روزی که اکسپلور اینستاگرام را کشف کردم، حس کودکی را داشتم که برای اولین بار به دیزنیلند میرود.
باورم نمیشد! خدایا! مگر میشود تمام چیزهایی که دوست دارم را یکجا ببینم؟
ویدیوها و عکسها را یکی یکی نگاه میکردم و طوری غرق اکسپلور اینستاگرام شده بودم که به هیچ وجه متوجه گذر زمان نشدم!
راستش تا چشم کار میکرد، پستهایی میدیدم که همیشه برایم سرگرمکننده بودهاند و نکته جالبش هم آن بود که تمام نمیشد! انگار این دیزنیلند، هیچ نقطه پایانی نداشت.
حتماً شما هم چنین تجربه مشابهی داشتهاید. قطعاً برای شما هم پیش آمده که به جای چک کردن Home پیج خود، تصمیم بگیرید به صفحه اکسپلور اینستاگرام بروید و در آخر هم به این نتیجه برسید که چقدر در اکسپلور بیشتر خوش میگذرد 🙂
در این مقاله قرار است برایتان توضیح دهیم که اصلاً اکسپلور اینستاگرام چیست؟ چه ویژگیهایی دارد؟ و راههای ورود به این صفحه چیست؟
اکسپلور اینستاگرام چیست؟
انسان همیشه عاشق ماجراجویی بوده است و صفحه اکسپلور اینستاگرام این نیاز را به خوبی برطرف میکند.
اکسپلور اینستاگرام درست در صفحه سرچ قرار دارد. در این صفحه پستهایی را میبینید که هنوز آنها را دنبال نمیکنید، اما اینستاگرام آنها را بر اساس علایق شخصیتان به شما نشان میدهد. نه که علم غیب داشته باشد…فقط الگوریتمهایش را بر اساس لایکها، کامنتها و به طور کلی فعالیتهای قبلی شما چیده است.
برای پیدا کردن صفحه اکسپلور اینستاگرام کافی است آیکون زیر را بزنید و وارد دیزنیلند خود شوید.
موضوعی که شاید به نظرتان جالب بیاید آن است که اکسپلور هر فرد، درست مثل اثر انگشت او، با فرد دیگر متفاوت است. چون همانطور که گفتیم، هرچه در این صفحه میبینید، بر اساس علایق شخص شما انتخاب شده است.
اینستاگرام میگردد و پستها و ریلزهایی را به شما نشان میدهد که مطمئن است، آنها را دوست خواهید داشت.
این یک ویژگی بسیار قدرتمند است که میتواند به کسب و کارها کمک کند تا با تلاش بسیار کم، در معرض دید کلی آدم جدید قرار بگیرند.
حالا که دید نسبتاً خوبی به اکسپلور اینستاگرام پیدا کردید، بیایید اجزای تشکیل دهنده آن را باهم بررسی کنیم.
قبل از اینکه شیرجه بزنیم در دل مقاله…
با ما صادق باشید 🙂 هر دو ما خوب میدانیم که رسیدن یه اکسپلور، یعنی فالوئر بیشتر…فالوئر بیشتر هم یعنی پول بیشتر!
اما اصلاً هیچ میدانید که حتی اگر به اکسپلور بروید، اما نکات تولیدمحتوا در اینستاگرام را رعایت نکرده باشید، چند میلیون پول را درجا از دست دادهاید؟
خب جلوی ضرر را از هرجا بگیرید، منفعت است؛ تنها کاری که لازم است بکنید آن است که سری به «دوره آموزش اینستاگرام» بزنید و سرفصلها/توضیحات آن را بررسی کنید.
این دوره 25 ساعته، برای کسی که قصد کسب درآمد از اینستاگرام را دارد، ضروری است و بدون شک کاملترین دورهای است که میتوانید پیدا کنید.
این هم تیزر دوره خفن اینستاگرام نوین 😉
حالا این همه از جذابیتهای اکسپلور اینستاگرام گفتیم که آخرش به چه نتیجهای برسیم؟
همانطور که از توضیحات ای مقاله متوجه شدید، اکسپلور یک فضای بسیار مناسب برای دیده شدن پستها، استوریها و IGTVهای ما است. اما یک پست چه مسیری را طی میکند تا به صفحه اکسپلور برسد؟
اکسپلور اینستاگرام چطور کار میکند؟
به طور خلاصه، صفحه اکسپلور اینستاگرام، از یک الگوریتم خاص استفاده میکند تا رفتار شما را حدس بزند؛ یعنی بفهمد که از کدام پستها یا استوریها بیشتر خوشتان میآید و با آنها تعامل میکنید.
حتما بخوانید: میکروفون Rode Wireless Go | یک بررسی کامل برای حرفهایها
اکسپلور اینستاگرام هر روز در حال پیشرفت است و سعی میکند اطلاعات شخصیسازی شدهتری را به هرکس نشان دهد.
اما برای این که بتوانیم وارد این صفحه شویم، اول باید یادبگیریم که چطور کار میکند. در ادامه مقاله با یک مثال همه چیز را برایتان توضیح میدهیم.
کسب و کار کوچکی را تصور کنید که در زمینه تولید شمعهای دستساز فعالیت میکند و به تازگی پیج اینستاگرام خود را راه انداخته است. در این بخش میخواهیم ببینیم که پشت پرده اینستاگرام چه اتفاقی میافتد و پست/استوریها او چگونه در اکسپلور نمایش داده میشوند.
نگین که صاحب این برند است، طبق تقویم محتوایی که تهیه کرده، پست امشب خود را آپلود میکند.
(التبه فرض را بر این میگیریم که نگین از هشتگگذاری به درستی استفاده کرده است و پستهای او جذاب و زیبا هستند.)
اینستاگرام، پست او را از بین 1000 فالوئری که دارد، ابتدا به 200 نفر نشان میدهد. باقی فالوئرها حتی ممکن است تا دو روز هم طول بکشد تا پست جدید به آنها نمایش داده شود.
در این مرحله همه چیز به پست او برمیگردد. آیا به اندازه کافی جذاب بوده است؟ آیا باعث میشود که مخاطب با او تعامل داشته باشد؟ آیا مخاطب را به لایک، کامنت و save کردن تشویق کرده است؟
اگر مخاطبهای خود نگین، تعامل نسبتاً خوبی با پست داشته باشند، اینستاگرام هم آن پست را به اکسپلور میفرستد.
در بخش بعدی به شما یاد میدهیم که بعد از وارد شدن به اکسپلور باید چه مشخصههایی را رعایت کنید تا آن غریبههایی که شما را دنبال نمیکنند را هم جذب کنید.
معیارهای رتبهبندی پستها در صفحه اکسپلور کاربران
گفتیم که چطور یک پست به اکسپلور راه پیدا میکند. اما سوال اینجاست که چه چیزهایی در اکپسلور کاربرقرار میگیرد و بر چه اساسی مرتب میشود؟
اینستاگرام برای فهمیدن اینکه چه پستهایی را در اکسپلور شما قرار دهد، به سیگنالهایی مثل پستهایی که لایک کردید، سیو کردید، کامنت گذاشتید یا زیاد تماشا کردید نگاه میکند. مثلاً فرض کنید شما به تازگی چند پست آشپزی از یک صفحه را لایک کردهاید. از آن به بعد اینستاگرام میفهمد که شاید شما به این موضوع علاقه دارید، بنابراین پستهای آشپزی کسانی که فالو ندارید را در اکسپلور شما قرار میدهد. یا مثلاً همیشه در ایسنتاگرام ویدیوهای طنز میبینید؛ قطعاً در صفحه جستجوی شما همیشه چندین ویدیوی طنز وجود دارد.
وقتی که اینستا عکسها و ویدیوهایی را که ممکن است به آنها علاقه داشته باشید را پیدا کرد، آنها را بر اساس میزان علاقهای که به هر یک از آنها نشان میدهید، مرتب میکند؛ درست مثل رتبهبندی صفحه فید شما. میزان علاقمندی را چطور حدس میزند؟
با توجه به معیارهای زیر:
فعالیت شما در اکسپلور
صفحه اکسپلور شما از موضوعاتی که در اینستاگرام با آنها تعامل داشتید، تشکیل میشود و برای هر کاربر متفاوت است.
اطلاعات در مورد پست
اینستاگرام برای رتبه دادن به پستهای اکسپلور شما، به محبوبیت یک پست نگاه میکند. برای مثال الان که فهمیده که شما به موضوع آشپزی علاقه دارید، حالا بر اساس محبوبیت، پستهای آشپزی را در اکسپلور میچیند. پستهایی که کاربران بیشتر با آن تعامل داشتهاند (تعداد لایک، کامنت، بازدید و اشتراکگذاری) اول از همه به شما نمایش داده میشوند.
سابقه تعامل شما با کسی که پست گذاشته
پستی که در اکسپلور میبینید، توسط شخصی به اشتراک گذاشته شده است که فالو ندارید و حتی ممکن است هرگز نامش را نشنیده باشید، اما اگر در اکسپلور قبلاً پستهایش را دیده باشید، سیو کرده باشید یا به اشتراک گذاشته باشید، پست این فرد در موضوعات مشابه بالاتر قرار میگیرد.
اطلاعات شخصی که پست را منتشر کرده است
سیگنالهایی مثل اینکه شما در چند هفته گذشته چند بار با آن شخص تعامل داشتهاید
در کنار اینها، اینستا قوانینی دارد که اجازه نمیدهد بعضی پستها در صفحه کاوش نشان داده شوند، مثلاً پستهایی که تبلیغات دخانیات میکند را در اکپسلور به کاربران نشان نمیدهد.
چطور به اکسپلور اینستاگرام برویم؟
میگویند ورود به اکسپلور اینستاگرام مثل کشف طلا است. یعنی بعد از آن زندگی برایتان راحتتر میشود
حتما بخوانید: 8 نکته طلایی برای عکس پروفایل حرفهای اینستاگرام
جذابیت اکسپلور اینستاگرام به آن است که برای هر کس با دیگری متفاوت است. این نشان میدهد که پستهای شما، مشخصاً به مخاطبان هدف شما نشان داده شود…
بدون آن که نیاز باشد 1 ريال خرج کنید!!!
فقط کافی است برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام، هدفمندانه فکر کنید. پیشنهاد میکنیم که حتماً ویدیو زیر را نگاه کنید تا تمام نکات ورود به اکسپلور را یاد بگیرید.
حالا برویم سراغ ادامه مقاله…
1. مخاطبها خود را بشناسید
میخواهیم برای شناخت بهتر مخاطب، ابزاری را به شما معرفی کنیم که خود اینستاگرام به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است. ابزار اینسایت (Insight) اینستاگرام.
برای دسترسی به این ابزار کافیاست مراحل زیر را دنبال کنید:
با بررسی این قسمت از پیج خود متوجه میشوید که:
- مخاطب از کدام پست شما بیشتر خوشش آمده است و با آن تعامل داشته است.
- اکثر دنبال کنندههایتان از کدام شهرها هستند.
- در چه رده سنی قرار دارند.
- چند درصد از آنها مرد یا زن هستند.
- در چه بازه زمانی بیشتر آنلاین میشوند.
- میزان تعامل در پست، استوری، ریلز به چه صورت است.
- چند درصد روی آدرس سایت، ایمیل و شماره تماستان کلیک کردهاند.
این اطلاعات فوقالعاده هستند، اما یادتان باشد که حتی اگر ابزاری در اختیارتان قرار دهند که با آن بتوانید ذهن مخاطب را هم بخوانید، باید بلد باشید چطور از این اطلاعات استفاده کنید…وگرنه به درد نمیخورند.
2. وقتی پست و استوری بگذارید، که مخاطب ببیند
یکی که از کارهایی که در راستای بخش قبلی میتوانید انجام دهید همین زمانبندی درست پست و استوری گذاشتن است. از ابزار اینسایت استفاده کنید و در ساعتی پست بگذارید که مخاطبهایتان در اینستاگرام اکتیو هستند.
در این صورت شانس تعامل مخاطب با شما بالا میرود و در نهایت اینستاگرام هم پست/استوری شما را برای ورود به اکسپلور، ارزشمندتر میداند.
3. سبک پست و استوریهای خاص خودتان را داشته باشید
رعایت یک سبک خاص در طراحی پست و استوری، جذابیت بصری پیج شما را بالا میبرد. یادتان باشد که همه چیز به زیبایی و جذابیت پستهای شما برمیگردد. برای مثال:
- حتماً تیترهای جذاب بنویسید.
- از نرمافزارهای ادیت و طراحی عکس استفاده کنید. (در حال حاضر با خیلی از اپلیکیشنهای موبایل هم میشود، ادیتهای جذاب زد)
- در انتخاب رنگها دقت کنید تا از رنگها زنده استفاده کنید.
4. هشتگ، تگ و لوکیشن فراموش نشود
اهمیت این 3 نکته به خاطر آن است که باعث میشود پستهای شما به افراد بیشتری نشان داده شود و شانس دیده شدنتان را بالا میبرد.
مثلاً هرکس میتواند برای هر پست خود ماکسیمم 30 عدد هشتگ بگذارد، اما تجربه ثابت کرده است که هرچه تعداد هشتگ، کمتر و هدفمندتر باشد، بیشتر جواب میدهد. (هشتگهای شما باید با پستتان مرتبط باشند)
ما در ویدیو زیر یک روش سریع و ساده را به شما معرفی کردهایم که میتوانید با آن بهترین هشتگها را پیدا کنید:
اگر در عکستان سوژهای وجود دارد که متعلق به یک برند خاص است، حتماً او را تگ کنید. اگر آن برند عکس شما را لایک کند، شانس این را دارید که اینستاگرام پستتان را به مخاطبهای او نشان دهد.
برای آن که به مخاطبان هدف خود، دسترسی بهتری داشته باشید هم، میتوانید از لوکیشن استفاده کنید.
5. شانس خود را با جملات انگیزشی امتحان کنید
یکی از جذابترین ترندهای روز در تولید محتوا برای اینستاگرام، استفاده از جملات تأثیرگذار است.
خیلیها تصور میکنند که اگر از این استراتژی استفاده کنند، ضعیف عمل کرده اند. در صورتی که خودتان هم قطعاً دیدهاید که در اکسپلور اینستاگرام، بین آن همه عکس، یک نوشته ساده به شدت خودنمایی میکند.
حتی اگر این جملات را به شکل GIF درست کنید یا یک ادیت جالب روی آن انجام دهید، شانستان دوبرابر خواهد شد.
6. از پستهایی که در اکسپلور دیده میشوند یاد بگیرید
شما هر مدل صفحهای در اینستاگرام داشته باشید، (برای کسبوکار، بلاگ و …) اگر سری به اکسپلور اینستاگرام همان پیج بزنید، با هزاران پست/استوری/ریلز و … مواجه میشوید که از قضا در حوزه کاری خودتان فعالیت میکنند.
چه اشکالی دارد که به آنها نگاهی بیاندازید و بررسی کنید که با رعایت چه نکاتی به اکسپلور رسیدهاند؟
حتما بخوانید: صفر تا صد ساخت هایلایت حرفهای در اینستاگرام
7. ویدیوهای کوتاه در قالب ریلز را امتحان کنید
اینستاگرام سال 2020 قابلیت ریلز را معرفی کرد؛ ریلز ویدیو 30 ثانیه کوتاه بود که به صورت عمودی منتشر میشد. بعد از استقبال کاربران از این ویژگی سال 2022 اینستاگرام اعلام کرد که تمام ویدیوها به صورت ریلز منتشر میشوند و شما میتوانید با خود ایسنتاگرام ویدیوهایتان را ادیت کنید.
این روزها ریلزهای کوتاه و چالشی خیلی طرفدار دارد و با کمی خلاقیت، شما میتوانید بازدید میلیونی بگیرید. پس از این قابلیت استفاده کنید.
8. با مخاطب خود تعامل داشته باشید
بیایید باهم روراست باشیم…ما دیوید بکام نیستیم که فقط کافی باشد یک عکس با خانوادهمان بگذاریم و میلیونها لایک و کامنت بگیریم.
ما باید برای برقراری ارتباط با مخاطب خود تلاش کنیم، مخاطب باید ما را مانند دوست خود ببیند که اگر از او سوالی پرسیدیم، جوابمان را بدهد.
استوری یکی از بهترین روشهای تعامل با مخاطب است. شما میتوانید در استوریهای خود با مخاطبهایتان کمی خودمانیتر صحبت کنید، از آنها نظرشان را بپرسید، سوالهای خود را با آنها مطرح کنید و …
حتماً پیج اینستاگرام نوین را دنبال کنید تا با انواع ترفندهای افزایش فروش و بازاریابی آنلاین آشنا شوید.
حتی در پست هم میشود با مخاطب تعامل داشت، فقط باید کمی خلاق باشید و عکسها و کپشنهای خود را طوری طراحی کنید که برای او جذاب باشد.
9 مخاطب را وادار به انجام یک کار کنید
سعی کنید در کپشنهای خود از مخاطب بخواهید تا کاری را انجام دهد. مثلاً از او سوالی بپرسید، یا از او بخواهید که نظرش را در کامنتها به شما بگوید.
حتی خیلی سادهتر، از او بخواهیم که پست شما را لایک کند. این کارها بیشتر اوقات جواب میدهند. خدا را چه دیدید، شاید آن دسته از مخاطبهایی که به حرف شما گوش دادند، روزی مشتری کسب و کارتان شدند.
10. از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید
این پیشنهاد برای آن دسته از افرادی است که کسبوکارشان پیشرفت نسبتاً خوبی داشته است و از پس هزینههای آن برخواهند آمد.
اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی که از یک فرد تأثیرگذار در اینستاگرام بخواهید پیج شما را به مخاطبهای خود معرفی کند. البته این کار راه و چاه خودش را دارد که ما در مقاله «راهنمای کامل اینفلوئنسر مارکتینگ» مفصل درباره آن صحبت کردهایم.
رسیدن به صفحه اکسپلور اینستاگرام کار سادهای نیست،
اما من به تو ایمان دارم
الان بیشتر از 1 میلیارد آدم در اینستاگرام فعال هستند! این یعنی 1 میلیارد چشم در دنیا وجود دارد که میتوانند پیج تو را ببیند. پس اگر به هردلیلی در اینستاگرام پیج زدی و فعالیت میکنی، اکسپلور اینستاگرام، بهترین جا برای دیدهشدن تو است.
در این مقاله اکسپلور اینستاگرام را زیر میکروسکوپ بردیم و تار و پود آن را باهم شناختیم. همچنین فهمیدیم که از چه راهی میتوان به سرزمین اکسپلور رسید.
یادتان باشد که قرار نیست آپولو هوا کنید! فقط باید فرمول زیر را دنبال کنید:
محتوا جذاب + زمانبندی مناسب