تصویریتولید محتواسئو

اینفوگرافیک یک محتوای جذاب و کاربر پسند اما با اصولی حرفه ای

آیا می دانید اینفوگرافیک چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه ساخته می شود؟ اینفوگرافیک یک نوع محتوای تصویری و جذاب است که طرفداران بسیار زیادی دارد. با تولید اینفوگرافیک شانس اینکه مخاطبان را جذب محتوای خود کنید افزایش می یابد؛ بنابراین توصیه می شود که حتما در استراتژی محتوایی خود از این نوع محتوا استفاده کیند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که اینفوگرافیک چیست و چگونه باید انجام شود. پس از شما دعوت می کنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اینفوگرافی به چه دردی می خورد؟

راه‌های مختلفی برای انتقال اطلاعات و داده وجود دارد. با این وجود چرا باید از اینفوگرافی (گرافیک اطلاع رسان – اطلاع نگاشت) استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، به این فکر کنید که چه زمانی مقدار بیشتر اطلاعات را به خاطر سپرده‌اید؟ زمانی که اطلاعات را به صورت متن‌های طولانی و بدون تصویر خوانده‌اید یا هنگامی که آن‌‌ها را به صورت پوستر یا روزنامه دیواری مشاهده کرده‌اید؟

حدود ۹۰٪ اطلاعاتی که مغز ما دریافت می‌کند اطلاعات دیداری (بصری) است. به همین دلیل است که تصاویر را خیلی بهتر از نوشته‌ها به یاد می‌آوریم. همین موضوع است که استفاده از اینفوگرافی را جذاب می‌کند. اینفوگرافیک ها راهی هستند برای این که مطمئن باشید مخاطبتان اطلاعات را به یاد خواهد سپرد.

علاوه بر این، اینفوگرافی ها به دلیل استفاده از المان‌های بصری، جذاب هستند و افراد با دیدن آن‌ها از دور ناخودآگاه برای مطالعه بیشتر اینفوگرافیک وسوسه می‌شوند.

منظور از اینفوگرافیک چیست؟

همین ابتدا بهتر است تعریف دقیقی از اینفوگرافی داشته باشیم تا در ادامه به نحوه طراحی آن بپردازیم. همان‌طور که احتمالا حدس زدید، اینفوگرافیک (Infographic) در واقع از دو کلمه Information و Graphic تشکیل شده است و معنای ترکیبی آن یعنی نمایش گرافیکی اطلاعات و داده‌ها. اما اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم اینفوگرافیک در واقع برای نمایش دسته‌بندی شده و ساده حجم زیادی از اطلاعات پیچیده به صورت تصویری، نموداری، مقایسه‌ای و… همراه با المان‌های گرافیکی به کار می‌روند.

اینفوگرافیک‌ها کمک می‌کنند تا خیلی سریع و راحت بتوانید حجم زیادی از اطلاعات را در راستای اهداف اطلاع‌رسانی، آموزشی، نتایج نظرسنجی، نقشه و… در اختیار مخاطبان قرار دهید.

اینفوگرافیک به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

بعد از تعریف اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت، بهتر است کمی با انواع آن آشنا شویم و ببینیم هنگام طراحی اینفوگرافی از چه مدل‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم. در ادامه به انواع مهم اینفوگرافیک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ایستا: همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، تمام اطلاعات به صورت ثابت در آن درج شده و در یک نگاه کلی می‌توانید همه چیز را ببینید.
  • پویا: مدل دوم از اینفوگرافیک‌ها به صورت پویا یا داینامیک هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات و داده‌ها به صورت متحرک و انیمیشنی نمایش داده می‌شوند.
  • تعاملی: دسته سوم مربوط به مدل تعاملی یا اینتراکتیو است که کاربر در فضای وب و با اختیار خود می‌تواند از آن استفاده کند.
  • فیزیکی: شاید باور نکنید ولی اینفوگرافیک فیزیکی هم داریم که در آن اطلاعات مورد نظر در قالب یک ماکت یا نمونه سه بعدی نمایش داده می‌شود.

اینفوگرافی چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، اینفوگرافیک‌ها با توجه به ماهیت و اهمیت خود می‌توانند کاربردهی متنوعی داشته باشند. ممکن است در موضوعات مختلفی نیاز داشته باشید اطلاعات و آمارهای به دست آمده را به صورت کاملا بصری و گرافیکی و طبقه‌بندی شده در اختیار مخاطبان قرار دهید، اینجاست که طراحی اینفوگرافیک به کارتان می‌آید.

نمونه اینفوگرافیک آماده

به طور کلی در مواردی چون ارائه رزومه و سابقه کار، اطلاع‌رسانی، گزارش‌های آماری، تبلیغات، نمونه‌های مقایسه‌ای، ارائه و معرفی، موضوعات آموزشی و… می‌توان از انواع اینفوگرافیک‌ها استفاده کرد.

مزایای اینفوگرافیک چیست؟

بدون شک ارائه گرافیکی آمار مزایای زیادی به همراه دارد و همین مسئله باعث شده تا طراحی اینفوگرافیک‌ها محبوبیت زیادی داشته باشند. در ادامه به مهمترین مزایای اینفوگرافیک اشاره می‌کنیم:

  • ارائه جذاب آمار و اطلاعات به صورت دسته بندی‌شده
  • ساده‌سازی داده‌های سخت و پیچیده به صورت کاملا گویا
  • به اشتراک گذاری سریع و وایرال شدن اینفوگرافیک‌ها
  • ماندگاری زیادی اینفوگرافیک‌ها به دلیل برخورداری از اطلاعات ارزشمند
  • افزایش آگاهی از برند و جذب مخاطبان بیشتر
  • قابلیت جاسازی و انتقال ساده برای استفاده از آنها در مکان‌های مختلف
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای نمایش حجم زیاد اطلاعات

توضیح مراحل تولید برای اینفوگرافی

پس از این توضیحات اولیه لازم است بدانیم که برای تولید یک اینفوگرافیک جذاب در راستای استراتژی های محتوا یا Content Strategy، و در نتیجه رشد کسب و کار و رونق و توسعه دادن به فعالیت های بازاریابی، چه اقداماتی باید انجام داد. برای این امر شما نیاز به انجام چهار اقدام پایه ای دارید. البته هرکدام از این بخش ها دارای جزئیاتی هم هستند و مثلا تهیه گرافیک یک اینفوگرافیک که کار تخصصی یک گرافیست یا تصویرگر است، خود مراحل خاصی را می طلبد، ولی چهار بخش اصلی برای استفاده موثر از اینفوگرافی برای موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا اینها هستند:

  1. انتخاب موضوع مناسب
  2. تحقیق و جمع آوری اطلاعات
  3. تهیه اینفوگرافیک( بصری سازی داده و اطلاعات)
  4. توزیع آن در کانال های موثر

مرحله اول: انتخاب موضوع اینفوگرافیک

مهمترین هدف ایجاد و توزیع اینفوگرافی، ارائه بهتر محتوا و بالابردن ترافیک بازدیدکنندگان است. اما چگونه اینفوگرافیک تولید کنیم؟ برای انتخاب موضوع اینفوگرافیکی که با استقبال روبرو شود و برای شما مخاطب جذب کند، می توانید از یکی از ۳ روش زیر برای انتخاب موضوع استفاده کنید:

۱. موضوعی را انتخاب کنید که مردم (یا مخاطبان هدف شما) به آن علاقه مند هستند

توصیه می کنیم برای این کار جلسه طوفان فکری با همکارانتان برگزار کنید. اینفوگرافیک هایی با موضوعات خیلی تخصصی و جزیی شده در مورد یک بعد از یک مساله خاص ، شانس شما را برای ارتباط با مخاطب کاهش می دهند. مثلا تهیه یک اینفوگرافی با موضوع میزان استفاده از شیر پر چرب در ساعات اولیه صبح در مدارس ابتدایی، حتی اگر جذاب باشد، مخاطب زیادی نخواهد داشت.

۲. یک موضوع پیچیده را با کمک اینفوگرافیک ساده سازی کنید

برای تهیه یک اینفوگرافیک جذاب لازم نیست مطلب خیلی جدیدی را ارایه کنید. از آنجایی که اینفوگرافیک، حجم زیادی از اطلاعات را با تصویر به مخاطب عرضه می کند، می توانید از این خاصیت اینفوگرافی کمک گرفته و یک مساله پیچیده یا حتی بغرنج را ساده کنید و به گونه ای به مخاطب عرضه کنید که به سادگی آن را درک کند. برای مثال می توانید یک فرآیند طولانی، یک مساله و راه حل آن، روش های اجرایی و … را با کمک اینفوگرافی، ساده سازی و عرضه کنید.

اینفوگرافی

۳. از روندهای بازار و جامعه مخاطبتان اینفوگرافی بسازید

ببینید عموم (یا مخاطبان هدف شما) در مورد چه مطلبی صحبت می کنند. چه پدیده هایی در حال رشد و فراگیر شدن در بازار هدف شماست؟ در مورد آنها تحقیق کنید و اینفوگرافیک بسازید. رسانه های اجتماعی بهترین ابزار برای فهمیدن روندهای بازار هدف شما و استخراج آنهاست.  برای مثال، روند ایجاد و افزایش استرس در کسب و کار می تواند موضوع یک اینفوگرافی جالب باشد. در این حالت، لازم نیست راهکار ارائه کنید، فقط روندها را نمایش دهید.

مرحله دوم: برنامه ریزی و تحقیق

برای تهیه یک اینفوگرافیک با کیفیت، ابتدا باید اطلاعات مرتبط با موضوع را جمع آوری کنید. می توانید از اطلاعات آماری مرتبط، عکس ها و چارت ها و نمودارهای مختلف استفاده کنید. نکته مهم این است که اگر اطلاعات را از جایی برداشت می کنید، حتما منبع آن را ذکر کنید. بر خلاف آنچه فکر می کنید، ذکر منبع در اطلاعات و محتوای شرکت شما می تواند نشان دهنده موثق و تحقیقی بودن اطلاعاتباشد ضمن اینکه امانت داری و صداقت خود را نیز نمایان می کنید.

اینفوگرافی شما باید حاوی یک پیام باشد، پس آن را دقیق و درست ارائه کنید. بهتر است این پیام در عنوان به گونه ای زیرکانه ارائه شود. حتما از کلمات کلیدی در عنوان اینفوگرافی خود استفاده کنید.

مرحله سوم: ایجاد اینفوگرافیک

برای ایجاد اینفوگرافیک می توانید آن را به یک شرکت تخصصی در حوزه طراحی اینفوگرافیک برون سپاری کنید یا خودتان آن را طراحی کنید. وب سایت های زیر شما را در تهیه اینفوگرافی یاری می کنند:

مرحله چهارم: اشتراک گذاری

برای توزیع و رساندن محتوای اینفوگرافیک خود به مخاطب، بهتر است ابتدا آن را روی وبلاگ یا وب سایت خود بگذارید، سپس آن را رویرسانه های اجتماعی پست کنید. با این روش ترافیک را به سایت خود می برید. همچنین می توانید از روی آن یک ویدیو تهیه کنید و روی سایتهای به اشتراک گذاری ویدیو ارسال کنید.

هنگام ساخت اینفوگرافیک باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

خیلی خب حالا که می دانید اینفوگرافی چیست و با انواع اینفوگرافی آشنا شدید بهتر است با مراحل ساخت آن هم آشنا شوید. اصولا ساخت اینفوگرافیک برای افرادی که تخصص زیادی در زمینه طراحی ندارند  کمی سخت بنظر می رسد ابتدا باید چک لیست زیر را برای خودتان کامل کنید:

  • اگر از منبع خاصی استفاده کردید در پایان اینفوگرافیک اعلام کنید.
  • ارائه جزئیات و نکات یکی از ستون های اصلی و اساسی در ساخت  اینفوگرافیک است که می تواند منجر به اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطبین شود.
  • نمی توانید تمام اطلاعات را در اینفوگرافی جا بدهید چون باعث شلوغی تصویر می شود اما بهتر است کلیدی ترین و مهم ترین نکات را ذکر کنید.
  • از دایره طیف رنگی کمک بگیرید.
  • تضادهای رنگی باعث جذابیت اینفوگرافیک می شوند.
  • از رنگ های برندینگ خود در ساخت اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • به فضاهای سفید موجود در اطراف و داخل تصویر دقت داشته باشید به گونه ای که تعادل در تصویر رعایت شود.
  • چشم مخاطب را به کمک رنگ ها و المان ها در تصویر به چرخش در آورید به طوری که تمرکز و نگاه مخاطب تنها به یک قسمت از اینفوگرافیک معطوف نشود.
نمونه ای از اینفوگرافی
  • اینکه اینفوگرافیکی که می سازید چه هدفی دارد؟ تصمیم دارید با دیدن اینفوگرافیک چه اتفاقی بیفتد یا مخاطبین به کجا هدایت شوند؟
  • اینوفگرافیک شما برای چه کسانی مفید است؟ (فکر کردن به مخاطبین این اینفوگرافیک)
  • برای ارائه اینفوگرافیک اطلاعات مفید و البته بسیار کاربردی گردآوری کنید.
  • رنگ بندی دلخواهتان را انتخاب کنید. بهتر است از رنگ های شاد و جذاب کمک بگیرید و 3 رنگ را به عنوان رنگ های اصلی در نظر بگیرید. (مشخص کنید هر المان باید چه رنگی باشد مثلا تیترها سورمه ای)
  • فضاهای سفید درون اینفوگرافیک را مدیریت کنید. بهتر است تا حدامکان از فضا استفاده کنید و تعادل برقرار شود. از تصویرسازی افراطی هم خودداری شود.
  • به اندازه های استاندارد اینفوگرافیک ها دقت داشته باشید.
  • ساختار قدرتمندی برای اینفوگرافیک ایجاد کنید.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که اینفوگرافیک چیست و چگونه ساخته می شود. اگر می خواهید محتوایی جذاب و کاربر پسند تولید کنید استفاده از اینفوگرافی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با استفاده از این نوع محتوا می توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و به راحتی اطلاعات خود را به آن ها منتقل نمایید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا