آموزشدیجیتال مارکتینگ

تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری | کدام بهتر است؟

وقتی یک سایت برای خود راه‌اندازی می‌کنید، نمی‌توانید هر آن‌چه که می‌خواهید را در یک صفحه بگنجانید. سایت‌ها با هر موضوع و محتوایی، به چند صفحه مجزا برای محتواهای مختلف نیاز دارند. با این حال جنس صفحاتی که می‌سازیم، یکسان نیست. در هر سایتی یک صفحه اصلی وجود دارد که با آدرس دامنه اصلی شما شناخته می‌شود. ساب دامین و ساب دایرکتوری، دو نوع صفحه سایت هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. ساب دامین، از افزودن پیشوند و ساب دایرکتوری، از افزودن پسوند به آدرس اصلی به دست می‌آید. آنچه اهمیت دارد، این است که هر یک از این روش‌ها چه کاربردی دارند و برای چه سایت‌هایی مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، با این مقاله از تسمینو همراه باشید.

ساب دایرکتوری چیست؟

وقتی در یک سایت می‌خواهید صفحه جدیدی ایجاد کنید، می‌توانید این کار را با افزودن یک پسوند به دامین اصلی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر در صفحات مختلف دیجی کالا گشت بزنید متوجه می‌شوید که در هر کتگوری خاص، یک بخش جدید به دامنه اضافه می‌شود. مثلا اگر وارد بخش لپتاپ ایسوس شوید، در قسمت آدرس چنین چیزی را خواهید دید: Https://digikala.com/laptops/asus

در واقع این صفحات از دامنه اصلی مجزا نیستند. ساب دایرکتوری یا ساب فولدر را می‌توانیم به اتاق‌های یک خانه تشبیه کنیم. در واقع گشت زدن بین ساب دایرکتوری‌ها در یک سایت، مانند این است که بدون خروج از خانه در اتاق‌های آن جا به جا شوید. تمام چیزهایی که در این اتاق‌ها اتفاق بیفتد، به کل خانه تعمیم داده می‌شود.

ساب دایرکتوری و کاربردهای آن

گوگل و دیگر موتورهای جست و جو، وقتی به بررسی یک سایت از نظر سئو می‌پردازند، محتوای ساب‌فولدرها را با کل سایت در نظر می‌گیرند. در واقع، این نوع صفحات نمی‌توانند فعالیت مجزایی داشته باشند. همچنین تمام لینک‌هایی که در این صفحات استفاده می‌شود، داخلی به حساب می‌آیند.

بخوانید
لیست رپورتاژ آگهی رایگان که نباید از دست داد! (آپدیت جدید)

با این حال بهتر است بدانید که استفاده از ساب فولدرها، کمک زیادی به نظم سایت و اعتبار آن خواهد کرد. در واقع، اگر می‌خواهید سایت شما خیلی سریع رشد کند اما نمی‌خواهید در آن فعالیت متفاوتی داشته باشید، بهتر است از همین نوع زیر مجموعه‌ها بهره ببرید. حال فرض کنید که سایت دیجیکالا، بخواهد یک بلاگ برای خود ایجاد کند. یا سایتی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، بخواهد فعالیت آموزشی نیز داشته باشد. در این شرایط، ساب دامین‌ها پیشنهاد می‌شوند.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یا زیردامنه، نوعی زیرشاخه وابسته به سایت اصلی است. برای ساخت زیردامنه‌ها، باید یک پیشوند به دامنه اصلی سایت خود اضافه کنیم. به عنوان مثال، اگر آدرس سایت شما Shop.com باشد، می‌توانید ساب دامین Blog.shop.con را نیز برای محتوای بلاگ خود ایجاد کنید. در واقع، با ایجاد زیر دامنه یک بخش کاملا مجزا از سایت خود خواهید داشت. این بخش، فعالیت مستقلی دارد؛ اما همچنان زیر شاخه دامنه اصلی است و با عنوان برند اولیه شناخته می‌شود.

ساب دامین چیست؟

اگر بخواهیم به مثال ساختمان برگردیم، زیر دامنه مانند خانه‌های مختلف یک شهرک یا مجتمع است. این خانه‌ها، کاملا مستقل هستند و ارتباط مستقیم ندارند. با این حال تمامی آن‌ها در یک محدوده خاص تعریف می‌شوند. ساب دامین نیز همین گونه است، یعنی این آدرس کاملا به دامنه اصلی مرتبط است اما فعالیت مستقلی دارد. تمامی لینک‌هایی که در این زیردامنه‌ها استفاده می‌شوند، به عنوان لینک خارجی شناخته می‌شوند و به همین دلیل، زیردامنه‌ها تاثیر زیادی در رشد سایت شما خواهند داشت.

بهتر است بدانید که ساخت ساب دامین به هر سایتی توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر قصد شما تنها فروش محصول است، هر قدر هم که این محصولات متنوع باشند، نیازی به ساخت ساب دامین ندارید و ساب فولدر، برایتان مناسب‌تر است. ساب دایرکتوری، باعث انسجام کلی و رشد سریع سایت شما در یک مسیر مستقیم خواهد شد. با این حال، ساب دامین‌ها برای سایت‌هایی که فعالیت گسترده و متنوع دارند، مناسب‌تر است. زیردامنه‌ها، با وجود رشد تدریجی، اثرات پایدارتری روی سئو دارند.

بخوانید
گواهینامه SSL چیست و چرا برای امنیت و سئو سایت اهمیت دارد

تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری

تا اینجا، متوجه شدیم که ساب دامین یا زیردامنه و ساب دایرکتوری یا ساب فولدر چه هستند و هر یک چه کاربردهایی دارند. آشنایی با مفهوم این دو، تا حدودی باعث آشکار شدن تفاوت‌ها نیز خواهد شد. با این حال اگر بخواهیم به صورت جز به جز تفاوت‌ها ساب دامین و ساب فولدر را بررسی کنیم، باید موارد زیر را برشمریم:

ساب دامین و ساب فولدر چه تفاوتی دارند؟

1- تفاوت در ساختار

یکی از بارزترین نقاط تمایز بین ساب دامین و ساب فولدر، در ساختار URL آن‌ها است. از آن‌جایی که ساب فولدر یا ساب دایرکتوری، یک بخش از سایت است، با پسوندها شناخته می‌شود. به عنوان مثال بخش تماس با شرکت در یک سایت می‌تواند به این شکل باشد: www.yourname.com/contact_us. بخش اصلی آدرس دامنه از ساب فولدر با یک علامت ممیز یا / جدا می‌شود. همچنین بخش پسوند، کمی کمرنگ‌تر از بخش اصلی دامنه به نمایش در می‌آید.

زیردامنه‌ها، شکل کاملا متفاوتی دارند. این بخش‌ها با یک پیشوند ساخته می‌شوند. به عنوان مثال اگر بخواهید برای سایت خود با آدرس Yourname.com یک فروشگاه داشته باشید، می‌توانید از آدرس Store.Yourname.com استفاده کنید. همانطور که می‌بینید، در این حالت بخش اضافه شده به دامنه کاملا به آن پیوسته است و مانند ساب فولدر حالت جداگانه‌ای ندارد.

2- تاثیر بر سئو

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان ساب دامین و ساب دایرکتوری، میزان تاثیری است که هر یک از آن‌ها بر سئو دارند. برخی از افراد معتقدند که ساخت ساب دامین و کار روی سئوی صفحات آن، می‌تواند در رتبه کلی سایت شما نزد گوگل موثر باشد. اما این تفکر کاملا غلط است. در واقع اگر به دنبال این هستید که رتبه کلی سایت خود را بالا ببرید باید بیشتر روی ساب دایرکتوری تمرکز داشته باشید.

بخوانید
21 مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول + رفع خطاها (2023)

در بررسی سئو توسط موتورهای جست و جو، ساب دامین به عنوان یک سایت کاملا مستقل در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل ممکن است بلاگ شما که یک آدرس زیردامنه‌ای دارد، رتبه خوبی در گوگل کسب کند؛ اما این رتبه تاثیری روی بخش فروشگاهی شما نداشته باشد. بنابراین اگر قصد دارید یک سایت با فعالیت محدود داشته باشید و رتبه آن را ارتقا دهید، بهتر است روی ساب فولدر حساب کنید. داشتن زیرشاخه‌های مختلف، به شما کمک خواهد کرد که بسیار سریع‌تر بتوانید سئو کلی سایت خود را بهبود ببخشید.

آموزش سئو سایت فروشگاهی +( چک لیست کامل ۲۰۲۲ )

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که می‌توان از مجزا بودن ساب دامین و دامنه اصلی، یک استفاده مثبت در جهت سئو داشت و آن‌ لینک‌سازی موثر است. لینک‌هایی که از سایت اصلی در زیر دامنه‌ها به کار می‌روند، به عنوان بک لینک شناخته می‌‌شوند. در صورتی که این لینک‌سازی، هوشمندانه و دقیق باشد، به تدریج به اعتبار سایت شما نزد گوگل و در نتیجه بهبود رتبه سئو کمک خواهد کرد.

3- کاربردهای خاص

تفاوت مهم دیگری که بین ساب دامین و ساب فولدر وجود دارد، این است که هر یک از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند. اگرچه در هر دو حالت، شما یک صفحه جدید می‌سازید، اما کاربری این صفحات یکسان نخواهد بود. این موضوع کاملا بستگی به قصد شما از ساخت یک سایت دارد. تصور کنید که یک صفحه فروش لباس در اینستاگرام دارید و حالا، می‌خواهید برای اعتبار بیشتر یک سایت بسازید. در این سایت، قطعا بخش‌های مختلفی خواهید داشت، اما نمی‌خواهید محصولی به جز لباس بفروشید یا فعالیت متفاوتی انجام دهید. در این حالت، تنها به ساخت ساب دایرکتوری نیاز خواهید داشت.

بخوانید
پیدا کردن و دانلود عکس برای محتوا و مقالات سایت + معرفی ٩ سایت برتر رایگان

حالا تصور کنید که سایت اولیه شما به قدر کافی رشد کرده است و حالا، قصد دارید به فروش کیف و کفش هم بپردازید. شاید در ابتدا این ایده به ذهنتان برسد که یک دامنه جدید برای این کار بخرید؛ اما توجه داشته باشید که با این کار، باید مجددا انرژی زیادی روی برندسازی بگذارید. کافی است یک ساب دامین ایجاد کنید و لینک آن را روی سایت اصلی قرار دهید. به همین سادگی یک سایت مجزا با دامنه مرتبط با سایت قبلی دارید که می‌تواند به صورت جداگانه نیز در گوگل رتبه کسب کند.

ساب دامین یا ساب فولدر

شاید با خواندن این مقاله، این سوال را از خود بپرسید که:«بالاخره ساب دامین بهتره یا ساب فولدر؟» راستش جواب این سوال پیش خود شما است، نه کس دیگر! انتخاب بین ساب دامین یا ساب فولدر، بستگی به نیاز و البته قصد شما دارد. اگر از همان ابتدا، می‌دانید که قرار است در برخی از بخش‌های سایت فعالیت کاملا متفاوتی انجام دهید، می‌توانید سراغ ساب دامین بروید. اما اگر نیت شما این است که سایت اصلی، پایدار شود و رتبه خوبی به دست آورد، بهتر است سراغ ساب دایرکتوری بروید.

ساب دامین بهتره یا ساب دایرکتوری؟

به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است بخش‌هایی مانند بلاگ که فعالیت نسبتا متفاوتی از سایر بخش‌ها دارند، بهتر است روی ساب دامین اجرا شوند. مزیت این کار، این است که با تولید محتوای موثر و کاربرپسند در بلاگ می‌توانید سریع‌تر به رتبه خوب دست پیدا کنید. لینک‌هایی که در ساب‌دامین استفاده می‌کنید، می‌تواند کاربر را به سایت اصلی شما هدایت کند و در نتیجه، فروش و کسب درآمد بیشتری را نیز تجربه نمایید.

بخوانید
وفاداری به برند چه اهمیتی دارد؟ (نکات طلایی برای افزایش رضایتمندی مشتریان)

سخن آخر

ساب دامین و ساب دایرکتوری، هر دو نوعی URL مرتبط با آدرس اصلی سایت هستند. ساب دایرکتوری که از افزودن پسوند به آدرس اصلی به دست می‌آید بیشتر برای ایجاد زیرشاخه در سایت اصلی کاربرد دارد. این نوع آدرس‌ها می‌توانند در بهبود سئو کل سایت موثر باشند. ساب دامین یا زیردامنه، از افزودن پیشوند به آدرس اصلی ساخته می‌شود و موتورهای جست و جو، آن را به عنوان یک سایت مجزا تشخیص می‌دهند. این نوع آدرس‌ها، برای لینک‌سازی یا فعالیت متمایز زیر نام یک برند کاربرد دارند. امیدواریم این مقاله از تسمینو، راهنمای خوبی برای انتخاب یکی از این دو نوع برای سایت شما باشد.

بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا