این سئو لعنتی چیست و اصلاً چرا باید به آن اهمیت داد؟
راهنمای جامع و کامل برای آنکه سئو و تاریخچه آن را درست بشناسید!
در گذشتهای نه چندان دور، در سال ۱۹۹۶، دو نفر با نامهای Sergey Brin و Larry Page شروع به کار کردن بر روی پروژهای کردند که یک موتور جستجوگر محتوا بود. آن ها نام پروژه خود را BackRub گذاشتند (که بعدها به Google تغییر نام داد).
موتور های جستجو اتفاق جدیدی نبودند. نخستین موتور جستجو، Archie نام داشت که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده بود. پس از آن هم تعداد بسیار زیادی موتور جستجو آمده بودند که یکی از معروف ترین شان را امروزه با نام Yahoo میشناسیم.
اما همانطور که می دانید، گوگل امروزه پر کاربردترین موتور جستجوگر دنیاست. ظرف 6 سال، پس از راه اندازی، گوگل توانست از تمام رقبای خود پیشی بگیرد و تا به امروز پیشتاز دنیای اینترنت است.
حتما بخوانید: ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت را بشناسید
از سال ۱۹۹۰، مردم دنیا شروع به ساخت نخستین وبسایتهای خود در دنیای مجازی کردند و به سرعت فهمیدند که میتوانند از وبسایتهای خودشان کسب درآمد کنند. اما برای آنکه بتوانند درآمد داشته باشند، نیازمند بازدیدکننده برای وبسایتهای خود بودند.
از آنجایی که موتورهای جستجوگر روز به روز محبوب تر می شدند، صاحبان وبسایتها به این فکر افتادند که چطور میتوانند وبسایتهای خودشان را در صدر نتایج جستجوی اینگونه ابزارها نمایش دهند.
و اینجا نقطۀ آغاز بهینهسازی وبسایتها برای موتورهای جستجو بود…
بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO):
• روندی است که طی آن یک وبسایت را به گونهای ویرایش یا همان بهینهسازی میکنند که از آن پس در صدر نتایج جستجو نمایش داده شود و این رتبه بالا فقط به خاطر اعتبار وبسایت و به حالت طبیعی یا ارگانیک باشد و نه تبلیغاتی و با هزینه. حال این سوال پیش میآید که منظور از نتایج ارگانیک (Organic) چیست؟
۲ شکل مختلف از نتایج در موتورهای جستجو وجود دارد. شکل اول تبلیغات (Ads) است. این تبلیغات در بالا و پایین صفحه وجود دارند و با یک علامت کوچک سبز رنگ مشخص میشوند. در زیر این تبلیغات هم، نتایج طبیعی (Organic) وجود دارند. نتایج طبیعی آن نتایجی هستند که از نظر رباط هوشمند گوگل، بیشترین ارتباط را به موضوع جستجوی شما دارند و به ترتیب اعتبار سایتها دستهبندی شدهاند.
حالا حتماً برایتان سوال پیش آمده است که در صدر نتایج جستجو بودن برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان چقدر اهمیّت دارد؟
بیایید با هم یک بررسی ساده بکنیم!
کلمه کلیدی “بلیط هواپیما” را در نظر بگیرید. این کلمه در ماه بیش از ۱۲ هزار بار جستجو شده است! طبق تحقیقات انجام شده، تقریباً ۲۰% از کلیکهای کاربران بر روی وبسایتی است که رتبه نخست یک جستجو را داشته باشد. این یعنی اگر رتبه اول این جستجو باشید، ۲۴۰۰ کلیک بر روی آدرس شما خواهد شد و ماهیانه ۲۴۰۰ بازدیدکننده (آن هم فقط از همین یک کلمه کلیدی) وارد سایت شما خواهند شد …
حالا بیایید بررسی کنیم که این بازدیدکنندهها چقدر ارزش دارند؟
اگر شما بخواهید با تبلیغات در این جستجو بالا بیایید، به طور میانگین باید ۸۰ سنت یا ۰.۸ دلار برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود بپردازید. پس برای داشتن ۲۴۰۰ کاربر در ماه تقریباً باید ماهیانه چیزی حدود ۱۹۲۰ دلار هزینه کنید و آن هم فقط برای همین کلمه کلیدی بلیط هواپیما!
البته ممکن است این هزینه گاهی کمتر یا بیشتر از این (تا چند دلار برای جستجوهای فارسی) هم بشود. اما در هر صورت، اگر قرار باشد فقط با تبلیغات گوگل (که یکی از بهترین راهکارهای تبلیغاتی است) کاربران را به سمت خود جذب کنید، باید ماهیانه هزینه زیادی را صرف کنید. این در حالی است که با کار بر روی سئو سایت خود، با یک هزینه کمتر میتوانید به صدر نتایج طبیعی جستجو برسید و هزینههای خود را در طولانی مدت کاهش دهید.
اما بهینهسازی سایت دقیقاً چطور انجام میشود؟
به طور خلاصه، فرآیند سئو به دو بخش اصلی تقسیم میشود.
سئو داخلی سایت (ON PAGE SEO)
هدف سئو داخلی این است که محتوای سایت شما را به نحوی بهینه سازی کند که موتورهای جستجو به راحتی آن را بخوانند، موضوع صفحات را متوجه شوند و سایت شما را به عنوان یک سایت با کیفیت و قابل اعتماد برای کاربران شناسایی کنند.
سئو خارجی سایت (OFF PAGE SEO)
هدف سئو خارجی این است که مطمئن شود سایتهای دیگر به سایت شما لینک میدهند و شما را به گوگل معرفی میکنند. این لینکها همچون مهر تائید سایتهای دیگر برای شماست و باعث میشود اعتبار شما نزد گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر افزایش یابد. این فرآیند که به نام لینک سازی (لینک بیلدینگ) شناخته میشود، اهمیّت بسیاری در رنک گوگل سایت شما دارد.
چند واقعیّت جالب دربارۀ سئو
گوگل بیش از ۷۰% از بازار جهانی موتورهای جستجو را در دست گرفته است!
۷۰% از کلیکهای مردم جهان در صفحات گوگل بر روی نتایج طبیعی جستجو است!
بعد از موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی بیشترین سهم را در افزایش ترافیک وبسایتها دارد.
۷۵% از بازدید کنندگان به سراغ صفحه دوم از نتایج جستجوی گوگل نمیروند.
در هر ساعت، بیش از ۱.۴ میلیارد جستجوی مختلف انجام میشود.
بیش از ۸۰% کاربران اینترنت از موتورهای جستجوگر استفاده میکنند
مادران، ۲ برابر بیشتر از سایر کاربران اینترنت از جستجو استفاده میکنند.
مهمترین نکته در سئو چیست؟
قبل از هر چیز، شما باید به کاربر فکر کنید! وبسایتی ایجاد کنید که کاربران دوستش داشته باشند. به این ترتیب، موتورهای جستجوگر هم شما را دوست خواهند داشت. میپرسید چرا؟ ساده است. چون هدف موتورهای جستجوگر این است که بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربر نمایش دهند و زمانی که شما محتوای عالی به کاربر ارائه دهید، شانس تان برای کسب رتبه خوب بیشتر میشود.
خوشحالیم که امروز با هم مطلب جدیدی را یاد گرفتیم!
حالا شما هم میدانید که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر یا همان سئو چیست و چرا اهمیّت دارد. حتی خودتان میتوانید این موضوع را به دیگران توضیح دهید.