آموزشسئو

چگونه کلمات کلیدی مهم را تشخیص دهیم – راهکارهای شناسایی کلمه کلیدی باارزش

تشخیص و پیدا کردن کلمات کلیدی مهم اهمیت بسیار زیادی دارد. شما اگر بتوانید بهترین کلمات کلیدی را شناسایی نمایید تقریبا نصف پروژه سئو را پشت سر گذاشته اید. پس از پیدا کردن کلمات کلیدی هدف می توانید یک استراتژی درست برای سئو و محتوا بچینید و طبق آن در میان رقبا خوش بدرخشید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه باید کلمات کلیدی مهم را تشخیص دهیم؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید بهترین کلمات کلیدی را برای سئو انتخاب کنیم؟

انتخاب کلمه کلیدی معمولا قدم اول یا دوم شروع پروژه‌های سئو است؛ قدمی که اگر کج برداشته شود، می‌تواند کل پروژه را از مسیر درست خارج کند. معمولا افراد زیادی برای انتخاب عبارت‌ها و کلمات کلیدی به مشکل برمی‌خورند، زیرا نکات ریز و درشتی باید در این مسیر رعایت شود. به‌خصوص برای سایت‌هایی که تازه تاسیس هستند و سایت‌هایی که در یک حوزه کاری پررقابت فعالیت دارند، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیش از بقیه اهمیت دارد. در این مقاله از وب 24 به بررسی روش انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم. اگر شما هم به دنبال یک راهنمای جامع برای این بخش سئو هستید، مقاله پیش رو به شما کمک خواهد کرد.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

کلمه کلیدی بخش قابل توجهی از عنوان (headline) و عنوان متا (meta title) را تشکیل می‌دهد، زیرا این‌ها معمولا اولین بخش مقاله شما هستند که یک خواننده بالقوه خواهد دید و در حد نانو ثانیه بیشترین احتمال را دارد که یک خواننده بالقوه را جذب کند و یا از دست بدهد.

همچنین مطالعه کلمه کلیدی که افراد برای جستجو انجام می‌دهند، شما را به یک نویسنده و ویرایشگر بهتر تبدیل خواهد کرد. به عبارت ساده، تحقیق به شما بینشی می‌دهد که چگونه مخاطب بالقوه شما فکر می‌کند و به دنبال چه اطلاعاتی است. پس از داشتن عنوان با کلمه کلیدی هدف قوی، فکر نکنید سئوی شما تمام شده است. آنچه که با تحقیق کلمه کلیدی به دست می‌آورید، می‌تواند از طریق کل نوشته یا فرایند ویرایش اعمال شود تا قابلیت خواندن یا قابلیت جستجوی مقاله بهبود یابد.

بخوانید
گوگل دیسکاور امکانی عالی برای بدست آورد بازدید سریع

هدف نهایی در اینجا تنها خوشنود سازی الگوریتم موتورهای جستجو نیست. این امر برای ایجاد یک مقاله بهتر با قابلیت دسترسی آسان‌تر توسط مخاطب بالقوه آن است. باید در نظر داشت انتخاب کلمه کلیدی فرایندی یکباره نیست و تا زمان وجود وبسایت و تجارت شما ادامه خواهد داشت. به فرایند انتخاب کلمه کلیدی مناسب، Keyword Research گفته می‌شود.

لیست کلمات کلیدی مهم

دقت کنید که وقتی صحبت از شناسایی کلمات کلیدی می شود شما یک صفحه از وب سایت و محتوای آن را در نظر بگیرید و برای تک تک صفحات و مطالب همین مراحل را طی کنید. این کار شاید در ابتدا سخت به نظر برسد اما کم کم به یک هنر و فن در شما تبدیل خواهد شد. توجه داشته باشید که در فضای رقابتی وب بدون طی کردن اصول این کار شما در زمینه های رقابتی (و پر ترافیک) جایگاهی در نتایج جستجو نخواهید داشت. در ادامه به تشریح این دو گام خواهیم پرداخت.

لیستی از کلمات کلیدی را انتخاب نمایید

در این گام شما باید با طوفان مغزی و کمک گرفتن از ابزارهای سئو اقدام به تهیه لیستی از تمام کلمات کلیدی مربوط برای محتوای مقاله خود کنید. نام برند، نام محصول یا خدمت، موقعیت جغرافیایی، ترکیب های کلمه با کلمات دیگر، صورت های جمع و مفرد کلمه، هم خانواده ها و مترادف های کلمه و … همه  و هه می تواند به شما در طوفان مغزی کمک کرده و موجب شود راحت تر کلمات کلیدی خود را بیابید.

به عنوان مثال فرض کنید شما وب سایتی برای یک وکیل در تهران با نام محمد علوی طراحی کرده اید و او از شما برای تولید محتوا مشورت می گیرد. فرض کنید می خواهیم برای صفحه اول وب سایت او کلمات کلیدی را شناسایی کرده و برای آن محتوا ایجاد کنیم.

بخوانید
چقدر روی سئو هزینه کنم (مخصوص کسب و کارهای کوچک)

در این گام از پیشنهاد گوگل نیز استفاده کنید. یک یا دو کلمه از کلمات مرتبطی که در ذهنتان وجود دارد را در باکس سرچ گوگل وارد کرده و پیشنهاد های گوگل را ببینید. برای اینکه گوگل جستجوهای قبلی خودتان را به عنوان پیشنهاد به شما نشان ندهد از  incognito window  در گوگل کروم (تصویر زیر) یا  private window در فایرفاکس استفاده کنید. اگر تا به ایجا همراه ما بوده اید لیستی از کلمات کلیدی مربوط ایجاد شده که در بین آنها از عباراتی با یک واژه تا 5 واژه نیز پیدا می شود. در گام بعدی کلمات کلیدی پیدا شده را اولویت بندی خواهیم کرد.

کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید

فرض کنید پس از طی گام نخست حدود 30 کلمه کلیدی پیدا کرده اید. سؤالی که پیش می آید این است که بر روی کدام کلمه یا کلمات تمرکز کنیم؟ در این مرحله شما باید کلمات کلیدی را بر اساس فاکتورهای زیر اولویت بندی کنید:

  • میزان ترافیک کلمه کلیدی
  • میزان رقابت در آن کلمه کلیدی
  • میزان سودآوری کلمه کلیدی

میزان جستجوی کلمه کلیدی را پیدا کنید

یکی از اصلی ترین شاخص ها برای تعیین میزان اهمیت و اولویت یک کلمه کلیدی میزان ترافیک آن کلمه است. یعنی اینکه متوجه بشویم یک عبارت روزانه چند بار در موتورهای جستجو سرچ می شود. بهترین ابزار برای تعیین میزان ترافیک یک عبارت ابزار Google Trends است. به این وب سایت رفته و عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید تا متوجه شوید به طور نسبی این عبارت چقدر ترافیک دارد. شما در گوگل ترند می توانید میزان ترافیک حداکثر 5 عبارت را در مقایسه با هم ببینید.

کلمه کلیدی مهم برای سئو

توجه داشته باشید که برای عباراتی که حجم ترافیک پایینی دارند نتیجه ای به شما نشان داده نخواهد شد. متاسفانه بسیاری از ابزارهای سئو برای زبان فارسی نتایج خوبی ندارند. پر واضح است که هرچه کلمه کوتاه تر باشد (به این کلمات اصطلاحا Head Terms گفته می شود) میزان ترافیک آن بالاتر و هرچه عبارت طولانی تر باشد (به این عبارت اصطلاحا Long Tail Terms گفته می شود) ، خاص تر شده و ترافیک آن پایین تر می آید.

بخوانید
معرفی لازمترین افزونه سایت وردپرسی + بررسی چند افزونه پرکاربرد

میزان رقابت کلمه کلیدی را بیابید

شاخص بعدی میزان رقابت بر سر کلمه کلیدی است. واضح است که رقبای شما بیکار نیستند و دائما در حال تلاش برای جایگاه پیدا کردن در صفحه نخست گوگل هستند. اما شما باید هوشمندانه اقدام کنید و از انتخاب کلماتی که رقابت در آنها بیش از حد بالاست اجتناب کنید. برای یافتن میزان رقابت در یک کلمه کلیدی شاخصی با عنوان میزان سختی یا Difficulty وجود دارد.

ابزارهای زیادی برای اطلاع از میزان سختی رقابت برای یک کلمه وجود دارد که یکی از آنها ابزار KWFinder است. اگر عبارت مورد نظر را در این وب سایت جستجو کنید اطلاعات آن مانند تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد عدد 65 در دایره سمت راست در تصویر پایین نشان دهنده رقابت بسیار سخت بر سر این کلمه است و رقابت برای قرارگرفتن در صفحه اول با کلمه کلیدی «وکیل» بسیار بسیار دشوار است.

میزان سودآوری کلمه کلیدی را در نظر بگیرید

شاخص بعدی میزان سود آوری یک کلمه است. فرض کنید شما یک دفتر وکالت در تهران دارید و تخصص شما امور بین الملل است. حال فرض کنید با کلمه وکیل شما در رتبه تخست گوگل باشید؛ اگر این اتفاق بیفتد شما آماج تماس ها، ایمیل ها و مراجعات مکرر قرار خواهید گرفت که شاید بیش از 90 درصد آنها اسپم و بی ربط باشند.

برای کسی که در تهران در زمینه امور بین الملل وکالت می کند، تقاضای حل و فصل شکایات یک نفر در بندرلنگه یک درخواست بی فایده است. بنابراین به این فکر کنید که جایگاه پیدا کردن در گوگل زمانی برای شما مفید خواهد بود که ترافیک مناسب و با کیفیت برای وب سایت شما بیاورد. به کلماتی فکر کنید که دقیقا مرتبط با کار شما هستند.

بخوانید
المنتور افزونه ای عالی برای طراحی سایت اما از آن استفاده نکنید. به این دلایل

بنابراین شما برای اولولیت بندی کلمات ابتدا باید میزان ترافیک آنها را بسنجید. بدیهی است که رابطه ای مستقیم بین میزان ترافیک و میزان رقابت پذیری یک عبارت وجود دارد. هرچه ترافیک یک کلمه بیشتر باشد قاعدتا رقابت نیز در آن کلمه زیاد است. سعی کنید عباراتی با ترافیک معقول و مناسب و میزان رقابت پایین (عددی پایین تر از 25)  پیدا کنید. وقت خود را بر سر رقابت بر سر کلمات عمومی تلف نکنید.

پژوهش کلمات کلیدی برای سایت ها

چون این عبارات جدا از اینکه رقابت پذیر نیستند سودآوری آنها نیز عموما کمتر هستند و منجر به ترافیک نامربوط به وب سایت شما می شوند. البته یک نوع تفکر هم وجود دارد(بیشتر در ایران) و آن اینکه اگر وب سایت من با یک یا چند کلمه ی عمومی پر ترافیک در صفحه اول گوگل باشد طبیعتا ترافیک وب سایت من بیشتر شده و می توانم از راه های مختلف مانند تبلیغات از آن درآمدزایی کنم. این نوع تفکر به سختی به نتیجه می رسد و نیازمند زمان، محتوای زیاد و تعداد بالای بک لینک است که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بنابراین پس از ایجاد لیست کلمات باید براساس سه شاخص ترافیک، رقابت پذیری و سودآوری کلمات را اولویت بندی کرده و چند کلمه اول (تا 5 کلمه) را برای ایجاد محتوا در نظر بگیریم. این کلمات باید در قسمت های مهم تر صفحه وب مانند عنوان صفحه، آدرس صفحه ، تگ های h1-h3 ، نام گذاری فایل های تصاویر، ابتدا و انتهای متن و …. قرار گیرند و در متن نیز به شکل های مختلف به تعداد معقولی تکرار شوند.

بخوانید
اینفوگرافیک یک محتوای جذاب و کاربر پسند اما با اصولی حرفه ای

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که چگونه کلمات کلیدی مهم را تشخیص دهیم. انتخاب کلمات کلیدی مهم باعث می شود که بتوانید طبق استراتژی اصولی جلو بروید و مخاطبان هدفمندی را برای خود جلب نمایید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا