آموزشدیجیتال مارکتینگ

8 ابزار تشخیص محتوای کپی [duplicate content] و 1 ترفند حرفه‌ای

چگونه بفهمیم یک مقاله کپی است؟ آیا یک ابزار تشخیص محتوای کپی در تشخیص سرقت ادبی می‌تواند به ما کمک کند؟ تشخیص کپی بودن محتوا، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سئو و بهینه سازی وب سایت، تبدیل شده است. اگر شما دقت کافی نداشته و از محتوای کپی در وب سایت‌تان استفاده کنید، به هیچ نتیجه‌ای در سئوی سایت دسترسی پیدا نخواهید کرد و در نهایت اگر رتبه‌ ای نیز به دست آورده باشید، آن را از دست خواهید داد. با تسمینو همراه باشید تا با 5 ابزار تشخیص محتوای کپی آشنا شوید.

محتوای کپی (Duplicate Content) دقیقا به چه معناست؟

محتوای کپی یا Duplicate Content به معنای محتوایی است که از منابع مختلفی کپی شده و توسط یک نویسنده جدید، نوشته نشده است. این نوع محتوا نه تنها هیچ نوع ارزش سئویی برای سایت شما ایجاد نمی‌کند، بلکه به اعتبار آن ضربه می‌زند. حتی اگر محتوا از سایت خودتان کپی شده باشد نیز تاثیر منفی بر روی رتبه سایت شما خواهد داشت. الگوریتم پاندا گوگل یکی از الگوریتم‌هایی است که وظیفه تشخیص محتوای کپی را بر عهده دارد. این الگوریتم، شما را جریمه نمی‌کند ولی از قرار گرفتن سایت شما در نتایج جستجو جلوگیری می‌کند.

اگر شما یک مدیر سایت یا مدیر وبلاگ هستید و ناچارید از نویسندگان متعدد برای نگارش محتوای سایت خود استفاده کنید، طبیعی است که نگران کپی بودن متن مقالات باشید. خوشبختانه روش‌ها و ابزارهای متعددی برای تشخیص کپی بودن محتوا وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برخی غیر رایگان هستند. در ادامه، شما را با این ابزارها آشنا خواهیم کرد.

تشخیص محتوای کپی بدون ابزار

در این روش تشخیصی، نیاز به استفاده از ابزار ندارید و تنها به کمک یک سرچ ساده دستی می‌توانید این موضوع را متوجه شوید که آیا محتوای شما کپی است یا خیر؟! تنها کافی‌ست 3 مرحله زیر را انجام دهید.

  • متن مورد نظرتان را انتخاب کرده و کپی کنید

در گام اول، قسمت‌ کمی از متنی که قصد دارید تشخیص دهید کپی است یا خیر را کپی کنید. بهتر است در این مرحله، حجم متن زیادی انتخاب نکنید تا فرآیند کار برای شما سریع‌تر پیش رود و دقت کار افزایش یابد.

  • محتوای مربوطه را داخل دابل کوتیشن قرار دهید

بعد از کپی کردن متن، محتوای مدنظر را در میانه دابل کوتیشن یعنی : (“”) قرار دهید. این کار به افزایش دقت و کیفیت تشخیص کپی بود محتوای متنی شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

  • متن را در گوگل جستجو کنید

پس از آماده کردن بخشی از محتوا، آن را در باکس جستجوی گوگل قرار دهید و دکمه Enter را بزنید. اگر قبلا محتوای مدنظر شما در گوگل منتشر شده باشد، احتمالا آن را مشاهده خواهید کرد و متوجه می‌شوید که متن شما کپی است.

5 ابزار تشخیص محتوای کپی

  • ابزار تشخیص محتوای کپی Copy scape

ابزار Copy scape، محبوب‌ترین ابزار بررسی محتوای کپی در بین وبمستران فارسی است. این ابزار دقت فوق‌العاده بالایی دارد. بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها، از ابزار Copy Scape به عنوان یک ابزار حرفه‌ای ویژه برای آنالیز کپی بودن محتوا کمک می‌گیرند. اما این ابزار چگونه کار می‌کند؟ فرض کنید نویسنده به شما یک محتوای آسمان خراش تحویل داده است و قصد دارید به صورت دقیق، کپی بودن آن را چک کنید. با کمک این ابزار، تشخیص کپی بودن محتوا برای شما ساده خواهد بود و در زمان کوتاهی می‌توانید کیفیت آن را بررسی کنید.

  • سایت تشخیص کپی بودن متن Site Liner

ابزار Site Liner نسبت به سایر ابزارها دقت کم‌تری دارد اما گاهی اوقات به علت مشکلات فنی مختلف، سایر ابزارها در دسترس وبمستر نیستند. در چنین شرایطی، سایت لاینر به عنوان یک یار کمکی در تشخیص متن کپی می‌تواند گزینه خوبی باشد. برای استفاده از این ابزار، تنها کافی‌ست تا آدرس URL سایتتان را در این ابزار کپی و پیست کنید. Site Liner در نهایت، متن‌های کپی یا تکراری، زمان لازم برای لود شدن صفحه، تعداد کلمات محتواها و لینک‌های داخلی و خارجی را بررسی می‌کند. شما از این طریق می‌توانید استاندارد بودن سایت خود را بر اساس معیارهای مختلف بررسی کرده و نتایج را در قالب یک فایل PDF تحویل بگیرید. مدت زمان انجام این بررسی، به اندازه و سرعت سایت شما بستگی دارد.

  • بررسی تکراری بودن مقاله با ابزار Edu birdie

ابزار Edu birdie بررسی تکراری بودن مقاله را به صورت آنلاین انجام می‌دهد و بیشتر برای آنالیز کلی محتوای متنی کاربرد دارد. این ابزار حرفه‌ای، سرعت بالایی دارد و شما می‌توانید یک فایل متنی در آن آپلود کنید یا آدرس URL سایت خود را جهت یک بررسی کلی در آن قرار دهید. این ابزار کاملا رایگان است و نیاز به ثبت‌نام در آن نیست. علاوه بر این، امکان استفاده متعدد از سایت نامحدود است و در ازای آن، هیچ‌گونه تبلیغاتی به شما نمایش داده نمی‌شود.

  • تشخیص کپی بودن محتوا با سایت Small Seo Tools

اگر وسواس زیادی برای تشخیص محتوای کپی دارید قطعا این ابزار حرفه‌ای به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. وبمستران برای پروژه‌هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند، از این ابزار کمک می‌گیرند. به جرات می‌توان گفت که Small Seo Tools، یک ابزار تشخیص محتوای کپی بسیار قوی است. شما می‌توانید آدرس URL یا متن مورد نظر خود را در این سایت قرار دهید و در کوتاه‌ترین زمان، نتیجه بررسی را تحویل بگیرید.

 

  • ابزار تشخیص محتوای کپی Article Checker

سئوکاران ایرانی و خارجی بسیاری برای آنالیز دقیق محتوای متنی مقالات و پیدا کردن ساختارهای جمله‌بندی کپی از آرتیکل چکر کمک می‌گیرند. این ابزار، یک روش تست فوق‌العاده حرفه‌ای و دقیق است و به شما در مسیر پیدا کردن محتوای کپی کمک می‌کند. جالب است بدانید که هوش مصنوعی Article Checker حتی محتوای شما را از لحاظ گرامر و جمله‌بندی نیز بررسی می‌کند و گزارش کاملی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

یکی از دقیق‌ترین ابزارها در حوزه تشخیص محتوای کپی، plagium است. این ابزار در دو نسخه پولی و رایگان در دسترس کاربران قرار دارد تا با استفاده از آن، محتواهای تکراری را شناسایی کنند. اگرچه نسخه رایگان هم می‌تواند بسیار مفید باشد، اما در نسخه پولی، جست و جوی دقیق‌تری صورت می‌گیرد و به همین دلیل، بهتر است مورد دوم را انتخاب کنید.

در این سایت، می‌توانید محتواهای 1000 کلمه‌ای را به صورت کاملا رایگان مورد بررسی قرار دهید. همچنین در صورت نیاز به تحلیل محتواهای طولانی‌تر، می‌توانید از پلن‌های مختلف استفاده کنید.

سایت پلازیوم توانایی تشخیص محتوای کپی و سرقتی را دارد

برای استفاده از Duplichecker، فقط کافی است ثبت نام کنید تا این ابزار، بخش قابل توجهی از امکاناتش را به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهد. مزیت سایت دوپلی‌چکر این است که علاوه بر آدرس صفحات وب، از انواع فرمت متنی Text و Doc هم پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، می‌توانید به راحتی و در هر شرایطی از آن استفاده کنید.

این سایت هم تا 1000 کلمه، به صورت رایگان محتوای شما را بررسی می‌کند. با این حال، در نسخه Pro می‌توانید تا 25000 کلمه را بررسی کنید. همچنین نسخه پیشرفته، تحلیل‌های بیشتر و دقیق‌تری در اختیارتان قرار خواهد داد.

سایت تشخیص کپی بودن محتوا Duplichecker

ممکن است برخی به دلایلی مانند عدم پشتیبانی ابزارهای خارجی از محتوای فارسی، ترجیح دهند از سایت‌های ایرانی استفاده کنند. آپ سئو یکی از همین ابزارها است. در این سایت، می‌توانید به صورت رایگان، URL سایت و صفحه موردنظرتان را وارد کنید تا بخش‌های کپی آن را برایتان مشخص کند. همچنین امکان آپلود فایل‌های متنی یا حتی نوشتن متن نیز در این سایت وجود دارد. این سایت به شما خواهد گفت که چند درصد محتوا کپی است.

توجه داشته باشید که به دلیل شباهت‌های ظاهری برخی عبارات، این ابزار ممکن است گاهی درصدها را بسیار پایین نشان دهد. به همین دلیل در صورتی که نمره شما بالاتر از 60 درصد شد، یعنی محتوایتان تا حد بسیار زیادی منحصر به فرد است.

اگر رقبا از وب سایت ما کپی کردند چه کاری انجام دهیم؟

تشخیص محتوای کپی توسط رقبا نیز اهمیت زیادی دارد، چراکه می‌تواند به رتبه سایت شما آسیب برساند. این در حالی است که شما همه وظایفتان را به درستی و طبق اصول، انجام داده‌اید. این مورد توسط الگوریتم دزد دریایی گوگل شناسایی می‌شود و سایت متخلف جریمه خواهد شد. برای شناخت بهتر این الگوریتم و نحوه عملکرد آن، سری به مقاله الگوریتم دزد دریایی ما بزنید. البته به صورت دستی نیز می‌توان این مورد را گزارش داد.

برای شکایت کردن از سایتی که از محتوای شما کپی کرده، کافی‌ست تا فرم Copyright Removal گوگل را پر کرده و ارسال کنید. گوگل پس از حدود 4 الی 7 روز، نتیجه شکایت ثبت شده را به شما گزارش می‌کند. پس از آن، یک اخطاریه برای سایت مختلف ارسال خواهد کرد و رتبه‌ای منفی برای آن در نظر می‌گیرد. در صورتی که تعداد شکایات از سایت مذکور بالا باشد، آن سایت به کلی از نتایج جستجوی گوگل حذف خواهد شد.

چرا باید مراقب عدم نفوذ محتوای کپی به وب سایت‌ خود باشیم؟

تسمینو در این مقاله تلاش کرده اطلاعات جامع و دقیقی در رابطه با تشخیص محتوای کپی و انواع سایت و ابزار تشخیص کپی بودن مقاله را معرفی کند که با استفاده از آن ابزارها قادر خواهید بود متن‌های کپی را تشخیص دهید. تشخیص کپی بودن محتوای سایت شما توسط گوگل می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به کسب‌وکار آنلاین شما وارد کند. پیشنهاد می‌شود اگر به فکر رشد و پیشرفت سایت‌تان هستید حتما به این موضوع دقت کنید که به هیچ وجه محتوای کپی داخل وب سایت شما قرار داده نشود. محتوای کپی، یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل همواره در حال پیشرفت و توسعه هستند، بنابراین تلاش نکنید با اسفاده از این روش‌ها گوگل را گول بزنید. مشخص است که اگر از روش‌های کلاه سیاه استفاده کنید، مرگ تدریجی سایت‌تان را رقم خواهید زد.

برای اینکه متوجه شوید محتواهای منتشر شده در وب سایت‌تان کپی هستند یا خیر و شکایت از سارقان محتوا، حتما از ترفندهای مطرح شده در این مقاله، استفاده کنید. با کمک ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا، خیلی سریع می‌توانید محتواهای کپی دردسرساز در وب سایت‌تان را شناسایی کرده، به سادگی از شر آن‌ها خلاص شده و سئو سایت‌تان را نجات دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا