اگر دقت کرده باشید اکثر کسب و کارهای بزرگ و موفق یک بخشی به عنوان وبلاگ یا مگ برای خود اختصاص داده اند. وبلاگ نقش بسیار مهمی در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ دارد و به شما این امکان را می دهد که بتوانید خودتان را بیشتر به مخاطبان معرفی نمایید. پس اگر دارای کسب و کار هستید و می خواهید در مسیر موفقیت قدم بردارید بهترین گزینه استفاده از وبلاگ می باشد. در ادامه تاثیر وبلاگ مارکتینگ در فروش و معرفی برند را به شما معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
وبلاگ چیست؟
وبلاگ از دو کلمه Web به معنای شبکه جهانی و Log به معنای گزارش روزانه، تشکیل شده است. وبلاگ ها معمولا به صورت کوتاه و خلاصه می باشند و هر چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز میشوند، همچنین امکان تعامل با مخاطبان در وبلاگ ها وجود دارد. یکی از بهترین روش ها برای توسعه کسب و کار، افزایش تعامل با مخاطب، ترغیب مشتریان برای خرید کالا و … وبلاگ نویسی می باشد. پس اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، بهتر است از اهمیت و فواید وبلاگ نویسی غافل نشوید و همین الان اقدام به وبلاگ نویسی کنید. نوشتن وبلاگ نه تنها به شناخته شدن شما کمک می کند، بلکه می توانید بهتر با مخاطبان تعامل داشته باشید و از نظرات آنها مطلع شوید. در ادامه به مزایای وبلاگ نویسی برای توسعه کسب و کار آشنا خواهیم شد.
وبلاگ مارکتینگ چگونه باعث کسب درآمد بیشتر و برندسازی می شود؟
فروش محصولات در دنیای کسب و کار پیوند نزدیکی با توانایی برندها در زمینه جلب نظر مخاطب و تعامل نزدیک با وی دارد. امروز دیگر امکان استفاده از شیوه های سنتی بازاریابی و فروش وجود ندارد بنابراین باید از ابزارهای نوین در تعامل با مشتریان بهره برد. تمام حوزه های کسب و کار در طول سال های اخیر دستخوش تغییر و تحول شده است. به همین خاطر اغلب برندها در تلاش مداوم برای استفاده از فناوری های نوین در کسب و کارشان هستند.
مشتریان امروزی تمایل زیادی نسبت به تعامل با برندها پیش از خرید دارند. این امر ضرورت تمرکز برندها بر روی کانال های ارتباطی شان با مخاطب هدف را دوچندان می کند. خوشبختانه امروزه پلتفرم های زیادی برای تعامل با مخاطب وجود دارد. نکته مهم درخصوص این پلتفرم ها ماهیت مبتنی بر اشتراک گذاری محتوای کوتاه است بنابراین اگر یک برند صحبت های زیادی با مخاطب داشته باشد، امکان دستیابی به هدفش را نخواهد داشت. این امر در مورد معامله های بزرگ برندها بیش از هر زمان دیگری صدق می کند. مشتریان اگر به دنبال خرید محصولات گران باشند، هرگز پیش از بررسی دقیق وضعیت برند موردنظر و تعامل هرچند اندک با آن دست به تصمیم گیری نخواهند زد. در ادامه برخی از دلایل رونق مجدد وبلاگ نویسی در حوزه کسب و کار و فروش خواهیم پرداخت.
رفتن به رتبه های برتر گوگل با وبلاگ
هنگامی که در نهایت تصمیم مان برای راه اندازی وبلاگ رسمی شرکت را گرفتیم، باید نسبت به تولید محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطب اقدام کنیم. ایراد بسیاری از برندها تلاش برای تولید محتوای فانتزی است. به این ترتیب مخاطب با استفاده از محتوای موردنظر امکان رفع مشکلاتش را نخواهد داشت. امروزه گوگل از الگوریتم پیشرفته ای برای طبقه بندی سایت و وبلاگ های مختلف استفاده می کند بنابراین هر برندی که محتوای کاربردی تر برای مخاطب داشته باشد، رتبه های بهتری دریافت می کند. شاید بسیاری از ما نسبت به عدم دریافت رتبه مناسب در گوگل اعتراض داشته باشیم. براساس این توصیه ریشه چنین عدم موفقیتی باید در نحوه تولید محتوا وبلاگ مان جست وجو شود.
هدف اصلی از فعالیت در فضای آنلاین رفع مشکلات مشتریان است. وبلاگ های محبوب مشتریان همیشه المان معناداری برای کاهش مشکلات در اختیار دارد. به همین خاطر گام نخست موفقیت در هر کسب و کاری شناخت مشکلات مشتریان است. در غیر این صورت فعالیت ما در وبلاگ رسمی برند همراه با موفقیت و افزایش فروش نخواهد بود.
طبقه بندی سایت و وبلاگ ها از سوی گوگل فقط مرتبط با کاربرد محتوا برای مخاطب نیست. کیفیت محتوای بصری و بیان ساده مطالب نیز اهمیت بالایی دارد. بدون شک هر کسب و کاری دارای برخی از اصطلاح های فنی است. بیان این اصطلاح ها به طور کامل به مخاطب اغلب موجب بدفهمی می شود بنابراین ما باید مفاهیم اصلی کسب و کارمان را ساده سازی کنیم. این امر رتبه وبلاگ مان در گوگل را افزایش خواهد داد.
هدف اصلی وبلاگ مارکتینگ افزایش تعامل با مخاطبان
یکی از اعضا جدا نشدنی از تجارت و برند سازی، نرخ مشارکت یا همان Customer Engagement می باشد. از دیگر مزایا وبلاگ نویسی در دیجیتال مارکتینگ، ارتباط موثر با مشتریان بالقوه، به روشی متفاوت است. اگر به صورت مرتب اقدام به وبلاگ نویسی کنید، اعتماد مخاطبان به شما افزایش خواهد یافت، که در نتیجه مخاطبان از خدمات و محصولات شما استفاده خواهند کرد.
آسان تر شدن استراتژی بازاریابی
بازاریابی محتوایی یکی از الگوهای محبوب در میان کسب و کارهای مختلف محسوب می شود. امروزه تکنیک های مختلفی برای بازاریابی در اختیار برندها قرار دارد. یکی از تاثیرگذارترین تکنیک ها استفاده از وبلاگ رسمی است. هدف اصلی در بازاریابی محتوایی یا وبلاگ مارکتینگ تولید محتوای کاربردی برای جلب نظر مخاطب هدف است بنابراین فضای وبلاگ ها برای تحقق این هدف عالی خواهد بود. امروزه شمار هرچه بیشتری از برندها در حال تمرکز بر روی وبلاگ رسمی شان هستند بنابراین ما نیز باید نگاه جدی تری به عرصه فعالیت در وبلاگ داشته باشیم.
یکی از نگرانی های برندها درباره راه اندازی وبلاگ برای بازاریابی محتوایی انتخاب دیرهنگام این استراتژی است. در نگاه نخست این نکته کاملا درست به نظر می رسد. به هر حال مدت زمانی زیادی از فعالیت برندهای بزرگ در زمینه توسعه وبلاگ های شان می گذرد. به همین خاطر اغلب برندها دچار شک و تردید برای بهبود وضعیت فعالیت بازاریابی محتوایی شان هستند. توصیه من در این بخش راه اندازی بخش بازاریابی محتوایی با توسعه وبلاگ در هر زمانی است. هیچ گاه برای فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی دیر نیست بنابراین هرگز نگران دیر شدن نباشید.
جلب اعتماد مخاطب بخش بسیار تاثیر گذار وبلاگ مارکتینگ
جلب اعتماد مشتریان یکی از دغدغه های اصلی برندها محسوب می شود. فعالیت نامناسب برخی برندها در کنار حجم انبوه تبلیغات آمیخته به دروغ های عجیب و غریب موجب کاهش اعتماد مشتریان به برندها شده است. این امر تاثیرش را در زمینه کاهش فروش برندها در حوزه های مختلف و سختگیری بیشتر مشتریان نشان می دهد.
محبوبیت برند و شناساندن آن به مخاطب
یکی از راهکارهای مناسب برای بازیابی اعتماد مشتریان تولید محتوای اطمینان بخش در وبلاگ رسمی برندمان است. امروزه شمار هرچه بیشتری از برندها در تلاش برای استفاده از وبلاگ شان به منظور توسعه سطح اعتماد میان مشتریان هستند. دلیل اصلی بدبینی مشتریان به برندها تفاوت میان شعارها و عملکرد آنهاست. گاهی اوقات نیز افشاگری هایی نظیر ماجرای سرقت اطلاعات فیس بوک یا سطح آلاینده های خودروهای فولکس واگن موجب تشدید چنین بی اعتمادی هایی می شود. تلاش برندها در این میان کاهش سطح بی اعتمادی مشتریان است. ایجاد رابطه ای نزدیک با مشتریان تاثیر انکارناپذیری بر روی بهبود عملکرد برندها خواهد داشت.
جمع آوری اطلاعات پیرامون مشتریان و تولید محتوا براساس آنها بهترین تکنیک برای جلب اعتمادشان خواهد بود. این امر بیانگر جدیت برند ما در توجه به سلیقه مشتریان است. به هر حال همه ما علاقه مند به تعامل با برندی حساس و نکته سنج هستیم. به همین خاطر نیز برندهای بزرگ همیشه عملکرد مطلوبی در زمینه شناخت سلیقه مشتریان شان دارند. این امر مسیر برندها در راستای جلب نظر مخاطب را به شدت دشوار می سازد.
افزایش اطلاعات مخاطب و افزایش درصد فروش
اگر تا به حال نسبت به تاثیر راه اندازی وبلاگ بر روی فروش برندها قانع نشده اید، در این بخش به طور اختصاصی بحث فروش را مورد بررسی قرار خواهیم داد. کاربران اینترنتی همیشه در زمینه خرید آنلاین تردیدهای فراوانی دارند. آنها پیش از خرید آنلاین اقدام به یافتن سایت رسمی برند موردنظر می کنند. در این میان هرچه اطلاعات درباره برند ما و محصولش بیشتر باشد، شانس فروش آنلاین بالاتری خواهیم داشت. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این نکته توجه کافی ندارند. به همین خاطر تردیدهای کاربران در زمینه خرید محصولات چنین برندهایی بیشتر و بیشتر می شود.
ماهیت خودمانی وبلاگ ها امکان بحث و نقد تخصصی محصولات را فراهم می سازد. همچنین راه اندازی فروشگاه آنلاین برای برندمان در کنار وبلاگ فرآیند تاثیرگذاری و فروش محصولات را سریع تر خواهد کرد. اگر نگاهی کوتاه به سایت رسمی برندهای بزرگ داشته باشیم، اغلب آنها دارای وبلاگ رسمی نیز هستند. در کنار این وبلاگ ها بخش فروش آنلاین نیز به چشم می خورد. به این ترتیب این برندها فرآیند فروش جلب نظر مخاطب تا فروش محصولات را به صورت یکجا دنبال می کنند. برند ما نیز باید چنین الگویی را مورد توجه قرار دهد.
تمرکز روی تخصص و نشان دادن مهارت به مخاطب
یکی از مزایای وبلاگ نویسی، به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص با مخاطبان هدف می باشد. تجارت های موفق، به صورت مرتب وبلاگ هایی را منتشر می کنند تا صلاحیت خود را به عنوان متخصص در حوزه کاری خود نشان دهند. مزایا وبلاگ نویسی این است که کاربر از این طریق به شما اعتماد کرده، و ارتباط خود را با شما حفظ خواهد کرد. همچنین وقتی در نوشتن وبلاگ ها استمرار داشته باشید، و محتوای با کیفیت تولید کنید، مخاطبان شما را به عنوا یک مرجع متخصص به دیگران معرفی خواهند کرد.
ایجاد تولید و تقاضا با وبلاگ
برای ارائه و فروش خدمات یا محصولات خود به مخاطبان، اول باید تقاضا و نیاز را در مخاطب ایجاد کنید. تجارت ها معمولا از وبلاگ ها برای اعلام یا معرفی محصولات خود استفاده می کنند. با استفاده از این کار شما می توانید در مخاطبان هیجان به وجود آورید تا هر چه زودتر از محصولات شما دیدن کنند
بهبود سئو سایت
مدیریت سئو یکی از نکات مهم در افزایش تاثیرگذاری سایت و وبلاگ مارکتینگ هر برند محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها مدیریت سئو را به معنای پرداخت هزینه به گوگل برای نمایش سایت شان در رتبه های برتر می دانند. نکته مهم در این میان نمایش سایت و وبلاگ های تبلیغاتی همراه با برچسب تبلیغات در بخش نخست صفحه است. این امر شاید در کوتاه مدت بازدید وبلاگ مان را افزایش دهد، اما استراتژی مناسبی برای مدیریت سئو در بلندمدت محسوب نمی شود. براساس مطالعه موسسه نیومدیا تاثیرگذاری فرآیند مدیریت سئو ارگانیک (بدون پرداخت هزینه تبلیغات و معطوف به تولید محتوای جذاب) 5.66 بار بیشتر از نمونه های تبلیغاتی است.
تاثیرگذاری بیشتر محتوای ارگانیک در گوگل مبتنی بر یک حالت روانشناختی در کاربران است. اغلب ما تمایل بیشتری به مشاهده محتوا و محصولات یک سایت غیرتبلیغاتی داریم بنابراین استفاده از تبلیغات برای مدیریت سئوی بهتر دیگر یک ضرورت انکارناپذیر برای کسب و کارها محسوب نمی شود. بدون شک این نکته فضای تازه ای پیش روی برندها قرار می دهد. کاهش هزینه های تبلیغاتی در گوگل به معنای امکان سرمایه گذاری بیشتر برای تولید محتوای جذاب در وبلاگ برندمان است. این امر میزان تمایل کاربران به مطالعه محتوای وبلاگ مان را نیز افزایش می دهد.
قرار گرفتن در معرض دید
بسیاری از کسب و کار زمان خود را به وبلاگ نویسی اختصاص نمی دهند، چرا که فکر می کنند این کار بیهوده است؛ اما اینطور نیست. بگذارید با مثال برایتان توضیح دهم؛ فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید که محصول تولید می کنید، و به اینکه محصولات شما نیازی را از مخاطب برطرف می کنند ایمان دارید.
اما وقتی کسی از وب سایت شما بازدید نکند، یا وب سایت شما توسط موتورهای جستجو گوگل بهینه نشده باشد، چگونه انتظار دارید مخاطبان شما را بشناسند و از محصولات شما استفاده کنند؟! اما نگران نباشید یکی از راه هایی که شما می توانید از طریق آن با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید وبلاگ نویسی است؛ به این صورت که با انتشار مرتب وبلاگ های غنی، اطلاعاتی را در خصوص محصولات خود در اختیار مخاطب قرار دهید.
جذب ترافیک هدفمند با وبلاگ مارکتینگ
افزایش ترافیک وبلاگ یا سایت رسمی برند یکی از اهداف اصلی شرکت ها محسوب می شود. اگر مخاطب محتوای ما را مطالعه نکند، امکان تاثیرگذاری بر روی وی نیز منتفی خواهد بود. به همین خاطر بسیاری از فرآیندهای تبلیغاتی معطوف به نمایش محتوای سایت یا وبلاگ به مخاطب هدف است. یکی از مزیت های وبلاگ در مقایسه با سایت رسمی امکان بیان مسائل به صورت مفصل است. سایت رسمی برندها اغلب برای اطلاع رسانی درباره نکات خلاصه و کوتاه کسب و کار است. با توجه به این نکته اغلب برندها نیازمند سایت رسمی برای بیان مفصل نکات مرتبط با کسب و کارشان هستند.
همانطور که در بخش قبل بیان شد، تمرکز بر روی الگوی تبلیغات برای توسعه وبلاگ در بلندمدت مشکلاتی را پیش می آورد. به همین خاطر برندها باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش تاثیرگذاری محتوای وبلاگ شان بدون تمرکز بر روی الگوهای تبلیغاتی باشند. اگر وبلاگ رسمی برند ما به طور طبیعی مشغول به فعالیت باشد، به مرور زمان ترافیک سایت اصلی و وبلاگ ما افزایش شدیدی خواهد یافت. این امر بیانگر مزیت فعالیت ارگانیک در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو در مقایسه با الگوی تبلیغاتی است.
الگوی تبلیغاتی برای توسعه برند در فضای آنلاین موجب افزایش شهرت در مقطع زمانی کوتاه می شود. نکته مهم در این میان عدم پایداری چنین شهرت هایی است. به همین خاطر پس از مدت زمانی کوتاه دیگر اثری از برند موردنظر در فضای آنلاین باقی نخواهد ماند. علاوه بر این نکات، باید هزینه بالای مدیریت سئو و تبلیغ در فضای آنلاین را نیز مدنظر داشته باشیم. با توجه به تمام این نکات فعالیت ارگانیک در فضای آنلاین بهترین گزینه برای برندها خواهد بود.
جمع بندی
در این مقاله مزایای وبلاگ مارکتینگ را به شما معرفی کردیم و متوجه شدیم که وبلاگ داشتن چگونه باعث افزایش فروش و معرفی برند می شود. اگر می خواهید مخاطبان بیشتری را جذب کسب و کار خود کنید و میزان فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید بهترین کار کمک گرفتن از وبلاگ نویسی است. چرا که به کمک وبلاگ نویسی می توانید فرآیند بازاریابی را آسان تر کنید و خودتان را بهتر به مخاطبان معرفی کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.