محتوای صوتی در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و همین موضوع سبب شده است که کسب و کار ها به فکر تولید محتوای صوتی باکیفیت بیافتند. این نوع محتوا باعث جذب مخاطبان بیشتری به سمت کسب و کار شما می شود پس بهتر است محتوای صوتی را در دستور کار خود قرار بدهید. یکی از سوالات پرتکرار در این حوضه نحوه تولید محتوا صوتی در خانه است که فکر صاحبان کسب و کارها را به خود مشغول کرده است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چطور باید یک محتوای صوتی را داخل خانه تولید کنیم.
منظور از تولید محتوا صوتی چیست؟
محتوای صوتی یا شنیداری (به انگلیسی: Audio content) به هر نوع اطلاعاتی گفته می شود که به صورت صوتی منتشر شده باشد؛ یعنی هر نوع مطلبی که قابل شنیدن بوده و بتوان با گوش دادن متوجه مضمون آن شد. این نوع محتوا از ترکیبی از اصوات و کلمات تشکیل شده است که باهم باعث تولید اطلاعات و داده ها برای شنوندگان می شود.
این نوع محتوا را می توان از طریق دستگاه هایی مانند اسپیکرهای کامپیوتری، هدفون یا بلندگوهای هوشمند پخش کرد. البته باید بگوییم دستگاه های دستیار صوتی که از هوش مصنوعی (AI) بهره می گیرند مثل الکسا (دستیار صوتی آمازون) وجود دارند که با آنها می توانید شنیدن خود را لذت بخش کنید.
از همه مهمتر، صدا به شنوندگان تجربه محتوای هندزفری (بدون دست) و یا بدون صفحه را ارائه می دهد. بنابراین شنوندگان می توانند در حین گوش دادن، بر روی فعالیت غیرمحتوایی و غیر مرتبط همانند آشپزی، رانندگی، پیاده روی، ورزش، انجام کارهای عادی و روزمره و… تمرکز داشته باشند.
این نوع محتوا باعث می شود مخاطبان بتوانند صدای شما را زنده گوش کنند یا آن را ذخیره کرده و زمانی دیگر به آن گوش دهند. برخلاف قالب های ویدیویی یا نوشتاری، محتوای صوتی ایجاد می شود تا به راحتی در حین حرکت یا هنگام انجام کارهای دیگر بتوان به آن گوش داد
از آنجا که کاربران صوت افزایش مداوم داشته است، نمی توان اهمیت ادغام آن را در کسب و کارها نادیده گرفت. محتوای صوتی می تواند راهی مفید برای انتقال داستان، فرهنگ، مأموریت یا صدای سازمان به مشتریان بالقوه باشد. علاوه بر این از محاین نوع محتوا می توان برای بهبود تجربه کاربر (UX) و برقراری ارتباط با کاربران استفاده کرد.
چرا محتوای صوتی محبوبیت بسیار زیادی دارد؟
با نگاه به جلو میتوان نتیجه گرفت که آینده برای تولید محتوا صوتی همچون تولید محتوای متنی بسیار روشن به نظر میرسد. ظهور تلفنهای هوشمند، 4G و خدمات پخش، گوش دادن به تقاضا را بیش از گذشته آسان نموده است. علاوه بر این، در حال حاضر دستیارهای صوتی و بلندگوهای هوشمند زمینه جدیدی را برای محتوا صوتی فراهم آوردهاند.
تحقیقات جونیپر (Juniper Research) پیشبینی نموده است که تا سال 2019 فقط در ایالات متحده بیش از 900 میلیون دستگاه مجهز به صدا در حال استفاده خواهند بود، چیزی در حدود 95 درصد افزایش نسبت به امروز.
ابزارهای هوشمند و تعاملی، قطعا تجربه گوش دادن را تغییر داده اند. با عادی شدن اتومبیلهای متصل به اینترنت، گوش دادن به پادکستها به اندازه روشن کردن رادیو راحت خواهند بود و این احتمالا باعث افزایش چشمگیر در درخواست تولید محتوا صوتی خواهد شد.
محتوای صوتی چه کاربردی دارد؟
سازمان ها می توانند برخی مهارت ها را با دستگاه هایی مجهز به هوش مصنوعی همانند Amazon Echo یا Google Assistant یاد بگیرند تا تعامل با مشتریان را افزایش دهند، به سوالات مطرح شده درباره محصول پاسخ بهتری دهند و کسب و کار خود را بیش از پیش رشد دهند.
پخش کننده های صوتی (پلیرهای صوتی) را می توان در صفحات وب سایت ادغام کرد تا متن را با صدای طبیعی و با ترجمه های مختلف به زبان بلند بخواند. به عنوان مثال در انتهای هر مقاله، صوت آن را نیز قرار دهید.
پادکست ها را می توان به عنوان نوعی بلاگ صوتی زنجیره ای مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال می توان پادکست های سریالی ساخت و به صورت هفتگی آنها را منتشر کرد.
محتوای صوتی را می توان با برنامه های حرفه ای موبایل و کامپیوتر تبدیل به اکولایزر کرد و به تصویری در شبکه های اجتماعی انتشار داد. همچنین محتوای صوتی ضبط شده را میتوان برای ساخت کلیپ حرفه ای و ادیت ویدیو که هیچ صدایی بر روی آن وجود ندارد، به کار برد.
کسب و کارها می توانند اطلاعات مهم را به صورت صوت درآورند که به کاربران امکان می دهد، هنگام انجام همزمان کارها، اطلاعات را پخش کرده و گوش کنند.
بازاریاب ها می توانند از آیدیوگرام ها (رکوردهای ضبط شده صوتی تنظیم شده روی یک تصویر ثابت) برای انتشار در شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
مزایای محتوا صوتی چیست؟
- نوع جدیدی از محتوا را فراهم می کند که ممکن است منجر به تولید لید یا مشتری جدید شود.
- می تواند یک مزیت رقابتی بی نظیر در برابر رقبایی که وارد فضای محتوای صوتی نشده اند، باشد.
- قابلیتی است که دسترسی به اطلاعات را راحت تر می کند.
- می تواند قشری از دنبال کنندگان جدید و اختصاصی همانند شنوندگان پادکست را جذب کند.
- صوت می تواند به مشخصه ای از برند شما تبدیل شود. یعنی مخاطبان با شنیدن آن، یاد برند شما بیافتند. به این کار برندینگ صوتی می گویند.
- تعاملات را افزایش می دهد زیرا روشی راحت تر برای کاربران است که با محتوا درگیر شوند.
- مبتنی بر ابر و فاقد محدودیت سخت افزاری است.
محتوا صوتی و انواع آن
1- پادکست (Podcast)
پادکستها همان فایلهای صوتی می باشند که دسته بندی شده و سریالی تولید می شوند. و مخاطبان میتوانند به صورت رایگان یا در ازای پرداخت پول به آنها گوش کنند. این نوع محتوای صوتی در زندگی اکثر ما، یک مهمان تازه وارد محسوب می شود و معمولاً یادآور رادیو در زمان های قدیم است، با این تفاوت که فرم و شیوهی متفاوتی از روایتگری را به ما ارائه می دهد.
علاوه بر خلاقیت در شکل تولید محتوا، در قیاس با رادیوهای سنتی، تنوع موضوعی و کیفی بیشتری نیز دارد. بر حسب انتخاب شنوندگان، پادکست ها روی یک موضوع بخصوصی تمرکز دارند. محبوبیت پادکست ها از زمان شروع کار در سال ۲۰۰۴ فقط در حال افزایش بوده است.
پادکست ها فوق العاده محبوب هستند و برخی از آنها، میلیون ها شنونده دارند. از آنجا که انواع مختلفی از پادکست ها وجود دارد که طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهد، طیف گسترده ای از افراد نیز وجود دارند که بر حسب علاقه، برخی پادکست ها را انتخاب و گوش می دهند.
به طور کلی شنوندگان پادکست ها معمولاً افرادی تحصیل کرده، متمول و به احتمال زیاد دارای اسپیکرهای هوشمند Amazon Alexa یا Google Home هستند که باعث می شود آنها در خانه این نوع محتوا را بیشتر گوش دهند.
ایجاد پادکست به طور خاص در کسب و کار شما یک استراتژی عالی نیست مگر اینکه از زاویه ای متفاوت برای تبلیغ برند خود به آن نزدیک شوید. شما باید به فکر ایجاد و تبلیغ پادکست هفتگی به عنوان یک محتوای مارک دار شنیداری باشید که متفاوت از روش های سنتی بازاریابی محتوا مانند وبلاگ نویسی است.
به جای ایجاد پادکست درباره شرکت خود، سعی کنید در مورد یک موضوع خاص در صنعت خود یا در مورد برخی از جنبه های کسب و کار خود که به آنها علاقه داشته یا درباره اطلاعاتی دارید، پادکست آموزشی ایجاد کنید که هم مستقیماً روی شما و هم مشتریان احتمالی شما تأثیر ارزشمند بگذارد. این را هم باید بدانید که تولید محتوای صوتی به سبک پادکست، باید دارای قسمت های کوتاه یک تا پنج دقیقه ای باشد.
کتاب صوتی (Audiobook)
اگر درباره پادکست ها اطلاعاتی دارید، قطعاً در مورد کتاب های صوتی که نسخه شنیداری کتاب های چاپی هستند هم اطلاعاتی دارید. کتاب های صوتی بسیار محبوب شده اند و حتی شروع به رقابت با کتاب های چاپی کرده اند. این روزها در ازدحام و شلوغی زندگی، ترافیک وقت زیادی از افراد را در مسیر رفت و آمد تلف می کند، سایر مشغلهها را هم به آن اضافه کنید.
به همین دلایل خیلی از ما دیگر وقت کتاب خواندن نداریم. قطعا می دانید که تولد کتاب های الکترونیکی شکل موفقی در بازاریابی محتوا بود و تبدیل مجدد محتوا از یک نوع به نوعی دیگر، راهی عالی برای سرمایه گذاری و گسترش استراتژی محتوا محسوب می شود. پس چرا کتاب الکترونیکی موجود را به کتاب صوتی تبدیل نمی کنید؟ چرا زمانی که قصد ایجاد یک کتاب الکترونیکی یا ویدیویی درباره موضوعی را دارید، سعی نمی کنید آن را به عنوان کتاب صوتی نیز ضبط کنید؟
از چه نرم افزارهایی می توان برای تولید محتوا صوتی استفاده کرد؟
نرم افزارهای زیادی برای تولید محتوا ارزان صوتی وجود دارند که در اینجا به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:
Audacity
Audacity یک ویرایشگر صوتی بسیار حرفهای با منبع باز است. این ویرایشگر مولتی ترک (multi-track: صداها و سازهای آن به صورت تفکیک شده در دسترس و به طور جداگانه قابل ویرایش هستند) به شما کمک میکند تا هر صدایی را به راحتی ویرایش کنید. این نرم افزار این امکان را به شما میدهد تا فایلهای ورودی یا خروجی متعددی در قالب MP3، WAV، OGG، FLAC و بیشتر داشته باشید.
امکانات Audacity
- کیفیت صدای پشتیبانی شده ف۴، ۱۶ و ۳ف بیت هستند.
- ویرایش با استفاده از امکانات برش (cut)، کپی، چسباندن و حذف بسیار آسان است.
- این نرم افزار مجهز به پیش نمایش زمان واقعی است که جلوه های صوتی را نشان میدهد.
- با استفاده از یک صفحه کلید به طور کامل میتوانید صدا را دستکاری کنید.
- فرکانس انتخاب شده را میتوانید تجسم نمایید.
- این برنامه از پلاگین های متعددی پشتیبانی می کند.
Adobe Audition
Adobe Audition یکی از بهترین نرم افزارهای تولید محتوا صوتی است که شامل شکل موج و نیز نمایش مولتی ترک برای تولید، میکس، ویرایش و بازیابی محتوا صوتی میشود. این ایستگاه کاری برای سرعت بخشید به جریانات کاری تولید فیلم و صوت طراحی شده است.
امکانات Adobe Audition
- این نرم افزار به شما این امکان را میدهد تا به راحتی کلیپ های موسیقی را ضبط، ویرایش و ادغام کنید.
- شما میتوانید محتوا صوتی را برای پادکست ترکیب کنید.
- پنل صدای ضروری با برنامه ادغام شده است تا بهترین جلوه صدا منتقل شود.
- از این پلتفرم میتوان برای تولید پادکست های حرفهای استفاده نمود.
- این نرم افزار میتواند چندین خروجی و ورودی از قالب صوتی داشته باشد.
- شکست صوتی (audio break) را به راحتی میتوان با آن اصلاح نمود.
- سیستم عاملهای پشتیبانی شده برای آن ویندوز و مک هستند.
- نرم افزارهای تولید محتوا صوتی برای اندروید
Wavepad
Wavepad یک نرم افزار ویرایش صدا با امکانات کامل است. شما میتوانید با Wavepad موسیقی و صدا را به راحتی ضبط و ویرایش نمایید. آن همچنین از اکو، تشدید (amplification) و تسهیلات کاهش صدا پشتیبانی مینماید.
امکانات Wavepad
- Wavepad از فرمتهای کلی صوتی مانند MP3، WAV، VOX، WMA و … پشتیبانی مینماید.
- شما میتوانید بدون هیچ زحمتی صدا را فشرده سازید.
- میتوانید خروجی را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید.
- تنها با دو کلیک میتوانید فایلها را به راحتی بارگیری نمایید.
Ashampoo Music Studio
Ashampoo Music Studio یک نرم افزار محبوب موسیقی است که به راحتی صدا را ویرایش کرده و آن را سازماندهی مینماید. شما میتوانید با این نرم افزار تنها با چند کلیک ساده صدای ترکیبی تولید کنید.
امکانات Ashampoo Music Studio
- این برنامه از تنظیم حجم و قطع صدا پشتیبانی مینماید.
- شما میتوانید فایل های صوتی را ضبط کنید.
- میتوانید اطلاعات از دست رفته را در مسیر صوتی بازیابی نمایید.
- نرم افزار این امکان را به شما میدهد تا تیتر را سازماندهی کرده و اطلاعات بیشتری به آن بیفزایید.
- با آن همچنین میتوانید فراداده (metadata) را ویرایش کنید.
نرم افزار تولید محتوا صوتی FL Studio
FL Studio یک محیط تولید موسیقی است که به شما در ساخت، ویرایش، تنظیم، ضبط و میکس موسیقی به راحتی کمک مینماید. آن همچنین به شما این امکان را میدهد تا به سرعت الگوهای صوتی و توالی را ایجاد کنید. این برنامه در افزودن هارمونی و ملودیها به شما کمک مینماید.
امکانات FL Studio
- این برنامه شامل بیش از ۸۰ پلاگین است.
- کاربران میتوانند رابط کاربری را از نظر اندازه تغییر دهند.
- FL Studio از MIDI (رابط دیجیتال ابزار موسیقی) پشتیبانی میکند.
- با این نرم افزار لحظات زنده را ثبت کرده و تغییراتی در آن ایجاد نمایید.
- کاربران می توانند بروزرسانی های رایگان را دریافت کنند.
- با این برنامه قادر خواهید بود تا فیلمهای 4K ارائه دهید.
این نوع فرمت یک فایل دیجیتال RAW و برگرفته شده از سیگنال های آنالوگ صوت می باشد. یعنی میکروفن دستگاه، دیتای خام صوت را طبق یک الگوریتم خاص بدون هیچ فشرده سازی به بیت دیجیتال تبدیل می کند. سی دی ها و دی وی دی ها بیشترین استفاده از این فرمت صوتی را دارند.
آیا می توان داخل خانه تولید محتوای صوتی انجام داد؟
در جواب این سوال باید بگوییم بله و برای جذب مخاطبتان باید بلد باشید که چگونه حرف بزنید. این نکات را به یاد داشته باشید:
- برای اینکه هنگام ضبط صدا، حرف هایتان قابل فهم تر باشد، سعی کنید با دهان باز حرف بزنید و کلمات را واضح بیان کنید.
- برای اینکه جملات شما نامفهوم نباشد، در ادای کلمات اصلاً تعجیل نداشته و شمرده و واضح صحبت کنید.
- برای عدم ایجاد حس غریبگی در مخاطب تان سعی کنید از کلمات رسمی استفاده نکنید! محاوره ای صحبت کنید و از کلمات روزمره خودتان استفاده کنید.
- برای عدم انتقال حس مصنوعی بودن، با صدای خودتان صحبت کرده و سعی نکنید مانند گویندگان حرفه ای حرف بزنید و تغییر صدا دهید.
- سعی کنید اگر از میکروفن های حرفه ای برای ضبط صدا استفاده می کنید، نفس عمیق و بلند نکشید تا حس ناخوشایندی در مخاطب ایجاد نکنید. البته که می توان با برنامه های خاصی صداها و نویزهای اضافه را حذف کرد.
- اعتماد به نفس داشته و باانگیزه حرف بزنید، برای این کار سعی کنید زمانی که از نظر روحی حالتان خوب و مساعد بود، اقدام به ضبط صدا نمایید.
- با اینکه مخاطب چهره شما را نمی بیند ولی همیشه هنگام ضبط محتوای صوتی تان لبخند بزنید.
شرایط ضبط صدا در خانه
مکانی ساکت و دنج را انتخاب کنید. مکانی که پیچش صدای زیادی وجود نداشته باشد، در صورت پیچش صدا می توانید زیر یک پتو یا در مقابل کتابخانه اقدام به ضبط صدا کنید. ضبط صدا داخل اتومبیل شخصی تان هم راهکار خیلی خوبی است.
جمع بندی
در این مقاله به طور مفصل محتوای صوتی و تاثیر آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین شرایط لازم برای تولید محتوای صوتی در منزل را بیان کردیم. محتوای صوتی علاقه مندان بسیار زیادی دارد و استفاده از آن کمک خواهد کرد که بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب نمایید. به جرعت میتوان گفت که تولید محتوای صوتی تعداد مخاطبان شما را چند برابر خواهد کرد.