آموزش

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

اجازه دهید جواب سوال «وردپرس چیست» را از یک مثال روزمره شروع کنم. اگر بخواهید پیتزا درست کنید باید اول خمیر درست کنید، بعد موادی که می‌خواهید روی پیتزا بریزید را یکی یکی خرد و آماده کنید و در نهایت داخل فر بگذارید تا بپزد. کار سخت و وقت‌گیری است. تازه قبل از این کار هم باید پیتزا درست کردن را بلد باشید.

خب وقتی در بازار پیتزاهای نیمه آماده هست چرا وقت را هدر دهیم؟ بسته را باز می‌کنی و داخل فر می‌‌گذاری و تمام. اگر هم خواستی پیتزای پرمایه‌تری درست کنی هرچیزی دلت خواست به آن اضافه می‌‌کنی. نه نیاز به آموزش دارد و نه چند ساعت وقت برای آماده کردن.

اینطوری در زمان کمتر و با هزینه کمتر یک پیتزای خوشمزه دارید.

تمام سایت‌سازها و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس همین کار را می‌‌کنند. به زبان ساده، یعنی اسکلت خانه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهند تا خودتان نقشه دلخواه را با دیوارکشی اجرا کنید و دیگر وقت خودتان را روی بتن‌ریزی و اسکلت‌بندی نگذارید.

درست مثل یک پیتزای آماده.

با وردپرس می‌توانید بدون کدنویسی و درگیر شدن با کارهای پیچیده، یک وبلاگ، سایت شخصی یا فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید.

پیشنهاد نوین!!!

اگر شما هم قصد دارید که با استفاده از ورد پرس، سایت خود را راه‌اندازی کنید، حتماً سری به صفحه دوره «راه‌اندازی سایت» بزنید و سرفصل‌هایش را بررسی کنید. ما در این دوره، زیر و بم ساخت سایت با وردپرس و کار کردن با افزونه‌های کاربردی را به شما آموزش می‌دهیم.

در ادامه می‌‌خواهیم کمی بیشتر با wordpress آشنا شویم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که هرکسی می‌تواند از آن برای راه‌اندازی وبسایت استفاده کند.

فقط کافی است وردپرس را روی سرور میزبان یا همان هاست نصب کنید، قالب دلخواه را انتخاب کنید و بعد صفحه‌ها و پست‌های وبسایت را ویرایش کنید. همین سادگی و در عین حال کامل بودن امکانات وردپرس باعث شده که حالا حدود یک سوم وبسایت‌های دنیا از وردپرس استفاده کنند.

بخوانید
فضای ابری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آمار سایتهای وردپرسی و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا

سایت نوین هم با وردپرس راه‌اندازی شده و با توجه به نیازهایی که داشتیم تغییرات و کدنویسی‌های لازم را در آن انجام داده‌ایم.

تاریخچه وردپرس

سال 2003 مایک لیتل (Mike Little) و مت مولنوگ (Matt Mullenweg) به دنبال ایجاد یک پلتفرم وبلاگ نویسی خوب بودند که از نمونه‌های موجود قوی‌تر و توسعه آن راحت‌تر باشد. نتیجه کارشان شد وردپرس که در ابتدا ابزاری برای وبلاگ نویسی بود ولی به سرعت تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای گسترده (CMS) شد که قادر به مدیریت انواع وب‌سایت‌ها بود.

با وردپرس چه وبسایت‌هایی می‌شود ساخت؟

در اینجا فقط چند نمونه از انواع وب‌سایت هایی که می توانید با وردپرس بسازید را آورد‌ه‌ایم:

  1.  وب‌سایت شخصی
  2.  فروشگاه آنلاین
  3. سایت شرکت‌ها و معرفی کسب و کار
  4. سایت آموزش آنلاین
  5.  وبلاگ شخصی
  6. سایت خبری
  7. سایت برای یک رویداد و فروش بلیت
  8. سایت انجمن
  9. وب‌سایت‌های کاریابی
  10. سایت نمونه کار و رزومه
  11.  سایت پادکست

امنیت وردپرس چقدر است؟

وردپرس یک پلتفرم امن است و در صورت بروز رسانی به نسخه آخرین نسخه امنیت بیشتری خواهد داشت. تیم وردپرس از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار خود مراقبت می‌کند و به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای اصلاح فایل‌های اصلی خود منتشر می‌کند. هر زمان که wordpress آپدیت می‌دهد، در اسرع وقت آن را نصب کنید، زیرا مشکلاتی که در برنامه وجود دارد را حل می‌کند.

هرچند وردپرس به طور کلی امن است ولی ممکن است مثل سایر پلتفرم‌‌ها مورد آسیب قرار بگیرد بنابراین با اضافه کردن روش‌های امنیتی مثل استفاده از یک هاست امن، رمز عبور قوی، محافظت از صفحه لاگین خود این امنیت را بالاتر ببرید.

37 نکته برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی بهترحتما بخوانید: 37 نکته برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی بهتر

چرا وردپرس اینقدر محبوب است؟

در کنار وردپرس چندین سیستم مدیریت محتوای دیگر مثل جوملا، مجنتو و ویکس هم وجود دارد، اما هنوز هیچکدام از آنها نتوانسته‌اند به این اندازه محبوب شوند؛ wordpress به خاطر حضور طولانی مدتش در بازار، میداند که کاربرانش چه چیزی می‌خواهند و به دلایل زیادی محبوب است. در ادامه چندتایش را با هم می‌خوانیم:

بخوانید
چگونه به استوری اینستاگرام لینک اضافه کنیم؟

سادگی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی وردپرس سادگی است. هرکسی می‌تواند با آن کار کند و اصلاً نیاز به هیچگونه دوره آموزش وردپرس نیاز ندارید. شاید نصب و راه‌اندازی اولیه کمی نیاز به دانش فنی داشته باشد اما بعد از نصب یک رابط کاربری گرافیکی و ساده سر و کار خواهید داشت.

وردپرس چیستانعطاف‌پذیری

با وردپرس می‌توانید هر نوع وبسایتی راه‌‌اندازی کنید. صفحه‌های وبسایت را به هر شکلی که می‌خواهید ویرایش کنید و هر نوع محتوایی مثل تصویر، ویدیو، فرم و … منتشر کنید.

مهم نیست هدف شما از ایجاد سایت چیست، با وردپرس هر نیازی داشته باشید به راحتی راهی برای آن می‌توانید پیدا کنید. حتی در سال‌های اخیر راه‌های برای تبدیل وبسایت وپردپرسی به اپلیکیشن موبایل هم ایجاد شده است.

امنیت بالا

اگر دانش فنی شما درباره امنیت وبسایت‌ها کم باشد حتماً همیشه این سوال در ذهنتان خواهد بود که آیا سایت من مشکلی ندارد؟ چطور جلوی هک شدن سایت را بگیرم؟ و….

وردپرس این مشکل را تا حد خوبی تامین کرده و حداقل سایت شما با تکنیک‌های ساده هک در معرض خطر نخواهد بود. البته این حرف به این معنی نیست که وردپرس هیچ مشکل امنیتی ندارد.

رایگان بودن

وردپرس کاملا رایگان است و استفاده از آن هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. با این حال، برای اینکه سایتتان را راه بیندازید باید برای دامنه و هاست هزینه بپردازید.

متن باز (open source)

متن باز یعنی تمام کدهای وردپرس به صورت همگانی در دسترس است و همه می‌توانند در توسعه آن کمک کنند. به زبان ساده، این یک پروژه عام‌المنفعه است و توسعه آن به سود همه است. توسعه‌دهنده‌ها و برنامه‌نویسانی از سراسر دنیا روی wordpress کار می‌کنند. بعضی روی هسته اصلی وردپرس کار می‌کند، بعضی روی افزونه‌ها و خیلی‌ها هم هستند که قالب‌های وردپرس را می‌سازند یا به‌روزرسانی می‌کنند.

بخوانید
راهنمای کامل سئو تصاویر سایت

البته تمام این تلاش و زحمت بدون مزد نیست. سازندگان قالب از فروش آن‌ها کسب درآمد می‌کنند و توسعه‌دهندگان افزونه با ارائه امکانات غیر رایگان مبالغی دریافت می‌‌کنند.

قابلیت نصب افزونه

همانطور گفتیم وردپرس فقط یک اسکلت‌بندی اولیه به شما می‌دهد پس بقیه کارها با خودتان است. مثلاً اگر بخواهید فرمی برای ثبت‌نام در سایت قرار دهید، برای فروشگاه اینترنتی درگاه پرداخت بانکی راه‌اندازی کنید یا سرویس چت آنلاین را به سایت خود وصل کنید، در این موارد به افزونه‌ها نیاز دارید.

افزون های وردپرس چیست

مخزن وردپرس بیش از 54000 افزونه رایگان یا غیررایگان دارد که هر نیازی یا مشکل احتمالی داشته باشید را برطرف می‌کنند.

آپدیت سریع با یک کلیک

شما می‌توایند خیلی سریع و با یک کلیک وردپرس را آپدیت کنید و خیالتان راحت باشد که کسب و کارتان را با یک سیستم مدیریت محتوای به روز اداره می‌کنید.

ریسپانسیو بودن

وردپرس طرح‌ها و تم‌های واکنش‌گرای وب‌سایت را در پلتفرم خود تعبیه کرده‌ است و با انتخاب آن‌ها روی هر دستگاهی سایت شما درست و کامل نشان داده می‌شود.

طرح‌های زیاد وبسایت

وردپرس کلی تم وبسایت دارد که قابلی‌ های متفاوتی را برای سایت شما فراهم می‌کند؛ شما می‌توانید بر اساس موضوع ساتتان تم متناسب را انتخاب کنید.

ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟حتما بخوانید: ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

قابلیت شخصی‌سازی

شما برای وردپرس نیازی به کدنویسی ندارید و این سیستم امکانات کاملی را در اختیار شما می‌گذارد. ولی اگر می‌خواهید وبسایتتان را بر اساس سلیقه و اولویت‌هایتان شخصی‌سازی کنید این امکان وجود دارد. وردپرس امکان سفارشی سازی کامل پایگاه داده خود را فراهم می‌کند.

بخوانید
آموزش سئو تکنیکال و آشنایی با اسکیما و نقش آن در سایت

همیشه در حال توسعه

فرض کنید سایت خود را بدون استفاده از سیستم‌های محتوا مثل وردپرس طراحی و کدنویسی کرده‌اید. حتماً بعد از گذشت حداقل یک سال نیاز به تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی خواهید داشت. این به‌روزرسانی‌ها فقط تغییرات سلیقه‌ای مربوط به خودتان نیست. راهکارهای توسعه و طراحی، حفظ امنیت، ارتقای وبسایت و افزایش سرعت همیشه در حال تغییر هستند پس نمی‌توانید یک سایت طراحی شده تحویل بگیرید و برای همیشه از همان استفاده کنید.

برای استفاده از وردپرس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

خب حالا رسیدیم به قسمت شیرین و دوست‌داشتنی کار یعنی نصب وردپرس. برای شروع راه اندازی وبسایت با وردپرس به یک دامنه و یک میزبان یا هاست نیاز دارید.

در مقاله «هاست چیست» درباره هاست‌ها توضیح دادیم و در مقاله دیگری درباره بهترین هاست‌های موجود در ایران راهنمایی کردیم.

ثبت دامنه هم کاری ندارد؛ با یک جستجوی ساده می‌بینید که ده‌‌ها شرکت در ایران هستند که این کار را بعد از درخواست در کمتر از چند ساعت برای شما انجام می‌دهند.

وقتی این دو را فراهم کردید فقط باید فایل قابل نصب آخرین ویرایش وردپرس را از سایت رسمی آن دانلود کنید و مراحل نصب را انجام دهید.

نکته: دو ویرایش فارسی و انگلیسی وردپرس تفاوتی از نظر امکانات و کارایی ندارند.

دانلود وردپرس

شما می‌توانید وردپرس را به صورت رایگان از سایت www.wordpress.org دانلود کنید؛ این برنامه از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و آخرین نسخه فارسی آن از سایت www.fa.wordpress.org قابل دانلود است.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه یا پلاگین کدهایی هستند که با نصب آن عملکرد یا ویژگی جدیدی به سایت شما اضافه می‌شود. در واقع افزونه‌ها باعث کاملتر شدن سایت شما می‌شوند و شما بدون اینکه لازم باشد برنامه‌نویسی کنید، با نصب افزونه، ویژگی جدیدی به سایت خودتان اضافه می‌کنید.

بخوانید
سئو داخلی؛ با 14 تکنیک جزو صدرنشین‌های گوگل شوید!

مثلاً با نصب افزونه ووکامرس می‌توانید یک فروشگاه آنلاین در سایتتان داشته باشید و با با افزونه yoast می‌توانید سئوی ساتتان را بهبود بدهید.

وردپرس بیش از 50000 پلاگین دارد که بعضی‌هایشان رایگان است و بعضی پولی! شما با توجه به نیازتان می‌توانید افزونه را انتخاب و بر روی سایتتان نصب کنید. در این مقاله «لیست کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس» را می‌توانید بخوانید.

آیا وردپرس کافی و همه چیز تمام است؟

پیتزای نیمه آماده فقط برای روزهایی که وقت غذا درست کردن ندارید یا مهمانی در راه است مناسب است. انتظار هم نداریم مزه و کیفیت آن مثل پیتزای تازه و پر ملات باشد.

در دنیای طراحی وب هم همینطور است. اگر قرار است یک وبسایت ساده یا فروشگاهی در ابعاد متوسط داشته باشید، وردپرس تمام نیازهای شما را تأمین می‌کند. اگر هم مشکل کوچکی وجود داشته باشد با کمک یک طراح وب می‌توانید مشکل را حل کنید. اما در صورتی که می‌خواهید یک سایت کاملاً اختصاصی متناسب با نیازهای خودتان بسازید وردپرس کمک زیادی نخواهد کرد.

حالا پیشنهاد ما چیست؟ ما پیشنهاد می‌دهیم اگر هدف شما فقط راه‌اندازی یک سایت ساده مثل سایت شخصی، شرکتی یا وبلاگ است با وردپرس می‌توانید با کمترین هزینه به بهترین شکل ممکن به هدفتان برسید. در صورتی هم که هدف بزرگی مثل راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اینترنتی یا فروشگاه‌ اینترنتی دارید هم می‌توانید با وردپرس شروع کنید و بعد از گسترش کار و رسیدن به مرحله‌ای که دیگر وردپرس جوابگو نبود آنجا می‌توانید هزینه کنید و سایت کامل اختصاصی را بسازید.

می‌توانید از مطالب صفحه «آموزش راه‌اندازی سایت وردپرس» در آکادمی نوین برای ساخت سایت خود کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا