برندینگ و بازاریابی دو غول بزرگ و مهم برای رسیدن به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ هستند که اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. بازاریابی باعث جلب توجه می شود و تمرکز آن روی افزایش فروش محصولات است. اما برندسازی یک فرآیند بلند مدت است که منجر به افزایش محبوبیت کسب و کار شما و در نهایت افزایش فروش می شود. هر دو این فرآیند ها باید انجام شود تا شما بتوانید به موفقیت برسید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که تفاوت برندسازی و بازاریابی چیست. پس از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.
منظور از بازاریابی چیست؟
بازاریابی مجموعه از فعالیت ها است که در آن، مشتری را از مرحله آشنایی اولیه (Brand Awareness) تا مرحله پایانی (Advocacy) پیش می بریم.
برندینگ چیست؟
برندینگ یا همان ساخت برند، به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که طی آن، جنبه ای خاص از محصولات را که مدنظر صاحبان کسب و کار است، به مشتریان القا می کنیم.
برندینگ و بازاریابی در کسب و کار چه نقشی دارند؟
برندینگ و بازاریابی هر دو توانسته اند در کسب و کار ها تحولی عظیم ایجاد کنند. اما تفاوت برندینگ و بازاریابی در چیست؟ مسلما این دو مقوله با هم دارای تفاوت هایی هستند که نمی توان به سادگی از آن ها عبور کرد. برای اینکه بدانید برندینگ و بازاریابی در کسب و کار چه نقشی ایفا می کنند و تفاوت برندینگ و بازاریابی در چیست با تیم هلدینگ نگاه آریایی همراه باشید.
به طور خلاصه در پاسخ به پرسش برندینگ چیست می توان گفت فرآیند ایجاد نام یا تصویری منحصر به فرد از یک محصول در ذهن مشتریان است. هنگام برندینگ Branding یا برندسازی، شما به کمی زمان، کمی تحقیق و درکی عمیق از نحوه عملکرد خود نیاز دارید تا یک برند خاص، منحصربفرد، و به یادماندنی با بازخوردی خاص داشته باشید. برند سازی مسلما یک پروسه و عملیات قابل تکرار می باشد. با این وجود، تلاش مداوم منجر به ایجاد روابط طولانی مدت و ارتباط با قلب مشتریان خواهد شد.
این امر که اشاره داشتیم منجر به افزایش مداوم در فروش، دریافت پروژه های مازاد، مراجعه به کلمات و حمایت از محصولات یا خدمات شما خواهد گردید. از دیگر سو در مورد بازار یابی باید بیان کرد که بازاریابی یا مارکتینگ Marketing به فعالیت هایی گفته می شود که شرکت ها برای افزایش خرید یا فروش محصولات یا خدمات خود انجام می دهند.
مارکتینگ شامل فعالیت هایی مانند تبلیغات، فروش و تحویل محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان یا مشاغل دیگر می باشد. متخصصانی که در بخش های مختلف بازاریابی یک شرکت فعالیت می کنند، به دنبال جلب توجه مشتریان خود از راه های مختلفی، از جمله تبلیغات هستند. در ادامه این مقاله تلاش می کنیم تا در مورد تفاوت برندینگ و کسب و کار بیشتر با شما عزیزان صحبت کنبم. با ما همراه باشید. به این نکته توجه کنید که در فضای کسب و کار و راه اندازی سیستمی که درآمدزایی داشته باشد یک هدف مهم و اساسی وجود دارد.
هدف اصلی برندینگ در یک نگاه، افزایش جذابیت و ارزش برند در ذهن و قلب جامعه و تمامی مشتریان است. نکته مهم این است که هر میزانی که یک برند یا تمامی برند ها در ذهن و قلب مخاطبان بیشتر نفوذ کنند، احتمال کسب درآمدشان بیشتر می باشد. چنانچه یک برند در ذهن جامعه مطلوبیت ندارد و یا حتی منفور است، دو دلیل دارد. اول مورد این است که برند شامل ویژگی هایی نامطلوب بوده است. مورد دوم این است که به هیچ وجه تعامل موفقیت آمیزی با جامعه هدف رخ نداده.
در مجموع در پاسخ به پرسش برندسازی چیست می توانیم اینگونه پاسخ دهیم که برندسازی تمامی مساعی ای ست که برای افزایش ارزش برند نزد مشتری و تمامی ذی نفعان ز جمله سهامداران، تأمین کنندگان، کارمندان و … در دستور کار قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا نکاتی دیگر را بدانید
برندینگ و بازاریابی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
پس از اینکه با مفهوم بازاریابی و برندینگ آشنا شدیم نوبت به این می رسد که تفاوت این دو را با هم بررسی کنیم. در این بخش مهم ترین تفاوت این دو را با هم بررسی خواهیم کرد.
در مقایسه این دو مفهوم، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
- در بازاریابی توجه مشتری جلب می شود اما در برندینگ، توجه آنها ماندگار می شود.
- بازاریابی به هدف فروشِ بیشتر است اما برندسازی به هدف وفاداری و به رسمیت شناخته شدن توسط مشتریان.
- اول باید برندسازی صورت بگیرد و بعد بازاریابی.
- استراتژی های بازاریابی می آیند و می روند (تغییر می کنند) اما قواعد برندسازی ثابت است.
- اگرچه برندسازی نوعی بازاریابی است اما به اندازه تمام جنبه های دیگر آن حائز اهمیت است.
جلب توجه در مقابل ماندگاری توجه
فرقی ندارد که در چه زمینه ای فعالیت می کنید، اگر می خواهید در دریای رقابت موج بزنید و توجه مخاطبان خود را جلب کنید، بازاریابی یک ضرورت مطلق محسوب می شود. اما پس از اینکه توجه مشتری را جلب کردید باید به دنبال راهی برای نگه داشتن آن باشید. توجه داشتن باشید مردم همواره تمایل به تجارت با مارک های معروف و مورد اعتبار (برند) دارند، بنابراین اگر می خواهید در کورس رقابت باقی بمانید باید تصوری خوبی از شرکت خود در ذهن مخاطبانتان ایجاد کنید یا به عبارتی بهتر یک برند خوب برای خود بسازید.
به طور خلاصه در بازاریابی باید به دنبال راهکاری باشید که خود را به مخاطبان معرفی کنید و بگویید «سلام، من اینجا هستم!». اما در برندینگ باید به دنبال راهکاری باشید که مخاطبان شما همیشه شما را در یاد داشته باشند و در مواقع نیازشان خودشان بیایند و به شما بگویند «سلام، من به شما نیاز دارم!».
فروش بیشتر در مقابل محبوبیت بیشتر
استراتژی های بازاریابی مانند سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغات و… به هدف فروش بیشتر انجام می شوند. این موضوع بسیار هم عالی است. اگر می خواهید موفق باشید باید به دنبال فروش بیشتر باشید. اما در این مسیر، باید به فکر راهی برای به دست آوردن وفاداری مشتریان نیز باشید تا خرید آنها از محصول یا خدمات شما دائمی شود. برای این کار باید احساسات مثبت مخاطبان از خدمات خود را تقویت کنید تا محبوبیت بیشتر نزد آنها به دست آورید. در نهایت اینگونه عمل کنید که در حین بازاریابی، یک برندسازی خوب داشته باشید تا مشتریان به سرعت با نام تجاری شما ارتباط موثر و دائمی برقرار کنند.
ابتدا برندسازی، سپس بازاریابی
خب! به نظر شما کدام یک اول به وجود آمد؟ مرغ یا تخم مرغ؟! داستان مارکتینگ و برندینگ نیز شبیه به این است. برخی در این زمینه اشتباه می کنند و فکر می کنند که اول باید برای محصولات و خدمات بازاریابی کرد و سپس به دنبال راهکارهای برندسازی رفت. در این مورد، باید به شما بگوییم این طرز فکر کاملا اشتباه است. اگر شما یک لوگو زیبا طراحی نکرده باشید می خواهید چه چیزی را روی بسته بندی محصول و یا تبلیغات خدمات خود استفاده کنید؟!
پس به خاطر داشته باشید، همیشه قبل از بازاریابی باید به فکر برندینگ باشید. یک برند خوب ایجاد کنید سپس آنرا تبلیغ کنید و میان مشتریان و مخاطبان جا بیندازید. برای عملکرد بهتر در این زمینه، قبل از بازاریابی و تبلیغات سوالات زیر را از خود بپرسید و پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کنید. هویت برند شما چیست؟ چه چیزی را می خواهید به بازار بیاورید؟ ارزش اصلی محصولات یا خدمات شما در چیست؟
پس از پاسخ به این پرسش ها، می توانید برندسازی خود را شروع کنید و به فکر مارکتینگ و بازاریابی برای آن باشید. بدون شک اینگونه ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبان و مشتریان خود خواهید داشت.
قوانین متغیر در مقابل قواعد ثابت
به خوبی می دانید که قوانین و استراتژی های بازاریابی موقتی هستند. در هر زمان و با توجه به وضعیت کسب و کار شما و موضوع آن، باید از یک روش خاص استفاده کنید و اگر جواب نداد به دنبال روش دیگری باشید. با گذشت زمان، شیوه های بازاریابی نیز تغییر می کند و همیشه باید یک روش جدید و موثر را انتخاب کنید. اما برندسازی اینچنین نیست و همیشه از یک سری قوانین و قواعد ثابت پیروی می کند. در آموزش بعدی، به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.
برندینگ و بازاریابی چه نقطه اشتراکی با هم دارند؟
در پاراگرافهای بالا تفاوت برندینگ و مارکتینگ را بررسی کردیم و رسیدیم به آنکه برندینگ فراتر از واحد بازاریابی است. با این حال برخی مواقع این دو حوزه کسب و کار همپوشانی هم دارند. زمانی که هویت برند شما شکل گرفت، برند شما از طریق انواع کمپین تبلیغاتی در معرض دید جامعه مخاطب قرار خواهد گرفت و جامعه می تواند شما را ببیند.
برندینگ مسئول خلق برند و ارتباط برند با جامعه هدف می باشد. مارکتینگ مسئول کسب درآمد از جامعه هدف با استفاده از رسانه. از همین بابت است که در برنامه بازاریابی بسیاری از شرکت ها مقوله ای به نام برندینگ مشاهده می کنیم که حکایت از همین موضوع دارد. اینکه ما چه برندی باشیم و چگونه برای مخاطبان مان تجربه موفق خلق کنیم، برندینگ می باشد. به این نکته توجه کنید که چطور از رسانه و ابزار بازاریابی چگونه استفاده کنیم تا فروش بیشتر داشته باشیم، مارکتینگ خواهد بود. برندینگ سبب شناخت و تصویر سازی در ذهن مخاطب خواهد شد. تصویرسازی می تواند یک کسب و کار را به عرش برساند یا به فرش بزند.
برند سازی حرف اول را می زند، بازاریابی رتبه دوم را دارا می باشد. یعنی اینکه برند سازی کل و بازاریابی جزء است. استراتژی های بازاریابی می آیند و می روند اما نام تجاری برای همیشه وجود دارد و در ذهن مخاطب می ماند. نام تجاری، سرمایه ای ست بی پایان برای صاحبان کسب و کار. برند سازی به همان اندازه که روی مشتریان تأثیر می گذارد روی تیم کسب و کار نیز تأثیر گذار است. این تأثیر می تواند بسیار مهم و کارساز باشد برای ادامه دادن مسیر برندینگ. استفاده از برندینگ و بازاریابی در کنار هم منجر به موفقیت سازمان می شود.
موفقیت با این دو مقوله می تواند تضمین شده باشد. ممکن است کسب و کارها ادعا کنند که ما دانش برندینگ نداریم اما با تکنیک های بازاریابی ای که به کار گرفتیم موفقیت در کسب و کار را تجربه کرده ایم. این ادعا اشتباه نیست اما باید در نظر داشت که اشتباهات برندینگ و استفاده نکردن از پتانسیل های کسب و کار دقیقا زمانی رخ خواهد داد و به وقوع خواهد پیوست که بدون استراتژی برندسازی اقدام به مارکتینگ می نمائیم. برندینگ ستون اصلی بازاریابی می باشد، بدون برندینگ، مشاغل شما برای مشتریان فعلی یا بالقوه قابل تشخیص نیست، برندینگ با ایجاد جنبه هایی از قبیل لوگو، شعار تبلیغاتی، رنگ هویت بصری برند و پیام کلی برند شما به مخاطبین شما نشان می دهد شما بسیار متفاوت تر رقبای تان هستید.
برندینگ برای یک سازمان مثل خلق سابقه برای یک شخص است. سازمان و کسب و کار به مانند یک انسان است و باید به خوبی به آن توجه داشت تا بتوان امیدوار بود به رشد و موفقیت اش. کارشناسان نگاه آریایی می توانند در مورد موفقیت در کسب و کار، بهترین مشاوره ها را به شما عزیزان ارائه کنند.
جمع بندی
اگر جزو افرادی هستید که قصد راه اندازی یک کسب و کرا جدید را دارید یا می خواهید در حوزه کاری خود رو به جلو حرکت کنید باید برندسازی و بازاریابی را جدی بگیرید. در این مقاله بیان کردیم که تفاوت برندسازی و بازاریابی چیست. درک بهتر این دو موضوع به شما کمک می کند که بتوانید به درستی از این دو عنصر سرنوشت ساز استفاده کنید و به اهدافی که دارید برسید.