دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ شروعی برای ایجاد یک تغییر بزرگ در حوزه فروش اینترنتی

برای بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به استراتژی و بودجه خود باید مناسب ترین آن ها را انتخاب نمایید. ایمیل مارکتینگ جزو روش های موثر و مقرو نبه صرفه است که مخاطبان هدفمندی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در این مقاله مبحث ایمیل مارکتینگ و تاثیر آن بر روی رشد و گسترش کسب و کار را ضرح خواهیم داد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

وقتی شما برای افزایش آگاهی مشتریان خود، نسبت به هرچیزی در کسب‌وکارتان، ایمیل ارسال می‌کنید، بازاریابی ایمیلی انجام داده‌اید. ممکن است فکر کنید که بازاریابی از این طریق دیگر محبوب نیست اما اشتباه می‌کنید. مردم هنوز هم ایمیل‌های خود را به طور روزانه چک می‌کنند. همچنین باید بدانید که ایمیل مارکتینگ قابل اندازه‌گیری است. می‌توانید درنهایت تعداد بازدیدها و کلیک روی لینک‌ها را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه به اهداف خود رسیده‌اید.

موارد زیر می‌توانند عناوینی برای ایمیل مارکتینگ باشند:

  • ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی درمورد محصولات جدید
  • ارسال ایمیل برای اطلاع‌رسانی تخفیف‌های تازه
  • ارسال ایمیل خبرنامه محتوای به روز شده وبسایت
  • تبریک تولد
  • یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  • ارسال فاکتور برای مشتری

باید بدانید که با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید مشتریان جدید به دست آورید یا مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. در حقیقت ایمیل مارکتینگ روش بسیار مناسبی برای برقراری تعامل با مخاطب و مشتری است.

بازاریابی از طریق ایمیل یک کانال بسیار مطمئن است. به نوعی هم جز دسته‌بندی بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود و هم بازاریابی دیجیتالی. ارزش‌هایی که این نوع از بازاریابی به شما می‌دهد: افزایش آگاهی از برند، درگیر کردن مشتری با محصولات و خدمات، ایجاد و حفظ روابط هستند. به همین دلیل درنظر گرفتن بازاریابی ایمیلی برای استراتژی کسب‌وکار شما بسیار مناسب خواهد بود.

بخوانید
لیست رپورتاژ آگهی رایگان که نباید از دست داد! (آپدیت جدید)

کجا و چگونه باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

اگر شما دیجیتال مارکتر هستید یا کسب و کاری دارید و به دنبال جذب مشتری هستید، حتماً با خواندن این مطلب تا به این جا، برای استفاده از این سرویس ترغیب شده‌اید. کسب و کارهایی که با مشتریان تعامل برقرار می‌کنند، می‌توانند بازخورد خوبی از چنین شیوه‌ی بازاریابی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم در کنار ایمیل مارکتینگ از اس ام اس مارکتینگ نیز استفاده کنید.

مبانی ایمیل مارکتینگ

برخی از پررنگ‌ترین و پربازده‌ترین موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ را در ادامه‌ی مطلب آورده‌ایم.

  • برای کابران و مشتریان جدید خود، پیغام خوشامد گویی ارسال کنید.
  • امکان دریافت محتوای خبرنامه‌ای را به مشتریان خود ارائه دهید.
  • با ارسال تصویر در محتوای پیام‌های خود، مشتری را جذب به مطالعه‌ی پیام نمایید.
  • اطلاعات خرید را برای مشتری ارسال کنید. ارسال فاکتور و جزئیات خرید در ایمیل، بسیار اهمیت دارد.
  • پیشنهادات و تخفیف‌های خاص را اطلاع‌رسانی کنید.
  • رویدادهای مربوط به کسب و کار خود را بیان کنید و مشتریان را در جریان آن بگذارید.

نکات مهم و ضروری برای اجرای بازاریابی ایمیلی

اگر می خواهید این سیستم برای شما کارا و اثربخش باشد، مسلما باید تکنیک های آنرا فرا بگیرید. چند نکته مهم در حوزه ایمیل مارکتینگ هست که باید مد نظر داشته باشید و رعایت کنید؛ در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنم اما یقینا مباحث و جزئیات بیشتر از اینهاست که به فراخور زمان در سایر مطالب وب سایت و دوره های آموزشی تکمیلی بیان خواهند شد:

استراتژی بازاریابی ایمیلی

در بازاریابی ایمیلی هم باید استراتژی داشته باشید. باید راه و روش هایی را پیدا کنید تا بتوانید با ایمیل، افراد و مخاطبین هدف را همراه کسب و کار خود کرده تا در کوتاه مدت از شما خرید کنند و در بلند مدت نیز برندتان را بهتر و عمیق تر بشناسند و در نهایت به شما اعتماد کنند.

بخوانید
نحوه ثبت لوکیشن در گوگل مپ با گوشی و کامپیوتر

تهیه و آماده سازی فهرست مناسبی از ایمیل های جامعه هدف و مخاطبان

باید کاری کنیم که کاربران ایمیلشان را با رضایت خودشان به ما بدهند. یکی از راه های مرسوم جمع آوری ایمیل های معتبر، قرار دادن یک فرم ساده و کوچک به نام عضویت در خبرنامه در وب سایت تان است. شما می توانید وعده کنید که با پر کردن فرم مذکور، به طور دائم آنها را از تخفیفات خود مطلع خواهید ساخت و یا یک فایل ارزشمند مانند یک کتاب الکترونیکی و یا یک ویدئوی آموزشی را به صورت هدیه و رایگان برایشان ارسال خواهید نمود و موارد مشابه دیگر؛ به این شکل می توانید ایمیل و شماره تماس کاربران داوطلب و علاقه مند را جمع آوری و ذخیره سازی کنید. با این کار به حریم خصوصی کاربران احترام گذاشته و آن را رعایت کرده اید. فراموش نکنید که در آینده نزدیک می بایست به وعده خود عمل کنید.

همچنین اگر وب سایت شما قابلیت عضویت و عضوگیری داشته باشد، از این طریق هم می توان ایمیل کاربران ثبت نام کرده را بدست آورد. فرم های تماس با ما و یا صندوق های پیشنهادات و انتقادات نیز از دیگر راه های جمع آوری ایمیل افراد می باشد.

عنوانی جذاب و تاثیرگذار برای موضوع ایمیل های خود بنویسید

عناوین برای ایمیل ها همانند ویترین یک مغازه است، لذا باید جذاب و ترغیب کننده باشند در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشید که کاربران ایمیل شما را باز کنند، حتی ممکن است بعد از مدتی اشتراک خود را لغو نمایند (Unsubscribe).

email marketing جدید و نوین

طراحی شیک و قابل قبولی برای ایمیل خود داشته باشید

متن و مطالب قرار داده شده بدنه ایمیل خود را به صورت یک قالب منظم، زیبا و شکیل تهیه و ارسال کنید. حتما می دانید که جذابیت های بصری چقدر در برقراری ارتباط با افراد مهم و تاثیرگذار است. حتما آنرا برای مشاهده در سایزهای مختلف از قبیل تبلت و موبایل بهینه کنید (Responsive).

بخوانید
نکاتی کاربردی برای طراحی لندینگ پیج فروشگاهی بهینه

از ارسال ایمیل های مکرر، مزاحم و طولانی بپرهیزید

درست است که کاربر با علاقه و تصمیم خود، ایمیلش را در اختیار شما قرار داده، اما این به این معنا نیست که وقت و بی وقت برایش ایمیل ارسال کنید و مزاحم او شوید. شما باید مطالب و ایمیل کاربران خود دسته بندی کرده و در بازه های زمانی مناسب، ایمیل متناسب با آن دسته بندی را ارسال کنید. ایمیل ها را به صورت منظم و با فاصله زمانی مناسب ارسال کنید. همچنین دقت کنید که محتوای شما باید کاربردی بوده و طولانی نباشد. معمولا کاربران حوصله مطالعه متن ها و ایمیل های طولانی را ندارند.

انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل های خبرنامه

از این طریق آخرین اخبار و اطلاعات برای کاربران ارسال می شود و معمولا پیامی با رویکرد فروش در آنها وجود ندارد.

ایمیل های معاملاتی یا ایمیل های تراکنشی

ایمیل هایی هستند که پس از انجام یک سری اقدامات خاص (که معمولا هم به صورت ارسال خودکار طراحی شده اند) برای کاربر مربوطه ارسال می شوند، از قبیل ایمیل های خوش آمدگویی، پیگیری و تایید.

مثال: وقتی مشتری محصولی را خریداری و یا رزرو می کند، برای او ارسال می شوند و این معامله یا تراکنش را اطلاع رسانی و تایید می کنند. مطالعات نشان داده است که ایمیل های معاملاتی در حدود ۵۱٪ از مواقع باز می شوند، در حالی که خبرنامه ها فقط در حدود ۳۶٪ از مواقع باز می شوند.

ایمیل های اطلاعاتی

مشابه یک خبرنامه می توانید اطلاعیه هایی را در رابطه با محتوا و محصول جدید، رویدادها و کمپین های آینده و… ارسال کنید.

فروش اینترنتی به کمک ایمیل

ایمیل های مستقیم

این دسته از ایمیل ها به منظور اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات جدید، فروش و پیشنهادهای ویژه استفاده می شود. آنها اطلاعات مستقیم در مورد محصولات را در اختیار مخاطبان هدف قرار می دهند. ایمیل هایی از قبیل کدهای تخفیف، کاتالوگ ها و آگهی های فروش.

بخوانید
درباره الگوریتم اسپم برین (SpamBrain) بیشتر بدونیم!

می توان تقسیم بندی و انواع دیگری را برای ایمیل ها در نظر گرفت اما به طور کلی به این 4 دسته تقسیم می شوند.

محتوای ایمیل های ارسالی در فرآیندهای ایمیل مارکتینگ می توانند شامل متن های تشکر، کاتالوگ محصول، فایل های صوتی و ویدئویی، دعوتنامه و نظرسنجی، اطلاعیه مطبوعاتی و امثال اینها باشد.

چطور ایمیل مارکتینگ را انجام دهیم؟

  • ابتدا هدف خود را تعیین کنید
  • یک لیست ایمیل هدفمند جمع‌آوری کنید
  • مخاطبان خود و نیاز آن‌ها را بشناسید
  • یک محتوای خوب برای ایمیل آماده کنید
  • ابزار مناسب انتخاب کنید
  • برای پیگیری اهداف خود برنامه‌ریزی داشته باشید
  • محتوا ایمیل
  • وفاداری به برند
  • لینک مقالات وبسایتتان به عنوان محتوا آموزشی رایگان برای مشتریان وفادار
  • لینک شبکه‌های مجازی‌تان
  • ارسال پیام خوشامدگویی به تازه واردین
  • اطلاعیه کمپین‌ها
  • اطلاعیه تخفیف‌ها
  • ایمیل مارکتینگ

ابزارهای رایگان ایمیل مارکتینگ

می‎‌توانید از وبسایت‌های زیر برای بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید:

  • Mailchimp
  • Drip
  • ConvertKit
  • AWeber

به طور خلاصه، خدمات بازاریابی از طریق ایمیل برای کمک به مشاغل در رفع نیازهای بازاریابی از طریق ایمیل است. تنها نقطه ضعفی که این شیوه از بازاریابی ممکن است داشته باشد، زمان‌بر بود آن است. به همین دلیل شاید لازم باشد یک دیجیتال مارکتر استخدام کنید تا روال مربوط به این کارها را برای شما انجام دهد.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه انجام می شود. همچنین مزایایی این روش بازاریابی مدرن را به شما شرح دادیم. اگر به فکر کسب و کارخود هستید و می خواهید به رشد آن کمک کنید بهتر است این روش منحصر به فرد را در استراتژی خود بگنجانید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

بخوانید
روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو!

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا