لینک سازی داخلی جزو موارد مهم و حساسی در سئو است که انجام درست و اصولی آن باعث تقویت سئوی سایت می شود. اغلب افراد اهمیت لینک سازی را نادیده می گیرند و همین موضوع سبب می شود که نتوانند به اندازه دلخواه رشد داشته. لینک سازی داخلی به عنوان گنجینه پنهانی شناخته می شود که اجرای درست آن باعث افزایش اعتبار سایت و در نتیجه رسیدن به رتبه های برتر گوگل خواهد شد. در این مقاله لینک سازی داخلی و اهمیت ان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر به فکر ارتقا سئو سایت خود هستید و می خواهید با لینک سازی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.
منظور از لینک سازی داخلی چیست؟
برای اینکه توضیح دهیم لینک سازی داخلی چیست، ابتدا به تعریف لینک داخلی میپردازیم. لینک داخلی به هر لینک در یکی از صفحات وب سایت شما گفته میشود که با گزینش آن به صفحهای دیگری از وب سایت خود منتقل میشوید.
هم کاربران و هم موتورهای جستجو برای پیدا کردن محتوای وب سایت شما از لینک استفاده میکنند. اگر هیچ لینکی در صفحات شما نباشد، آنها نمیتوانند صفحه و محتوای مورد نظر خود را بیابند. در لینک سازی داخلی هر دو صفحه باید در یک دامنهی یکسان قرار داشته باشند.
لینک داخلی چه کاربردی دارد؟
طبق گفتهی گوگل، «تعداد لینکهای داخلی که کاربر را به یک صفحه منتقل میکنند، در واقع یک سیگنال راجع به اهمیت نسبی آن صفحه به موتورهای جستجو میدهند. محتوایی که ما از طریق لینک سازی داخلی دریافت میکنیم برایمان بسیار مهم است».
بنابراین نباید از لینک سازی داخلی غافل شد، زیرا اگر برای گوگل مهم است، پس باید برای ما نیز مهم باشد.در واقع جدا از سئو سایت، لینکهای داخلی کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند.
1- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا محتوای جدید سایت شما را پیدا کند
موتور جستجوی گوگل وب سایتها و صفحات جدید را به چند شیوه پیدا میکند، اما بیشتر صفحات از طریق کرالینگ یافت میشوند.گوگل میداند که وب سایت شما همیشه در حال تغییر است. برای مثال، ممکن است شما هر چند وقت یک بار محتوای موجود در صفحهی «درباره ما» را تغییر دهید یا یک پست جدید در بلاگ خود ثبت کنید. بنابراین لازم است که گوگل مدام به کرالینگ در زمینهی وب سایتها و صفحات آنها بپردازد تا محتواهای جدید را پیدا کنید. اینجاست که لینک سازی داخلی به کار میآید.
زمانی که شما یک صفحه یا پست جدید به وب سایت خود اضافه میکنید، به احتمال خیلی زیاد در جای دیگری از سایت شما به آن صفحه یا پست لینک داده میشود. در واقع گوگل برای کشف محتوای جدید بر لینکهای داخلی تکیه میکند. برای مثال زمانی که من یک پست جدید در وبلاگم منتشر میکنم، این پست به صورت خود به خود در صفحهی اصلی ظاهر میشود.
2- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا صفحات سایت شما را بهتر درک کنند
یکی از جنبههای مهم لینکهای داخلی، انکر تکستی است که در یک لینک مورد استفاده قرار میگیرد. این ویژگی به گوگل کمک میکند تا بهتر درک کند آن صفحه راجع به چیست و آن را در رتبه بندی موضوعات و اصطلاحات مربوطه در نظر بگیرد.
3- لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا کسب درآمد کنید
لینکهای داخلی در سایت شما مانند تابلوهای راهنمایی برای بازدیدکنندگان واقعی عمل میکنند. شما میتوانید در یکی از مقالات موجود در سایت خود، بازدیدکننده را به صفحهی دانلود یا خرید یکی از محصولاتتان ارجاع بدهید. چرا؟ زیرا این کار موجب درآمد بیشتر شما میشود. این کار در حالی که محتوای ارزشمندی به کاربرانتان ارائه میکند، همچنین موجب تعامل بیشتر کاربر با سایت شما نیز میشود.
چرا لینک سازی داخلی اهمیت زیادی دارد؟
لینک سازی داخلی یک فاکتور مهم برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو محسوب میشود. اما چرا؟
گوگل لینکها را دنبال میکند تا محتوای وب سایتها را پیدا کند و آنها را در نتایج جستجو رتبه بندی کند. اگر به یک پست یا یک صفحه زیاد لینک داده شود، این سیگنال برای گوگل فرستاده میشود که این مقاله مهم یا ارزشمند است.
لینک سازی داخلی موضوعیست که شما به عنوان صاحب یک سایت اختیار آن را در دست دارید. با استفاده از لینکهای داخلی درست، شما ویزیتورهای سایت خود و گوگل را به مهمترین صفحات خود هدایت میکنید.
لینک سازی داخلی چه ارتباطی با ساختار سایت دارد؟
قبل از اینکه محتوای شما در لیست رتبه بندی قرار بگیرد، نیاز به لینک دارد. لینکهای داخلی محتواهای سایت شما را به هم متصل میکنند و ایدهای راجع به ساختار سایتتان به گوگل میدهند. در واقع با این کار میتوانند سلسله مراتب سایت شما را تعیین کنند و برای صفحات و پستهای مهمتر ارزش بیشتری نسبت به بقیه قائل شوند. بنابراین با استفاده از یک استراتژی لینک سازی داخلی مناسب و داشتن ساختار سایتی ایده آل موجب بهبود سئوی سایت خود شوید.
چطور لینک سازی داخلی انجام دهیم؟
توسعهی یک استراتژی لینک سازی داخلی در درازمدت امری مهم است و زمانی که سایت شما در حال رشد است، لازم است که به گوگل کمک کنید تا بتواند صفحات سایت شما را به راحتی پیدا کند.
روش سریع و زیرکانه
زمانی که صحبت از سئو میشود، زمان را میتوان برابر با درآمد دانست. زیرا هر چقدر یک کار بیشتر طول بکشد، شما زمان کمتری برای کار بر روی دیگر وظایف مهمتان خواهید داشت.
روش سه مرحلهای سریع و زیرکانه به عنوان یک استراتژی لینک سازی داخلی میتواند فورا اجرا شود. و با این حال نتایج باورنکردنی نیز به همراه خواهد داشت.
روند کلی کار به صورت زیر است:
- لیستی از URLهای خود و کلمات کلیدی اصلی مورد نظر را بنویسید؛
- کلمات کلیدی LSI را برای هر یک از کلمات کلیدی اصلی بیابید؛
- از پلاگین SEO Auto Linker استفاده کنید تا در عرض چند ثانیه لینکهایی داخلی اضافه کنید.
لینک سازی داخلی دستی
ابزار SEO Auto Linker به خوبی در این زمینه عمل میکند، اما مشکل آن این است که شما اختیار کامل بر سر اینکه لینکها در چه جاهایی قرار بگیرند را ندارید، زیرا خود پلاگین این تصمیم را برای شما میگیرد.
بهتر است این کار را خودتان دستی انجام دهید. با این کار میتوانید دقیقا مشخص کنید لینکهای داخلی کجا قرار بگیرند و اطمینان حاصل کنید که منطقی به نظر میرسد و کاربران را به کلیک کردن جذب میکنند.
روند کار این استراتژی لینک سازی داخلی به این صورت است:
- لیستی از URLها و کلمات کلیدی مورد نظر خود تهیه کنید؛
- از گوگل استفاده کنید تا ببینید کدام صفحهها و پستهای مربوطه برای اضافه کردن لینکهای داخلی مناسبتر هستند؛
- این کار را هر بار که محتوای جدید منتشر میکنید تکرار کنید.
روش قدرتی و حرفه ای
آیا یک صفحهی خاص وجود دارد که میخواهید در رتبه بندی بالاتر از دیگر صفحات قرار بگیرد؟ در ادامه به راه حل این کار در این استراتژی لینک سازی داخلی میپردازیم:
روش کار به اینگونه است:
- با استفاده از ابزار Ahrefs قویترین صفحات وب سایت خود را پیدا کنید؛
- از این صفحات لینکهایی داخلی به مقصد صفحهی مورد نظر خود اضافه کنید.
و کار شما تمام است. به همین سادگی!
لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو دارد؟
با استفاده از لینکسازیداخلی، وب سایت شما در واقع به تبلیغ صفحات خود پیج شما میپردازد. کمی خودخواهانه به نظر میرسد اما به قدری ارزشمند است که نمیتوان از تاثیر لینک داخلی بر سئو و موتورهای جستجو صرف نظر کرد.
همانگونه که در سئوی off-page، صفحهای که بیشترین بک لینک را داشته باشد از دید دیگر سایتها ارزشمندتر به نظر میرسد، در سئوی on-page نیز صفحهای که بیشترین لینک داخلی را داشته باشد از دید وب سایت شما ارزشمندتر خواهد بود.
برای مثال، اگر در روز 252 بار بگویید چشمان من زیبا هستند یا اینکه 9 بار در روز تکرار کنید چقدر بینی من زیباست، مردم به صورت طبیعی باور خواهند کرد که چشمان شما واقعا زیبا هستند و از اهمیت زیادی برای شما برخوردار هستند.
تاثیر لینک داخلی بر سئو نیز به همینگونه است. فقط کافی است خودتان از خودتان تعریف کنید.
استفاده از انکر تکست مناسب برای لینک سازی داخلی
با استفاده از انکرتکست های متنوع و همسو با کسب و کار خود، می توانیم به درک گوگل و کاربران از هدف خود کمک شایانی کنیم، این کار باعث رشد قابل توجهی در سئو سایت می شود.
لینک سازی داخلی از مقالات قدیمی سایت با موضوع مرتبط
زمانیکه محتوای جدیدی در سایت منتشر میکنیم بهترین راه حل برای تقویت آن شناسایی صفحات مرتبط و لینک سازی داخلی از درون محتوای آنها به این مقاله است. البته این کار میتواند بسیار دشوار و زمانبر باشد زیرا:
بسیاری از سایت ها چندین نویسنده دارند و نویسندگان اطلاع دقیقی از محتوای مقالات دیگران ندارند. ممکن است مقاله ای با موضوع مرتبط وجود داشته باشد ولی با توجه به اینکه مدت ها از تاریخ انتشار آن گذشته است از دید شما پنهان بماند.
آنالیز همه صفحات سایت و پیدا کردن بخش های مرتبط میتواند از زمانی که برای نوشتن مقاله جدید صرف کردید طولانی تر شود.
جمع بندی
لینک سازی داخلی جزو ارکان مهم سئو داخلی است و از آن برای تقویت اعتبار مقالات استفاده می شود. زمانی که مقالات جدید داخل سایت بارگذرای می کنید اعتبار چندان زیادی ندارد و برای افزایش اعتبار آن باید شرو عبه لینک سازی کنید. در این مقاله لینک سازی داخلی و اهمیت آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.