دقت کرده اید که برخی از کسب و کار ها محبوبیت زیادی دارند و میزان فروش آن ها بسیار زیاد است؟ به راستی دلیل این همه موفقیت چیست؟ چه رازی پشت پرده این کسب و کارها وجود دارد؟ ممکن است با خودتان فکر کنید که شاید دلیلی جادویی برای موفقیت این برندها وجود دارد اما در حقیقت برگه برنده آن ها برندسازی اصولی و صحیح است. برندسازی بخشی از دیجیتال مارکتینگ است که باید جدی گرفته شود چون کمک زیادی به افزایش محبوبیت می کندو همین مسئله میزان فروش محصولات یا خدمات شما را افزایش خواهد داد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که برندسازی چیست و چگونه باید انجام شود.
آشنایی با برندسازی و اهمیت آن
در دوران معاصر، عرضهی کالا و خدمات به شدت افزایش یافته و حتی اگر محصول خود را با بهترین کیفیت عرضه کنید، احتمالاً کسانی هستند که بتوانند از نظر «ویژگیها و کیفیت محصول» با شما رقابت کنند. در چنین شرایطی برند میتواند جایگاه ارزشمندتر و برجستهتری برای صاحب برند بسازد. این وضعیت نه فقط برای برند محصول و برند کسب و کار، بلکه برای برند شخصی و سایر انواع برند نیز وجود دارد.
در این مقاله به تدریج خواهیم آموخت که برند چیزی فراتر از نام تجاری یا یک لوگوی گرافیکی است و برندسازی کاری نیست که در مدتی محدود و در یک اتاق پشت درهای بسته انجام شود. برندسازی قبل از شروع یک فعالیت جدی اقتصادی یا اجتماعی آغاز میشود و تا آخرین روزی که آن فعالیت پابرجاست ادامه پیدا میکند.
برندسازی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است هزینههایی را به فرد یا مجموعه تحمیل کند، اما در بلندمدت میتواند موجب هزینههای بازاریابی و فروش را کاهش داده و وفاداری مشتریان را افزایش دهد.
برندینگ یا برندسازی به چه معناست؟
برندیگ یا برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار بوده، یا برای شخص و یا هر چیز دیگری که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. در مراحل اولیه تلاش می شود همه مخاطبان، یک برند را بشناسند و در مراحل دیگر سعی می شود این برند محبوبیت بالایی در بین مخاطبان داشته باشد. این مراحل باید بصورت پیوسته تا بی نهایت ادامه یابد. توقف در اینکار یعنی آسیب جدی به برند!
برای برندسازی باید چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟
برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد. در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. مراحل بشرح زیر است:
- ساخت نام و نشان تجاری
- مهیا نمودن زیرساخت ها
- مهیا نمودن مزیت های خاص
- تبلیغات و جذب مشتری
- بررسی و تحلیل رفتار مشتریان
- توجه به نظرات و بازخوردها
- ایده پردازی، نوآوری و ارزش آفرینی
- توسعه مداوم و تعامل سازنده
- فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
- فعالیت به شکل همه جانبه و گسترده
برندینگ چه گروهی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
برندینگ علاوه بر مصرف کنندگان، بر افرادی مانند کارکنان و سهامداران نیز تأثیر میگذارد:
- مصرف کنندگان: هنگامیکه مصرفکننده در تصمیمگیری برای انتخاب تولیدکننده محصول مورد نظر دچار تردید میشود، برندینگ و برند در تصمیمگیری نهایی به او کمک میکند.
- کارکنان/سهامداران/همکاران: استراتژیهای صحیح و کارآمد برندینگ علاوه بر کمک به مشتریان در جهت تمایز قائل شدن بین محصولات و انتخاب در هنگام تردید، بهطورکلی به شهرت و معروفیت برند نیز کمک میکنند. در واقع، برندینگ دامنه متنوعی از افراد، از مصرف کنندگان گرفته تا کارکنان، سرمایهگذاران، سهامداران، تأمینکنندگان و توزیعکنندگان را تحت تأثیر قرار میدهد. بهعنوان مثال، اگر یک برند را دوست نداشته باشید یا به مذاقتان خوش نیاید، بعید است که به کار کردن برای آن رغبتی داشته باشید. از طرف دیگر، اگر احساس مثبتی نسبت به برند داشته باشید به همکاری با آن اشتیاق خواهید داشت.
برندینگ به چند دسته تقسیم بندی می شود؟
برندینگ انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- برندینگ اسمی (Name Brand Recognition): در این نوع از برندینگ، شرکت برای بازاریابی و فروش محصولاتش از قدرت نام برند خود استفاده میکند. معمولاً استفاده از این نوع برندینگ برای شرکتهای مطرح و جاافتاده مناسب خواهد بود. در این روش شرکت مزبور میتواند از لوگو، شعار یا رنگهای خاص برند خود کمک بگیرد. بهعنوان نمونه، شرکتهایی مانند کوکاکولا، اپل و مرسدس بنز محصولات خود را با تمرکز بر نام برند خود عرضه میکنند.
- برندینگ منفرد (Individual Branding): گاهی شرکتهای بزرگ محصولاتی را عرضه میکنند که مستقل از شرکت مادر، برند خاص خودشان را دارند. بهعنوان مثال، ماست سِوِن محصولی است که برندینگ آن تقریباً بهصورت مجزا از شرکت تولیدکننده آن انجام شده است.
- برندینگ نگرشی (Attitude Branding): در برندینگ نگرشی، خود محصول در ماهیت و تجربهای که رقم میزند محو میشود. بهعنوان مثال، برند نایکی (Nike) در سال 2015 میلادی بهعنوان یکی از ارزشمندترین برندهای ورزشی سال انتخاب شد. همین خبر باعث شد که این برند، فارغ از نوع و کیفیت محصولات خود با ورزش و کیفیت تداعی شود. برندینگ اپل نیز از نمونههای بارز این نوع از برندینگ محسوب میشود.
- برندینگ بدون برند (No-brand Branding): برندینگ بدون برند یک روش مینیمالیست و خاص است که معمولاً برای محصولات سادهای انجام میشود که طراحی نسبتاً ثابتی دارند. در این روش مهمترین مؤلفه در برندینگ سادگی است.
- توسعه برند (Brand Extension): برندینگ به وسیله توسعه برند هنگامی اتفاق میافتد که یک برند وارد یک بازار جدید میشود. بهعنوان مثال، اگر یک شرکت تولیدکننده کفش ورزشی وارد حوزه تولید لباس ورزشی شود، به طور خودکار هویت برند خود را به محصولات جدیدش انتقال میدهد.
- برندینگ برندهای فروشگاهی: برندهای فروشگاهی یا لیبل شخصی (Private Labels) برندهایی هستند که معمولاً عرضه آنها محدود به سوپرمارکتهای خاص است (مثل ماستهای خانگی). این برندها با عرضه محصولات ارزانتر و باکیفیتتر تلاش میکنند تا با تولیدکنندگان بزرگ رقابت کنند.
- برندینگ از طریق جمع سپاری (Crowdsourcing): در این روش برای شکل دادن به برند از مردم کمک گرفته میشود؛ لذا مشتریان فرصتی برای حضور در فرآیند نامگذاری برند پیدا میکنند و همین باعث جلب علاقه شخصی آنها به محصول خواهد شد.
چه فاکتورهایی برای برندسازی مهم هستند؟
پیش از هرگونه سرمایهگذاری بر روی برندینگ لازم است که از عوامل مهم و مؤثر بر برند و برندینگ آگاه باشید. از جمله مهمترین عوامل مؤثر در برندینگ موفقیتآمیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هدف و نیت شرکت: هیچ بعید نیست که هدف برند خود را چیز سادهای مانند تمایل به کسب درآمد یا موفق شدن در نظر بگیرید؛ اما شرکتهای موفق در برندینگ نیروی محرکهای دارند که از این موارد ساده و بدیهی فراتر میرود و باعث تمایز آنها از رقبایشان میشود.
انسجام و یکپارچگی: پس از انتخاب هدف بهعنوان نیروی محرکه شرکت باید بر اصول بنیادین خود تمرکز داشته باشید و همواره انسجام هویت برند خود را به نحوی حفظ کنید که از دید مخاطب آشنا به نظر برسد. توجه داشته باشید که آمار نشان میدهد که برندهایی که این اصل را رعایت میکنند 4 برابر در مبحث آگاهی از برند موفقتر هستند. برای ایجاد انسجام باید هر کاری که برای برندینگ انجام میدهید را ارزیابی کنید و از خودتان بپرسید که آیا با تصویری که میخواهید از برند خود ارائه کنید هماهنگی دارد یا خیر. بهعلاوه، با تدوین یک راهنما یا مجموعهای از قواعد میتوانید خط مشی خود را مشخص کنید.
ارتباط عاطفی: مشتریان در تصمیمگیری برای خرید بیشتر از آنکه منطقی باشند به عواطف و احساسات خود تکیه میکنند. توجه به عواطف عاملی است که برندینگ خوب را به برندینگ عالی تبدیل میکند. اگر بتوانید روشی برای ارتباط عمیقتر با مشتریان پیدا کنید، میتوانید حجم و کیفیت تعاملات را افزایش دهید و به روابط پایدارتری شکل بدهید.
توانمندسازی و کمک گرفتن از کارکنان: علیرغم نقش مهم مشتریان در برندینگ، کارکنان شرکت شما هم گروه دیگری هستند که غالباً نقش آنها در این زمینه نادیده گرفته میشود. طبیعتاً اگر چندین نفر درباره یک شرکت سخن واحدی داشته باشند، اثر آن بهمراتب از یک صدا بیشتر خواهد بود. بهعلاوه، آمار حاکی از آن است که کمک گرفتن از کارکنان شرکت میتواند تا 561 درصد دامنه دسترسی به پیامهای برندینگ و بازاریابی را افزایش دهد؛ ضمن اینکه حمایت کارکنان به این معنی است که آن فرهنگ و ارزشهایی که داعیه آنها را دارید عملاً در شرکت شما وجود دارد.
اصول و مراحل فرآیند برندینگ
برندینگ را میتوان به روشها و از مسیرهای مختلفی انجام داد. ما در اینجا به یک فرآیند 8 مرحلهای اشاره میکنیم که اگرچه به طور خلاصه و به زبان ساده بیان شده، اما تمامی آنچه که برای برندینگ مؤثر باید انجام بدهید را بهخوبی پوشش میدهد:
- مشخص کنید که هدف برندینگ دقیقاً چیست (برندینگ محصول یا سازمان؟) و آیا هدف فقط یک برند است یا یکی از برندهای سازمان.
- برای گردآوری همه اطلاعات لازم درباره محصول و بازار رقابتی آن تحقیق کنید.
- با تعریف آنچه که برند شما را منحصر به فرد میکند و خلأهایی که در بازار و در ذهن مشتریان پر خواهد کرد، جایگاه آن را مشخص کنید.
- با مشخص کردن آنچه که برند شما نمایانگر آن است، مزایای خاصی که ارائه میکند، ارزشی که وعده آن را میدهد و تصویری از آن که در همه چیز، از پیامهای بازاریابی گرفته تا طراحی محصول و تجربه مشتری باید جاری و ساری باشد برندتان را تعریف کنید.
- به هویت برند خود شکل بدهید. در این قسمت باید مواردی مانند لوگو یا نماد، طرح وبسایت، طراحی محیط داخلی و خارجی، پوشش کارکنان، بستهبندی محصول، نوع رنگها، شکلها و حتی فونت مورداستفاده و موارد مشابه را مشخص کنید.
جمع بندی
برندسازی جزو اقدامات مهم و ضروری است که هر کسب و کاری باید آن را جدی بگیرید. هر چقدر برندسازی را بهتر و اصولی تر انجام دهید درصد موفقیت شما افزایش خواهد یافت چرا که می توانید کسب و کار خود را به افراد بیشتری معرفی کنید. این موضوع کمک می کند که خدمات خود را به راحتی به فروش برسانید. در این مقاله به صورت مفصل درباره برندسازی و نحوه انجام ان صحبت کردیم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.