تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی افراد و رشد کسب و کارها بر هیچ کسی پوشیده نیست. امروز اکثر مردم داخل شبکه های اجتماعی حضور دارند و همین موضوع سبب شده است که صاحبان کسب و کارها برای تقویت برند، فروش اینترنتی و افزایش محبوبیت خود در این شبکه های اجتماعی فعالیت کنند. اما موضوعی که اینجا مطرح است تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت است. در این مقاله پاسخ این سوال را به طور کامل بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
شبکه های اجتماعی محبوب در دنیا کدام اند؟
شبکه های اجتماعی زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند اما مهم ترین آن ها عبارت اند از:
فیسبوک
یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران فیسبوک است که کاربران ایرانی زیادی را هم دارد. در بررسی که میان بیش از هزار صفحه انجام شده است ارتباط بسیار قوی میان نرخ تعامل در فیسبوک و نرخ کلیک (CTR) در گوگل به دست آمده است.
این آزمایش توسط آمارهایی که شبکه اجتماعی فیسبوک و موتور جستجوگر گوگل ارائه کردند انجام شده است و در آن مشخص شده مطالبی که در فیسبوک نرخ تعامل بین 6 تا 13 درصد را داشته اند رتبه بهتری نسبت به پست های دیگر به دست آورده اند و همچنین از CTR بیشتری هم برخوردار بوده اند.
توییتر
یکی از پرسرعت ترین شبکه های اجتماعی توییتر است که کاربران در آن قابلیت تولید محتوا در حدود 140 کارکتر را دارند و با توییت کردن مطالب می توانند نقش پررنگی در بهبود رتبه سایت در گوگل ایفا کنند. این شبکه ی اجتماعی فوق العاده در ایران بیشتر جنبه خبری پیدا کرده است.
گوگل پلاس
یکی از شبکه های اجتماعی که کاربرد زیادی در میان کاربران ایرانی دارد گوگل پلاس است و به واسطه ارتباط مستقیم با گوگل تاثیر زیادی روی سئو سایت دارد. فقط شرط لازم آن راه انداختن کمپین های مرتبط با لندینگ پیج شما می باشد که باید رعایت شود.
لینکدین
یکی از شبکه های اجتماعی که مرجعی تخصصی در حوزه مشاغل و کسب و کار به حساب می آید ، لینکدین است. همچنین در این شبکه متخصصان زیادی در حال فعالیت هستند و شما می توانید با معرفی سایت و محصولات خود در این شبکه ، به طور مستقیم و غیر مستقیم سئو سایت خود را افزایش دهید.
اینستاگرام
در کشور عزیزمان ایران به جرات می توان گفت که محبوب ترین شبکه اجتماعی که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند اینستاگرام است.
اینستاگرام که در ابتدا به صورت مستقل شروع به کار کرده بود توانست کاربران زیادی در سراسر دنیا را به خود جذب کند اما با بالا رفتن کاربران اینستاگرام ، فیسبوک احساس خطر کرد که مبادا رقیب جدیش شود به همبن خاطر سریعا این شبکه اجتماعی محبوب را خرید.
لازم به گفتن است اگر می خواهید در اینستاگرام فعالیت تجاری داشته باشید یادتان باشد از هشتگ گذاری # غافل نشوید.
تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو
آن چیزی که به صورت مستقیم بر سئو تاثیر می گذارد تعداد محتوایی است که روزانه در فیسبوک به اشتراک می گذارید. میزان افرادی که برند و محصولات شما را در فیسبوک لایک می کنند تاثیر مستقیم بر سئو سایت می گذارد.
چیزی دیگری که نقش مستقیمی در شبکه های اجتماعی بر سئو دارد میزان توئیت هایی است که برند تجاری شما راتبلیغ می کنند و یا اینکه لینک وب سایت شما را در آن قید می کنند.
میزان منشن کردن برند توسط کاربران علاوه بر جنبه تبلیغاتی که برایتان دارد باعث می شود که مخاطبان دیگر شما را پیدا کنند.
میزان بازدید از تعداد بک لینک های شما تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو را به خوبی نشان می دهد زیرا باعث سرازیر شدن حجم بالای کاربران به وب سایت شما می شود یکی از مراحل مهم سئو ایجاد همین بک لینک ها می باشد.
تاثیر غیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو
- حجم بالای رضایت کاربران و مشتریان بر سئو به شکل غیر مستقیم تاثیر می گذارد
- میزان ماندگاری بالای کاربران در صفحات سایت باعث کاهش نرخ پرش می شود و به شکلی غیر مستقیم بر روس سئو سایت تاثیر می گذارد
- افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل از تاثیرات غیر مستقیم شبکه های اجتماعی در سئو سایت شما می باشد.
- معرفی محصولات خود به کاربران در شبکه های اجتماعی برسئو تاثیر غیر مستقیم می گذارد.
- سرعت بالای ایندکس شدن محتوا سایت، انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی به شکلی که شما اولین نفری باشید که متن خود را در این شبکه ها قرار می دهید آن وقت محتوای شما زودتر ایندکس می شود.
سیگنال های شبکه های اجتماعی چگونه باعث بهبود رتبه سایت می شود؟
هرچند پاسخ به این سؤال کمی بحثبرانگیز است، اما به عقیده من شبکه های اجتماعی بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبهبندی سایتها در موتورهای جستجو تاثیر میگذارند.
تأثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر است:
- تعداد افرادی که برند شما را در فیسبوک لایک میکنند
- تعداد اشتراکگذاری در فیسبوک
- تعداد فالوئرهای توئیتر
- تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک وبسایت شما را در آن قرار میدهند.
تأثیرات غیرمستقیم نیز از عوامل زیر حاصل میشود:
- افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
- افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
- کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از وبسایت شما
درحالیکه اثرات مستقیم بسیار ساده و بدیهی هستند، ترجیح میدهیم که در مورد اثرات غیرمستقیم کمی بیشتر توضیح دهیم. همچنین، باید توجه داشته باشید که شبکه های اجتماعی به فیسبوک و توئیتر ختم نمیشوند و شبکههایی نظیر لینکدین، گوگل پلاس و حتی اینستاگرام نیز در سئوی سایت شما تاثیر دارند.
افزایش لینکهای خارجی طبیعی
یکی از قدرتمندترین تأثیرات شبکههای اجتماعی قابلیت تولید Inbound Link بهوسیله افزایش آگاهی از نام تجاری و بازدید بیشتر آنلاین از آن است. لینکهای ارجاعی، در واقع لینکهایی هستند که در بین محتوای متنی سایتهای دیگر به صفحات سایت شما داده میشود و از نظر گوگل بیشترین ارزش را در میان لینکهای ورودی و خروجی دارد زیرا امکان دیده شدن و کلیک بر روی آن توسط کاربران بیشتر است.
هنگامی که نام تجاری شما در فضای مجازی بهطور دائم نقلقول شود، احتمال درج لینک وبسایت و صفحات آن افزایش مییابد. همانطور که میدانید، لینکها همچنان مهمترین و با ارزشترین معیار موتورهای جستجو برای رتبهبندی محسوب میشود.
افزایش نظرات مثبت مشتریان
کمپانیها و شرکتهای معتبر امروزه از شبکه های اجتماعی برای گسترش ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان استفاده میکنند. کاربران میتوانند بهراحتی به کمپانیها توئیت کنند و از آنها انتظار پاسخ داشته باشند. دسترسی آسان کاربر به یک کمپانی میتواند موجب ایجاد حس نزدیکی، ایجاد یک ارتباط طبیعی با برند، افزایش وفاداری مشتریان و در نتیجه بالا رفتن اعتماد آنها شود.
پیامی که کمپانیها از طریق شبکههای اجتماعی و در قالب پست ارسال میکنند میتواند تصویر مشخصی از آنها در ذهن کاربران ایجاد کند و آنها را از سایر رقبا متفاوت نشان دهد. برای پی بردن به اهمیت این موضوع تنها کافی است به تبلیغات مشهور “I’m a Mac, I’m a PC” شرکت اپل که بهطور گسترده در شبکههای اجتماعی بازنشر میشد دقت کنید.
البته برای این مورد لازم نیست انقدر راه دوری بریم. هم اکنون بیشتر کسبوکارهای آنلاین خودمان هم در شبکههای اجتماعی فعالیت زیادی دارند. ار دیجیکالا گرفته تا اسنپ و حتی بیسکوئیت گرجی! کافیست در یکی از شبکههای اجتماعی توئیتر، فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام حساب کاربری داشته باشید. همین! تیم پشتیبانی این شرکتها مطمئناً در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.
برخی متخصصان سئو، بر اساس تجربیات تبلیغات اپل، عقیده دارند که افزایش اظهارنظرها درباره کسب و کارها در فضای مجازی و مثبت بودن آنها دو عامل مهم در بهبود رتبه وبسایتها به شمار میروند. اگر واقعاً این چنین باشد، بعید نیست که گوگل از این اطلاعات برای رتبهبندی منطقهای وبسایتها نیز استفاده کند.
کاهش بانس ریت، افزایش Time on Site و بازدید دوباره از وب سایت
مشتریان و بازدیدکنندگانی که از طریق شبکههای اجتماعی با یک برند مأنوس میشوند، معمولاً با احتمال بیشتری به بازدیدکننده تکراری یک وبسایت تبدیل میشوند و زمان بیشتری را برای آن صرف میکنند. در نتیجه میانگین معیار Time os Site وبسایت افزایش مییابد.
بسیاری از سئوکاران همچنان معتقدند که نرخ بانس ریت بر روی رتبهبندی سایتها تاثیر میگذارد. با این همه، ما معتقدیم که این معیار با وجود آنکه نشاندهنده کیفیت بالای محتوای وبسایت است اما بهطور مستقیم بر رتبه آنها تاثیر ندارد. در مقابل، تحلیلها نشان میدهد که Time On Site میتواند بهعنوان یک معیار برای رتبهبندی جستجوها مورد استفاده قرار گیرد.
در واقع این معیار در مقایسه با بانس ریت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و گوگل با اندازهگیری مدتزمانی که کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، دوباره به صفحه جستجو بازمیگردد و سپس با تجزیه و تحلیل عبارت جدید مورد جستجوی او مفید بودن مطالب یک سایت را تشخیص داده و نتیجه میگیرد که آیا وبسایت بازدید شده توانسته به کاربر پاسخ یا اطلاعات مناسب دهد یا خیر.
جمع بندی
شبکه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اکنون زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده اند. شبکه های اجتماعی تنها برای تفریح و سرگرمی کاربرد ندارد بلکه امروزه اکثر کسب و کراها برای رسیدن به اهداف خود و جذب مخاطبان بیشتر از این رسانه ها استفاده می کنند. در این مقاله بررسی کردیم که شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر سئو سایت دارند و چگونه به افزایش محبوبیت و برندسازی کمک می کنند. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.