آموزش

سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیست

 

سئو مجموعه‌ای از کارها برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. سایتی که روی سئو آن کار نکرده‌اند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود.

وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایح جستجو دیده نمی‌شود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد.

جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روش‌های آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود. سئو اصلاً افسانه نیست. در واقع سئو اصول و تکنیک‌هایی است که هرکسی می‌تواند یاد بگیرد.

پس با خواندن این مقاله اولاً یک نمای کلی از سئو را می‌بینید و دوماً دیگر کسی نمی‌تواند با حرف از سئو سرتان کلاه بگذارد. حتی می‌توانیم یک قدم جلوتر برویم! ما در دوره جامع سئو نوین از مقدماتی تا پیشرفته سئوی ساست را آموزش داده‌ایم؛ از مفاهیم سئو گرفته تا سئو داخلی و فنی، خارجی، تحقیق کلمات کلیدی و کار با ابزارها. پیشنهاد می‌کنیم اگر دوست دارید این شغل حرفه‌ای و پردرآمد را داشته باشید حتماً در این دوره شرکت کنید.

حالا در این مقاله درباره تکنیک‌های مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) حرف می‌زنیم، با سئو داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم. در پایان لیستی از الگوریتم‌های مهم گوگل را آورده‌ایم و یک فایل چک‌لیست سئو برای شما آماده کرده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنم همین حالا یا بعد از مطالعۀ این مقاله چک‌لیست سئو که در پایان برای شما گذاشته‌ایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چک‌لیست می‌توانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را انجام دهید و پس از پایان هر بخش آن را علامت بزنید.

این سئو یعنی چی آخرش؟

اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم:

کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:

«بهینه سازی برای موتورهای جستجو»

بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

چرا سئو اهمیت دارد؟

روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می‌کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود. حالا راحت می‌توانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس می‌گوید که:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد.

پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛

تصور کنید شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. با ابزارهای مربوط به آمار جستجوی هر عبارت در گوگل متوجه می‌شویم مردم با عبارت‌های مختلفی روزانه حدود ۸ هزار بار برای «خرید موبایل» یا عبارت‌های مشابه جستجو می‌کنند.

این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل می‌گردند.

حالا یک سوال: شما وقتی برای چیزی در گوگل جستجو می‌کنید جواب سوال یا نیاز خود را کجا پیدا می‌کنید؟ خیلی کم پیش می‌آید چیزی که دنبالش هستیم را در نتایج اول یا نهایتاً در صفحه اول پیدا نکنیم.

پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

البته اینجا لازم است که به نکته‌ای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد آدم نمی‌آورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدم‌ها نمی‌گذارند که موتور باشد و بر اساس فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند.

در حال حاضر هوش مصنوعی است که نتایج را رتبه‌بندی می‌کند. این یک خبر خوب برای آنهایی است که کارشان درست است و یک خبر بد برای آنهایی که دنبال دور زدن گوگل هستند. چرایی این حرف را در ادامه متوجه خواهید شد.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!

بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمی‌دهد.

راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی هم می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر می‌کنیم که خیلی خوبیم!

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها و دور زدن قوانین آن است.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید.

7 ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارندحتما بخوانید: 7 ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارند

به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو می‌روی به تُرکستان (نتایج آخر گوگل) است. آره پس حواستون باشه 🙂

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشود. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.

مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و …) ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. خب گوگل فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک خوبی از آن‌ها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!

بخوانید
21 مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول + رفع خطاها (2023)

توصیه من این است که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم‌های آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند. در مقاله سئوی کلاه خاکستری می‌توانید با تکنیک‌های این روش آشنا شوید.

سئو (SEO) چه بخش‌هایی دارد؟

در کل کارهایی که برای سئو انجام می‌شود را به بخش‌ها یا حوزه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. یک نوع تقسیم کار متداول، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت و مسائل فنی سایت است. به این سه بخش کارها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO)، سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) و سئوی تکنیکال می‌گویند.

سئوی داخلی سایت چیست؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنید!

چک‌لیست سئوی داخلی سایت

مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا امسال (یعنی سال 2022) منتشر شده‌اند. تمامی این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایت‌های معتبر خارجی جمع‌آوری شده‌اند و قطعا به کار شما می‌آیند؛ پس با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

  1. بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت

یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد. برای این‌که تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را بخوانید.

  1. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند. اگر تحقیق کلمات را به درستی انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و هم می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.

ما در نوین یک مقالۀ خوب در مورد تحقیق کلمات کلیدی داریم و صفر تا صد این مبحث را آن‌جا توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را بخوانید. یا اگر به دنبال یک آموزش عملی و کامل هستید دوره تحقیق کلمات کلیدی نوین مناسب شماست!

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیکلمات کلیدی سنگ بنای موفقیت کسب و کار شماست. پس قبل از هر چیز، این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

  1. بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title

عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. همیشه سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آن‌ها رعایت کنید.

  • تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید
  • بهعنوان  صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، 2018، برترین) اضافه کنید.
  • تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
  • عنوان مطلب یا عنوان سئو را حتماً داخل تگ

    قرار دهید. (برخی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این کار را انجام می‌دهند)

  1. رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینه‌سازی H1، H2 و H3)

هنگام تولید محتوا برای وبلاگ همیشه سعی کنید که ساختار را در نوشته‌هایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و زیر شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و… مشخص کنید. این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران را.

به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که می‌بینید عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در این‌جا آبنبات‌فروشی است با تگ

، زیر شاخه‌‌های آبنبات‌فروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوه‌ای تقسیم شده‌اند در تگ

و زیر شاخه‌های آن‌ها نیز در تگ

قرار گرفته‌اند. شما هم با توجه به موضوع و بخش‌بندی‌های متن‌تان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوان‌های هر بخش را با تگ‌های جدا کنید.

  1. بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با رنگ آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت می‌شوید). حالا چطور باید انکر تکست‌ها را بهینه کنیم؟

  • از کلمات کلیدی در انکرتکست‌ها استفاده کنید.
  • انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
  • برای انکر تکست‌ها استراتژی داشته باشید. برای آشنایی کامل با استراتژی و نحوۀ بهینه‌سازی انکر تکست‌ها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید.
  1. بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description

منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می‌شود (مانند تصویر زیر).

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می‌توانید استفاده کنید 155 تا 165 کاراکتر است؛ در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.

  1. رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

قبل از هر چیزی سعی کنید در صد کلمۀ اول محتوایتان از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه هم کلمات کلیدی را طوری در متن توزیع کنید که هم گوگل منظور شما را بفهمد و هم اینکه لطمه‌ای به مفهوم مقاله وارد نشود. چون به هر حال جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفت است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی آن‌ها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود. توصیه میکنم برای آشنایی بیشتر با بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا، مقالۀ «چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟» را بخوانید.

  1. لینک‌سازی داخل سایت

لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • لینک دهی به سایر مطالب یا محصولات وب‌سایت خودتان

سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این کار باعث می‌شود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

  • لینک دادن به وب‌سایت‌های خوب دیگران

متاسفانه برخی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج می‌دهند و فکر می‌کنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب می‌شود. خب این موضوع کاملاً درست است؛ اما حُسن این کار در چیست؟

اولاً با این کار به گوگل نشان می‌دهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کرده‌اید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کامل‌تر از نوشتۀ رقیب تولید کرده‌اید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان می‌دهد و احتمال دارد که آن‌ها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند :D.

  1. بهینه سازی تصاویر سایت

کاربران وقت کمتری روی سایت‌های کُند می‌گذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل می‌فهمانند که این سایت خوب نیست. حالا یکی از عوامل تاثیر گذار روی سرعت سایت چیست؟ حجم عکس‌ها! با بهینه کردن حجم عکس‌ها می‌توانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک می‌کنیم. توصیه می‌کنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وب‌سایت Optimizilla کمک بگیرید.

نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه کردن تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تگ alt می‌توانید به مقالۀ تگ آلت چیست در وبلاگ ما مراجعه کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پست‌هایی که حداقل یک عکس در آن‌ها به‌کار رفته نسبت به پست‌هایی که بدون عکس هستند جایگاه خیلی بالاتری دارند.

سئوی خارجی سایت چیست؟

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

چک‌لیست سئوی خارجی سایت

در این قسمت به بررسی بخش‌های مختلف سئوی خارجی سایت می‌پردازیم. لطفاً این نکات را با دقت بخوانید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

  1.  استفاده از لینک‌سازی خارجی

منظور از لینک‌بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. موتورهای جستجوگر از لینک‌ها برای تعقیب وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ آنها لینک‌های موجود در بین تک‌تک صفحات وب سایت‌تان را دنبال می‌کنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینک‌های موجود در بین وب‌سایت‌ها را زیر نظر دارند.

روش‌های مختلفی برای لینک‌سازی خارجی وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو تکنیک‌های کلاه‌سیاه محسوب می‌شوند و برخی دیگر کلاه‌سفید. توصیۀ ما استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سفید است. برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث می‌شود سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایتتان به عنوان منبع لینک بدهند، جزو تکنیک‌های کلاه سفید است و خرید بک‌لینک‌های اسپم (لینک‌هایی که از سایت‌های بی‌کیفیت خریداری شده‌اند) جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه.

حرفه‌ای باش و سایت خودت را بساز!حتما بخوانید: حرفه‌ای باش و سایت خودت را بساز!

اگر جزو افرادی هستید که رتبۀ سایتشان را با لینک‌سازی اسپم از دست داده‌اند نگران نباشید؛ همیشه راه بازگشتی هست! شما می‌توانید تمام لینک‌های اسپم را پاک کنید و دوباره از راه درست اقدام به لینک‌سازی کنید.

برای اینکه با انواع روش‌های لینک‌سازی سایت آشنا شوید مقالۀ دیگر وبلاگ نوین را با عنوان «بک لینک نخرید، بک‌لینک بسازید!» بخوانید یا از «سری آموزشی لینک بیلدینگ برای افراد مبتدی» استفاده کنید.

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعایت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد.

مزیت اول: به لینک‌سازی کمک می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف از جمله لینکدین و گوگل‌پلاس لینک‌هایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.

مزیت دوم: برندسازی می‌کنید؛ در واقع شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی هستید! برای مثال معرفی یکی از مطالب مفید و باارزش سایتتان را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین قرار می‌دهید؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ آن صحبت می‌کنند، نظر می‌دهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. تمامی این فعالیت‌ها کمک بسیاری به برندسازی شما می‌کند.

سئوی تکنیکال سایت چیست؟

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی اشاره دارد. بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال می‌کنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و… هستند.

چک لیست سئوی تکنیکال

در زیر لیست کارهای مهمی که در سوی تکنیکال انجام می‌شود را با هم می‌خوانیم

1. ساختار بهینه شده برای ربات‌ها

شما باید برای دیده شدن سایت و صفحات آن، به ربات‌های گوگل کمک کنید. چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است.

خزنده‌ها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینک‌ها کمک می‌گیرند. بنابراین صفحات شما باید به طور استاندارد لینک‌سازی داخلی داشته باشند.

2. فایل robot.txt

فایل متنی robot.txt که در هاست وب‌سایت شما بارگذاری می‌شود، حاوی یک سری دستور برنامه نویسی است که با ربات‌های موتور جستجو ارتباط برقرار می‌کند. اما چرا؟

این فایل به شما کمک می‌کند نسبت به رفتار خزنده‌ها در مورد وب‌سایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً می‌توانید به کمک فایل robot از آن‌ها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و… سایتتان را ایندکس نکنند.

3. صفحات 404 و لینک‌های شکسته

صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده‌ است. شما باید ربات‌ها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده می‌شوند را به کمک ریدایرکت‌ها به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید

4. جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)

گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمی‌شیند و ترجیح می‌دهد اعتبار سئوتان را کاهش دهد. اما مثلاً چطور یک فروشگاه می‌تواند محصولات مشابه در وب سایتش داشته باشد؟

راه حلش استفاده از تگ کنونیکال است که به گوگل می‌فهماند که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند.

5. سایت مپ

سایت‌مپ سایت هم یک فایل متنی با فرمت xml است؛ اما کارکردش با robot.txt فرق دارد. در  سایت‌مپ لینک همه صفحات و‌‌ب‌سایتتان قرار داده می‌شود؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگه‌ها و…

چگونه به تبلیغ گوگل خود شماره تماس ایران اضافه کنیم؟حتما بخوانید: چگونه به تبلیغ گوگل خود شماره تماس ایران اضافه کنیم؟

ربات‌ها با بررسی لینک‌های درون این صفحه، راحت‌تر می‌توانند صفحات را پیدا کرده و آن‌ها را بررسی کنند.

6. ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشی‌های موبایل

در سال 2015 گوگل رسماً اعلام کرد، سایت‌هایی که ریسپانسیو یا همان واکنش‌گرا نباشند به جایگاه‌های پایین‌تر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که وقتی صفحه را کوچک و بزرگ می‌کنید، یا در دستگاه‌های دیگری مثل موبایل و تبلت آن را باز می‌کنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.

و… بالاخره وعدۀ گوگل عملی شد. کم‌کم سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودند موقعیتشان را از دست دادند و به رتبه‌های پایین‌تری رسیدند. پس در زمان طراحی سایت این نکته را حتماً لحاظ کنید و سایتی طراحی کنید که ریسپانسیو باشد.

7. استفاده کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانه‌گذاری اسکیما می‌گویند.  کدهای اسکیما به گوگل کمک می‌کند تا راحت‌تر بتواند محتوای صفحه شما درباره چیست تا در نتایج مرتبط در رتبه‌بندی قرار بگیرید.

برای مثال با اسکیما می‌توانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقاله‌ای دربارۀ “دیجیتال مارکتینگ” با عنوان “سئوی داخلی” نوشتۀ “تیم نوین” داریم که به تازگی منتشر شده است.

برای شناخت کدهای اسکیما و طرز استفاده از آن‌ها مقاله اسکیما و روش استفاده از آن را بخوانید.

9. تهیه گواهی SSL

با تهیه گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست، می‌توانید در صفحات مهم سایتتان به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن استفاده کنید. برای آشنایی با مفاهیم http، https و SSL دو مقاله در وبلاگ نوین داریم که می‌توانید آن‌ها را بخوانید:

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

افزایش ترافیک وب سایت شما

021-41897070داخلی 3

آیا رفتار کاربران روی سئو تاثیر دارد؟

مسلماً بله! گوگل رفتار کاربران را بررسی و ذخیره می‌کند، پس طبیعتاً رفتار کاربران روی سئو هم تاثیر خواهد گذاشت. اما چگونه؟

از سیستم عامل اندروید تا سرویس ایمیل و ده‌ها سرویس دیگر مثل مرورگر کروم، گوگل آنالیتیکس و… همه متعلق به شرکت گوگل هستند. گوگل به اقیانوسی از اطلاعات مردم و رفتار کاربران دسترسی دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که گوگل فقط از اطلاعاتی که از نظر قوانین حریم خصوصی مشکلی ندارند، باز هم اطلاعات زیادی باقی می‌ماند که برای تحلیل رفتار کاربران کافی است.

هر وقت از کارکنان و کارشناسان بخش جستجوی گوگل می‌پرسند که گوگل از چه اطلاعاتی برای تحلیل رفتار جستجوی کاربران استفاده می‌کند؟ آنها در جواب می‌گویند فقط رفتار کاربران موقع جستجو را رصد می‌کنیم. کارهایی مثل برگشت به نتایج، رفتن به صفحه بعدی، کلیک روی نتایج پایین‌تر به جای نتیجه اول و موارد مشابه این.

البته همین داده‌ها هم ارزشمند هستند. در واقع ما نمی‌دانیم که آیا گوگل واقعاً فقط به این اندازه از داده‌ها اکتفا می‌کند یا این که تمام رفتار کاربران را از تمام سرویس‌ها زیر نظر دارد.

به قول معروف گوگل آنقدر اطلاعات از ما دارد که بهتر از مادرمان ما را می‌شناسد!

از طرف دیگر، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگس‌خوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. همانطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادم، این الگوریتم در عین حال که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز می‌کند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج سومین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح می‌دهند، یا بعد از ورود به یک صفحه فوراً آن را می‌بندند، به گوگل این پیغام را می‌دهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود یا محتوای خوبی نداشت.

پس یادتان باشد: هنگام تولید محتوا یا طراحی سایت حتماً کاربران را در نظر بگیرید و ظاهر و محتوای سایت را طوری پیاده کنید که به درد کاربران بخورد و آن‌ها را در صفحۀ شما نگه دارد.

از کجا و چطور سئو یاد بگیریم؟

در یادگیری سئو چند نکته وجود دارد که قبل از شروع باید به آنها توجه کنید تا خودتان را با صدها مقاله، نکته و کتاب آموزش سئو گیج نکنید.

  • برای یادگیری سئو اول باید اصول و کلیات آن را یاد بگیرید. بخشی از این مفاهیم با دیگر تخصص‌ها مثل تولید محتوا، تجربه و رابط کاربری و طراحی وبسایت هم‌پوشانی دارند. یعنی سئو یک تخصص مستقل نیست.
  • اول سراغ دستورالعمل‌ها و مطالب تایید شده از طرف گوگل بروید. کارهایی که نتیجه آنها قطعی و موثر است را یاد بگیرید و بعد از تسلط روی آنها با مطالعه آموخته‌های خود را به‌روزرسانی کنید.
  • سئو مبتنی بر داده، آمار و تحلیل است. امکان دارد هر کاری روی بهبود سئوی وبسایت تاثیر بگذارد اما فقط در صورتی می‌توان آن را به دیگران توصیه کرد که به شکل گسترده آزمایش و تحلیل شود.
  • تکنیک‌ها و توصیه‌های سئو براساس موضوع کار متغیر هستند. برای مثال وبسایت‌های پزشکی و سلامت نکاتی را باید رعایت کنند که در وبسایت‌های تفریحی مهم نیست.
  • بیشتر منابع دست اول سئو مثل تحلیل‌های منتشر شده در اینترنت یا کتاب‌ها به زبان انگلیسی هستند؛ پس بدون مهارت خواندن زبان انگلیسی یادگیری سئو سخت می‌شود.

خب حالا سئو را از چه منابعی یاد بگیریم؟

بهترین منابع آموزش سئو

ما با تجربه‌ای که داریم پیشنهاد می‌کنیم همیشه سراغ منابع معتبر و شناخته شده بروید. منابعی که حرف‌های آنها براساس تحلیل آماری و آزمایش‌های متعدد است.

نکات مهم برای بهینه سازی URL سایتحتما بخوانید: نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت

اولین منابع مورد اعتماد مطالب و کانال‌های بخش جستحوی گوگل هستند. توصیه‌های پشتیبانی موتور جستجوی گوگل، کانال‌های یوتیوب مهندسان جستجو در گوگل، اکانت‌های توییتر و روابط عمومی و وبلاگ‌های رسمی گوگل همه اولین و مهم‌ترین منابع آموزش سئو هستند.

مهم‌‌ترین این منابع موارد زیر هستند:

بخش دوم منابع آموزش سئو، وبلاگ سرویس‌دهنده‌های خدمات سئو، تحلیل‌گرها و وبسایت‌های خبررسانی سئو هستند:

تمام این منابع دارای مقالات راهنما، تحلیل و مطالب کوتاه درباره اتفاقات جدید در دنیای سئو هستند.

مطالعه کردن قدم اول یادگیری سئو است. بعد از یادگیری باید خودتان آموخته‌ها را در عمل انجام دهید و تجربه به دست آورید.

ما هم در نوین همین مسیر را رفتیم. بعد از سال‌ها و مطالعه و تجربه توانستیم به جایگاه خوبی در گوگل برسیم و البته این تلاش همیشه ادامه دارد.

ما تجربه‌های خودمان را در چندین مقاله منتشر کرده‌ایم. مقالاتی که مبتنی بر منابع معتبر و تجربه هستند و مهم‌تر از همه سعی کردیم به زبان ساده برای همه قابل درک باشند.

تمام این مقالات را می‌توانید در بخش آکادمی سئو ببینید و مطالعه کنید.

ابزارهای آنالیز سایت از نظر سئو بودن

شما در حالی که برای سایت‌تان محتوا تولید می‌کنید و آن را سئو می‌کنید به یک سری ابزار برای آنالیز کردن سایت و بررسی نتایج به‌دست آمده از سئو نیاز دارید. در این‌جا لیستی از بهترین ابزارهای موجود را آورده‌ایم.

گوگل آنالیتیکس: همه‌چیز را راجع‌ به کاربران سایتتان بدانید.

گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و… )، آمار دقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را به‌دست آورید.

Google PageSpeed Insights: تست سرعت صفحات سایت

قبلاً در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت صحبت کردیم؛  شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت سایت‌تان را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهینه است. در ضمن  این ابزار نقاط ضعف شما را هم می‌گوید و راه‌کارهایی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با تاثیر سرعت سایت روی سئو و همینطور روش‌های افزایش سرعت سایت، راهنمای کامل سرعت سایت را بخوانید.

Woorank: چک کردن وضعیت سئوی سایت

کافیست وارد سایت Woorank شوید و در اولین کادری که می‌بینید لینک سایتتان را وارد کنید و اینتر را بزنید. در صفحۀ بعدی لیست کاملی از آنالیز بخش‌های مختلف ساییتان را مشاهده می‌کنید که با سه رنگ مختلف جدا شده‌اند. رنگ سبز نشان‌دهندۀ وضعیت خوب است، رنگ نارنجی بیانگیر این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز نشان می‌دهد که روی این بخش اصلاً کار نشده. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

گوگل سرچ کنسول: دریافت اطلاعات اجمالی دربارۀ عملکرد سایت

گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل است. اگر هدف شما حرفه‌ای شدن استفاده از این ابزار را به خوبی یاد بگیرید. اطلاعاتی که Google Search console در اختیارتان قرار می‌دهد عبارتند از:

  • لینک‌های داده شده به سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • جریمه‌های گوگل
  • نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن)
  • تجزیه و تحلیل جستجوها

در هر بخشی از دیجیتال مارکتینگ مثل محتوا، سئو و … نیاز دارید که از این ابزار برای اندازه‌گیری و تحلیل استفاده کنید. در دوره سرچ کنسول نوین می‌توانید با هزینه کم این ابزار تحلیل را به صوت حرفه‌ای و عملی آموزش ببینید.

SpyFu: رصد کردن رقبا

همیشه سعی کنید در حالی که بهترین کارتان را انجام می‌دهید حواستان به رقبا هم باشد و آن‌ها را هم رصد کنید. این ابزار در این کار به شما کمک می‌کند. به صفحۀ SpyFu بروید و آدرس سایت رقیبتان را وارد کنید. اسپای‌فو اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی طبیعی، تبلیغات گوگل ادوردز، استراتژی لینک‌سازی، این‌که بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمات کلیدی بوده و … را به شما نشان می‌دهد. فکر می‌کنم در جایی که رقابت شدید است دانستن این موارد به شما کمک زیادی بکند.

لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟حتما بخوانید: لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

هرکدام از الگوریتم‌های گوگل چه تاثیری روی سئوی سایت دارند؟

یک سئوکار حرفه‌ای باید اطلاعات کاملی دربارۀ الگوریتم‌های گوگل داشته باشد و اخبار به‌روزرسانی‌های جدید گوگل را دنبال کند. در این‌جا من الگوریتم‌های مهم گوگل تا سال 2022 را به شما معرفی می‌کنم. اگر هم به اطلاعات بیشتر و به‌روز درباره الگوریتم‌ها نیاز دارید ما سعی کردیم برای هر آپدیت الگوریتم یک راهنمای جامع منتشر کنیم. همۀ این راهنما ها را در صفحه الگوریتم‌های گوگل می‌توانید ببینید و مطالعه کنید.

قبل از این که با الگوریتم‌های سئو آشنا شوید، به یک توصیه مهم توجه کنید.

گوگل در مقابل وبسایت‌ها یک سیاست پایدار و پیوسته دارد. یعنی با این که همیشه در حال به‌روزرسانی الگوریتم موتور جستجو است اما هدفی که دنبال می‌کند و نحوه تعامل آن با وبسایت‌ها تغییر زیادی ندارد.

مثلاً اهمیت محتوای مفید همیشه در اولویت گوگل بوده و هست. هیچ وقت این دیدگاه تغییر نکرده است. این نظرات و سیاست‌های گوگل مخفی نیست. در زمان‌های مختلف گوگل اعلام کرده است هدفش از به‌‌روزرسانی‌ها چیست و در نهایت می‌خواهد به کجا برسد.

با دانستن و درک دیدگاه گوگل دیگر نیاز نیست نگران تغییراتش باشید. چون اکثر تغییرات برای مقابله با دور زدن‌ها و دستکاری‌ها ایجاد می‌شوند یا راهکاری هستند برای دستیابی به اهداف گوگل.

اگر شما در سئوی وبسایت همان خط و جهت گوگل را دنبال کنید پس هیچ نگرانی نباید داشته باشید چون می‌دانید مهندسان گوگل چطور فکر می‌کنند.

یک منبع عالی برای درک فکر و سیاست‌ها موتور جستجوی گوگل، کتابی است به نام «راهنمای ارزیاب‌های گوگل» که با خواندنش متوجه می‌شوید گوگل چطور فکر می‌کند و چه معیارهایی برای رتبه‌بندی اهمیت دارند.

لیست کامل الگوریتم‌های گوگل از 2003 تا 2022

گوگل با استفاده 200 معیار مختلف سایت‌ها را بررسی می‌کند. این معیارها به تفکیک توسط الگوریتم‌های گوگل بررسی می‌شود. در زیر لیست تمامی الگوریتم‌های گوگل که بیشترین تاثیر را در نتایج گوگل دارند برایش ما آورده‌ایم و توضیح دادیم هر کدام مسئول چه کاری هستند.

  • الگوریتم Hilltop (تپه) گوگل‌ (2003)

الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 معرفی شد و هدفش شناسایی سایت‌های مرجع و دایرکتوری‌های معتبری بود که به سایت‌های کوچک دیگر لینک داشتند. فایده شناسایی دایرکتوری‌های معتبر چه بود؟ با شناسایی دایرکتوری‌های معتبر فرصت خوبی در اختیار سایت‌های کوچکی که در آن‌ها لینک داشت قرار می‌گرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.

برخی از این دایرکتوری‌های معتبر عبارتند از: Yahoo، Dmoz و Wikipedia. گوگل با استفاده از این دایرکتوری‌ها  توانست سایت‌های معتبر دیگر را هم شناسایی کند.

  • الگوریتم کافئین گوگل‌ (2010)

گوگل با الگوریتم کافئین سیستم ایندکس خود را اصلاح کرد. این سیستم جدید به گوگل اجازه می‌داد صفحات را به شکل موثر‌تری بررسی و ذخیره کند. در‌ واقع با کمک این الگوریتم، گوگل می‌توانست صفحات بیشتری را در زمان کمتر ایندکس کند، در واقع نه تنها سرعت خواندن اطلاعات، بلکه حجم اطلاعاتی که ربات ها قادر بودن در طول یک بازه زمانی مشخص مرور کنند را متحول کرد.

  • الگوریتم پاندا (Panda) گوگل (2011)

الگوریتم پاندای گوگل روی محتوای متنی صفحات حساس است و متن‌های کپی شده، پر از تبلیغات و محتواهای بی‌کیفیت او را به شدت عصبانی می‌کند. در صورتی که مورد خشم پاندا قرار گرفتید و جریمه شدید، با اصلاح و به‌روزرسانی صفحات ضعیفتان می‌توانید شانس این را داشته باشید که جایگاه قبلی‌تان را پس بگیرید.

  • الگوریتم پنگوئن (penguin) گوگل (2012)

وظیفۀ این الگوریتم مبارزه با لینک‌سازی اسپم است. با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت‌هایی که بک‌لینک‌های انبوهی از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم دریافت کرده بودند از نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل حذف شدند.

برای این‌که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه نشوید، همیشه از سایت‌های معتبر و مرتبط با موضوع سایت خودتان لینک بگیرید. اما اگر جریمه هم شدید، لینک سایتتان را از تمام صفحات اسپم و بی محتوا پاک کنید.

  • الگوریتم فرشنس (Freshness) گوگل (2012)

 الگوریتم Freshness برای حل مشکل کاربران در برخورد با محتواهای قدیمی به وجود آمد! وظیفه فرشنس این است که در موضوعاتی که جدید بودن محتوا مهم است، تازگی محتوا را بررسی کند و محتواهای جدید را بالاتر از محتواهای قدیمی نشان دهد.

 

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) گوگل (2013)

وظیفۀ الگوریتم مرغ مگس‌خوار نشان دادن مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتایج به کاربران است؛ برای همین هم به جای تمرکز روی یک کلمۀ کلیدی خاص، واژه‌های هم‌معنی را نیز در نظر می‌گیرد.

بعد از اضافه شدن الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل، تعداد زیادی از سایت‌هایی که بیش از حد از یک کلمۀ کلیدی خاص استفاده کرده بودند جریمه شدند و جایگاه خوبشان را در گوگل از دست دادند.

  • الگوریتم گورخر (Zebra) گوگل (2013)

گورخر در واقع یک آپدیت برای الگوریتم هسته گوگل است که برای حذف فروشگاه‌های اینترنتی بی‌کیفیت و قلابی ساخته شده است. فروشگاه‌هایی که استاندارهای لازم را ندارند و انتظارات اولیه کاربر را برآورده نمی‌کنند

 

  • الگوریتم دزد دریایی (2014 Pirate)

دزد دریایی یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل است که در سال 2014 به‌روزرسانی شد. وظیفه الگوریتم شناسایی محتوای دزدی (یا همان کپی) است!

این الگوریتم، برای مبارزه با نقض قانون کپی‌رایت آمده است و با هر نوع محتوای کپی یا دزدی برخورد می‌کند. تمرکز اصلی این الگوریتم بیشتر روی محصولات و محتوای غیر رایگان است تا محتوای رایگانی که الگوریتم پاندا می‌تواند آن را شناسایی کند.

  • الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل (2014)

الگوریتم کبوتر روی نتایج مرتبط با مکان (Location) تمرکز دارد. الگوریتم کبوتر گوگل برای کسب‌وکارهای محلی یک فرصت عالی ایجاد کرده است تا بتوانند جزو نتایج اولیۀ جستجوهای کاربران نزدیک به خودشان باشند. برای مثال وقتی که در گوگل جستجو کنید کافه‌های نزدیک من، فقط کافه‌هایی که در مناطق نزدیک به شما نشان داده می‌شود.

  • الگوریتم Mobilegeddon گوگل (2015)

گوگل در سال 2015 از الگوریتم جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها (در موبایل) خبر داد؛ این الگوریتم با اسم موبایل گدون سایت‌هایی را که برای موبایل بهینه شده‌اند و اصطلاحاْ موبایل فرندلی هستن را در جستجوهای موبایلی بالاتر نشان می‌دهد.

 

  • الگوریتم Mobile First Index گوگل (2016)

گوگل با الگوریتم mobile first index اعلام کرد که از این به بعد نسخۀ موبایل هر سایت‌ را به عنوان نسخۀ اصلی در نظر می‌گیرد! این یعنی ربات‌های خزندۀ گوگل که مسئول بررسی محتوا و ایندکس کردن سایت‌ها هستند، در ابتدا به سراغ نسخۀ موبایل یک سایت می‌روند. در واقع ملاک اصلی گوگل برای رتبه‌بندی یک سایت، نسخۀ موبایل است و نسخۀ دسکتاپ در جایگاه دوم قرار دارد!

  • الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل (2016)

رنک برین از نظر بررسی و تفسیر کلمات هم‌معنی مشابه الگوریتم مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند، اما بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است. تمرکز اصلی الگوریتم رنک‌برین تجربۀ کاربری یا UX است و می‌توان ادعا کرد که مدت زمان حضور کاربران در صفحات، ادامه پیدا نکردن جستجو در یک موضوع خاص، نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو و … از معیارهای مهم برای الگوریتم رنک‌برین هستند.

  • الگوریتم موش کور (Possum) گوگل (2016)

تمرکز اصلی الگوریتم موش کور بر سئوی محلی است و به کسب و کارهای محلی کمک می‌کند که رتبه بهتری در نتایج گوگل به دست آورند. قبل از این الگوریتم برای کسب و کارهای کوچک سخت بود که با بزرگ‌ها رقابت کنند و لی گوگل کاری کرد که هنگام سرچ کاربر، نتایج محلی نزدیک هم به او نشان داده شود.

  • الگوریتم فرد (Fred) گوگل (2017)

الگوریتم فرد روی حجم تبلیغات موجود در سایت و لینک‌های خارجی تمرکز دارد. این الگوریتم محتوای صفحات را بررسی می‌کند و تعداد لینک‌های خارجی موجود در هر بخش را اندازه می‌گیرد؛ اگر محتوای صفحه بی‌کیفیت باشد و در آن از تعداد زیادی لینک خارجی استفاده شده باشد، در برابر جریمۀ الگوریتم فرد قرار می‌گیرد.

سایت‌های تبلیغاتی باید دقت کنند که اگر محتوای صفحاتشان از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار باشد، با وجود لینک دادن به سایت‌های خارجی جریمه نخواهند شد؛ پس اولویت با کیفیت محتواست.

  • الگوریتم BERT یا برت (2017)

الگوریتم BERT کمک می‌کند تا گوگل ریزه‌کاری‌های زبان انسان را بهتر درک کند. تمرکز آپدیت برت روی نکات ریز دستوری، جملات و کلماتی که در محاوره به‌کار می‌روند و به خصوص روی عبارت‌های طولانی یا Long Tail Keywords است.

مدل BERT می‌تواند مفهوم کلی یک کلمه را با بررسی کلماتی که قبل و بعد از آن آمده‌اند، پیدا کند، حروف اضافه جمله را بررسی کند و هدف کاربر از کل جمله را تشخیص دهد.

  • الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing) گوگل (2018)

کار الگوریتم Paraphrasing این است که محتوای سایت را خلاصه می‌کند و برای کاربرانی که از گوگل سوال پرسیده‌اند نمایش می‌دهد. تصویر زیر نمونه‌ای از عملکرد الگوریتم Paraphrasing است. من هنوز سایت‌های فارسی را که به این شکل توسط الگوریتم Paraphrasing شناسایی شوند ندیده‌ام، اما در مورد سایت‌های انگلیسی، محتواهایی که بیشتر حالت پرسش و پاسخ دارند مورد توجه الگوریتم پارافریسینگ قرار می‌گیرند.

 

سیر تکامل سئو: از آغاز تا امروزحتما بخوانید: سیر تکامل سئو: از آغاز تا امروز

تا الان که سال 2022 هستنیم الگوریتم جدیدی اضافه نشده است ولی گوگل همیشه در حال آپدیت و هوشمند کردن الگوریتم‌هایش است.

حرف آخر: یک سئوکار حرفه‌ای همیشه باید به روز باشد

این بود تمام آن چیزهایی که برای شروع یادگیری سئو لازم است بدانید. اگر تازه‌کار بودید الان دیگر تازه‌کار نیستید! چون حالا نگاه درستی به SEO پیدا کرده‌اید. بعد از این هم پیشنهاد می‌کنیم حتماً نوین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید یا در خبرنامه عضو شوید چون یک سئوکار حرفه‌ای همیشه باید به روز باشد و هر وقت اتفاقی در دنیای سئو رخ دهد حتماً در وبلاگ نوین درباره‌اش می‌نویسیم.

در ضمن هر سوالی که داشتید از ما بپرسید، ما با کمال میل پاسخگوی سوال‌های شما دوستان عزیز خواهیم بود. راستی، این هم چک‌لیستی که قولش را داده بودیم:

چک‌لیست سئو

دانلود_چک_لیست-سئو

آموزش‌های بیشتر سئو را در دسته‌بندی سئو آکادمی نوین بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا