آموزشدیجیتال مارکتینگ

بهترین دامنه سایت را چگونه انتخاب کنیم؟ (8 فاکتور اصلی)

وقتی یک نوزاد متولد می‌شود، همه اعضای خانواده به دنبال انتخاب بهترین نام برای او هستند. نامی که در عین زیبایی، گویای مشخصات ظاهری یا باطنی او باشد. هنگامی که می‌خواهید یک سایت بسازید، درست مانند یک نوزاد تازه متولد شده، باید برای آن نامی انتخاب کنید و آن را به عنوان آدرس یا «دامنه» سایت خود تعیین نمایید. از آن‌جایی که همه، قرار است این وبسایت جدید را با این نام بشناسند، باید انتخاب بهترین دامنه سایت را مد نظر داشته باشید.

اما سوال اینجاست که:

  • چه دامنه‌ای برای سایت شما بهترین است؟
  • در انتخاب دامین، چه ملاک‌هایی مهم هستند؟
  • آیا سایت یا ابزاری وجود دارد که به ما کمک کند؟
  • اصلا چرا انتخاب دامنه خوب، انقدر مهم است؟

پاسخ تمام این سوالات را در این مقاله از وبلاگ تسمینو خواهید گرفت!

دامنه سایت چیست؟

پیش از انتخاب بهترین دامین سایت، باید بدانید که این مفهوم دقیقا به چه چیزی اشاره دارد؟

 

دامنه یا دامین (Domain)، همان آدرس اصلی وبسایت شماست که از یک بخش اصلی و یک پسوند تشکیل می‌شود. به عنوان مثال، دامنه سایت تسمینو، از Tesmino به علاوه پسوند com. ساخته شده است. بخش ابتدایی دامنه، می‌تواند متشکل از حروف و اعداد باشد.

چرا انتخاب بهترین دامنه سایت انقدر مهم است؟ جواب ساده است! زیرا همه قرار است سایت شما را با این نام و آدرس بشناسند.

تصور کنید نام برند شما «لاله» باشد و برای دامنه سایت خود، از نام «شقایق» استفاده کنید! درست مثل اینکه نام یک دختر بچه را بگذارند «اصغر»! همانقدر بی‌ربط و غیرقابل قبول.

همچنین به یاد داشته باشید که تغییر نام یک برند که سال‌هاست در حال فعالیت است، کار درستی نیست. زیرا به هوبت برند و اعتماد مشتریان آسیب می‌زند.

بنابراین، اگر قصد دارید برای کسب و کار خود یک سایت داشته باشید، حتما از همان ابتدا که می‌خواهید نام برند را انتخاب کنید، به فکر ثبت دامنه هم باشید. اینگونه در صورتی که نام انتخابی شما تکراری باشد، راحت‌تر می‌توانید به نام‌های دیگر فکر کنید.

بخوانید
چگونه با محتوای جذاب مشتری جذب کنیم؟ - راه‌های بازاریابی محتوایی

انتخاب بهترین دامین، به اندازه اهمیتش، سخت و پیچیده هم هست. به همین دلیل نیاز به رعایت یک سری اصول و استفاده از برخی ابزارها دارد که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

انتخاب دامین چه تاثیری بر رشد برند دارد؟

شاید از خود بپرسید که اگر آدرسی با نام «لاله» وجود دارد، چه اشکالی دارد که من نام دامنه‌ام را «لاله2» بگذارم؟ درست است که با این روش، نام برند خود را تغییر نداده‌اید، اما بازهم به هویت برند آسیب می‌زنید.

بهترین دامنه سایت

بهترین دامنه سایت، آدرسی است که کاملا اختصاصی و یادآور برند شما باشد. سایت «دیجی‌کالا» را به یاد بیاورید. پس از شهرت این برند، سایت‌های دیگری با نام‌های مشابه مانند کالا دیجیتال، دیجیتالی کالا و… شروع به فعالیت کردند، اما هیچکدام موفق نشدند، چون نتوانسته بودند یک امضای اختصاصی برای خود ایجاد کنند.

جست و جوی آدرس اختصاصی سایت شما، تاثیر شگفت‌آوری بر سئو سایت و کسب رتبه در موتورهای جست و جو دارد. شانس نمایش برندها در صفحه نخست نتایج سرچ ارگانیک، وقتی که مشتریان آن‌ها از آدرس اختصاصی استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل، باید بهترین دامین سایت را انتخاب نمایید و آن را دقیقا به مشتریان خود معرفی کنید. دامنه شما دقیقا به اندازه نام برندتان باید در ذهن مشتریان ماندگار شود. این آدرس را در شبکه‌های اجتماعی، بنرهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی آنقدر به کار ببرید که ملکه ذهن مشتریان شود.

نحوه انتخاب بهترین دامنه سایت

تا اینجای کار، فهمیدیم که انتخاب دامنه خوب، اهمیت خیلی زیادی دارد. اما چنین دامنه‌ای، چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ آیا همین که دقیقا با نام برند همخوانی پیدا کند کافی است؟ راستش کار به این سادگی‌ها هم نیست!

بخوانید
استراتژی فروش خلاقانه در طراحی سایت آموزشی

اگر از پیش، یک برند فعال دارید و می‌خواهید برای آن یک دامنه انتخاب کنید، باید خوش‌شانس باشید. زیرا امکان دارد از قبل، دامنه‌ای با نام برند شما ساخته شده باشد. در این صورت، مجبورید یا نام برند را تغییر دهید، یا دامنه را با کمی تغییر نام ایجاد کنید. بهترین کار، این است که در همان آغاز فعالیت کسب و کار، دامنه را انتخاب و آن را ثبت نمایید.

البته این موضوع به این معنا نیست که حتما با مشکل مواجه می‌شوید؛ رعایت اصول زیر، می‌تواند در انتخاب دامنه مناسب در هر شرایطی به شما کمک کند:

1- فعالیت و کلمات کلیدی خود را مشخص کنید

در قدم اول باید بدانید که دارید برای چه سایتی آدرس انتخاب می‌کنید؟ درست مانند همان نوزاد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم؛ همانطور که نام خانوادگی، جنسیت، شهر و… در انتخاب اسم مهم هستند، برای انتخاب دامنه هم باید به نوع فعالیت برند و کلمات کلیدی مربوط به آن توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر قرار است سایت فروشگاهی داشته باشید، استفاده از عباراتی مانند Shop یا Store بسیار توصیه می‌شود. ابزار Google Keyword Planner یکی از بهترین انتخاب‌ها برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با نوع فعالیت شماست.

کلمات کلیدی در دامین

همچنین باید به این موضوع دقت کنید که حوزه فعالیت شما، نباید با نام دامنه محدود شود. بهترین دامنه سایت، چیزی است که به شما اجازه دهد که بعدها برند خود را توسعه دهید. مثلا، اگر نامتان riceshop باشد، مخاطبان انتظار دارند که با یک سایت فروش برنج مواجه شوند. بنابراین اگر روزی قصد فروش زیتون هم داشته باشید، ممکن است دچار مشکل شوید.

2- دامنه را فارسی ننویسید!

دامین همیشه باید متشکل از حروف و اعداد انگلیسی باشد. زبان‌های دیگر، توسط موتورهای جست و جو به رسمیت شناخته نمی‌شوند. دامنه‌هایی که در آن‌ها از کلمات فارسی استفاده شده باشد، به سئو سایت به شدت لطمه خواهند زد. به همین دلیل، نه تنها در دامنه اصلی، بلکه در هیچ یک از زیر دامنه‌ها نیز از حروف و کلمات فارسی استفاده نکنید.

بخوانید
لیست رپورتاژ آگهی رایگان که نباید از دست داد! (آپدیت جدید)

3- حق تقدم با .Com است!

بهترین دامنه سایت، همیشه با پسوند .com ساخته می‌شود. زیرا این پسوند، اولویت موتورهای جست و جو برای انتخاب است. به این معنا که اگر دو سایت متفاوت با نام یکسان و پسوند دات کام و دات آی آر وجود داشته باشد، سایتی که از دات کام استفاده کرده است معتبرتر است.

توصیه متخصصین این است که اگر به دلایل خاص می‌خواهید از دامنه‌های متفاوت استفاده کنید، حتما در کنار آن دامنه com. و ir. را نیز در کنار آن خریداری کنید. اگرچه لزوما استفاده از این دو پسوند، رمز موفقیت نیست، اما مورد اول به دلیل اعتبار جهانی و مورد دوم به دلیل اعتبار ملی، در ذهن کاربران به عنوان اولین پسوند ممکن تداعی می‌شوند.

اگرچه استفاده از پسوندهای فانتزی و خاص مانند .music هم امکان‌پذیر است، اما موارد زیر از پرکاربردترین‌ها هستند و بیشتر در ذهن مخاطبان ماندگار می‌شوند:

  • پسوند .net برای شبکه‌ها مانند سایت‌های مربوط به خدمات IT (پس از .com جزو پرطرفدارترین‌ها است.)
  • پسوند .org برای سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی یا خصوصی که ماهیت بین المللی دارند
  • پسوند .info برای بانک‌های اطلاعاتی مانند سایت‌های خبری
  • پسوند .co مربوط به سایت‌های شرکتی بین‌المللی
  • پسوند .travel مربوط به خدمات مسافرتی مانند آژانس‌ها و تورها
  • پسوند .biz برای سایت‌های مختص خدمات تجاری و بیزینس
  • پسوند .name نام شخص مانند سایت شخصی هنرمندان
  • پسوند .gov.ir برای سایت‌های دولتی ایرانی که مختص داخل هستند مانند آموزش و پرورش
  • پسوند .ac.irبرای دانشگاه های ایرانی

4- حافظه مخاطبان فاکتور اصلی انتخاب بهترین دامین

برخی واژه‌ها در فارسی دو تلفظ دارند؛ مثل ماندگار که می‌تواند به دو صورت Mandegar و Mandgar نوشته شود. ترجیحا از کلماتی استفاده کنید که این خاصیت را نداشته باشند.

بخوانید
روش‌های ترویج و توزیع محتوا

همچنین برخی حروف در انگلیسی به دو حالت نوشته می‌شوند. مثلا حرف «خ» می‌تواند با Kh یا X نمایش داده شود. اگر برند مشهوری ندارید، سراغ چنین حروفی نروید.

تا جای ممکن، از خلاصه‌نویسی استفاده نکنید. مثلا، بهتر است to be را به شکل 2be ننویسید. مگر آن‌که از قبل برند خود را به خوبی به جامعه هدف شناسانده باشید.

5- اعداد و علامت‌ها انتخاب آخر هستند

با اینکه می‌توانید در دامنه خود عدد و خط تیره استفاده کنید، اما این موارد را به عنوان انتخاب آخر در نظر داشته باشید. زیرا عموم مخاطبان، کاراکترهای خاص را در نام دامنه فراموش می‌کنند. همچنین این قانون کلی را به یاد داشته باشید که نمی‌توانید نام دامین را با Underline یا همان خط تیره شروع کنید.

6- بهترین دامنه سایت، لزوما کوتاه‌ترین دامنه نیست!

اگرچه دامنه می‌تواند بین 2 تا 67 کاراکتر داشته باشد، اما حد وسط را رعایت کنید. در حالت عادی، دامنه‌ای که حداکثر 8 تا 10 کاراکتری باشد بهتر در ذهن مخاطبان خواهد ماند؛ با این حال سعی نکنید با خلاصه‌نویسی‌های عجیب و غریب این کار را انجام دهید.

تنها در صورتی استفاده از سرواژه‌سازی و فشرده کردن نام برند مجاز است که فعالیت خاص و طولانی مدت نداشته باشید. مثلا برای سایت جشنواره فیلم کودک و نوجوان دوره سی و دوم می‌توانید از آدرس JFKN32 استفاده کنید؛ زیرا فعالیت این سایت محدود و خاص است.

7- شبکه‌های اجتماعی را زیر و رو کنید

گاهی ممکن است یک برند سایتی نداشته باشد اما در عوض در شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار باشد. اگرچه این حالت به ندرت ممکن است، اما به دلیل اهمیت بسیار بالای سوشال مدیا، حتما نام انتخابی خود را در شبکه‌های پرطرفدار بررسی کنید تا مشابه آن وجود نداشته باشد.

8- کپی‌رایت را فراموش نکنید

گاهی ممکن است یک نام، مختص یک برند خاص باشد. در این صورت با ثبت دامنه برابر، حق کپی رایت را نقض خواهید کرد. اگر می‌خواهید بهترین دامنه سایت را بدون دردسر انتخاب کنید، ابتدا نام انتخابی خود را در www.copyright.gov بررسی کنید و سپس دامنه مربوط را بخرید.

بخوانید
رابط کاربری یا UI چیست؟

سایت‌هایی برای انتخاب بهترین دامین

انتخاب نام دامنه در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، اما گاهی آنقدر پیچیده می‌شود که به تنهایی از پس آن برنمی‌آیید. در این حالت، همه به دنیال یک ابزار برای انتخاب بهترین دامنه سایت هستند. ابزاری که نام‌های مشایه با پسوندهای در دسترس را به آن‌ها پیشنهاد دهد.

سایت‌های پیشنهاد دهنده نام دامنه بسیار متنوع هستند. برخی از این سایت‌ها در سطح بین‌المللی فعالیت دارند و تنها در انتخاب نام به شما کمک خواهند کرد. موارد زیر از جمله بهترین‌های این حوزه هستند:

  • Lean Domain Search
  • Domainr
  • Dot-o-Mator
  • NameBoy
  • Wordoid

با توجه به اینکه برای ثبت یک دامنه، نیاز به خرید آن دارید، باید سراغ سایت‌هایی بروید که امکان خرید و پرداخت را برایتان فراهم کنند. سایت‌های زیر برای خرید بهترین دامین سایت به شما کمک خواهند کرد:

  • ایران سرور
  • بهینه هاست
  • ایران هاست
  • هاست ایران دات نت
  • پارس پک
  • رادکام
  • ایران پاور

در این سایت‌ها می‌توانید دامنه خود را انتخاب کنید، آزاد بودن آن با پسوندهای مختلف را بررسی نمایید و سپس اقدام به خرید کنید. اغلب سایت‌های این چنینی، امکان خرید هاست و اتصال دامنه به آن را نیز فراهم خواهند کرد.

سخن آخر

دامنه سایت، امضای برند شما در دنیای اینترنت است. هرچه آدرس سایت، به نام برند و حوزه فعالیت آن نزدیک‌تر باشد و اصل سادگی را بیشتر رعایت کرده باشد، در ذهن مخاطب ماندگارتر خواهد شد. بهترین دامنه سایت، باید از فاکتورهای خاصی برخوردار باشد که آن‌ها را در این مقاله معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله از تسمینو، در رشد برندتان به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا