آموزشدیجیتال مارکتینگ

درباره الگوریتم اسپم برین (SpamBrain) بیشتر بدونیم!

گوگل، همواره در تلاش است که محتوای مفید و موثر در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این راستا، همواره الگوریتم‌هایی به کار می‌برد که بتواند کاربران را از محتواهای مضر، مخرب یا دارای مشکل دور نگه دارد. الگوریتم اسپم برین یا SpamBrain یکی از راه‌های گوگل برای جلوگیری از لینک‌سازی مخرب (خرید بک لینک) است. محتواهایی که در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده می‌شود، همیشه شامل پاسخ مورد انتظار آن‌ها نیست. این موضوع تجربه کاربری بدی را برای افراد رقم می‌زند و گوگل سعی می‌کند که این تجربه بد را تا حد ممکن کاهش دهد. اما گوگل چگونه این محتواها را تشخیص می‌دهد؟ از کجا معلوم می‌شود که یک محتوا، قصد پاسخ به سوال مخاطب را دارد یا نه؟ گوگل عنوان محتوای اسپم را به چه محتواهایی اطلاق می‌کند؟ نحوه برخورد گوگل با این محتواها چگونه است؟ پاسخ تمام این سوال‌ها را در این مقاله از تسمینو خواهید گرفت.

محتوای اسپم چیست؟

هر محتوایی که نتواند کاربر را به پاسخی که ادعا می‌کند برساند، می‌تواند در دسته محتواهای اسپم قرار بگیرد. در واقع، برخی سایت‌ها با هدف سواستفاده از حضور کاربران دست به تولید محتوا می‌زنند. حتی گاهی ممکن است یک سایت، تظاهر کند که محتوای باکیفیت و مهم در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما در واقع این طور نباشد. در کل، گوگل تمام محتواهایی که کیفیتی پایین‌تر از فاکتورهای لازم را داشته باشند، به عنوان محتوای اسپم تشخیص می‌دهد.

محتوای اسپم چیست؟

الگوریتم اسپم برین، با هدف تشخیص و حذف محتوای اسپم شکل گرفته‌است.محتوایی که برای کاربر مناسب نباشد، ممکن است در هر قالبی منتشر شود. از ایمیل‌ها و محتواهای پیامکی گرفته تا محتواهای موجود در شبکه‌های اجتماعی، همه و همه ممکن است در راستای فریب کاربر تولید شده باشند، نه پاسخ به سوالات او. در این حالت، لازم است سیستمی وجود داشته باشد که این محتواها را تشخیص دهد و آن‌ها را کنار بزند تا محتواهای باکیفیت، بتوانند ترافیک مورد انتظار را به راحتی کسب کنند.

بخوانید
تاثیر هاست بر سئو سایت - راهنما خرید بهترین هاست برای سایت خبری

SpamBrain با کدام محتوای اسپم مقابله می‌کند؟

محتواهای مضر، تنها به نوشتن متن‌های غیرمرتبط یا توهین آمیز خلاصه نمی‌شوند. این نوع محتوا، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. در هر صورت هدف از تمام آن‌ها، این است که مخاطب را به سمت کلیک بکشانند و بدون پاسخ به سوال او، رهایش کنند. این محتواها، با هدف کسب سود از طریق دور زدن موتورهای جست و جو و فریب کاربران تولید می‌شوند. تمرکز اصلی الگوریتم SpamBrain، روی مقابله با لینک‌سازی‌های مخرب و بی‌هدف است.

اسپم برین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

با این حال، محتواهایی که کاربر را به پاسخ موردنیاز نرسانند و به هر نحوی، غیر مفید به نظر برسند، بر اساس این الگوریتم کنار می‌روند. تمامی موارد زیر، در زمره محتواهای مضر قرار دارند:

  • محتواهایی که ماشینی تولید می‌شوند و نویسنده مشخصی ندارند. این نوشته‌ها، می‌توانند با کپی از سایر منابع ساخته شوند و هویت مستقلی ندارند.
  • در برخی نوشته‌ها و سایت‌ها، لینک‌هایی وجود دارد که در راستای نیاز مخاطب نیست. این لینک‌ها می‌توانند باعث گمراهی فرد شوند و او را به بیراهه بکشانند.
  • استفاده از لینک یا متن‌هایی که پنهان هستند، یکی از مصداق‌های بارز ساخت محتوای بی‌ارزش است.
  • برخی سایت‌ها برای فریب موتورهای جست و جو، از صفحات doorway استفاده می‌کنند که به نوعی اسپم به حساب می‌آید.
  • تعدادی از محتواهای موجود در دنیای وب، کاملا سرقتی هستند و قصد اصلی آن‌ها، فریب افراد برای افزایش نرخ کلیک است.

الگوریتم SpamBrain چگونه کار می‌کند؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که کار الگوریتم اسپم برین، این است که کاربران را از محتواهای هرزنامه دور نگه دارد و این محتواها را از فضای وب پاکسازی کند. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ اصلا گوگل بر چه اساسی تشخیص می‌دهد که یک محتوا، برای کاربر مفید است یا نه؟

بخوانید
فاکتور FID و تاثیر آن بر Core Web Vitals

به طور کلی، گوگل همواره در تلاش بوده است که محتوایی را به کاربران خود نمایش دهد که سوال آن‌ها را به سرعت پاسخ دهد. این فعالیت در سال ۲۰۲۱ جدی‌تر شد و در نهایت، الگوریتم اسپم برین شکل گرفت. بر اساس این الگوریتم، درصد محتواهای هرزنامه که در نتایج به نمایش درمی‌آمدند به شکل قابل توجهی کاهش یافت؛ به طوری که هم اکنون، حدود ۹۰ درصد نتایج، کاملا به سوالات کاربران می‌پردازند. این محتواها، کاملا منحصر به فرد و دقیق هستند و بدون قصد سواستفاده، کاربر را به پاسخ می‌رسانند.

SpamBrain

نقاط تمرکز اصلی

اگرچه این الگوریتم جدید، با اغلب محتواهای اسپم مقابله می‌کند، اما تمرکز اصلی آن روی دو موضوع است:

  • محتواهای مربوط به توضیح محصولات
    اغلب محتواهای این دسته، کاملا کپی هستند یا در بهترین حالت، کپی‌هایی حرفه‌ای از محتواهای موجود در سایت‌های معتبر به شمار می‌آیند. این موضوع، باعث می‌شود که کاربر نتواند محصول را به درستی شناسایی کند و در واقع، به پاسخ درستی نرسد. تصور کنید که قیمت یک لپتاپ را در سایت‌های مختلف جست و جو می‌کنید و علی رغم تفاوت قیمت، توضیحات مربوط به آن‌ها یکسان یا لااقل مشابه یکدیگر است. این موضوع، شما را به عنوان یک کاربر کاملا گیج و سردرگم می‌کند و نمی‌توانید به پاسخ موردنظرتان برسید. به همین دلیل، گوگل اینگونه محتواها را کنار می‌زند تا مخاطبان، بتوانند به بهترین نحو به جست و جو بپردازند.
  • لینک‌سازی‌های موجود در سایت‌ها
    یکی دیگر از راه‌ها مهم فریب مخاطبان و سواستفاده از آن‌ها استفاده از لینک‌هایی است که به درد کاربر نمی‌خورد. به عنوان مثال، شما برای مشاهده روش‌های سئوسازی سایت، در گوگل جست و جو می‌کنید و روی یکی از نتایج می‌زنید. پس از کلیک، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که از شما می‌خواهد روی یک لینک بزنید تا به پاسختان برسید. این موضوع، نشان‌دهنده‌ی آسیب‌زا بودن سایت موردنظر است. در واقع، شما باید با اولین کلیک، به صفحه‌ای هدایت شوید که به شما پاسخ دهد. الگوریتم SpamBrain گوگل با این لینک‌سازی‌های مخرب که با هدف سودجویی و تبلیغات گول‌زننده طراحی می‌شوند، کاملا مقابله می‌کند.
بخوانید
بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (ایرانی و خارجی)

نحوه بررسی محتواها توسط SpamBrain

شاید این نگرانی برای شما هم پیش آمده باشد که نکند گوگل، شما را هم به عنوان یک سایت اسپم شناسایی کند؟ نگران نباشید! اگر طبق اصول تولید محتوای باکیفیت، ارزشمند و منحصر به فرد پیش بروید هرگز دچار مشکل نخواهید شد. حتی این مژده را به شما می‌دهیم که به عنوان یک سایت باکیفیت، می‌توانید با کمک این الگوریتم ترافیک بیشتری کسب کنید. با این حال، بهتر است با نحوه عملکرد این الگوریتم آشنا باشید تا ناخواسته، به سایتتان آسیبی نرسد.

الگوریتم برین اسپم

  • بررسی محتوای سایت
    محتوای شما، امضای اعتبار شماست. هرچه این محتوا به حوزه فعالیتتان نزدیک‌تر باشد، شانس تایید شما توسط گوگل بالاتر می‌رود. همچنین، سعی کنید سبک خود را حفظ کنید و ارزش جدیدی به مخاطب ارائه دهید تا SpamBrain، مهر تایید بر محتوایتان بزند.
  • ساختار کلی سایت
    ممکن است یک سایت، تظاهر کند که محتوای مفید ارائه می‌دهد اما در لایه‌های پنهان، لینک‌هایی ایجاد کند که از دید مخاطب دور باشد. همچنین روش‌هایی مانند پنهان‌سازی کلمه کلیدی، می‌تواند باعث شود که الگوریتم اسپم برین، خیلی سریع به شما حمله کند و محتوایتان را وارد لیست هرزنامه نماید.
  • لینک‌های موجود در سایت
    همانقدر که لینک‌سازی می‌تواند در زمینه سئو مفید باشد، ممکن است مضر هم واقع شود! لینک‌ها باید به تناسب نیاز مخاطبان به کار بروند و در راستای پاسخ به سوال او باشند. همچنین ورود به لینک، باید آگاهانه و اختیاری باشد، نه به صورت ناگهانی. مثلا اگر سایت شما، هنگام ورود، کاربر را با یک کلیک وارد صفحه‌ای دیگر کند که هدف او نبوده است، SpamBrain وارد عمل می‌شود و شما را از صحنه نتایج باکیفیت، حذف می‌کند.
بخوانید
وبلاگ مارکتینگ قدم اول و اصلی برای شروع بازاریابی محتوایی - با نوشتن بفروشید

آپدیت الگوریتم اسپم برین (۲۰۲۲)

هرچه نظارت گوگل روی محتواهای اسپم سرسخت‌تر باشد، کاربران حس بهتری از جست و جو در این پلتفرم خواهند داشت. به همین دلیل است که گوگل، تمام الگوریتم‌های خود را در فواصل زمانی کوتاه به روزرسانی می‌کند تا بتوانند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند. الگوریتم اسپم برین در جدیدترین به روزرسانی خود که در دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شده است، از زبان‌های جدید از جمله زبان فارسی نیز پشتیبانی خواهد کرد. همچنین حساسیت گوگل روی لینک‌سازی مخرب در این به روزرسانی بیشتر شده است.

آپدیت SpamBrain

به طور کلی، SpamBrain ۲۰۲۲، روی دو موضوع بیشتر متمرکز شده است:

  • سایت‌هایی که بک‌لینک می‌فروشند
  • سایت‌هایی که لینک‌سازی پنهان و غیر مفید دارند

این سایت‌ها، در صورت تشخیص توسط الگوریتم گوگل، از نتایج جست و جو حذف خواهند شد. همچنین در آپدیت جدید، رتبه‌های قبلی محتواهای این سایت‌ها نیز کاملا سلب می‌شود و در واقع، مهر هرزنامه روی آن‌ها می‌خورد. به همین دلیل، می‌توان گفت که در سال‌های پیش رو، کمترین اسپم و بیشترین نتایج مفید را در گوگل شاهد خواهیم بود.

نحوه همکاری کاربران با SpamBrain

به عنوان صاحب یک سایت، متوجه شدیم که چطور باید با الگوریتم اسپم برین هماهنگ شوید. اما به عنوان یک کاربر جست و جوگر چطور؟ آیا می‌توانیم کمکی به این الگوریتم کنیم؟ جواب مثبت است! هرچه شما کمتر تن به هرزنامه‌ها بدهید، می‌توانید به مفیدتر شدن نتایج کمک کنید. برای این کار، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به هیچ وجه بی‌هدف روی لینک‌های غیرضروری کلیک نکنید
  • سعی کنید اطلاعات خود را در سایت‌ها و وبلاگ‌های نامعتبر وارد نکنید
  • در صورت مشاهده مشکل، حتما از بخش گزارش‌های گوگل وارد عمل شوید
بخوانید
بهترین هاست کدام است؟ (بررسی شرکت‌های هاستینگ برتر)

با این کارها می‌توانید به بهبود نتایج گوگل کمک کنید و جست و جویی امن و موثر را تجربه کنید.

سخن نهایی

گوگل از ابتدای تاسیس تا کنون، تمام تلاش خود را به کار گرفته است که محتواهایی را به کاربران نمایش دهد که به آن نیاز واقعی دارند. دوران لینک‌های متعدد و غیرمرتبط، سال‌هاست در گوگل به پایان رسیده است و این روزها به لطف الگوریتم‌هایی مانند SpamBrain، می‌توانیم مرتبط‌ترین نتایج را در جست و جوهای خود دریافت کنیم. در این مقاله، نحوه عملکرد این الگوریتم و راه‌های همکاری با آن را شرح دادیم. امیدواریم به کمک این مطالب، بتوانید جست و جوی بهتری را در گوگل تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا