لینک سازی خارجی بر چه اساسی باید انجام شود – نکات طلایی لینک بلدینگ

بدون شک داشتن اعتبار نزد گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث می شود که بتوانید رتبه های بهتری داشته باشید. برای افزایش اعتبار یک سایت باید لینک سازی خارجی را به صورت اصولی انجام دهید. لینک سازی خارجی قدرت و اعتبار سایت را افزایش داده و به برندسازی و سئو سایت کمک می کند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که لینک سازی خارجی چیست و چگونه و برا چه اساسی باید انجام شود؛ بنابراین از شما دعوت می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

لینک سازی خارجی به چه معناست؟

لینک سازی خارجی وقتی معنی پیدا می‌کند که از وبسایت خود به یک سایت دیگری لینک می‌دهید و به آن اشاره می‌کنید. به این نوع لینک، لینک سازی خارجی می‌گویند. در واقع وقتی از دامنه وبسایت خود به یک دامنه دیگر لینک می‌دهید، یعنی لینک سازی خارجی انجام داده‌اید. باید بدانید که لینک‌های خارجی به سایر سایت‌ها ارسال می‌شود. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که این لینک‌های خارجی می‌تواند بر SEO و رتبه سایت شما تأثیر بسیار مثبتی بگذارد. در واقع لینک خارجی یکی از بخش‌های مهم سئو است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

اهمیت و تاثیر لینک سازی خارجی بر سئو چیست؟

بگذارید کمی به عقب برگردیم و یک سوال مطرح کنیم: آیا می‌دانید گوگل (که در ابتدا نام آن Backrub بود) بدلیل توانایی خاصش در ثبت تعداد بک لینک‌های وب سایت های مختلف و استفاده از آن برای نمایش بالاتر نتایج مهم در جستجو معروف شد؟ این قابلیت تا به امروز همراه الگوریتم های گوگل رشد یافته و در هیچ زمانی از هسته آن حذف نشده است.

منطقی که گوگل در زمینه بررسی لینک های ورودی به یک وب سایت (بک لینک های یک وب سایت) در پیش گرفته است عموما در تمامی موتورهای جستجو و حتی سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. مثلا در اینستاگرام هرچه افراد بیشتری شما را فالو کنند شما نزد دیگران اعتبار بیشتر و در نتیجه قدرت رسانه بالاتری خواهید داشت. لینک دادن به سایت شما هم دقیقا شبیه همان فالو کردن سایت شماست. در واقع کسی که به شما لینک می‌دهد یک رای اعتماد به شما داده است.

اگر لینک سازی خارجی اصولی داشته باشید، بک‌لینک‌ها نقطه عطف موفقیت سایت شما خواهد بود. لینک سازی خارجی را ده ها هزار سایت تخصصی و فعال در زمینه سئو تایید کرده‌اند. اما اگر در این زمینه تردیدی دارید بگذارید تا یک مثال برای شما بزنم.

فرض کنید شما به دنبال سوابق بیمه تامین اجتماعی خود هستید، در گوگل سرچ می‌کنید: سابقه بیمه

اولین سایت همان صفحه‌ای است که به دنبال آن هستید، اما مگر این صفحه کدام فاکتورهای سئو را رعایت کرده است؟

هیچگونه محتوا و عنوانی هم که بیان کند این صفحه سوابق بیمه شما را می‌دهد، دیده نمی‌شود! چطور می‌شود که این لینک در صدر نتایج قرار می‌گیرد و ما با هیچ روشی نمی‌توانیم جایگاه او را بگیریم؟

بله پاسخ در اینگونه موارد همواره لینک سازی خارجی است. وقتی این درگاه آنلاین می‌شود هزاران سایت به آن با انکرتکست مربوط لینک می‌دهند. ولی آیا فقط لینک سازی خارجی قدرتمند یک لینک را می‌تواند در نتایج بالا نگه دارد؟ خیر باید این نکته مهم را بدانید: پس از لینک سازی وقتی که سایت شما به سرعت در نتایج ظاهر شد، رفتار کاربران نشان‌دهنده تایید اهمیت این سایت و در نتیجه باعث تایید شدن بک‌لینک‌های آن خواهد بود.

چطور به صورت صحیح از لینک خارجی استفاده کنیم؟

به صورت کلی پارامترهایی وجود دارند که بر “وزن” لینک‌های خارجی در SEO تأثیر می‌گذارند و شامل موارد زیر می‌باشد:

از چه سایت هایی لینک بگیریم؟

در این مقاله قرار نیست به شما لیستی ناکارآمد از وبسایت های فارسی و انگلیسی که قابلیت درج لینک در آن وجود دارد، بپردازیم، چرا که این کار اساسا اشتباه می‌باشد و می‌تواند استراتژی سئوخارجی شما را به طور کامل از مسیر درست خارج کند.

این مرحله، یکی از بخش هایی است که اکثر کارشناسان سئو آن را نادیده گرفته و به تقلید از سایت های معتبر و رقبا خود می‌پردازند. (یک اشتباه بسیار بزرگ)پس بهتر است شما از مسیر اصلی اقدام به ساخت لینک کنید و طبق استراتژی و ترفندهایی که در این مقاله سعی می کنم تمام آن را مورد بررسی قراردهم، عمل کنید.

با رعایت 4 نکته زیر لینک سازی حرفه ای انجام دهید

در مبحث لینک سازی معیارهای بسیار زیادی برای بررسی سایت ها وجود دارد که مهم ترین این شاخص ها در ادامه خدمت شما معرفی خواهد شد. ممکن است از خود بپرسید،‌ این معیارها چه چیزی را برای ما روشن خواهند کرد؟ این معیارها می‌تواند پاسخی به سوالات زیر باشد:

  1. آیا این وبسایت برای لینک سازی مناسب است؟
  2. آیا این وبسایت ارزش این را دارد که چند لینک از آن دریافت کنیم؟
  3. ارزش هر لینک چه میزان است؟
  4. برای بدست آوردن این لینک چه میزان بودجه و زمان لازم است؟

با پاسخ به این پرسش ها شما ۷۰٪ مسیر لینک سازی را طی کرده و مابقی کارشما به تکنیک های تولیدمحتوا و لینک سازی که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت، بستگی خواهد داشت.

در نظر گرفتن اعتبار دامنه

اعتبار دامنه یکی از معیارهای بسیار مهمی است که ارزش کلی یک سایت را برای ما مشخص می‌کند. کلمه اعتبار دامنه ترجمه عبارت domain authority بوده و از معیارهایی است که گوگل اعلام کرده به آن اهمیتی نمی‌دهد! اما شما این موضوع را نادیده بگیرید چرا که اعتباردامنه به نظر تمامک وب مسترها و کارشناسان سئو یکی از مهم ترین معیارهای ارزش و رتبه سایت می‌باشد.

اعتبار دامنه توسط سایت های معتبر در حوزه سئو مثل MOZ و Ahrefs به شما نمایش داده می‌شود.

هردو این سایت ها اعتبار دامنه را عددی بین ۰-۱۰۰ در نظر گرفته و به هرمیزان که این عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد اعتبار دامنه شما بیشتر است.

نکته

در سایت moz اعتبار دامنه با DA و در سایت ahrefs با DR نمایش داده می‌شود.

در مبحث لینک سازی اعتبار دامنه بسیار حائز اهمیت است چراکه ما در سئوخارجی قصد داریم با سایت های معتبر رابطه داشته باشیم تا اعتبار ما نیز افزایش یابد.

بر فرض همین دوسایت از دید گوگل اعتبار دامنه بسیار بالایی داشته و محتوای معتبری تولید می‌کنند پس اگر شما بتوانید از این چنین سایت ها لینک دریافت کنید قطعا اعتبار دامنه شما افزایش پیدا می‌کند.

بهترین ابزارهای سنجش اعتبار دامنه

بررسی محلی که لینک باید درج شود

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شما در کدام یک از بخش های سایت اختیار درج لینک دارید.

برفرض اگر لینکی که شما از سایت مبدا دریافت می‌کنید در فوتر یا هدر سایت باشد به احتمال زیاد ارزش بالایی نداشته و بهتر است استراتژی خود را به این سمت متمایل نسازید.از طرف دیگر خزنده های گوگل به مکان لینک نیز اهمیت داده و طبق تحقیقات و نتایج صورت گرفته در صورتی که لینک شما در فوتر یا سایدبار سایت باشد ارزش بالایی نخواهد داشت.

از طرفی دیگر اگر شما میزان قابل توجهی از لینک های خود را از سایدبار یا فوتر دریافت کنید گوگل به شما مشکوک خواهد شد چرا که ممکن است فرض را بر این بگذارد که شما لینک ها را خریداری کرده اید.( که شاید هم خریده باشید!)

 بررسی اعتبار صفحه

یکی دیگر از معیارهایی که معمولا در اولویت دوم به ان پرداخته می‌شود اعتبار صفحه می‌باشد. این معیار بسیار شبیه به اعتبار دامنه بوده با این تفاوت که اعتبار و ارزش هرصفحه از وبسایت را به صورت جداگانه برای شما مشخص می‌کند. اگر از صفحات بااعتبار شروع به لینک سازی خارجی کنید، بسیار زودتر به نتیجه خواهید رسید.

بررسی ارتباط موضوعی سایت ها

یکی دیگر از مهم ترین معیارهایی که باید حتما به آن توجه کنید بحث قرابت موضوعی و محتوایی سایت مبدا با سایت شما می‌باشد.

نکته بسیار مهم: منظور از بررسی فاکتور ارتباط موضوعی آن است که شما نباید بر روی لینک سازی از سایت های غیر مرتبط تمرکز کنید اما گرفتن چند لینک از سایت های غیرمرتبط در صورتی که اعتبار و بازدیدکننده بالایی داشته باشند، نه تنها ایرادی ندارد بلکه موجب سئوسایت شما نیز می شود.

پس دقت کنید عمده استراتژی خود را بر روی این موضوع نگذارید و فقط در صورت نیاز و به صورت محدود از سایت های معتبر و غیرمرتبط لینک دریافت کنید.

نکته: استفاده از انکرتکست مناسب در مبحث لینک سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما توجه داشته باشید که موضوع انکرتکست هنگام دریافت لینک از سایت های غیرمرتبط اهمیتی دوچندان دارد.

از این نکته نباید چنین برداشت شود که کلمه لینک شده باید بهینه بوده و ازکیورد اصلی استفاده شود بلکه به به معنای آست که انکرتکست شما نباید بهینه باشد و بهتر است به موضوع یا همان concept سایت شما مربوط باشد.

جمع بندی

در این مقاله مبحث لینک سازی خارجی را به طور کامل بررسی کردیم. لینک سازی خارجی جزو فاکتورهای اساسی برای رتبه بندی سایت هاست که باید به شکل اصولی و درست انجام شود. با رعایت نکاتی که داخل این محتوا ذکر کردیم می توانید لینک های خارجی باکیفیت تولید کنید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

خروج از نسخه موبایل