آموزشسئو

معرفی و بررسی مهمترین الگوریتم های گوگل

گوگل دارای یک سری الگوریتم های پیشرفته است که به رتبه بندی سایت ها کمک می کنند. به عبارت دیگر رعایت این نکات ساده به بهبود سئو سایت شما نیز می انجامد. برای اینکه بتوانید گوگل را بهتر درک کنید بهتر است که این الگوریتم ها را به خوبی بشناسید و در راستای آن ها حرکت نمایید. در این مقاله به معرفی و بررسی الگوریتم های گوگل خواهیم پرداخت؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از الگوریتم چیست؟

واژه الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال الگوریتم‌ها در اکثر کارهایی که ما انجام می‌دهیم حضور دارند. شاید اگر با تعریف الگوریتم آشنا شوید حضور الگوریتم را در زندگی خود بیشتر حس کنید:

الگوریتم فهرستی از دستورات و قوانین است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد.

یک جوک هم بین برنامه‌نویس‌ها باب شده که می‌گویند در واقع وقتی توسعه‌دهنده‌ای قصد نداشته باشد به دیگران بگوید چطور چیزی را طراحی کرده از واژه الگوریتم استفاده می‌کند!

تعریف الگوریتم گوگل

الگوریتم‌های گوگل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که به گوگل در پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجو شده کمک می‌کنند. در واقع کل سیستم رتبه‌

الگوریتم های گوگل را به خوبی بشناسید

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا برای اولین بار در فوریه 2011 بود که با آمدنش بر سر زبانها افتاد و وظیفه آن جلوگیری از کپی برداری، نوشتار یا عکس یا … تکراری می باشد که تمامی این اطلاعات را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد تا از بالا آمدن سایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت هایی که عملا مطالب را از سایت های دیگر سرقت می کنند و در سایت خود به نمایش می گذارند به صفحه های اول گوگل جلوگیری کند و سایت هایی که این کار را انجام می دهند و توسط این الگوریتم شناسایی می شوند از طرف گوگل جریمه می شوند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم در آوریل 2012 معرفی گردید که بر روی لینک های سایت و بک لینک ها تمرکز دارد.

این الگوریتم همانگونه که به بک لینک های مخرب امتیاز منفی می دهد به backlink چیست های خوب هم امتیاز مثبت می دهد و مجموع این امتیاز های مثبت می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد و امتیازهای منفی هم می تواند شمارا چندین صفحه در نتایج جستجو به عقب برگرداند.

نحوه رتبه بندی سایت در گوگل

سایت گوگل به قدرت و اهمیتی که بک لینک ها دارند امتیاز می دهد و به همین دلیل بهترین کار نگارش مطالب خوب و مفید و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است که می توانند بک لینک های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

بخوانید
چگونه سایت‌های رقیب را تحلیل کنیم؟ - معرفی ابزارهای مورد نیاز برای آنالیز رقبا

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

در سال 2011 گوگل الگوریتم رتبه‌بندی را طوری تغییر داد تا محتوای تازه‌تر در بالای نتایج قرار بگیرد. به این ترتیب اگر موضوعی در یک دوره داغ می‌شد یا یک رویدادی در حال اجرا بود کاربران راحت‌تر می‌توانستند به مطالب مربوطه دست پیدا کنند. این به‌روزرسانی بر 35 درصد از جستجوها اثر گذاشت.

الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)

از میان الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، الگوریتم ونیز از آن جهت که مربوط به جستجوهای محلی می‌شود آپدیت قابل توجهی محسوب می‌شود. در این الگوریتم که در سال 2012 به راه افتاد، IP یا موقعیت جغرافیایی که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوی گوگل دخیل شدند.

الگوریتم موبایل گدون

صنعت سئو به‌روزرسانی موبایل گوگل را به موبایل گدون تفسیر کرد. تصور سئوکاران بر این بود که این آپدیت کل نتایج جستجو را دگرگون خواهد کرد. در سال 2015 که الگوریتم موبایل گدون معرفی شد 50 درصد از سرچ های گوگل از دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شدند و این مسئله باعث شد تا گوگل برای سایت‌هایی که برای صفحه‌هایی به اندازه موبایل هم مناسب ساخته شده بودند امتیاز خاصی در نظر بگیرد. این سایت‌ها را اصطلاحاً mobile friendly می‌نامیم. هدف این الگوریتم ارتباط راحت و دسترسی سریع کاربران با وب سایت شما از طریق پلتفرم موبایل است. موبایل فرندلی بودن فاکتوری است که در حال حاضر اهمیت بالاتری برای گوگل نسبت به نسخه دسکتاپ دارد.

گوگل برای تکمیل رضایت کاربران در این بخش به سرعت لود صفحه نیز پرداخت و در سال 2018 طی یک به‌روزرسانی دیگر سرعت لود صفحه را نیز جزء فاکتورهای رتبه‌بندی قرار داد. البته سرعت هم در سرچ موبایلی و هم در دسکتاپ اهمیت دارد.

پیشنهاد گوگل برای وب سایت‌ها استفاده از قالب‌های ریسپانسیو یا تکنولوژی صفحات موبایلی پرشتاب است. این تکنولوژی که با نام مخفف AMP شناخته می‌شود، باعث می شود صفحات یک سایت در حالت موبایل با سرعت بسیار بالاتری نمایش داده شود. برای اینکه مطمئن شوید صفحات وب سایت شما موبایل فرندلی است، می توانید از ابزار گوگل موبایل فرندلی تست (Google Mobile friendly test) که به صورت کاملاً رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد، برای بررسی وب سایت خود استفاده کنید.

بخوانید
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت و ارائه راهکارهایی برای بازدهی بیشتر

الگوریتم  Payday Loan

این الگوریتم برای مقابله با سایت‌های مستهجن و قمار ایجاد شد که به نوعی سایت‌های اسپم محسوب می‌شوند.

الگوریتم سند باکس گوگل

اگر وبسایت شما تازه تاسیس باشد ممکن است در سندباکس گوگل قرار بگیرید. هدف اصلی گوگل سندباکس این است که جلوی گرفتن رتبه مناسب صفحات شما را در همان ابتدای کار که صفحات ایندکس میشوند بگیرد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که ممکن است محتوای صفحات شما به اندازه دیگر صفحات موجود در SERP مناسب و مرتبط نباشد و این که ممکن است اسپم باشد.

الگوریتم های گوگل

در نتیجه مدتی آن را در سندباکس قرار میدهد تا از صحت آن اطمینان حاصل کند. (این ویژگی گوگل هیچ‌گاه به صورت رسمی تایید نشده است اما بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند که این الگوریتم وجود دارد و بر روی نتایج رتبه‌بندی تاثیرش را می‌گذارد.)

موبایل فرست ایندکس

در گذشته تعداد بسیار زیادی از کاربران گوگل تنها از نسخه دسکتاپ استفاده می‌کردند، با گذشت زمان هرچقدر که جلوتر رفتیم درصد بیشتری از کاربران به استفاده از نسخه موبایل وبسایت‌ها روی آوردند. به همین دلیل گوگل هم تمرکزش را بر روی نسخه موبایل وبسایت‌ها گذاشت و این موضوع تا حدی جدی شد که گوگل رسما اعلام کرد که نسخه موبایل سایتها در اولیت اولش قرار دارد و از طریق نسخه موبایل صفحات را ایندکس می‌کند.

الگوریتم رنک برین گوگل

رنک برین در میان الگوریتم‌های جستجو اوج هنرنمایی گوگل است؛ چراکه گوگل در این به‌روزرسانی برای مدیریت عبارت‌های سرچ شده از ماشین یادگیری استفاده کرده است. به این ترتیب می‌تواند معنی کلماتی که نمی‌شناسد را حدس بزند، کلمات با معنای مشابه را پیدا کند و بر اساس آن نتایج مرتبط را ارائه دهد.این به‌روزرسانی در سال 2015 معرفی شد و به واسطه آن گوگل توانست نتایجی به مراتب مرتبط‌تر از قبل به کاربران ارائه دهد. یک سال بعد یعنی در مارس 2016 گوگل اعلام کرد که رنک برین یکی از سه الگوریتم مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها است.

بخوانید
سایت مپ به گردش ربات گوگل در سایت شما نظم می دهد

مشکل اینجاست که شما نمی‌توانید به روش‌های سنتی همان طور که برای الگوریتم‌های دیگر سایتتان را سئو می‌کردید، برای الگوریتم رنک برین هم صفحات سایتتان را سئو کنید مگر اینکه محتوای باکیفیتی بنویسید.

الگوریتم موش کور

در سال 2016 گوگل بعد از الگوریتم‌های ونیز و کبوتر، از الگوریتم صاریغ برای سرچ محلی پرده‌برداری کرد تا یک پرده دیگر نیز در باغ وحش مجازی خود داشته باشد. بعد از این به‌روزرسانی دیده شدن در سرچ محلی برای برخی کسب و کارهایی که در رتبه‌بندی کلی گوگل نمی‌توانستند رتبه خوبی به دست بیاورند ساده‌تر شد تا کاربران هم راحت‌تر بتوانند به کسب و کارهای نزدیک خود دست پیدا کنند. بنابراین با این آپدیت رتبه‌بندی سرچ محلی کاملاً از رتبه‌بندی سرچ‌ها جدا شد و تغییرات زیادی در نتایج سرچ محلی به وجود آمد.

الگوریتم مدیک یا طبی

الگوریتم مدیک یک الگوریتم وسیع و هسته‌ای است که سایت‌های زیادی را تحت تأثیر قرار داد و منجر به تغییرات زیادی در رتبه‌بندی شد. جالب است که این تنها الگوریتمی است که فقط یک حوزه و موضوع مشخص را هدف گرفته؛ حوزه پزشکی و احتمالاً دلیل آن حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه است. این به‌روزرسانی در سال 2018 در همه کشورها و همه زبان‌ها اعمال شد و همه وبلاگ‌ها، سایت‌های پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را شامل شد. هرچند نیمی از سایت‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفتند هم موضوعاتی غیرپزشکی و سلامتی داشتند.

الگوریتم برت

الگوریتم برت به عنوان بزرگ‌ترین تغییر طی 5 سال گذشته معرفی شده که از هر 10 سایت بر روی یکی اثر گذاشته است. این الگوریتم هم مانند الگوریتم رنک برین یک ماشین یادگیری است؛ یک تکنیک وابسته به شبکه عصبی که برای پردازش زبان طبیعی به وجود آمده است. کلمه BERT هم از حروف ابتدایی کلمات Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی «رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها» گرفته شده.

برت می‌تواند با توجه به کلمات قبلی و بعدی به معنای کلمه پی ببرد. به عبارت دیگر برای تشخیص معنی کلمه از متن و روابط کلمات در جمله استفاده می‌کند.

الگوریتم رقص گوگل

گوگل وب سایت‌ها و صفحات جدید را چند بار در صفحه نتایج جا به جا می‌کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن بسنجد و بتواند نسبت به تعداد کلیک‌ها، مدت زمانی که کاربران در صفحه می‌مانند و به طور کلی رفتار کاربران، رتبه مناسبی برای صفحه جدید در نظر بگیرد.

بخوانید
نکاتی کاربردی برای طراحی لندینگ پیج فروشگاهی بهینه

گاهی هم ممکن است رقص گوگل برای صفحه‌ای که تازه ایجاد نشده اتفاق بیفتد. علت آن می‌تواند این باشد که گوگل به تازگی متوجه این صفحه شده و قصد دارد یک شانس برای گرفتن رتبه بهتر به این صفحه بدهد. اگر زمانی که این صفحه در رقص گوگل در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفت توانست کاربران را به خود جذب کند قطعاً تأثیر خوبی در رتبه‌اش خواهد دید.

الگوریتم دزد دریایی

این یکی از آن الگوریتم‌های گوگل است که کاملاً با اسمش هم‌خوانی دارد. گوگل با ایجاد این به‌روزرسانی در سال 2012 سعی داشت تا با کپی‌برداری از مطالب سایت‌های دیگر و به نوعی دزدی ادبی مقابله کند. به این ترتیب برای سایت‌هایی که محتوای تکراری منتشر می‌کردند رتبه منفی در نظر گرفت.

چارت الگوریتم‌های google

خصوصاً سایت‌هایی که در زمینه دانلود کتاب، فیلم یا موزیک بدون کپی رایت فعالیت می‌کنند، تحت تاثیر این الگوریتم گوگل خواهند بود. البته هنوز میزان دقت و قدرت این الگوریتم در حدی نیست که به دنبال تک تک وب سایت‌های جدید که محتوای دزدی دارند بیفتد. با توجه به این که تعداد این وبسایت ها هم هر روز بیشتر می شود. اما برای کسانی که می‌خواهند روی وبسایت خود سرمایه‌گذاری کنند توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد تا مطمئن شوید دچار پنالتی گوگل نخواهید شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

یکی از بخش هایی که در الگوریتم های گوگل بهبود یافته است، درک عمیق تر از مفهوم کوئری هاست. در گذشته زمانی که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کرد در نتایج گوگل ابتدا لینک هایی را نشان می‌داد که این عبارت کلیدی در آن وجود داشت. در حالی که توسط الگوریتم مرغ مگس خوار این فرایند تغییر کرده است و حالا بیشتر اهمیت دارد که نتیجه جستجو به موضوع و زمینه اصلی کوئری مرتبط باشد و الزاماً نیازی نیست که این کلمه کلیدی در داخل مقاله یا محتوای یک صفحه استفاده شده باشد به همین خاطر استفاده از مترادف‌ها بهینه تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.

گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را در سال 2013 برای سرچ صوتی (voice-search) پایه‌گذاری کرد و حالا هرچه زمان می‌گذرد و دستگاه‌ها بیشتر به تایپ صوتی مجهز می‌شوند اهمیت بیشتری می‌یابد. بر همین اساس، مرغ مگس خوار به کل عبارت سرچ شده توجه می‌کند نه تک‌تک کلمات. چراکه ممکن است به دلایلی چون اشتباهات تایپی و… عبارتی سرچ شود که در واقع منظور کاربر نباشد. اما گوگل به کمک این الگوریتم می‌تواند نتایجی را ارائه دهد که با وجود اشتباه تایپی با آنچه در ذهن کاربر بوده تطابق داشته باشد.

بخوانید
لینک سازی داخلی روشی بسیار قدرتمند برای تقویت سایت خبری و فروشگاهی

اگر قصد دارید نوشته‌هایتان را برای این الگوریتم گوگل سئو کنید باید علاوه بر کلیدواژه از مترادف‌های آن نیز استفاده کنید. متن باید به اندازه کافی روان نوشته شده باشد و خوانایی خوبی داشته باشد. اما نگران نباشید؛ چراکه مرغ مگس خوار کسی را به خاطر عدم رعایت این نکات جریمه نخواهد کرد. فقط با رعایت آن‌ها می‌توانید بهتر در نتایج جستجوی مرتبط با نوشته‌هایتان ظاهر شوید.

از آنجایی که برای گوگل محتواهای ارزشمند و اورجینال اهمیت دارد، بهتر است از این به بعد روی تحقیقات کلمه کلیدی خود بیشتر کار کنید. به این معنا که بهتر است به جای تکیه کردن روی عبارات کوتاه و کلمات کلیدی، بر روی تولید محتوای با ارزش که تمرکز کنید. هنوز هم در میان سایت‌ها نوشتن کلمات غیر طبیعی و نه چندان مفهوم در عنوان ها رایج است. اما به مرور زمان با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو تمام این سایت‌ها به مشکل خواهد خورد چرا که مفهوم و کانسپت هم در نوشته‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

الگوریتم کبوتر

در این باغ وحش مجازی گوگل پرنده‌های دیگری هم حضور دارند و یکی از آن‌ها الگوریتم کبوتر است که یک سال بعد از مرغ مگس خوار و در 2014 متولد شد. این الگوریتم هم مانند الگوریتم ونیز بر سئوی محلی تمرکز دارد با این تفاوت که علاوه بر این که بر صفحات نتایج اثرگذار است بر نقشه گوگل نیز توجه ویژه‌ای داشته است و منجر به توانایی گوگل در ارائه نتایج نزدیک به کاربران شده است.

جمع بندی

در این مقاله الگوریتم های گوگل را به طور کامل به شما معرفی کردیم. با شناخت درست این الگوریتم ها می توانید نحوه کار گوگل را به خوبی درک کنید و در نتایج گوگل خوش بدرخشید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا