آموزش

بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

من که حال و حوصلۀ امتحان کردن غذای رستوران‌های کل شهر را ندارم اما دو دوست تپل به نام سینا و امیر دارم که عاشق غذا و رستوران‌گردی هستند. هر وقت مهمان لاکچری و عزیزی را می‌خواهم برای شام دعوت کنم قبلش زنگ می‌زنم به این دو دوست قدیمی تا به من یک رستوران خوب معرفی کنند. این یک راه حل آسان برای من است و به این دوستانم هم می‌گویم شما منبع بک‌لینک‌های قوی رستوران‌ها هستید! آها هنوز نگفتم بک لینک چیست؟

عجله نکنید؛ در این مقاله، هم می‌گویم بک لینک چیست، هم می‌گویم چرا مهم است و هم یاد می‌گیریم چطور یک بک لینک قوی برای سایتمان بسازیم.

بک‌لینک چیست؟

بک لینک به زبان ساده به لینک یک وبسایت به وبسایت دیگر می‌گویند.

وقتی یک سایتِ دیگر ما را معرفی می‌کند و به سایتمان لینک می‌دهد، ما یک بک‌لینک گرفته‌ایم. کاربران از طریق این لینک وارد سایت ما می‌شوند، به همین دلیل به آن «لینک ورودی» یا inbound link هم گفته می‌شود.

گوگل هم مثل من برای اینکه بفهمد کدام سایت‌ها بهتر هستند به تایید و ارجاع دیگران توجه می‌کند. بهترین روش تایید و ارجاع در دنیای اینترنت لینک دادن است. هرچه تعداد بک‌لینک‌ها برای یک سایت بیشتر باشد، گوکل اعتبار بیشتری به آن سایت می‌دهد چون از نظر گوگل مورد اعتماد بقیه قرار گرفته که معرفیش کرده‌اند.

سینا و امیر را فراموش نکنید چون لازمش داریم تا برویم سراغ این که چرا بک لینک اینقدر مهم شده و اصلاً به چه درد می‌خورد؟

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

شروع می‌کنم

021-58438داخلی 1

چرا بک لینک مهم است؟

اگر شما هم جزو خوش‌شانس‌هایی بودید که در سال‌های اول ظهور اینترنت به آن دسترسی داشتید حتما یادتان هست که آدرس وبسایت یا وبلاگ‌ها را در لیست‌هایی ذخیره و حتی روی کاغذ می‌نوشتند.

اگر مردم آدرس وبسایتی را نمی‌دانستند هیچ‌کس روحش هم خبردار نمی‌شد و وبسایت هم هیچ بازدیدی نمی‌گرفت.

خیلی سریع یک راه حل خوب پیدا شد؛ وبسایت‌های مشابه به هم لینک دادند تا پیدا شوند. اگر در آن روزها دسترسی به اینترنت داشتید حتماً یادتان هست که ستون کناری وبلاگ‌ها یک لینک‌باکس داشت که پر از لینک به بقیه وبلاگ‌های مشابه بود. اینطوری کافی بود یکی را بشناسید تا بقیه را پیدا کنید. هرچه وبسایت یا وبلاگی مهم‌تر و بهتر بود وبسایت‌های بیشتری به آن لینک می‌دادند.

راه حل دوم ایجاد دایرکتوری بود. وبسایت‌های دایرکتوری لیستی از تمام وبسایت‌ها به صورت دسته‌بندی شده داشتند. دهه ۹۰ میلادی چندین وبسایت دایرکتوری و با فاصله کمی چندین موتور جستجو در اینترنت راه افتاد.

داستان را خلاصه کنیم از بین موتورهای جستجو، گوگل بر تخت پادشاهی نشست و رقابت بزرگی بین وبسایت‌‌ها برای رسیدن به نتایج بالاتر در نتایج جستجو شروع شد.

گوگل در ابتدا معیارهای ساده‌ای برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشت اما وقتی رقابت جدی شد رفت دنبال شاخص‌هایی بهتر؛ مثل چی؟ لینک‌ها. هر چه وبسایت و صفحه‌ای لینک بیشتری می‌گرفت پس یعنی مهم‌تر بود؛ گوگل هم رتبه آن را می‌برد بالاتر. همان کاری که من برای پیدا کردن رستوران‌های خوب انجام می‌دهم. من به نگاه می‌کنم دوستانم و دیگران درباره رستوران‌ها چه می‌گویند و هر رستورانی که بیشتر تایید شد را انتخاب می‌کنم.بک لینک گرفتن از سایت‌های دیگر

حالا الگوریتم‌های گوگل خیلی پیشرفته‌تر شده اما هنوز هم بک‌لینک‌ها بیشترین تاثیر را در رتبه‌بندی دارند.

به جز تاثیر در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل که بعد کامل توضیح می‌دهیم، بک‌لینک به تنهایی می‌تواند باعث افزایش بازدید وبسایت شود. هرچه بک‌لینک شما در صفحه‌ای پربازدیدتر باشد و کلیک بیشتری بگیرد بازدید ارجاعی (Referral) وبسایت شما هم طبیعتاً بیشتر خواهد شد.

بک لینک در سئو چطور و چقدر تاثیر دارد؟

یک نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ گوگل در رتبه‌بندی نتایج بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می‌گیرد؛ این فاکتورها می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند یا برعکس با خنثی کردن هم از تاثیرشان کم شود.

ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشتحتما بخوانید: ایجاد بک لینک: خوب، بد و زشت

با این وجود تمام بررسی‌های که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو نشان می‌دهد که هنوز هم بک‌لینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه وبسایت‌ها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وبسایت بدون بک‌لینک نمی‌تواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند.

بخوانید
اینفوگرافیک مارکتینگ چیست و چگونه تولید کنیم

در کل بک‌لینک‌ها به دلایل زیر اهمیت دارند:

  1. گوگل با بک‌لینک در اینترنت اکتشاف می‌کند. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌ها بین وبسایت‌ها می‌خزند و آنها را ایندکس می‌کنند.
  2. شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وبسایت را نشان می‌دهد. گوگل از کیفیت و کمیت لینک‌ها این فاکتورها را اندازه می‌گیرد.
  3. ارتباط وبسایت‌ها از بک‌لینک مشخص می‌شود. وبسایت‌هایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک می‌دهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباط‌ها می‌شود.
  4. انکرتکست‌ها (متن لینک) اطلاعاتی درباره مقصد به گوگل می‌دهند

ما در دوره پایه سئو تمام اصول و مقدمات سئو را و اینکه گوگل چطور کار می‌کند، آموزش داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای درک کامل و تسلط روی مفاهیم و کارکرد سئو، حتما در آن شرکت کنید.

بک لینک قوی چه فاکتورهایی دارد؟

بک لینک با کیفیت، بک لینک موثر، قوی و تضمینی نام‌هایی است که در کل به بک‌لینک‌های خوب می‌گویند. منظور از بک لینک خوب یعنی بیشترین تاثیر را در سئو و بهبود رتبه داشته باشد و اگر هم توانست کاربرانی را از این طریق به وبسایت بیاورد که چه بهتر!

توجه کنید که: «کیفیت لینک‌های خارجی که دریافت می‌کنیم، مهمتر از تعداد آن است»

یعنی اگر شما بتوانید 10 بک‌لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید!

حالا می‌خواهیم فاکتورهای تعیین کننده در کیفیت بک‌لینک را یکی یکی برای شما توضیح دهیم.

۱. مزتبط بودن سایت لینک‌دهنده به سایت شما

این که چه سایتی به شما لینک می‌دهد مهم‌ترین شاخص در کیفیت بک‌لینک است. اگر موضوع آن سایت به سایت شما مرتبط باشد، بک لینک آز آن سایت ارزش بیشتری برای گوگل دارد.

فرض کنید یک مقاله درباره تغذیه و رژیم منتشر کرده‌اید. اگر از سایت تغذیه، سلامتی، تناسب اندام و سایت‌های ورزشی دریافت کنید برای گوگل اعتبار بیشتری دارد تا اینکه از یک سایت دیجیتال مارکتینگ لینک بگیرید.

۲. اعتبار دامنه وبسایت لینک دهنده

اعتبار دامنه یا Domain Authority یک امتیاز بین 1 تا 100 است که کیفیت یک وبسایت را اندازه‌گیری می‌کند. این امتیاز توسط سایت MOZ توسط چند فاکتور محاسبه میشود؛ دامنه‌هایی که به این سایت لینک دادند، تعداد کل بک لینک‌ها و قدرت و اعتبار بک‌لینک‌ها از جمله این فاکتورها هستند.

هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد، این دامنه اعتبار بیشتری دارد و از کیفیت بیشتری برخوردار است؛ بنابر این بک لینک گرفتن از آن ارزش بیشتری دارد.

3. ترافیک سایت لینک دهنده

جدای از اینکه معمولاً وبسایت‌های پربازدید، اعتبار بیشتری هم نزد گوگل دارند، بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک بیشتری را به سایت شما می‌آورد؛ کاربران وارد سایت شما می‌شوند و در آن وقت می‌گذرانند که بر سئوی شما تاثیر دارد.

برای مثال، اگر یک وبسایت مهم دولتی با بازدید میلیونی بک‌لینک دهد، تاثیر آن خیلی بیشتر از یک وبلاگ ناشناخته، بی‌محتوا و بدون بازدید‌کننده است.

به طور کلی وبسایت‌های دولتی، دانشگاهی، مراکز و سازمان‌های مشهور، برندها و شرکت‌های بزرگ به علت اعتبار و ترافیک بیشتر، بک‌لینک‌های قوی‌تری دارند.

4. رتبۀ صفحه در کلیدواژه

با این که وبسایت به تنهایی در کیفیت بک‌لینک تاثیرگذار است، اما خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بک‌لینک صفحه‌ای از یک وبسایت نه چندان مشهور و مهم خیلی قوی‌تر تاثیر گذاشته است. دلیل این تاثیرگذاری بیشتر رتبۀ صفحه در کلیدواژه یا همان رنک صفحه است.

این صفحه با محتوای با کیفیت توانسته نیاز کاربران را برطرف کند. اگر از چنین صفحه‌ای بک‌لینک بگیرید تاثیر بیشتری خواهد داشت.

لینک‌ها 4 نوع شدند:  Sponsored, Nofollow, Follow و UGCحتما بخوانید: لینک‌ها 4 نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

5. جایگاه لینک

با اینکه گوگل کل یک صفحه را بررسی می‌کند ولی خیلی از کارشناسان معتقدند هر چه لینک در در صفحه بالاتر باشد، اعتبار بیشتری دریافت می‌کند.

پس این که لینک در کجای صفحه باشد روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. در کل بک‌لینک‌ها در میان محتوای اصلی صفحه نسبت به بک‌لینک‌های فوتر، ستون‌های کناری و هر بخش دیگر خارج از محتوای اصلی قوی‌تر هستند.

بخوانید
ترفندهایی ارزان برای رتبه گیری سریع در گوگل

6. فالو یا نوفالو بودن بک‌لینک

نگاه گوگل به لینک‌های فالو و نوفالو متفاوت است؛ لینک فالو مستقیماً روی سئو و رتبه‌بندی سایت شما تاثیر می‌گذارد. اگر لینکی که به شما داده می‌شود از نوع Nofollow باشد، هیچ اعتباری به سایت شما منتقل نمی‌شود و مستقیماً به رتبه‌بندی شما کمک نمی‌کند ولی ترافیک بیشتری را به شاست شما می‌آورد.

7. محتوای صفحه و وبسایت لینک دهنده

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین کیفیت بک‌لینک محتوای وبسایت است. گوگل با هوش مصنوعی می‌فهمد موضوع کلی وبسایت‌ها چیست و هر صفحه درباره چه موضوعی محتوا دارد.

محتوای یک وبسایت آشپزی و وبسایت آموزش بورس ربطی به هم ندارند. اگر این دو سایت به هم بک‌لینک دهند گوگل اثر زیادی به آن نمی‌دهد.

پس هرچه محتوای وبسایت‌ها به هم مرتبط باشند بک‌لینک قوی‌تر خواهد بود.

8. متن لینک یا انکرتکست

یکیدیگر از عواملی که در تعیین کیفیت بک‌لینک نقش دارد، انکرتکست یا متن لینک است. متنی که قرار است درگاه ورود به سایت شما باشد باید سه ویژگی داشته باشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

  • به محتوای سایت شما ربط داشته باشد
  • خاص باشد
  • از کلمات کلیدی دقیق استفاده شده باشدبا این سه نکته، گوگل می‌فهمد که سایت لینک شده چه محتوایی دارد و برای چه کلمه کلیدی باید رتبه‌بندی شود.

9. لینک اسپم

گوگل اصلاً از لینک‌های اسپم خوشش نمی‌آید و اگر از این دست لینک‌ها زیاد داشته باشید جریمه خواهید شد. بک لینک اسپم از نظر گوگل از سایتی می‌آید که کیفیت پایینی دارد، محتوایش بی‌ربط است و کارش لینک دادن به سایت‌های مختلف است. این روش کلاه سیاه برای خرید لینک به رتبه سایت شما آسیب می رساند. اگرچه ممکن است راه حلی سریع و آسان برای دریافت لینک باشد ولی در بلند مدت نتیجه عکس می‌دهد.

10. دائمی یا موقت

بک‌لینک‌ها باید دائمی و قوی باشند اما بعضی از جایگاه‌های بک‌لینک با توجه به ارزش بالایی که دارند به صورت موقت اجاره داده می‌شوند. یعنی تا زمانی که پول پرداخت کنید لینک شما می‌ماند.

لینک‌های موقت در کل توصیه نمی‌شود چون هربار تغییر در بک‌لینک‌ها نشانه‌ای از رفتار اسپم برای گوگل است.

همیشه سعی کنید بک‌لینک‌ها دانمی ایجاد کنید.

چطور بک لینک بسازم؟

منظور از روش ایجاد بک لینک این است که کجا و چطور بک‌لینک بسازیم. ایجاد بک لینک یا بک‌لینک سازی انواع و نکات زیادی دارد. در سال‌های اخیر به روش‌های زیر بک‌لینک می‌سازند:

بک‌لینک در رپرتاژ

در روش رپرتاژ، مقاله‌ یا خبری را برای یک وبسایت دیگر مثل وبسایت‌های خبری می‌فرستید تا منتشر کند. در میان این متن، لینک‌هایی را مشخص می‌کنید. این روش بک‌لینک گرفتن بسیار متداول و بهترین روش است.

با توجه به این که بک‌لینک با رپرتاژ تقریباً هیچ ضرری از نظر سئو ندارد و استفادۀ از این روش را گوگل غیرمستقیم تایید می‌کند، آموزش‌های زیادی درباره آموزش رپورتاژ در آکادمی نوین منتشر کردیم تا با این روش بک‌لینک‌های قوی و موثر بسازید.

بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!حتما بخوانید: بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!

در ضمن بخشی از خدمات نوین انتشار رپرتاژ در بهترین رسانه‌ها و وبسایت‌های معتبر است.

لینک در نظرات

لینک در نظرات یا همان کامنت روشی قدیمی اما همچنان کارساز است. شما می‌توانید در کامنت‌های سایت‌های دیگر، لینک مطلب یا سایت خود را قرار دهید. بعضی صفحه‌ها نظرات را بدون نیاز به تایید منتشر می‌کنند و اجازه می‌دهند ولی بعضی‌ها اگر لینکی در کامنت وجود داشته باشد آن را حذف می‌کنند.

لینک‌سازی در قسمت نظرات در کل توصیه نمی‌شود. لینک‌های قسمت نظرات بی‌تاثیر نیستند اما بی‌ضرر هم نیستند.

راه‌اندازی وبلاگ

می‌توانید برای خودتان یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و بدون هزینه برای خودتان بک‌لینک بسازید.

اکثر سرویس‌های وبلاگ رایگان هستند و تنهای کاری که باید انجام دهید تولید محتوای مفید، مرتبط و با رعایت سئوی داخلی است. بعد می‌توانید به وبسایت خودتان بک‌لینک دهید.

با این که این روش موثر و کم هزینه است اما نداشتن محتوای مناسب، تعداد بیش از حد بک‌لینک و زمانبندی نادرست در ایجاد بک‌لینک می‌تواند باعث شود گوگل به وبسایت شما شک کند. شک گوگل هم اگر زیاد شود منجر به جریمه یعنی سقوط رتبه در نتایج جستجو خواهد شد.

بخوانید
لینک سازی خارجی بر چه اساسی باید انجام شود - نکات طلایی لینک بلدینگ

شبکه‌های اجتماعی و پروفایل‌ها

اینستاگرام، توییتر، پینترست و دیگر انواع صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی یک جایگاه لینک وبسایت دارند. هر کسب‌وکاری معمولاً در این قسمت لینک صفحه اصلی وبسایت را درج می‌کند.

هرچه صفحه فالوور بیشتری داشته و فعال‌تر باشد امکان این که از طرف گوگل به عنوان یک بک‌لینک قوی شناسایی شود بیشتر می‌شود.

آدرس وبسایت در پروفایل شخصی وبسایت‌ها هم نوع مشابهی از بک‌لینک است. هرچه این صفحه‌ها جستجوی بیشتری داشته باشد و فعال‌تر باشد تاثیر لینک موجود در آن بیشتر می‌شود.

گوگل در حال حاضر صفحه‌های پروفایل را به خوبی تشخیص می‌دهد. هر پروفایل در هر وبسایتی نمی‌تواند منبع خوبی برای بک‌لینک باشد.

مزرعه ‌لینک یا لینک‌فارم

در این روش قدیمی مدیران چندین وبسایت به صورت توافقی به یکدیگر لینک می‌دهند. برخی افراد هم خودشان ده‌ها وبسایت فقط با هدف ایجاد بک‌لینک می‌سازند.

ایجاد مزرعه لینک یا هر نوع شبکۀ بک‌لینک مشابه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این روش‌ها جزو روش‌های کلاه سیاه سئو حساب می‌شوند و گوگل در صورت تشخیص وبسایت‌های بک‌لینک دهنده و گیرنده را جریمه می‌کند.

انجمن‌ها و صفحه‌های پرسش و پاسخ

لینک‌دادن در انجمن‌ها و صفحه‌های پرسش و پاسخ بسیار متداول است. در این روش‌ کافی است به سوالات جواب دهید یا در موضوعات انجمن‌ها فعالیت کنید و هر وقت موضوع یا سوالی مرتبط با وبسایت شما مطرح شد در پاسخ به وبسایت خود لینک دهید.

بک لینک از ویکی‌پدیا

در انتهای صفحات ویکی‌پدیا و هر نوع ویکی دیگر بخشی به عنوان منابع وجود دارد. بیشتر این منابع لینک‌هایی از وبسایت‌های معتبر هستند.

اگر وبسایت شما محتوایی بسیار باکیفیت و معتبر منتشر می‌کند حتماً ویکی‌نویس‌ها از آن برای ویرایش صفحات استفاده خواهند کرد و در قسمت منابع لینک می‌دهند. البته صبر کردن برای بک‌لینک گرفتن از ویکی‌پدیا کار منطقی نیست.

لینک بیلدینگ پیشرفتهحتما بخوانید: لینک بیلدینگ پیشرفته

پس راه چاره این است که موضوعاتی که هنوز در ویکی‌پیا صفحه ندارند را پیدا کنید، بعد محتوایی دست اول و قابل استناد در وبسایت خود منتشر کنید. در این مرحله می‌توانید خودتان صفحه‌ای در ویکی‌پدیا با کمک محتوای خود ایجاد کنید یا از ویکی‌نویس‌ها برای این کار کمک بگیرید.

فراموش نکنید که ویکی‌پدیا یک دانشنامه آزاد است و هرگونه ایجاد بک‌لینک بدون در نظر گرفتن استانداردها تسط ویرایشگرهای رده بالاتر تایید نمی‌شود.

 انتشار محتوا و ساخت بک‌لینک در ویرگول

ویرگول یک شبکه اجتماعی برای محتواهای فارسی است که افراد با عضویت در آن می‌توانند مطلب بنویسند و نوشته‌های دیگران را بخوانند. محبوبیت ویرگول اینقدر زیاد شده است که در حال حاضر هزاران نفر در آن عضو هستند و مطالب مختلف منتشر می‌کنند و خیلی از این نوشته‌ها به نتایج اول گوگل راه پیدا می‌کنند.

شما می‌توانید یک محتوا در این شبکه محبوب منتشر کنید و از این طریق برای خود بک لینک بگیرید.

بک‌لینک‌های متفرقه

به جز انواع گفته شده بک‌لینک‌هایی هستند که در صفحه‌ها و وبسایت‌های مختلف بدون در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار درج می‌شوند. اکثر این جایگاه‌های لینک فروشی و زمان‌دار هستند یا به در اثر نقص وبسایت کاربران به صورت رایگان می‌توانند لینک خود را در صفحه جا دهند.

انواع بک لینک 

موقع ایجاد هر لینک باید شناسه‌ای (Attribute) برای آن تعیین شود که گوگل بفهمد لینک از چه نوعی است. از سال ۲۰۱۹ این شناسه‌ها ۴ نوع شدند. در مقاله‌ای کامل درباره انواع لینک توضیح دادیم.

در کل این شناسه‌ها به این شکل هستند:

  • لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود.
  • لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند.
  • لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا انجمن‌ها ایجاد می‌شوند.
  • لینک اسپانسری (Sponsored): لینک‌هایی هستند که در ازای قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت می‌شود.
بخوانید
وب سایت چیست؟ معرفی وب سایت به زبان ساده

بیشترین تاثیر را لینک‌های فالو دارند. در رپرتاژ‌ها که بهترین نوع ایجاد بک‌لینک است از این شناسه برای لینک‌ها استفاده می‌شود.

کمترین تاثیر را هم لینک‌های نوفالو دارند. درباره دو نوع جدید لینک‌ها هنوز نتایج معتبری به دست نیامده است. در کل توصیه می‌شود اگر برای خرید بک لینک هزینه‌ای پرداخت کرده‌اید یا به اصطلاح لینک اسپانسر شده است از شناسۀ Sponsored همراه با Dofollow استفاده کنید.

مقدمات لازم برای ساخت بک لینک چیست؟

چگونگی ساخت بک لینک برای هر وبسایت بستگی به عوامل مختلفی دارد. هرچه تعداد بک‌لینک‌های یک وبسایت بیشتر می‌شود و رقابت آن در نتایج گوگل بیشتر باشد، ساخت بک لینک حساسیت و دفت بیشتری می‌طلبد.

در ادامه می‌خواهیم مراحل ساخت بک‌لینک را مختصر و مفید آموزش دهیم. با این مراحل می‌توانید بهترین و قوی‌ترین بک‌لینک‌ها را به دست آورید.

بک لینک چیست

۱. بهبود سئو وبسایت هدف

قبل از هرچیزی باید مطمئن شوید وبسایت شما در گوگل به خوبی ایندکس شده و صفحات آن در نتایج جستجو دیده می‌شود. مهم نیست در صفحه چندم یا رتبه چندم است. همین که در نتایج باشد یعنی گوگل صفحات آن را ایندکس کرده است.

حرفه‌ای‌ترها می‌توانند از سرچ کنسول گوگل صفحات ایندکس شده را بررسی کنند.

بعد بررسی کنید وبسایت از نظر سئوی فنی و داخلی در وضعیت خوبی باشد. با توجه به گسترده بودن بحث سئو هر اطلاعاتی نیاز داشتید حتماً در صفحۀ آموزش سئوی آکادمی نوین پیدا می‌کنید.

لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟حتما بخوانید: لینک سازی داخلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

۲. بهبود محتوای وبسایت

محتوای با کیفیت، مفید و مخاطب‌پسند به تنهایی یک برگ برنده در مقابل گوگل است. برای گرفتن بک‌لینک هم باید مطمئن شوید محتوای صفحه‌هایی که می‌خواهید هدف بگیرید مطلوب باشد.

اگر محتوای شما در حد خوبی نباشد بعد از تاثیر بک‌لینک و بالا رفتن رتبه امکان دارد وبسایت دوباره به رتبه‌های پایین سقوط کند چون کاربران از آن استقبال نکردند.

این که چه محتوایی خوب است در یک کلام محتوایی که نیاز کاربر را کامل برطرف کند و برای کاربران مفید باشد. حواستان هم باشد که بهبود محتوای یک صفحه کافی نیست. اگر ده‌ها مقاله، صفحه و صفحه محصول دارید باید برای همه وقت بگذارید و تلاش کنید بهتر از رقبا باشند.

اگر توضیح بیشتر از این می‌خواهید پس سری به از دوره‌ها و مقاله‌های بازاریابی محتوا در آکادمی نوین استفاده کنید. دوره‌های تولید و استراتژی محتوا که در آکادمی ارائه کرده‌ایم تجربه‌های موفق خودمان در نوین است.

۳. تعیین نوع بک لینک

از بین انواع بک‌لینک‌های معرفی شده فقط بک‌لینک در رپرتاژ، سرویس‌های بلاگ، فعالیت در انجمن‌ها و ویکی‌پدیا توصیه می‌شود.

بهینه‌ترین روش هم رپرتاژ است چون هر روش دیگر نیازمند وقت گذاشتن برای تولید محتوا و فعالیت مداوم است. شاید دیگر روش‌ها در ظاهر کم هزینه باشند اما با یک دو دوتا چهارتای منطقی متوجه خواهید شد با هزینه کردن برای رپرتاژ‌ با بک‌لینک قوی می‌توانستید بقیه وقت خود را روی محصول یا خدمات خود کار کنید نه تولید محتوا و لینک‌سازی مداوم در بسترهای مختلف.

۴. پیدا کردن منابع دریافت بک‌لینک

یا باید خودتان تک تک وبسایت‌های منتشر کننده رپرتاژ را پیدا و بررسی کنید یا این که از طریق فهرست‌های آماده پکیج مناسب خود را انتخاب کنید.

قبل از انتخاب رسانه‌های انتشار رپرتاژ به این دو نکته توجه کنید:

۱. رسانه مورد نظر حتماً محتوای مرتبط داشته باشد یا حداقل محتوای آن عمومی باشد.

۲. رتبه در نتایج جستجوی کلید واژه‌‌های هدف یا شهرت و اعتبار بک‌لینک دهنده از وبسایت شما بهتر باشد.

۵. تولید محتوا برای بک‌لینک دهنده

در رپرتاژ‌ها می‌توانید خودتان مقاله را بنویسید. این محتوا می‌تواند شامل متن‌های کوتاه یا طولانی، تصاویر، ویدیو، اینفوگرافی و … باشد.

هرچه محتوای رپرتاژ بهتر باشد و بتواند رتبه خوبی در نتایج بگیرد، تاثیرگذاری بک‌لینک آن هم بیشتر می‌شود. در دیگر روش‌ها هم به همین شکل سعی کنید تا جایی که امکان دارد محتوایی مرتبط و با کیفیت در کنار لینک خود ایجاد کنید. حتی شده به اندازه چند خط متن می‌تواند موثر باشد.

۶. تعین اهداف بک‌لینک

در کل بک‌لینک برای صفحه‌هایی گرفته می‌شود که می‌خواهیم رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل بگیرند.

بخوانید
تقویم محتوایی چیست و چگونه باید ایجاد شود - کاربردهای زمانبدی انتشار مقالات

مثل صفحه‌های فروش، لندینگ‌پیج‌ها، صفحه اصلی وبسایت، خدمات یا محتواهای پررقیب.

برای مثال، در رپرتاژ‌ها که گفتیم معمولاً سه لینک دارند، بهتر است یک لینک به صفحه اصلی وبسایت و دو لینک دیگر را به دو صفحه‌ای بدهید که بیشتر برای شما مشتری می‌آورند.

آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟حتما بخوانید: آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟

۷. تعیین انکر تکست شناسه و ایجاد لینک قابل رصد

درباره انکر تکست که سه مقاله معرفی کردیم. با خواندن آنها استاد تعیین انکر تکست می‌شوید.

می‌رسیم به این که از چه شناسه‌ای استفاده کنیم.

درباره شناسه لینک این روزها حرف و حدیث زیاد است اما اگر تعیین شناسه دست خودتان است بهترین حالت استفاده از همان شناسه فالو (Follow) است.

حالا صفحه هدف را دارید، انکر تکست را مشخص کرده‌اید و می‌خواهید از شناسه فالو استفاده کنید.

در حالت معمول انتظار نداریم بک‌لینک‌ها کاربر زیادی به وبسایت بیاورند یا به اصطلاح ترافیک ارجاعی (referal) داشته باشند. اگر  قرار است چندین رپرتاژ در رسانه‌های با بازدید میلیونی منتشر شود و محتوای آنها حتماً می‌تواند در گوگل رتبه خوبی بگیرد، بهتر است با لینک‌ UTM آن را زیر نظر بگیریم. چون کلیک‌ روی لینک‌ها در حالت عادی توسط ابزارهای آمارگیری وبسایت مثل گوگل آنالیتیکس رصد نمی‌شوند.

با افزودن چند شناسه به لینک‌های معمولی می‌توانیم آنها را قابل رصد کنیم. با لینک UTM می‌فهیم روی چه لینکی در کدام رپرتاژ بیشتر کلیک شده است.

ساختن لینک UTM اصلاً سخت نیست و اگر هم نمی‌دانید چیست و چطور ساخته می‌شود نگران نباشید. در وبسایت نوین ابزار ساخت لینک UTM داریم و در همان صفحه توضیحات کاملی داده‌ایم.

۸. انتشار، توزیع و انتظار

در آخرین مرحله روی دکمه ارسال یا انتشار بزنید. البته هنوز کارمان تمام نشده عجله نکنید.

اگر بک‌لینک شما از نوع محتوا است. مثل مقاله‌ای در وبلاگ خودتان، پست مهمان یا رپرتاژ در رسانه‌ها، برای تاثیر سریع‌تر و بهتر بک‌لینک‌ها می‌توانید محتوای آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

با این کار هم سرعت ایندکس شدن بک‌لینک‌ها بیشتر می‌شود هم از این طریق می‌توانید برای وبسایت خود ترافیک ورودی بگیرید.

حالا باید منتظر بمانید تا گوگل بک‌لینک شما را پیدا کند و آن را ارزش‌گذاری کند.

چقدر طول می‌کشد تا بک لینک تاثیر بگذارد؟

زمان‌بندی قطعی یا دقیقی برای تاثیر بک‌لینک روی رتبه سایت وجود ندارد. براساس تجربه و داده‌های بررسی شده توسط کارشناسان سئو می‌توان گفت حداقل یک ماه را باید در نظر گرفت.

البته باز هم امکان دارد زمان بیشتری طول بکشد. پس اصلاً عجله نکنید و بی‌دلیل لینک‌های خود را دستکاری نکنید.

چطور بک لینک‌ها را چک کنیم؟

اگر صاحب وبسایتی هستید می‌توانید در سرچ کنسول گوگل و بخش لینک‌ها (Links) تمام بک‌لینک‌ها را ببینید.

یا از ابزار رایگان ahref استفاده کنید. این ابزار برای هر وبسایتی قابل استفاده است اما فقط تعداد محدودی از بک‌لینک‌ها را نمایش می‌دهد.

سئو خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)حتما بخوانید: سئو خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)

ahref، moz و SEMrush مشهورترین سرویس‌های سئو هستند که بخشی از خدماتشان بررسی بک‌لینک‌ها است.

حرف آخر: خرید بک لینک یا محتوا؟

مهندسان گوگل خوب می‌دانند که مدیران و صاحبان خیلی از وبسایت‌ها بک‌لینک می‌خرند. گوگل در کل می‌گوید تلاش نکنید با ساخت بک‌لینک خودتان را بهتر از چیزی که هستید نشان دهید. در نهایت این مشتریان و مخاطبان شما هستند که تعیین می‌کنند وبسایت شما خوب یا بد است. شاید با خرید بک لینک بتوان مدت کوتاهی در نتایج گوگل رتبه گرفت اما کاربران ناراضی حتماً سراغ رقبا خواهند رفت و دیگر روی نتایج شما کلیک نمی‌کنند.

این حرف که بگوییم خرید بک‌لینک اصلاً خوب نیست و فقط باید با تولید محتوا رتبه خود را بهبود دهید حرف اشتباهی است. محتوای باکیفیت به صورت طبیعی بک‌لینک می‌گیرد اما این فرایند بسیار زمان‌بر است. باید یک تعادل بین این دور برقرار کنید. هم تولید محتوای با کیفیت هم بک‌لینک‌سازی به شکل درست.

در آخر امیدواریم بک‌لینک‌های شما همیشه قوی و موثر باشد. اگر سوال یا نظری هم داشتید حتماً برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا