آموزشدیجیتال مارکتینگ

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (ایرانی و خارجی)

برای دستیابی به قله‌های بلند، نیاز به کفش‌های خوب دارید! بازاریابی دیجیتال از آن قله‌های سنگلاخی و پر پیچ و خم است که برای فتح آن، باید حتما از ابزارهای مختلف استفاده کنید. اما این کار به این سادگی‌ها هم نیست! بازار، پر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ریز و درشت است که همگی ادعا دارند در کار خود بهترین هستند.

بازاریابی دیجیتال به دلیل گستردگی حوزه‌ها، نیازمند چندین نوع ابزار کاملا متفاوت برای اهداف گوناگون است. اگر شما هم در انتخاب و استفاده از این ابزارها سردرگم هستید، حتما این مقاله از تسمینو را تا پایان دنبال کنید.

دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های آن

بازاریابی، هرگز محدود به یک حوزه خاص نیست. وقتی این مفهوم، با عبارت دیجیتال هم ترکیب می‌شود، گستردگی حوزه‌های آن بیشتر هم خواهد شد. در واقع این رشته، آنقدر حوزه‌های متفاوتی دارد که گاهی یک نفر، نمی‌تواند از پس تمام مسئولیت‌های آن بربیاید. در دیجیتال مارکتینگ، نیاز به کار تیمی یک اصل است؛ زیرا یادگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زمان‌بر است و انرژی و هزینه زیادی از یک نفر خواهد گرفت. به همین دلیل بهتر است چندنفر هر یک روی بخش خاصی متمرکز شوند تا به موفقیت برسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیجیتال مارکتینگ میتوانید مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه نمایید

اگر بخواهیم حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم، با یک لیست بلند بالا مواجه خواهیم شد. زیرا هر روز، با هر تکنولوژی جدید که در دنیای دیجیتال خلق می‌شود، ممکن است دریچه‌ای جدید در این رشته گشوده شود که نیاز به تخصص و ابزارهای خاص خود دارد. با این حال، می‌توانیم این رشته را به شاخه‌های کلی زیر تقسیم کنیم:

  • تکنیک‌های برندسازی و ایجاد هویت برند
  • تولید محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی
  • سئو و بهینه سازی موتورهای جست و جو
  • روش‌های تحلیل و بررسی وبسایت یا صفحات اجتماعی
  • تبلیغات با روش‌های مختلف مانند تبلیغات کلیکی
  • تعامل با مخاطبان و ایجاد تجربه کاربری خوب
  • بازاریابی از طریق پیامک، ایمیل یا روش‌های مشابه
  • مدیریت پروژه‌ها و فعالیت‌ها
  • تحلیل رفتار مخاطبان و تغییر استراتژی بر اساس آن
  • برآورد هزینه‌هایی مانند بهای تبلیغات

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی

وقتی می‌خواهید یک جعبه ابزار را مرتب کنید، ملاک شما چیست؟ رنگ ابزارها؟ شکل آن‌ها؟ یا نوع کاربردشان؟ بهترین روش، تقسیم بر اساس کاربرد است. از آن‌جایی که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد هستند، بهتر است آن‌ها را بر اساس کارایی بشناسید تا در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه، تعدادی از ابزارهای لازم برای بازاریابی دیجیتال را بر اساس نوع کارایی به شما معرفی خواهیم کرد. از آنجایی که برخی نسخه‌های خارجی در ایران کارایی لازم را ندارند، در هر بخش سعی کرده‌ایم حداقل یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی را هم معرفی کنیم.

1- ابزارهای تحلیل و تحقیق سئو در دیجیتال مارکتینگ

از مفاهیم کلی و عام همچون بازاریابی محتوایی تا بخش‌های خاص‌تر مانند سئو و تحقیق کلمات کلیدی، همگی نیازمند ابزارهای تحلیل و بررسی هستند. از همان قدم اول که وارد مسیر دیجیتال مارکتینگ می‌شوید، باید تحلیل را بیاموزید تا بتوانید پیشرو و موفق باشید.

یکی از مهم‌ترین مجموعه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، آن دسته‌ای است که به بررسی سئو سایت شما مربوط می‌شود. با این ابزارها می‌توانید بفهمید که در نتایج جست و جو، چه رتبه‌ای کسب کرده‌اید و امتیاز شما در نتایج SEO چند است. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که موارد زیر، از جمله مشهورترین و بهترین‌های آن هستند:

بررسی سئو و وضعیت رقبا

در قدم اول برای موفقیت در سئو، باید از ابزارهایی استفاده کنید که وضعیت موجود را به شما گزارش دهند. این گزارش باید به گونه‌ای باشد که نه تنها از وضعیت خود، بلکه از وضعیت رقبا نیز به درستی اطلاع پیدا کنید. در این راستا، ابزارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

Ahrefs

این ابزار به شما کمک می‌کند که وضعیت بک لینک‌ها و سئو سایتتان را به دقت بررسی کنید. البته استفاده از Ahrefs در ایران با محدودیت‌‌هایی همراه است. زیرا از نظر مکانی، از موقعیت ایران پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، اگر بتوانید از آن استفاده کنید، باید حدودا ماهی 99 دلار هزینه پرداخت نمایید.

Screaming frog

ابزار اسکریمینگ فراگ تمام زیر و بم سایت شما را بیرون می‌کشد و تمام ساختارهای ارتباطی را جز به جز بررسی می‌کند. مزیت این برنامه این است که می‌توانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید؛ البته با امکانات محدود! اگر به نسخه کامل نیاز داشته باشید، باید حدود 149 پوند در سال پرداخت کنید.

بخوانید
چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟
Yoast seo

اگر با وردپرس کار کرده باشید، احتمالا نام یوست برایتان آشناست. این افزونه، سئو سایت شما را بررسی می‌کند و تغییرات موردنیاز را به شما هشدار می‌دهد. هزینه استفاده از امکانات کامل این ابزار، چیزی در حدود 200 دلار در سال خواهد بود.

جت سئو

اگر با ابزارهای خارجی مشکل دارید و حس می‌کنید نمی‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید، می‌توانید به گزینه‌های ایرانی هم فکر کنید! جت سئو به شما کمک می‌کند وضعیت سایت خود و رقبا را کاملا بررسی کنید.

تحلیل رتبه سئو

گاهی علاوه بر تحلیل سئو، نیاز دارید بدانید که سایت شما و تک تک محتواهای موجود در آن، چه رتبه‌ای کسب کرده‌اند؟ برای فهمیدن این موضوع می‌توانید سراغ ابزارهای زیر بروید:

Google search console

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، گوگل سرچ کنسول است. این ابزار، به شما کمک می‌کند که بفهمید کاربران با چه کلیدواژه‌هایی وارد سایتتان شده‌اند. همچنین، رتبه تک تک صفحات و رتبه کلی سایت را به شما نشان می‌دهد تا وضعیت خود را بررسی کنید. مزیت مهم این ابزار، این است که کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای استفاده از آن نمی‌پردازید.

Moz

اگرچه برای استفاده از ماز باید حداقل ماهی 100 دلار بپردازید، اما امکانات و گزارش‌های آن چنان دقیق و کامل هستند که ارزش این هزینه را خواهد داشت. ماز، علاوه بر رتبه سئو، هر آنچه در مسیر بهینه سازی سایت نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. از تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا بررسی بک لینک‌ها!

به جز مواردی که معرفی کردیم، سایت‌ها و پلتفرم‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند جزو ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار عالی به شمار بیایند. این ابزارها، کاربردی مشابه موارد یاد شده دارند؛ اما ممکن است در میزان سرعت، نوع تحلیل، قیمت و مواردی از این قبیل تفاوت‌هایی داشته باشند.

به دلیل اینکه گاهی شرایط تحریم باعث محدودیت استفاده از برخی ابزارها می‌شود بهتر است موارد جایگزین را نیز در ذهن داشته باشید. از جمله این ابزارها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Advanced wb ranking برای بررسی رتبه و رنکینگ سایت
  • sitechecker برای چک کردن رتبه سایت میان رقبا

ابزارهای آنالیز سایت

برخی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به شما کمک می‌کنند که سایت خود را آنالیز کنید و کوچک‌ترین بخش‌های آن را مورد تحلیل قرار دهید. این ابزارها، تمام زوایا را به شما نشان می‌دهند و در تصمیم‌گیری بهتر بسیار موثر هستند.

Google analytics

بازهم نخستین ابزار پیشنهادی، یکی از ابزارهای خود گوگل است. گوگل آنالیتیکس، به صورت کاملا رایگان وبسایت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند. با کمک این ابزار، می‌توانید نوع رفتار کاربران، میزان بازدید، نحوه ورود به سایت، موقعیت جغرافیایی کاربران و میزان تاثیر کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنید.

بهتر است بدانید که گوگل آنالیتیکس برای وبسایت‌های متوسط با کاربری معمولی رایگان است اما اگر برای کاربردهای بسیار تخصصی بخواهید از آن استفاده کنید، باید سراغ نسخه 360 بروید که حدود 150 هزار دلار در سال هزینه خواهد داشت. البته کمتر کسب و کاری به چنین نسخه‌ای نیاز پیدا می‌کند و اغلب کسب و کارها، با نسخه رایگان به پاسخ تمام نیازهای خود خواهند رسید.

Google tag manager

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس به یک ابزار فرعی به نام Google tag manager هم نیاز خواهید داشت که البته کاملا رایگان است. در واقع تمام گزارش‌هایی که از آنالیتیکس می‌گیرید، بر اساس مجموعه تگ‌هایی است که در وبسایت خود قرار داده‌اید. برای استفاده و مدیریت این تگ‌ها، به تگ منیجر نیاز خواهید داشت.

Kissmetrics

این سایت نیز نوعی ابزار تحلیل است که در شناخت بازدیدکنندگان بسیار به شما کمک خواهد کرد. کیس متریکز، می‌تواند برای بلاگ یا فروشگاه آنلاین شما مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، اطلاعات موجود در آن برای سایت‌هایی که محصولی برای فروش دارند مناسب‌تر خواهد بود.

Piwik

اگر به هر دلیلی در استفاده از گوگل آنالیتیکس به مشل خوردید، این ابزار بهترین جایگزین ممکن است. به این دلیل که اطلاعاتی که توسط پی ویک ارائه می‌شوند، شباهت زیادی به آنالیتیکس دارند. استفاده از این ابزار نیز بسیار ساده است و تنها کافی است کد جاوا اسکریپتی که به شما می‌دهد را در وبسایت خود Paste کنید.

بخوانید
وب سایت چیست؟ معرفی وب سایت به زبان ساده

در صورت نیاز به تحلیل بیشتر سایت خود با ابزارهای دیگر، می‌توانید از موارد زیر هم بهره ببرید:

  • Mixpanel
  • SEO ranking
  • CloudFlare
  • AWStats
  • CrazyEgg

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از ستون‌های اصلی سئو سایت شما، کلمات کلیدی هستند. در واقع کاربران با استفاده از یک سری عبارت خاص می‌توانند به محتواهای گوناگون دسترسی داشته باشند. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید این نوع کلمات را کاملا شناسایی کنید.

Google keyword planner

خود گوگل، همیشه در میان ابزارهای سئو، پیشرو است و کاربران نیز در اغلب موارد آن را ترجیح می‌دهند. کیورد پلنر، یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که گوگل برای شناسایی و استخراج کلمات کلیدی آن را طراحی کرده است.

این ابزار یکی از زیر مجموعه‌های گوگل ادز است. در واقع در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل، پیش از هر چیزی باید بدانید که کاربران چه عباراتی را بیشتر جست و جو می‌کنند؟ برای این کار می‌توانید از کیورد پلنر استفاده کنید که کاملا رایگان است. البته بازهم تاکید می‌کنیم که برای استفاده از این ابزار، حتما باید یک کمپین فعال در گوگل ادز داشته باشید.

Google trends

اگر نخواهیم یک کمپین تبلیغاتی داشته باشیم، گوگل راهی برای تحقیق کلمات کلیدی پیش رویمان می‌گذارد؟ بله حتما! ابزارهای دیجیتال مارکتینگ گوگل بسیار گسترده هستند. گوگل ترندز، سایتی است که به راحتی و به صورت کاملا رایگان عبارت‌های پر جست و جو را به شما نشان خواهد داد. این ابزار تحلیل‌های خود را بر اساس زمان و مکان نمایش می‌دهد و می‌تواند در بازاریابی محتوا و بهبود سئو بسیار راهگشا باشد.

Keywordtool

شاید کمتر ابزاری میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید که کلمات کلیدی را در تمام انواع محتوا بررسی کند. keywordtool، به شما کمک می‌کند که کلمات کلیدی را در تمامی محتواهای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی تحلیل کنید. این ابزار می‌تواند به صورت رایگان مورد استفاده قرار گیرد. اما نسخه‌های پیشرفته آن، از حدود 70 دلار در ماه هزینه خواهند داشت.

Kwfinder

ابزار دیگری که می‌توانید برای تحقیق کلمات کلیدی روی آن حساب کنید کیورد فایندر است. این ابزار تا 10 روز تمام امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به کمک این ابزار، می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس دامنه، میزان دشواری، ارگانیک یا پولی بودن، میزان استفاده رقبا و موقعیت مکانی بررسی کنید. همچنین این ابزار به شما کلیدواژه‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که به عبارت مورد نظر نزدیک هستند و قابلیت جست و جوی بالایی دارند.

SEMrush

از سری ابزارهای بسیار مشهور برای تحقیق کلمات کلیدی، SEMrush است که البته در مقایسه با ابزارهای دیگر، نیاز به صرف هزینه بیشتری خواهد داشت. این ابزار برای شناسایی کلمات کلیدی، اجرای موثر کمپین‌ها، شناسایی محتواهای پرترافیک و در نهایت بهینه سازی وبسایت استفاده می‌شود. هزینه استفاده از این ابزار از 120 دلار تا 450 دلار در ماه متغیر است.

تحلیل میزان بازدید کاربران

هدف ما از سئو وبسایت، در نهایت این است که بازدید کاربران را بالاتر ببریم. به همین دلیل نیاز به ابزارهای دیجیتال مارکتینگی داریم که میزان بازدید کاربران را به صورت دقیق به ما نمایش دهند. نخستین و البته بهترین پیشنهاد در این زمینه، Google Analytics است. زیرا هم رایگان است و هم تحلیل دقیقی ارائه می‌دهد. با این حال اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از آن نیستید، می‌توانید از یکی از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

Alexa

شاید یکی از مشهورترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تحلیل رفتار مخاطب پس از آنالیتیکس، همین الکسا باشد. این ابزار تعداد بازدید از صفحات مختلف را به شما نشان می‌دهد. همچنین به کمک آن می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان کل سایت در بازه زمانی 3 ماهه را ببینید. رتبه الکسا یکی از معیارهای مهم در سئو وبسایت است.

Similarweb

این ابزار به شما کمک می‌کند که بفهمید کاربران از چه راهی وارد وبسایتتان شده‌اند؟ همچنین می‌توانید میزان ترافیک ورودی از هر لینک را محاسبه کنید. سیمیلار وب، کلمات کلیدی‌ای که کاربران را به وبسایت شما رسانده است را نیز به شما نمایش خواهد داد. این ابزار، یکی از جایگزین‌های خوب برای  الکسا و آنالیتیکس به شمار می‌رود اما بهتر است اولویت اصلی برای تحلیل سایت نباشد.

به جز ابزارهای یاد شده، موارد دیگری هم وجود دارند که می‌توانند آمار بازدید را در اختیارتان قرار دهند. در این میان، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی هم به چشم می‌خورند که گاهی می‌توانند مفید باشند. مانند:

  • Compete
  • Clicky
  • وبگذر
  • آمارفا
بخوانید
رفتن به اکسپلور اینستاگرام، شکستن شاخ غول نیست

ابزارهای بررسی بک لینک

اگر چه برای این کار می‌توانید از امکانات شگفت انگیز ابزارهایی همچون Google search console یا Ahrefs یا Moz استفاده کنید، اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که در بررسی بک لینک به شما کمک خواهند کرد.

در صورتی که به هر دلیلی در استفاده از ابزارهای یاد شده مشکل داشتید، می‌توانید از موارد زیر برای تحلیل بک لینک‌های سایت خود بهره ببرید:

  • Majestic seo
  • SEO PowerSuite
  • Link research tools

2- ابزارهای تعامل با مخاطب و تحلیل رفتار او

مخاطبان شما، هسته اصلی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. در واقع هر فعالیتی که در این حوزه انجام می‌دهید، برای جلب رضایت کاربران است. به همین دلیل، دسته‌ای از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به صورت اختصاصی به ارتباط با مخاطب و بررسی رفتارهای او اختصاص دارند.

ابزارهای تحلیل رفتار مخاطب

شما باید بدانید که مخاطبان از چه راهی وارد سایت شما شده‌اند، چقدر روی محتوایتان مانور داده‌اند، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و در کل چه رفتاری در سایت شما داشته‌اند. اگرچه هنوز هم Google Analytics و Alexa اولین انتخاب دیجیتال مارکترها برای تحلیل رفتار مخاطب هستند، اما ابزارهای عالی دیگری نیز برای این کار وجود دارد.

Hotjar

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید کاربران از کدام بخش سایت شما سریع عبور می‌کنند، روی کدام بخش‌ها متمرکز می‌شوند و بیشترین کلیک روی کدام لینک‌ها است. هات‌جر ابزاری است که برای این کارها به شما کمک خواهد کرد. این ابزار برای وبسایت‌هایی که کمتر از 200 هزار بازدید در روز دارند رایگان است و برای دیگر سایت‌ها، از ماهی 30 دلار تا بالاتر هزینه دارد.

Clicktale

اگرچه هات جر و دیگر ابزارهای معرفی شده بسیار کامل هستند، اما اگر به هر دلیلی در استفاده از آن‌ها مشکل داشتید می‌توانید سراغ Clicktale بروید. این ابزار، نوع حرکت ماوس کاربر در صفحه، میزان اسکرول و تعداد کلیک را به صورت دقیق نمایش خواهد داد.

به جز این ابزارها، می‌توانید از موارد زیر هم برای تحلیل رفتار مخاطبان خود استفاده کنید:

ابزارهای ساخت چت پشتیبانی سایت

گاهی هنگام جست و جو در یک سایت، سوالی ذهن شما را درگیر می‌کند. در این شرایط، بهترین راه ارتباط با کاربر که توسط سایت ارائه می‌شود، امکان چت آنلاین است. برای ایجاد این قابلیت در سایت خود، می‌توانید یکی از ابزارهای زیر را امتحان کنید:

ابزارهای ایرانی مانند گفتینو، Raychat و Retain

گفتینو علاوه بر پشتیبانی آنلاین، امکان ارسال فایل هم دارد. این سیستم در حالت رایگان تنها می‌تواند یک اپراتور داشته باشد و فقط امکان 100 مکالمه در ماه را دارد.

رایچت، تنوع فعالیت بیشتری دارد و اپلیکیشن قابل نصب روی گوشی و  رایانه هم دارد. همچنین قابلیت پاسخگویی با ربات تلگرامی را هم فراهم می‌کند. بسته حرفه‌ای این سرویس، حدودا 37 هزار تومان در ماه است که بین سرویس‌های ایرانی از همه گران‌تر است.

ریتین، امکانات محدودتری نسبت به دو مورد قبلی دارد و فقط امکان چت آنلاین را فراهم می‌کند. حالت رایگان آن، امکان استفاده از 2 اپراتور و 100 مکالمه در ماه را دارد و سرویس پولی آن از ماهی 25 هزار تومان هزینه دارد.

ابزارهای خارجی مانند Crisp و LivePerson

توصیه ما این است که برای چت آنلاین از ابزارهای ایرانی استفاده کنید. زیرا از زبان فارسی پشتیبانی بهتری دارند و امکان ایجاد اختلال در آن‌ها کمتر است. با این حال می‌توانید از افزونه‌های وردپرسی مانند کریسپ یا سیستم‌های چت آنلاین مانند لایوپرسن هم استفاده کنید.

ابزارهای ساخت پرسشنامه آنلاین

یکی ار بهترین راه‌های تعامل با مخاطبان، این است که آن‌ها را درگیر پرسش‌هایی کنید که جواب آن‌ها، می‌تواند برای کسب و کارتان مفید و موثر باشد. از آن‌جایی که در بازاریابی دیجیتالی، تنها در دنیای آنلاین با مخاطبان خود در ارتباط هستید، باید ابزارهایی داشته باشید که در ساخت پرسشنامه آنلاین به شما کمک کنند. برای این کار، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که در ادامه، بهترین‌هایشان را معرفی می‌کنیم.

Google forms

شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی پرسشنامه آنلاین، همین فرم ساز گوگل باشد. این ابزار کاملا رایگان است و می‌توانید با آن فرم‌های چند گزینه‌ای، پاسخ کوتاه یا تشریحی طراحی نمایید. در فرم‌هایی که پاسخ آن‌ها کاملا چندگزینه‌ای باشد، می‌توانید نتایج را به صورت نمودار مشاهده کنید. با این حال، این فرم رابط کاربری زیبایی ندارد و شاید نتوانید با آن فرم‌های بسیار طولانی یا متنوع طراحی کنید.

بخوانید
چگونه سایت‌های رقیب را تحلیل کنیم؟ - معرفی ابزارهای مورد نیاز برای آنالیز رقبا
پرس لاین

یکی از ابزارهای ایرانی بسیار رایج در زمینه طراحی فرم‌های آنلاین، پرس لاین است که اغلب کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. با نسخه رایگان این برنامه می‌توانید یک فرم ایجاد کنید. برای استفاده از امکانات کامل این ابزار، بسته‌های پیشرفته‌ای نیز در دسترس هستند که بهای آن‌ها از ۷۵ هزار تومان در ماه آغاز می‌شود.

ابزارهای پوش نوتیفیکیشن

Push notification در واقع نوعی پیام است که نیازی به اطلاعات تماس کاربران ندارد. گاهی با ورود به یک سایت یا اپلیکیشن، از شما یک سوال پرسیده می‌شود:«آیا مایل به دریافت پیام از این پلتفرم هستید؟» اگر پاسختان به این سوال مثبت باشد، پیام‌ها از طریق مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل برایتان ارسال خواهد شد. برای ایجاد این نوع پیام در سایت یا اپلیکیشن خود می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • OneSignal
  • Pushcrew
  • PushEngage
  • Sendpulse
  • Brightinfo

در این زمینه، ابزارهای ایرانی زیر هم وجود دارند که هماهنگی آن‌ها با وبسایت‌های فارسی بهتر است و رابط کاربری زیباتری در زبان فارسی دارند:

3- ابزارهای تولید و مدیریت محتوا

بازاریابی محتوایی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دیجیتال مارکتینگ است. محتواها، به شکل‌های گوناگون در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. برای موفقیت در بازاریابی محتوایی، به یک سری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خاص در این حوزه نیاز خواهید داشت.

 تولید محتوای متنی

ظهور شکل‌های جدید محتوا، هرگز نتوانست جای کلمات را در ذهن مخاطبان بگیرد. محتوای متنی، همچنان با قدرت در صحنه حضور دارد و هر روز به ابزارهای پیچیده‌تری نیاز خواهد داشت. در ابتدای مقاله، ابزارهایی که برای جست و جوی کلمات کلیدی نیاز دارید را معرفی کردیم. پس از عبور از مرحله مهم انتخاب عبارت کلیدی، نوبت به نوشتن محتوا می‌رسد که نیازمند ابزارهای زیر است:

Google Docs

یکی از ابزارهایی که می‌توانید برای نوشتن محتوا از آن استفاده کنید، گوگل داکس است. این ابزار، به نسبت نسخه آفلاین Word چند مزیت مهم دارد. مورد اول این است که نوشته شما به صورت لحظه‌ای در حافظه ابری ذخیره خواهد شد. به این ترتیب، با ورود به اکانت گوگل خود از هر دستگاهی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

نکته بعدی این است که با این ابزار، می‌توانید به صورت تیمی به یک محتوا دسترسی پیدا کنید و در صورت نیاز، نظرات یا اصلاحات خود را روی آن ثبت نمایید.

یکی از نقاط تمایز مهم گوگل داک، این است که این ابزار، امکان تایپ صوتی با دقت بالا به هر زبانی را در اختیار کاربران قرار داده است. بنابراین، اگر سراغ یک ابزار خوب برای نوشتن هستید، حتما این ابزار را در اولویت قرار دهید.

Gramerly

اگر به زبان انگلیسی محتوا می‌نویسید، نیاز به ابزاری خواهید داشت که غلط‌های املایی، نگارشی و دستوری را به شما نشان دهد. گرامرلی در این زمینه یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است. با این ابزار می‌توانید نوشته‌های انگلیسی خود را به بهترین نحو ویرایش کنید. البته برای دسترسی به امکانات کامل این ابزار، باید اکانت پریمیوم آن را خریداری کنید. نسخه اشتراکی این اکانت، در ایران بین 30 تا 60 هزار تومان در ماه هزینه دارد.

دیکشنری آبادیس

فرقی ندارد که زبان محتوای شما فارسی باشد یا انگلیسی! آبادیس در هر دو صورت به شما کمک خواهد کرد. در محتواهای انگلیسی، می‌توانید به کمک این ابزار ترجمه دقیق کلمات و مترادف‌های آن را به دست آورید. در محتواهای فارسی هم برای یافتن واژه‌های هم معنی، آبادیس به شما کمک خواهد کرد. از آن‌جایی که تنوع کلمات در تولید محتوا بسیار مهم است، آبادیس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عالی به شمار می‌رود.

فرهنگ املایی ویراستاران

هر چقدر هم نویسنده ماهری باشید، گاهی ممکن است در املای برخی کلمات شک کنید. در این شرایط بهتر است رجوع به حافظه را ملاک قرار ندهید، زیرا حتی یک غلط املایی کوچک، تاثیر بسیاری بدی روی ذهن مخاطبان خواهد گذاشت. با کمک فرهنگ املایی ویراستاران، می‌توانید به راحتی از این نوع مشکلات جلوگیری کنید.

 تولید محتوای تصویری

تصاویر می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیب با متن، تاثیر شگرفی روی ذهن مخاطب بگذارند. یکی از قدم‌های مهم در موفقیت بازاریابان محتوا، این است که بتوانند تصاویر منحصر به فرد تولید کنند. برای این کار، نیاز به دو نوع ابزار دارید: اول، منابعی برای دسترسی به تصاویر با کیفیت و دوم، ابزارهایی برای ویرایش و تولید تصاویر. در ادامه، برای هر دو بخش تعدادی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خوب را معرفی کرده‌ایم:

بخوانید
استراتژی فروش خلاقانه در طراحی سایت آموزشی

Freepik

جست و جو در گوگل راه خوبی برای یافتن عکس نیست. زیرا عکس‌هایی که در نتایج جست و جو می‌بینید، دو عیب مهم دارند: اول اینکه بی کیفیت هستند و دوم اینکه در سایت‌های دیگر استفاده شده‌اند و تکراری‌اند! برای حل این مشکل، فری پیک اولین و بهترین پیشنهاد است.

در این سایت می‌توانید به مجموعه‌ای کامل از تصاویر واقعی و وکتور دسترسی پیدا کنید. در این سایت، تصاویر لایه باز با قابلیت ایجاد تغییر برای دانلود در دسترس هستند. فقط کافیست کلیدواژه موردنظرتان را به انگلیسی جست و جو کنید تا هزاران تصویر با کیفیت عالی را ببینید. اگرچه برخی تصاویر در این سایت پولی هستند، اما تعداد فایل‌های رایگان آنقدر زیاد است که به مشکل نخواهید خورد.

Unsplash

اگر طرفدار عکس‌های واقعی و باکیفیت هستید، Unsplash یکی از بهترین‌ها است. در این سایت عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا در موضوعات متنوع در اختیار شما هستند. اغلب تصاویر این سایت به صورت رایگان قابلیت دانلود دارند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

Adobe Photoshop

شاید با شنیدن نام فتوشاپ بیشتر یاد طراحان گرافیک بیفتید اما بهتر است بدانید که این برنامه می‌تواند یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باشد. با استفاده از فتوشاپ می‌توانید تصاویر را ویرایش کنید، رنگ و نور آن‌ها را تغییر دهید، کیفیتشان را بهبود ببخشید و المان‌هایی مانند متن یا لوگو به آن‌ها اضافه کنید. امکانات این برنامه بسیار زیاد است، اما به عنوان یک دیجیتال مارکتر، آشنایی اولیه با این ابزار نیز می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

Figma

یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توانید از آن برای ساخت تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید فیگما است. البته کاربرد اصلی این ابزار، طراحی UI سایت و اپلیکیشن است که می‌تواند بسیار در حوزه دیجیتال مارکتینگ مهم باشد. علاوه بر این، با فیگما می‌توانید بنر سایت یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را نیز طراحی کنید. مزیت این برنامه، این است که کاملا تحت وب است؛ به همین دلیل می‌توانید از هر دستگاهی وارد اکانت خود شوید و فایل‌ها را ببینید یا در صورت نیاز، آن‌ها را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

Canva

شاید یادگیری ابزارهای تخصصی مانند فتوشاپ، به دلیل زمان‌بر بودن چندان مورد پسند دیجیتال مارکترها نباشد. در این صورت، می‌توانید از ابزارهایی مانند Canva استفاده کنید. این برنامه آنلاین، به شما در طراحی و ساخت تصاویر یا افزودن المان‌های متنی و تصویری به عکس‌هایتان کمک می‌کند. ساخت تصاویر در کانوا کاملا رایگان است اما برخی المان‌ها و تمپلیت‌های موجود در آن مختص نسخه پریمیوم هستند. مزیت کانوا، سرعت بالا، ذخیره تصاویر در حافظه ابری، امکان استفاده از آن در دستگاه‌های مختلف و رابط کاربری بسیار ساده‌ی آن است.

Picsart

اگر در حوزه‌هایی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده باشید، احتمالا می‌دانید که گاهی لازم است با گوشی هوشمند تولید محتوا کنید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زیادی برای ساخت یا ویرایش تصاویر با گوشی وجود دارد، اما پیکس آرت یکی از بهترین‌ها است. این برنامه، روی انواع گوشی‌ها قابل نصب است و می‌توانید با آن تصاویر زیبایی خلق کنید که در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند.

 تولید محتوای صوتی

پادکست‌ها، انواع جدیدی از محتوا هستند که کاربران زیادی به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. برای تولید و انتشار محتواهای صوتی، باید با یک سری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها در این حوزه، موارد زیر هستند:

Alitu

با کمک این ابزار می‌توانید محتواهای صوتی خود را ویرایش کنید و آن‌ها را با بهترین کیفیت انتشار دهید. مزیت بسیار مهم این ابزار، این است که نیاز به یادگیری چندانی ندارد و می‌تواند به صورت خودکار، نویز‌های موجود در فایل را کم کند و آن را برای انتشار آماده سازد.

Adobe Audition

اگر دوست دارید به صورت تخصصی و حرفه‌ای پادکست بسازید، بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که مختص ویرایش حرفه‌ای هستند. یکی از این ابزارها، ادوبی ایدیوشن است. اگرچه یادگیری این ابزار کمی زمان می‌برد، اما نتیجه کار را عالی خواهد کرد.

علاوه بر ابزارهای بالا، نیاز به پلتفرم‌هایی برای انتشار محتواهای صوتی نیز خواهید داشت. برای این کار، موارد زیر جزو بهترین‌ها هستند:

  • Google Podcast
  • Spotify
  • CastBox
  • Apple Podcasts
  • شنوتو
  • طاقچه
  • فیدیبو

در تسمینو بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا