همه ما در طول زندگی در حال تولید محتوا هستیم. در دنیای دیجیتالی امروز محتوا حرف اول را می زند و عملا بدون داشتن محتوای منحصر به فرد نمی توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد. برای اینکه محتوایی باکیفیت و کاربرد پسند تولید کنید باید آن را سئو نمایید. سئو محتوا جزو کارهای مهم و ضروری است که باید به خوبی انجام شود. اگر اطلاعات دقیق یا کافی درباره نحوه سئو کردن محتوا ندارید به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را از دست ندهید چرا که مهم ترین نکات مربوط به سئو محتوای متنی را داخل آن شرح دادیم.
تولید محتوا چه اهمیتی دارد؟
محتوا همچنان یکی از قویترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل در صفحات جستجو است. دورانی که شما با انتشار یک مقاله ۳۰۰ کلمهای در سایت امکان کسب رتبه و جذب ترافیک را داشتید گذشته است. برای کسب رتبه در گوگل باید محتوای با کیفیت تولید کنید.
برای انتشار محتوای جدید باید پاسخ یک سوال را بدانید:
«دلیل انتشار این محتوای متنی چیست؟»
تولید محتوای هدفمند اهمیت بسیاری در موفقیت استراتژی محتوایی دارد. شما هیچگاه نباید بدون دلیل و هدف تولید محتوای متنی و یا سایر انواع محتواها را انجام دهید. همواره در تولید محتوا یک یا تعدادی از اهداف زیر را دنبال کنید:
- کسب رتبه در گوگل بر اساس کلمه کلیدی انتخاب شده
- دریافت بک لینک
- آموزش مخاطبان و کسب اعتماد آنها
- جلب توجه در شبکههای اجتماعی
- افزایش سرنخ فروش
نوع محتوای انتخاب شده ارتباط با هدف شما دارد. با انتشار یک راهنمای طولانی در سایت، نباید انتظار افزایش فالوور در اینستاگرام را داشته باشید. یک ویدیوی جذاب و آموزشی قطعا بر افزایش تعداد دنبال کنندگانتان در اینستاگرام تاثیر بیشتری میگذارد.
شما باید قبل از انتشار هر نوع محتوایی دلیل و هدف خود از انتشار آن را بدانید. تولید محتوا نباید تنها به خاطر یکی از موارد زیر باشد:
- از طرف خودتان یا مدیرتان الزامی برای تولید یک یا چند محتوا در هفته وجود داشته باشد
- از دیگران شنیدهاید که محتوا هرچقدر بیشتر باشد بهتر است
- تصور میکنید که باید به هر نحوی و به طور مستمر محتوای جدید بارگذاری کنید و این امر برای گوگل مهم است
اگر به هریک از دلایل بالا اقدام به تولید محتوای متنی میکنید هرچه زودتر باید روند خود را اصلاح کنید. در ادامه به توضیح بیشتر سئو محتوا خواهیم پرداخت.
سئو محتوا چیست؟
فرآیند تولید محتوا با هدف رتبهبندی در موتورهای جستجو، برای کلمات کلیدی خاص را گویند. این فرآیند در صفحه اصلی، صفحه محصولات، وبلاگ اعمال میشود. اگر فرآیند نوشتن به خوبی انجام شود، تعداد کل کلمات کلیدی که محتوا برای آن رتبه میگیرد را افزایش میدهد.
تولید و سئو محتوا چه اهمیتی دارد؟
Google برای دانستن اینکه محتوای ما دربارهی چه موضوعی است و کاربران به دنبال چه چیزی هستند از پردازش زبان طبیعی استفاده میکند. حال این سوال مطرح است که گوگل چگونه زبان طبیعی را درک میکند؟ گوگل رباتی است که بسیار شبیه به انسان پردازش شده و حتی در سیستم nlp (ضمیر ناخودآگاه) هم پیشرفت قابل توجهی تاکنون داشته است. در واقع قدرت درک مفاهیم از محتوا را دارد.
در نوشتن مقاله بیشتر به ایجاد محتوای آموزنده و ارزشمند تاکید شده است. باید در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو چگونه عمل میکنند تا هنگام تولید محتوا از این دانش استفاده کنید.
نکات مهم و طلایی برای تولید و سئو محتوا
از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین محتوا، بررسی رفتار کاربران و سنجش میزان رضایت آنان از محتوا است. فاکتورهای استانداردی هم از طرف گوگل برای درک محتوا توسط خزندههای موتور جستجو وجود دارد که در ادامه بیان میشود. با رعایت این موارد، میتوان محتوایی که مورد علاقه کاربران و موتورهای جستجو باشد را ایجاد کرد.
تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی
یک کلمه کلیدی را بعنوان هدف انتخاب کنید. مطمعن شوید با انتخاب کلمه کلیدی مناسب، محتوای خود را برای کسب موفقیت دست یافتنی کردهاید. بطور مثال کلمات کلیدی صنعتی، حجم جستجو بالایی دارند و رقابت در این عرصه دشوار است و احتمال موفقیت در آن کمتر است. عدد سختی کلمه کلیدی میتواند معیاری برای انتخاب کلمه کلیدی شما باشد.
دسته بندی محتوا بر اساس نیت کاربر
به زبان خیلی ساده، نیت کاربر (Search Intent) از جستجو، همان چیزی است که با جستجو کردن میخواهد به آن دست یابد. ایا هدف کاربر از جستجو کسب اطلاعات و آموزش است یا خرید محصول؟ به طور کلی نیت کاربران در جستجوهای مختلف در گوگل را در چهار دسته میتوان دسته بندی کرد:
- نیت مسیریابی: هدف دسترسی به یک سایت است اما به جای وارد کردن آدرس سایت، عنوان آن را جستجو میکنند. بعنوان مثال: سایت ورزش ۳، اینترنت بانک ملی، ورود به سایت بیمه تامین اجتماعی، فیس بوک
- نیت اطلاعاتی: کاربر به دنبال کسب اطلاعات و پاسخ سوال خود درباره یک موضوع خاص است. به عنوان مثال: انواع باطری ماشین، نحوه رست کردن قهوه، تنظیم فشار پکیج
- نیت تجاری: کاربر قصد خرید یک محصول در آینده نزدیک را دارد و درحال تحقیق قبل از اقدام به خرید است. به
- عنوان مثال: قیمت جارو برقی، خرید چادر کوهنوردی، لیست قیمت لپ تاپ
- نیت خرید: کاربر به طور قطع قصد خرید یک محصول را دارد و آماده انجام خرید است. به عنوان مثال: خرید لپ تاپ آنلاین، فروشگاه اینترنتی لپ تاپ
بررسی رقبا
به محتواهایی که در صفحه یک و در لینک بالا قرار دارند نگاهی بیندازید و آنها را آنالیز کنید. برای بررسی رقبا میتوانید از ابزار آنالیز موجود استفاده کنید.
محتواهای برتر را بعنوان مدلی برای ایجاد محتوا خود در نظر بگیرید (نه آنکه کپی کنید!) و بررسی کنید که: عناوین صفحه، متا تگها، توضیحات متا، اندازه متن و.. چگونه بوده که مورد تائید خزندههای موتور جستجو قرار گرفته و کاربران را ترغیب به کلیک روی آن لینک کرده است؟
شناسایی شکاف های موجود برای محتوا نویسی
با محتواهای قبلی شروع کنید. هدف این است که شکافها را شناسایی کرده و آنها را با محتوای معتبر، مرتبط و با کیفیت پر کنید. در اینجا منظور از شکاف، هر موضوعی است که در صفحات نتایج برتر گوگل پوشش داده شدهاند، اما در محتوای شما موجود نیست.
برای سئو هرچه بهتر محتوا نیز میتوان از کمک ابزارهای موجود بهرهمند شد. باید به کمک این ابزارها، موضوعات پوشش داده شده توسط رقبایتان را بررسی کنید تا اگر چیزی را از قلم انداختهاید، هرچه زودتر آن موضوع را نیز به محتوایتان اضافه کنید. این پروسه میتواند روی محتوای موجود انجام گیرد و یا برای شکافهای موجود، صفحات و نوشتههای جدید ایجاد شود.
استفاده از کلمات کلیدی و مترادف ها در تیتر و زیرتیترهای مقاله
اینکه کلمه کلیدی خود را در تگهای H1 و H2 و.. بگنجانید امر مهمی است اما؛ گوگل به اندازه کافی هوشمند است و ارتباط معنایی کلیدواژه و اصطلاحات مترادف را درک میکند، پس کلماتی را انتخاب کنید که با هدف کلید واژه شما مرتبط باشد.
رعایت علائم نگارشی
از نوشتن جملات طولانی و پاراگرافهای طولانی و همچنین غلطهای املائی در متن خودداری کنید نوشتههایی که پر از غلط املائی هستند ضعیف محسوب میشوند و کاربران را از خواندن آن مقاله منصرف میکند. برای خوانایی بهتر و بهبود تجربه کاربری علائم نگارشی را رعایت کنید. همچنین سعی کنید جملات را کوتاه بنویسید. هدف انتقال مطلب با زبان ساده است.
استفاده از هدینگها و لیستهای شمارهدار و بدون شماره
امروزه اکثر کاربران یک متن بلند را مو به مو نمیخوانند، بلکه محتوا را اسکن میکنند و با خواندن تیترها و موارد شماره دار به دنبال پاسخ سوال خود هستند. بهتر است نگارش محتوا به گونهای باشد که کاربر با یک نگاه بتواند ساختار آن را درک کند.
از هدینگها در جای مناسب استفاده کنید. هر نکته و بحث جدید باید توسط H2 منعکس شود. طبق مطالعهای که توسط SEMRUSH انجام شده ۳۶ درصد از مقالاتی که دارای h2 , h3 هستند دارای عملکرد بهتری از نظر ترافیک، میزان اشتراک در شبکههای اجتماعی و تعداد بک لینک دارند.
انتخاب تیترهای جذاب و ترغیب کننده برای بهبود سئو محتوا
خوانندگان محتوای متنی را بصورت اجمالی بررسی میکنند. مطالعه انجام شده توسط نلسن نورمن گروپ نشان داد که تنها ۱۶ درصد از کاربران بصورت کلمه به کلمه متون را میخوانند.
از اینکه تیترهای استفاده در بخشهای مختلف متن گویا هستند و خواننده را از محتوای پاراگراف بعدی آگاه میکنند مطمئن شوید. سعی کنید از کلمات و سوالاتی که کاربران جستجو میکنند در تیترها استفاده کنید و در پاراگرافهای بعدی توضیحات بیشتری بدهید
استفاده از جملات و پاراگراف های کوتاه
استفاده از جملات کوتاه و واضح و پاراگرافهای کوتاه به قابلیت خوانش محتوا کمک شایانی میکند. از نوشتن پاراگرافهای طولانی پرهیز کنید. کاربران معمولا پاراگرافها را برای رسیدن به سوال خود اسکن میکنند. سعی کنید اطلاعات کلیدی و اساسی را در ابتدای پاراگراف در اختیار کاربر قراردهید.
استفاده از کلمات ساده و روان
از بکارگیری کلمات ثقیل و پیچیده در متون خود بپرهیزید. در صورتی که نیاز به آموزش کاربران در مورد برند، صنعت یا حوزه تخصصی خود دارید بهتر است به توضیح معنا و مفهوم عبارات تخصصی بپردازید و توضیح شفاف، ساده و قابل فهمی از موضوع ارائه دهید.
استفاده از لینکهای داخلی و خارجی برای سئو محتوا
با قراردادن لینک از یک محتوا به یک صفحه دیگر داخل سایت خودتان و یا یک منبع خارجی در واقع شما به فلسفه گوگل پایبند ماندهاید. مطمئن شوید که صفحه بنیادی و صفحات فرعی مرتبط با آن، همگی در جاهای مناسب به یکدیگر لینک شده باشند.
توصیه میکنیم که حداقل ۳ تا ۵ لینک داخلی در هر نوشته یا صفحهای که مینویسید قرار دهید. در حین نوشتن مطلب به سایر صفحات سایت در جای مناسب ارجاع دهید. این عدد ثابت نیست و بسته به طول مطلبی که مینویسید شاید لازم شود لینکهای داخلی بیشتری نیز در نوشته خود بگنجانید.
متن لینک باید کاملا شفاف و واضح انتخاب شود تا کاربر در هنگام کلیک کردن بداند که انتظار چه محتوایی را داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که صحت و کارایی تمام لینکها را بررسی کنید تا از خطاهای 404 و لینکهای شکسته اجتناب شود. چرا که چنین خطاهایی هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو ناخوشایند است.
توصیه ما این است که در هر مطلب خود به حداقل ۲ سایت معتبر لینک بدهید. اما برای اینکه مخاطبتان سایت شما را ترک نکند، ترفند خوبی که میتوانید به کار بگیرید این است که در تنظیمات لینک، گزینهی باز شدن در پنجره جدید را بزنید. برخی این کار را دوست ندارند، اما واقعیت این است که با باز شدن لینک در یک زبانه یا پنجره جدید، کاربر ممکن است بعدا دوباره به سایت شما مراجعه کند و زمان بیشتری را در سایتتان سپری کند. در حالی که اگر این کار را نکنید، ممکن است که کاربر به کلی سایت شما را فراموش کند.
بعد از تولید و سئو محتوا چه کارهایی باید انجام دهیم؟
بعد از اتمام کار نوشتن رعایت برخی نکات برای رتبهبندی و یا حفظ رتبه ضروری است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
شناساندن محتوا به گوگل
یک هفته پس از انتشار محتوا، وارد حساب Google Search Console خود شوید تا مطمعن شوید گوگل به درستی آنرا درک کرده و برداشت گوگل از محتوای شما به هدف کلمه کلیدی نزدیک است. در غیر اینصورت محتوا نیاز به ویرایش دارد. افزایش کلیک و نرخ بازدید با گذشت زمان بدست میآید. دریافت نشانههای اولیه، که همان درک درست مفهوم است نشان دهنده آن است که راه را درست آمدهاید .
بهینه سازی تگ های متا
نوشتن متاتگهای بهینه طوری که گوگل مفهوم محتوا را درک کند و کاربران ترغیب شوند روی نتیجه کلیک کنند، مهم است. اگر بعد از چندین ماه محتوا شما به صفحه ۱ آمد و در نتایج بالا گوگل نمایش داده شد ولی همچنان نرخ کلیک پایینی داشت بهتر است محتوا را از نظر عناوین و توضیحات متا مجدد بررسی و اصلاح کنید.
به روزرسانی محتوا
با گذشت زمان و قدیمیتر شدن محتواها مجدد آنانرا بررسی کنید. ممکن است محتوایتان شامل لینکهایی باشد که حال جز لینکهای شکسته و ناکارآمد باشد و یا رقابت در آن کلمه کلیدی بیشتر شده باشد و نیاز به جامعتر شدن محتوا باشد و موارد دیگر که با گذشت زمان تغییر میکند. بخصوص متنهایی که در حوزه تجزیه و تحلیل و صنعت است. حداقل سالی یکبار محتوا خود را آپدیت کنید.
جمع بندی
تولید و سئو محتوا نقش بسیار پررنگی در افزایش ورودی سایت و رسیدن به رتبه های برتر گوگل دارد. بهه مین جهت باید تمام تلاش خو درا به کار بگیرید تا محتوایی جامع و سئو شده تولید کنید. این کار کمک خواهد کرد که بتوانید اعتماد مخطابان و گوگل را جلب نمایید و به اهدافی که دارید برسید. به زبان ساده می توان گفت که موفقیت کسب و کار شما به این موضوع بستگی دارد پس نباید اهمیت آن را نادیده بگیرید.