس تبلیغ کشیده شده‌اند. اگر تبلیغ شما سفید است، معمولا بهتر است یک خط بوردر خاکستری به عرض ۱ پیکسل، دور تا دور بنر تبلیغاتی خود ایجاد کنید

حس ضرورت ایجاد کنید

استفاده درست از رنگ‌ها بر موفقیت تبلیغ بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از رنگ‌های مکمل و در عین حال بولد، نوعی حس ضرورت ایجاد کنید. بهتر است رنگ‌های بولد را بهتر بشناسید. تبلیغات بنری همیشه که نباید لطیف باشند.

یک بنر مکمل و برجسته ایجاد کنید

اگر تبلیغ شما همرنگ با سایت و صفحه‌ای باشد که در آن ارائه می‌شود، این همرنگی می‌تواند اعتماد بینندگان را افزایش دهد. اما با این حال این هم رنگ بودن را بیش از حد جلوه ندهید. در تصویر زیر تبلیغات با صفحه پشت آن دارای یک رنگ پایه هستند، اما تیره‌تر شدن تبلیغ باعث برجستگی آن شده و در عین حال حس اعتماد بیننده را افزایش می‌دهد. بنر‌های تبلیغاتی باید همزمان برجسته و جذب کننده کلیک باشند.

از کلمات مناسب استفاده کنید

کلماتی که برای طراحی بنر تبلیغاتی استفاده می‌کنید، بایستی مفید، مختصر و تاثیرگذار باشد. طراح بایستی از کلماتی استفاده کند که بتواند مخاطب را درگیر و به عبارتی دیگر جادو کند تا با خیره شدن به کلمات و غرق شدن در آن‌ها با بنر ارتباط برقرار کند و هدف طراح یعنی جذب مخاطب و افزایش مشتری اتفاق بیفتد.

متن خوانا بنویسید

معمولا برای طراحی بنر تبلیغاتی بایستی از 4 خط بیشتر استفاده نشود. همچنین بایستی اندازه عنوان یا تیتر با خود متن تفاوت داشته باشد. علاوه بر این سعی کنید از فونت‌های شکسته، ریز، نازک و به طور کلی فونت‌های نامتعارف استفاده نکنید.

از دکمه ها در جای مناسب خود استفاده نمایید

در طراحی بنر تبلیغاتی به خصوص طراحی بنر آنلاین و بنرهای اینترنتی بهتر است از دکمه‌های فراخوان یا CTO که مخفف Call To Action است، حتما بهره ببرید. این دکمه معمولا با عباراتی نظیر برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید و یا کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر انتقال داده شوید و … نمایش داده می‌شود.

به طور کلی این نوع دکمه‌ها تاثیر زیادی در جذب مشتری و مخاطب دارند البته به شرطی که درست طراحی شده باشند. همچنین این دکمه باعث افزایش کلیک خوری بنر نیز می‌شوند. بهترین حالت برای گنجاندن این دکمه در طراحی بنر تبلیغاتی، قرار دادن آن در کنار رنگ‌های برجسته و مکمل، در قسمت پایین و سمت راست بنر است. برای این کار از یک رنگ برای رنگ پس زمینه دکمه و از رنگ دیگری برای خود دکمه استفاده کنید. این دو رنگ بایستی مکمل یکدیگر باشند.

مشتری هدف را در نظر بگیرید

بنر تبلیغاتی باید با یک هدف مشخص و برای یک دسته مشتری مشخص طراحی شود. پس قبل از هر گونه طراحی ابتدا مشتری مورد نظر خود را تعیین کنید و پرسونای آن را بسازید. این کار باعث می‌شود در حین طراحی گرافیکی و متنی بنر، اطلاعات مورد نیاز خود را داشته باشید.

اصول روانشناسی را در تراحی بنر تبلیغاتی رعایت کنید

رنگ‌ها عضو اصلی طراحی هستند چون به‌وسیله آن‌ها می‌توان احساسات را منتقل کرد. هر رنگ در دید بازدیدکننده می‌تواند نشانگر یک ویژگی باشد و با رعایت کردن این اصول می‌شود راحت‌تر به هدف طراحی رسید. در مقاله روانشناسی رنگ به شکل کامل به این موارد پرداخته شده است، اما توجه شود چون بنر تبلیغاتی توسط مشتری به صورت لحظه‌ای دیده می‌شود و باید تأثیرگذاری به سرعت انجام شود، می‌توان از رنگ‌هایی که نشان دهنده اضطرار و سرعت هستند (مانند رنگ قرمز) بیشتر استفاده کرد.

در بنر تبلیغاتی زیر، از رنگ زرد که علاوه بر اینکه رنگ برند ایرانسل است، به عنوان رنگی متمایز و جلب توجه‌کننده استفاده شده است. اما بزرگترین مشکل بنر زیر، متن زیاد با فونت کوچک است که تقریباً خواندن متن را غیر ممکن می‌کند.

از تصاویر مناسب داخل بنر استفاده کنید

از تصاویر باید با دقت زیاد و به اندازه استفاده شود. اگر محصولی که در بنر معرفی می‌کنید یک کالای فیزیکی و قابل دیدن باشد، می‌توانید از تصویر آن در طراحی بنر استفاده کنید تا مخاطبین با آن آشنا شوند؛ اما اگر یک خدمت (مثلاً مشاوره مدیریت) ارائه می‌دهید یا محصولتان تصویر مشخصی ندارد، باید از تصاویر خلاقانه‌ای استفاده کنید که بتواند این محصول یا خدمت را به بهترین شکل در ذهن مشتری ثبت کند. در این حالت می‌توانید از این تصویر در کل پس‌زمینه بنر استفاده کنید تا تأثیر بیشتری گذاشته و ذهن مشتری دنبال یک عکس مشخص نگردد.

از پیچیدگی پرهیز کنید

همان‌طور که گفته شد، بهترین طراحی، ساده‌ترین آن است. بنر تبلیغاتی باید به ساده‌ترین و واضح‌ترین شکل پیام خود را به مخاطبش منتقل کند. این سادگی باید در همه قسمت‌ها مخصوصاً در فونت متن بنر وجود داشته باشد. به عنوان طراح باید از یک فونت ساده و شیک استفاده کنید و از فونت‌های فانتزی و پیچیده که خوانش متن را سخت می‌کنند به شدت دوری کنید.

بنرهایی با اهداف تجاری بزرگ

بنر زیر با طراحی ساده و قابل فهم در کسری از ثانیه، مخاطب را کاملاً توجیه می‌کند که این بنر و پیام آن چیست و چرا باید روی آن کلیک کند.

حجم و فرمت مناسبی برای بنر تبلیغاتی استفاده کنید

در نهایت، خروجی بنر طراحی شده باید همزمان با داشتن کیفیت خوب، حجم کمی داشته باشد تا هنگام باز شدن صفحه سایت منتشرکننده، همزمان با بقیه محتوای سایت این بنر هم باز شود. همچنین تصویر باید در فرمت‌های مناسب عکس مانند JPG (برای بنرهای ثابت) یا Gif (برای بنرهای متحرک) خروجی گرفته شود.

کادر مناسبی برای بنر تبلیغاتی استفاده کنید

بهتر است که بنر تبلیغاتی دارای یک کادر کوچک با رنگ متفاوت از بقیه طراحی و پس‌زمینه سایت منتشرکننده باشد تا وقتی که در سایت قرار می‌گیرد، محدوده آن مشخص شود. اگر رنگ پس‌زمینه سایت و بنر یکی و بدون کادر باشد، چشم بازدیدکننده نمی‌تواند به درستی تبلیغ را مشاهده کند. البته در تبلیغات همسان که هدف، شبیه شدن تبلیغ به محتوای داخل سایت است، این قضیه می‌تواند متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مقاله مهم ترین اصول طراحی بنر تبلیغاتی را به شما معرفی کردیم. اگر قصد دارید که یک بنر تبلیغاتی منحصر به فرد ایجاد کنید و کسب و کار خود را تبلیغ نمایید این اصول به شما کمک خواهد کرد. شاید به نظر ساده به نظر بیایند اما رعایت همین نکات ساده به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بنری مناسب طراحی کیند و کسب و کار خود را تبلیغ نمایید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا