سرگرمی

بررسی و معرفی بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان

تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان در دنیای امروز توجه بسیاری از والدین را به خود جلب کرده است. خیلی از والدین می خواهند بدانند چگونه با بازی، حافظه کودکان خود را افزایش دهند؟ بازی چه ارتباطی با یادگیری دارد؟ چه بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان مناسب هستند؟ یا چه راه هایی برای تشخیص حافظه ضعیف کودکان وجود دارد؟بازی یکی از روش های موثر یادگیری می‌باشد که به صورت غیرمستقیم و در یک فضای مفرح زمینه را برای آموزش و تقویت مهارت‌های کودکان فراهم می‌آورد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اهمیت حافظه دیداری و شنیداری کودکان و روش های کاربردی و مناسب جهت تقویت آن‎‌ها بپردازیم.


فهرست مطالب


معرفی انواع حافظه

قبل از آن که به معرفی بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان بپردازیم؛ لازم است که بدانیم اصولا حافظه دیداری یا شنیداری چیست و چه کاربردی دارند. ابتدا به حافظه دیداری و سپس حافظه شنیداری و در آخر به معرفی انواع بازی تقویت مهارت دیداری و مهارت شنیداری می‌پردازیم.

1- حافظه دیداری چیست؟

حافظه دیداری مهارت و توانایی به خاطر آوردن هر چیزی است که فرد با چشم خود می‌بیند. مانند تصاویر، اشکال، رنگ‌ها و غیره. در واقع وقتی یک کودک به یاد می‌آورد که مثلا دیروز به پارک رفته است و جزئیات آنچه را که دیده به خاطر می‌آورد از حافظه دیداری خود استفاده کرده است. شناخت درست این حافظه تاثیر مثبتی در تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان دارد.

حافظه دیداری کوتاه مدت و بلند مدت

حافظه دیداری به دو نوع حافظه دیداری کوتاه مدت و حافظه دیداری بلند مدت تقسیم می‌شود. حافظه کوتاه مدت دیداری در زندگی روزمره استفاده می شود.
حافظه دیداری بلند مدت هم هنگام به یاد آوردن اطلاعات قدیمی یا خاطرات تصویری از گذشته دور، کاربرد دارد.

 حافظه دیداری و شنیداری

آیا شما تصویر مدرسه ابتدایی که در آن درس خوانده‌اید را به یاد می‌آورید؟! پس حتما حافظه دیداری خوبی دارید! بدون شک تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان در سنین پایین به یادآوری خاطرات آنها در میانسالی و کهنسالی کمک شایانی می‌کند.

بخوانید
معرفی پرهیجان ترین بازی های گروهی کودکان

تشخیص سطح حافظه دیداری کودک

اگر شما موضوع تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان را دنبال می کنید حتما با پرسش های گوناگونی در ذهن خود مواجه شده‌اید. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چگونه متوجه ضعف یا مشکل در حافظه دیداری کودک خود شویم؟ کودکی که حافظه دیداری ضعیفی دارد علائم خاصی از خود نشان می‌دهد.

 حافظه دیداری و شنیداری

از جمله این که کودک:

  1.  نمی تواند به راحتی کلمات و تصاویر را به خاطر آورد.
  2.  در مهارت‌های ریاضی مشکل دارد.
  3.  در تشخیص اعداد و حروف ضعیف است.
  4.  در تلفظ درست کلمات مشکل دارد.
  5.  غلط املایی زیادی دارد. اغلب کلمات را بهم ریخته می‌نویسد؛ و در نوشتن کند عمل می کند.

معرفی 7 بازی تقویت مهارت دیداری

بازی یکی از اعجاب انگیزترین روش هایی است که انواع مشکلات حافظه کودک را برطرف می‌کند. به همین دلیل شناخت بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب به چند بازی تقویت مهارت دیداری کودکان اشاره می کنیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بازی های گروهی در خانه را بخوانید.

1. بازی فکری وارونه

بازی فکری وارونه یه بازی رومیزی به شمار می‌رود. این بازی به افزایش مهارت دیداری، تفکر و تمرکز کودکان کمک می‌کند. کودک شما باید بتواند مهره‌های این بازی را بر روی هم قرار دهد. بدون این که تعادلش از بین برود.

2. بازی فکری واکنش

بازی آموزشی واکنش، یک فرصت خوب برای تحرک، تخلیه انرژی و مهم تر از همه تقویت مهارت دیداری کودکان است. چرا که در این بازی جذاب، هماهنگی دست و چشم حرف اول را می‌زند.

بخوانید
معرفی بازی های گروهی در خانه

این بازی از چند تا مهره، زمین بازی و یه کش تشکیل شده است. هر کسی بتواند به وسیله کش مهره‌های خود را زودتر وارد زمین حریف کند برنده است.

3. بازی فکری گابلت Gobblet

بازی فکری گابلت جذابیت بالایی برای کودکان دارد. این بازی فکری با برنامه‌ریزی ذهنی کودک شما در ارتباط است و به صورت دو نفره انجام می‌شود. قوانین و روش بازی فکری گابلت به تقویت مهارت دیداری و تمرکز شما و کودکتان کمک می‌کند. مخصوصا اینکه باید حرکت حریف را به خاطر بسپارید و شانس پیروزی خود را افزایش بدهید.

4. بازی کاسه جادویی

چند کاسه شبیه به هم را روی میز قرار داده و شیی را جلوی چشمان کودک زیر کاسه قرار دهید. از او بخواهید با دقت نگاه کند. کاسه را بدون بلند کردن حرکت دهید. در آخر از او بپرسید شی زیر کدام کاسه است.

5. بازی لی لی

می‌توانید در حیاط یا پارک به وسیله یک گچ خانه‌هایی رو رسم کنید و حرکات لی لی را انجام دهید. از او بخواهید بعد از شما همان حرکات را انجام دهد.

6. بازی چه چیزایی رو دیدی؟

تعدادی تصویر و یا اشیاء مختلف را برای چند ثانیه به کودک نشان دهید. بعد آن را پنهان کنید و از او بخواهید به شما بگوید چه چیزهایی دیده است. این بازی برای تقویت مهارت دیداری کودک شما فوق العاده است.

7. بازی جابجایی

به کودک بگویید اطراف خود را با دقت ببیند. بعد چشمان او را ببندید و اشیاء اطراف را جابه جا و یا حذف کنید. چشمان او را باز کنید. حالا ببینید می‌تواند تغییرات را تشخیص دهد یا خیر. شما با این بازی به تقویت مهارت دیداری کودک کمک می کنید.

بخوانید
۵ ایده هدیه برای گیمرها

2- حافظه شنیداری چیست ؟

موضوع شناخت بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان برای خیلی از والدین تازه و جدید است. بعد از بررسی حافظه دیداری وقت آن است که به حافظه شنیداری و معرفی چند بازی در زمینه بازی برای افزایش مهارت شنیداری کودکان بپردازیم.
حافظه شنیداری اطلاعاتی هستند که افراد از طریق شنیدن یاد می‌گیرند. پس از شنیدن، اطلاعات سریع به حافظه کوتاه مدت شنیداری وارد می‌شود. اگر این اطلاعات تکرار و مرور شوند به حافظه بلند مدت شنیداری انتقال پیدا می‌کنند.

مهارت شنیداری کودکان چه اهمیتی دارد؟

تقویت مهارت شنیداری برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر حافظه شنیداری کودک دچار مشکل شود یادگیری او مختل می شود. به نحوی که کودک نمی‌تواند دستورها را انجام دهد، آواها را شناسایی کند، تمرکز کافی ندارد، احساس کلافگی و نا امیدی می‌کند و….
همه این عوامل باعث پایین آمدن اعتماد به نفس کودک می‌شود. تقویت مهارت شنیداری برای یادگیری زبان دوم هم کاربرد خیلی موثری دارد. با تقویت این مهارت، کودکان به راحتی دو زبانه یا چند زبانه می‌شوند.

 حافظه دیداری و شنیداری

ضعف در حافظه شنیداری کودکان

اگر کودکی در حافظه شنیداری خود مشکل دارد باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد. کودکانی که در این حیطه ضعیف هستند علائم زیر را از خود نشان می‌دهند:

  1.  به راحتی نمی‌توانند در مورد اتفاقات روزمره صحبت کنند و یا قصه تعریف کنند.
  2.  دستورات پیچیده را نمی‌توانند انجام بدهند.
  3.  نمی‌توانند به مدت طولانی روی موضوعی تمرکز کنند.
  4.  معمولا در نوشتن املا کلماتی را جا می اندازند.

معرفی 7 بازی تقویت مهارت شنیداری

حتما می‌خواهید بدانید چه بازی هایی برای تقویت مهارت شنیداری کودک مناسب است. در ادامه مطلب به 7 بازی مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم.

بخوانید
۵ ایده هدیه برای گیمرها

1. بازی فکری حروف بزرگ آهنربایی انگلیسی یکسری

والدین علاقه زیادی به آموزش الفبای انگلیسی به کودکان خود دارند. بهتر است این هدف، مطلب به وسیله بازی هایی برای تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان و افزایش قدرت درک آنها انجام شود.
بازی فکری حروف بزرگ آهنربایی انگلیسی یک سری به تقویت مهارت شنیداری کودکان کمک می کند. با این بازی تمام حروف و اعداد انگلیسی به راحتی در ضمیر ناخودآگاه کودک ثبت می‌شود.

2. بازی فکری دایره زنگی

بازی دایره زنگی نوعی بازی فکری برای رده‌های مختلف سنی است. روش این بازی شبیه بازی نوستالژی اسم و فامیل است. بازی دایره زنگی با هدف افزایش تمرکز، تقویت مهارت شنیداری و حافظه طراحی شده است. مرور و افزایش اطلاعات عمومی یکی دیگر از مزایای بازی خانوادگی دایره زنگی است.

3. بازی فکری مکعب های قصه گویی

یکی از اهداف بازی فکری مکعب های قصه گویی آشنایی کودکان با دنیای رنگارنگ قصه هاست. در این بازی 9 تاس بر روی تصاویر مختلف قرار دارد. کودک می‌بایست با کمک قوه تخیل خود یک قصه زیبا بسازد و پرورش دهد. بازی فکری مکعب‌های قصه‌گویی انتخاب مناسبی برای افزایش مهارت شنیداری و پر کردن اوقات فراغت کودکان است.

4. بازی سوال و جواب

داستان یا قصه‌ای را برای کودک بخوانید. از او بخواهید خوب گوش دهد. سپس پیرامون داستان سوالاتی از او بپرسید.

5. بازی تشخیص صدای اشیا

می‌توانید چشم‌های او را ببندید. سپس صداهایی با اشیاء مختلف تولید کنید. از کودک بخواهید اشیا را تشخیص داده و نام ببرد.

6. بازی تشخیص صدای حیوانات

صداهای حیوانات مختلف را با گوشی یا ضبط صوت پخش کنید. از کودک بخواهید صدای حیوانات را تشخیص داده و نامش را بگوید.

بخوانید
معرفی سرگرمی برای بزرگسالان + بررسی تقویت انرژی ذهنی با انجام سرگرمی های خلاقانه

7. بازی تعقیب صدا

می‌توانید وسایل صدادار مانند ساعت زنگی و یا جعبه موسیقی را جایی پنهان کنید و از کودک بخواهید با تعقیب صدا آن را پیدا کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با انواع حافظه ها آشنا شدید. همچنین از بازیهای دیداری و شنیداری آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

ضعف در حافظه دیداری می‌تواند سبب بروز چه مشکلاتی در کودک شود؟

عدم انجام صحیح تکالیفی که به او محول شده است، عدم استفاده‌ی درست از حروف هم‌صدایی که نوشتار متفاوتی دارند در املای کلمات.

حافظه شنیداری چه زمانی کاربرد دارد؟

فرض کنید که قرار است که در آزمونی مثل کنکور شرکت کنید. برای این کار شما نیاز دارید که مطالب زیادی را در طول مدت زمانی که در اختیار دارید به خاطر بسپارید. اینجاست که حافظه بلند مدت شما وارد عمل می‌شود.
برای موفقیت در کنکور یا امتحاناتی از این دست، شما باید در مرحله اول حافظه دیداری خود را تقویت کنید.یک راه برای تقویت حافظه تصویری یا دیداری ، استفاده از ابزارهایی است که به این کار کنم می‌کنند.
بهترین مثال رد مورد این ابزارها، نقشه کشی ذهنی است. هنگام کشیدن نقشه های ذهنی شما از رنگ‌ها و تصویر سازی ذهنی به یک اندازه استفاده می‌کنید. علاوه بر این به دلیل اینکه خود نقشه های ذهنی هم به نوعی یک تصویر به حساب می‌آیند، در تقویت حافظه دیداری شما نقش پررنگی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا