تولید محتوادیجیتال مارکتینگمتنی

چگونه با محتوای جذاب مشتری جذب کنیم؟ – راه‌های بازاریابی محتوایی

همه ما می دانیم که بدون داشتن محتوا نمی توانیم مخاطب جذب نماییم. تولید محتوا مهم ترین کاری است که برای پیشرفت کسب و کار و جذب مشتری انجام می شود. این کار قواعد و اصول خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شود. اگر شما در این زمینه مشکل دارید و نمی توانید محتوای جذابی بنویسید اصلا جای هیچگونه نگرانی نیست. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه با محتوای جذاب مشتری جذب کنیم. پس از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید روی تولید محتوای جذاب سرمایه گذاری کنیم؟

دنیا روی محتوا میچرخد و همچنان محتوا پادشاه است.

تولید محتوا در انواع مختلف آن یکی از ضرورت های هر کسب و کار است. محتوایی جذاب و مناسب است که کاربران بالفعل شما را به مشتری های بالقوه تبدیل میکند؛ و این چیزی نیست جز توقعی که شما از راه اندازی کسب و کار خود دارید. از طرفی اهمیت تولید محتوا از جهات دیگر نیز بررسی می‌شود.

جلب اعتماد مشتری

بسته به نوع محتوایی که میخواهید تولید کنید و با توجه به شناخت مخاطبان خود، کاربرانی وارد دریچه محتوایی شما میشوند. این جمله به چه معناست؟ فرض کنید در زمینه گیاهان دارویی فعالیت میکنید، قطعا مخاطبانی جذب شما میشوند که نیاز به اطلاعات شما داشته باشند. شما با انتشار محتوای باکیفیت، متناسب و علمی، تخصص خود را به آن ها نشان میدهید. پس خواننده به محتوای شما اعتماد می­کند. اگر از محتوایی که برایش تولید کرده اید راضی باشد راهی باز میشود تا دوباره به شما مراجعه کند و این یک امتیاز مثبت برای شماست.

بازاریابی و فروش بدون واسطه

پیش تر از این رایج ترین روش بازاریابی، استفاده از روش های سنتی بود اما میبینید که امروزه بیشتر افراد با انواع مدل کسب و کار بدون واسطه به فروش محصولات خود میپردازد یا حتی اگر صاحب یک بلاگ باشد، با روش های نوین بازاریابی صدای خود را به گوش مردم میرساند. همه ی این ها به لطف محتواست. محتوای جذاب است که باعث میشود به چشم مشتری بیایید. در واقع میتوان گفت که محتوا واسطه ی شما میان کاربر و کسب و کار شماست.

بخوانید
گوگل دیسکاور امکانی عالی برای بدست آورد بازدید سریع

کمک به افزایش رتبه شما در گوگل

محتوای باکیفیت محتوایی است که طبق اصول سئو تولید شده باشد. استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتواهای متنی باعث دیده شدن برند شما هنگام جستجوی اکثر افراد میشود. گوگل هم به دنبال مقالاتی میگردد که نزدیک‌ترین ارتباط محتوایی با کلمه ی جستجو شده را داشته باشد. پس گوگل محتوای شما را توسط کلمات کلیدی به کاربران پیشنهاد میدهد. در مثال بالا در زمینه بازاریابی، اگر کاربر عبارتی مرتبط با محتوای شما، مثلا دیجیتال مارکتینگ چیست را جستجو کند، با فرض اینکه محتوای جذاب، خاص و سئو شده را برای این عنوان نوشته باشید، مقاله شما شانس بیشتری برای نمایش پیدا میکند.

محتوا افزایش فروش

منظور از محتوای جذاب چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کامل، جامع و مختصر از یک محتوای جذاب داشته باشیم و خیلی درگیر کلمات نشویم، محتوای جذاب محتوایی است که کاربر را مجذوب آن محتوا کند به گونه ای که کاربر با دیدن محتوای متنی، میل به خواندن آن و با دیدن محتوای تصویری یا ویدئویی میل به تماشای آن کند.

شما برای خواندن یک مقاله درباره­‌ی طراحی وب سایت، کدام یک از دو عنوان زیر را انتخاب میکنید؟

  1. آموزش طراحی سایت
  2. چگونه در 15 روز سایت طراحی کنیم؟

با انتخاب عنوان دوم، شما  ثابت کردید که مجذوب یک عنوان خاص و متفاوت شده اید.

نوشتن عنوان های خلاقانه برای مقالات، تنها یکی از راه های نگارش محتوای جذاب برای کاربر است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با خواندن این نکات از این پس با تولید محتواهای جذاب، مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.

بخوانید
گوگل ادز با امکانات فوق العاده خود کسب و کارتان را رونق می دهد

چطور محتوای جذاب بنویسیم که باعث جذب مشتری شود؟

تحقیق و برنامه ریزی کنید

با اضافه‌کردن جزئیات به‌روز، محتوای خود را زنده‌تر کنید

شاید فرایند تحقیق پیش از نوشتن، برای اکثر افراد خسته‌کننده به‌نظر برسد. محتوایی که پایه‌ی علمی و تحقیقاتی نداشته باشد، احتمالا مخاطب فعال و باهوش امروزی را جذب نخواهد کرد. هدف تحقیقات اضافه‌کردن محتوا و جزئیات مرتبط به متن اصلی است. به‌عنوان مثال، می‌توان محتوای تبلیغاتی را با رخدادهای روز جامعه‌ی هدف مرتبط کرد تا حس زنده‌بودن را منتقل کند.

در بخش برنامه‌ریزی محتوا می‌‌توان نکاتی همچون انتخاب نوع و طول آن را عنوان کرد. پیش از نوشتن باید بدانید چه سبکی از محتوا تولید خواهد شد، آیا از ابتدا به داستان‌گویی می‌اندیشید یا مقاله‌ای علمی با تمرکز بر تحقیقات مدنظر شما است؟ به‌علاوه، طول محتوای تولیدی نیز بسته به کانال توزیع باید انتخاب شود. به‌عنوان مثال، متنی که در وب‌سایت منتشر می‌شود با محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی دیده خواهد شد، تفاوت‌های اساسی دارند.

در مرحله‌ی نهایی برنامه‌ریزی، تیترها و زیرتیترها را انتخاب کنید. سپس یک یا دو موضوع مهم در هر بخش را انتخاب کنید تا متن روی آن‌ها متمرکز شود و درنهایت، متن خود را پیرامون همان موضوعات مهم توسعه دهید. فراموش نکنید تولید محتوای عالی به زمان نیاز دارد. این بخش از بازاریابی را باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل در نظر بگیرید و بهترین افراد و حداکثر زمان را به آن اختصاص دهید.

الگوی خواندن مخاطبان را بشناسید

مطالعات درباره‌ی الگوی خواندن کاربران نشان می‌دهد که در مقاله‌های انگلیسی و زبان‌های چپ به راست، الگویی شبیه به حرف F در خواندن مطالب وجود دارد. همین الگو را می‌توان برای زبان فارسی و دیگر زبان‌های راست به چپ هم تأیید کرد و آن را به‌صورت حرف F برعکس در نظر گرفت.

بخوانید
وفاداری به برند چه اهمیتی دارد؟ (نکات طلایی برای افزایش رضایتمندی مشتریان)

در الگوی خواندن F، کاربران عموما خط اول مقاله را می‌خوانند و سپس برای درک بهتر موضوع، تا پایین آن را اسکن می‌کنند. در جریان اسکن طولی مقاله، زیرتیترها توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند که درنهایت الگوی F را تشکیل می‌دهند. شایان ذکر است الگوهای مطالعاتی دیگری هم برای خواندن مقاله وجود دارند؛ اما الگوی مذکور درحال‌حاضر اهمیت بیشتری برای کارشناسان بازاریابی محتوا دارد. برای طراحی هرچه‌بهتر مقاله و همراهی با الگو، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

تیتر و زیرتیترهای بهتری بنویسید

مهم‌ترین کلمات را در ابتدای متن به‌کار ببرید. هم در شروع پاراگراف‌ها و هم زیرتیترها، مهم‌ترین کلمات را در ابتدا استفاده کنید.

  • کلمات و عبارات مهم را برجسته (Bold) کنید.
  • با استفاده از رنگ و کادر و تصاویر، اهمیت بخش‌های کوچک را تقویت کنید.
  • از فهرست‌‌های عددی، گلوله‌ای و جدول استفاده کنید.
  • پرهیز از تعریف بیش‌از‌ حد، پرداختن به حقایق

تبلیغ‌ محصول و سازمان قطعا جذاب خواهد بود؛ اما مشتریان در محتوا به‌دنبال چنین متن‌هایی نیستند؛ زیرا آن‌ها زمان کافی برای خواندن تعریف‌های زیاد شما از محصول و خدمات را ندارند. درواقع، مخاطبان همیشه به‌دنبال حقایق و اطلاعات مهم هستند و هرچه‌سریع‌تر باید به آن دست پیدا کنند.

محتوای کامل و جذابی بنویسید

برای پرداختن دقیق‌تر به جزئیات باارزش متن و حقایق،‌ ابتدا فهرستی از عناوین و دلیل‌های اهمیت آن‌ها را آماده کنید. محصول شما چگونه به مشتریان کمک خواهد کرد؟ چه چیزی محصول شما را بهتر از رقبا می‌کند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها فقط نظر خود را ننویسید؛ بلکه آموزش و بیان حقایق با لحنی جذاب را در دستورکار قرار دهید. اگر محتوای خود را کوتاه و جذاب و درک‌کردنی تولید کنید، بهتر از زمانی خواهد بود که فقط به تعداد کلمه‌های آن وفادار می‌مانید.

مقدمه گیرا

کاربران امروزی زمان درخورتوجهی را برای مطالعه یا به‌نوعی مصرف محتوا در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها سپری می‌کنند. به‌بیان‌دیگر، آن‌ها همیشه به مصرف محتوا تمایل دارند؛ اما در میان حجم عظیم انتخاب‌های موجود، محتوای جذاب و مفید ارزش بیشتری دارد. درنتیجه، اگر محتوای شما جذابیت چندانی نداشته باشد، مردم تنها به خواندن بخش‌های ابتدایی آن اکتفا می‌کنند. درنتیجه، احتمال تبدیل مخاطب به مشتری هم بسیار کم خواهد بود.

بخوانید
ایمیل مارکتینگ شروعی برای ایجاد یک تغییر بزرگ در حوزه فروش اینترنتی

وظیفه‌ی تولیدکننده‌ی محتوا، تنها اطلاع‌رسانی و آموزش نیست؛ بلکه ایجاد جذابیت و علاقه هم در چنین محتوایی اهمیت پیدا می‌کند. برای اطلاع از مفید‌ بودن یا نبودن محتوای تولیدشده، می‌توانید عوامل زیر را در وب‌سایت و سرویس‌های خود بررسی کنید:

  • میزان فراوان ترک وب‌سایت
  • تعداد درخورتوجه لغو ثبت‌نام یا دنبال‌کردن در شبکه‌های اجتماعی
  • تعامل کم
  • اشتراک‌گذاری اندک در شبکه‌های اجتماعی
  • کاهش ترافیک یا نداشتن رشد
  • برای افزایش درگیری مخاطبان و تولید محتوای جذاب می‌توانید راهکارهای زیر را پیاده کنید:
  • تولید محتوای مختصر و مفید
  • تولید محتوا با قابلیت خوانایی چشمگیر
  • تزریق متن‌های خصوصی و صمیمانه
  • داستان‌گویی
  • اضافه‌کردن محتوای بصری

تیتر را می‌توان مهم‌ترین بخش محتوا نامید. اگر با تیتر نتوانید مخاطب را جذب کنید، هیچ‌گاه متن اصلی خوانده نخواهد شد؛ درنتیجه فرایند انتخاب و نوشتن متن باید مانند نام‌گذاری محصول برایتان اهمیت داشته باشد. برای انتخاب بهترین تیتر می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • مجهول‌گذاشتن بخشی از هدف متن
  • اضافه‌کردن لحن شرکت
  • مناسب برای موتورهای جست‌وجو
  • پرهیز از تمرکز زیاد روی کلمات پرجست‌وجو
  • توصیفی‌بودن
  • شخصی‌سازی

ساده و هدفمند بنویسید

پیش از نوشتن اولین کلمه، هدف خود را مشخص کنید. هدف شما فقط نباید فروش محصول و خدمات باشد؛ بلکه باید مشتریان را به محصول خود مشتاق و حتی عاشق کنید. فراموش نکنید برای ایجاد حس اشتیاق در مخاطب، محدودیت کلمه دارید. به‌‌عبارت‌دیگر، باید با استفاده از کمترین کلمات، منظور خود را به بهترین نحو منتقل کنید.

برنامه ریزی برای تولید محتوا

ساده‌نویسی را به‌عنوان وظیفه‌ی اول خود در تولید محتوا در نظر بگیرید. هدف اصلی باید ایجاد رابطه با خواننده باشد و سپس، اهمیت آموزش و دیده‌شدن محصول به‌میان می‌آید. درنهایت، برای رسیدن به همه‌ی اهداف باید سادگی را مدنظر قرار دهید که درکنار جذاب‌بودن، احتمال جذب مشتری را افزایش می‌دهد.

بخوانید
بهترین رنگ برای طراحی سایت و برند کدام است؟ + روانشناسی رنگ‌ها برای وبسایت

استوری تلینگ را فراموش نکنید

داستان‌گویی اگر به‌صورت مناسب انجام شود، حکم اسلحه‌ی مخفی را برای کسب‌وکارها دارد. البته، نباید تولید محتوا را با رمان نوشتن اشتباه بگیرید. درمقابل، هرچه به‌سمت شخصی‌سازی متن پیش بروید، جذابیت آن بیشتر خواهد شد. برای داستان‌گویی ابتدا به خلاقیت نیاز دارید. داستانی تعریف کنید که به محصول و خدمات شما مرتبط باشد و تصورات قدیمی و شعاردادن و تلاش واضح برای جذب مخاطب را کنار بگذارید.

اشتباهات را درک کنید

شاید پس از رعایت همه‌ی نکات در تولید محتوا، نتیجه‌ی دلخواه را به‌دست نیاورید. هرگز در چنین مرحله‌ای تسلیم نشوید و متن خود را برای بازبینی به نویسنده‌ای دیگر ارجاع دهید. برخی از تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا علاوه‌بر تولید، در بررسی و تحلیل نیز دستی دارند و می‌توانند درکنار تیم بازاریابی شما، به بهبود بازاریابی محتوایی کمک کنند. به‌هرحال، همکاری با حرفه‌ای‌ها برای درک اشتباهات اولیه عموما الزامی خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله شرح دادیم که چگونه باید با محتوای جذاب مشتری جذب کنیم. راهکارهایی که در این مقاله به شما معرفی شد به شما کمک خواهد کرد که بتوانید محتوایی منحصر به فرد تولید نمایید و از آن برای جذب مشتری استفاده نمایید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا