آموزشدیجیتال مارکتینگ

اینفوگرافیک مارکتینگ چیست و چگونه تولید کنیم

دنیای بازاریابی دیجیتال، دنیای نام‌ها و ایده‌های تازه است. اگر در این حوزه فعال باشید، احتمالا خبر دارید که هر روز شاخه جدیدی از این نوع بازاریابی مطرح می‌شود که مزایای خاص خود را دارد. اینفوگرافیک مارکتینگ، یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی محتوایی است که در آن، با تولید و انتشار Infographic یا تصاویر چکیده، مخاطب را به خود جذب می‌کنید. این نوع محتواها، می‌توانند در هر فضای دیجیتالی منتشر شوند، اما به دلیل ماهیت مختصری که دارند، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده هستند.

سوالی که ممکن است برای شما هم مطرح شود، این است که چگونه می‌توانیم با اینفوگرافیک، بازاریابی کنیم؟ این نوع محتوا، مناسب چه حوزه‌هایی است؟ اصلا چرا باید از بین انواع محتوا، سراغ اینفوگرافیک برویم؟ پاسخ تمامی این سوال‌ها را در این مقاله از وبلاگ تسمینو خواهید خواند!

اینفوگرافیک چیست؟

پیش از آن‌که به ساخت استراتژی دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، باید بدانیم که اینفوگرافیک چیست و چگونه می‌توان از آن در راستای بازاریابی استفاده کرد؟

اینفوگرافیک مارکتینگ چیست؟

اینفوگرافیک یا Infographic، نوعی محتوای تصویری متشکل از عکس و متن است که یک مفهوم را به صورت چکیده و خلاصه بیان می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید تمام ماجرای یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای را به شکل یک محتوای اینفوگرافیکی در یک تصویر خلاصه کنید.

اینفوگرافیک می‌تواند در شکل‌های گوناگونی عرضه شود. برخی انواع آن، حالت عکس ایستا و ثابت دارند. مثل یک پست در اینستاگرام که مسیر شکل‌گیری یک حکومت را نشان می‌دهد. نوع دیگری از اینفوگرافیک‌ها، حالت پویا دارند؛ در این انواع، می‌توان از انیمیشن هم استفاده کرد. حتی می‌توانیم ماکت‌ها را نیز نوعی اینفوگرافیک به حساب آوریم؛ زیرا به شکل خلاصه، یک محتوای گسترده را انتقال می‌دهند.

همچنین موضوع اینفوگرافیک‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. این نوع محتوا، اغلب با اهداف زیر تولید می‌شود:

  • آموزش کوتاه و سریع
  • ارائه درسی یا شغلی
  • اطلاعات برند یا محصول
  • خلاصه فیلم و کتاب
  • تبلیغات
  • گزارش
  • رزومه کاری
بخوانید
تولید محتوا چیست؟ چگونه تولید محتوا کنیم؟

اینفوگرافیک مارکتینگ، تنها به حوزه تبلیغاتی مربوط نمی‌شود. در واقع، شما می‌توانید در بلاگ یا پیج خود اینفوگرافیک‌های آموزشی یا چکیده انتشار دهید. یا به صورت منظم، خلاصه برخی کتاب‌ها یا فیلم‌ها را به صورت اینفوگرافی دربیاورید و مخاطب جذب کنید. آنچه در این مسیر مهم است، هنر جذب مخاطب مرتبط و اثرگذاری روی او است؛ نه موضوع!

روش ساخت اینفوگرافیک خوب

در این بخش قرار نیست به شما ابزار معرفی کنیم! دنیای دیجیتال، پر از ابزارهایی مانند Canva، فتوشاپ، اینشات و دیگر برنامه‌های حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای است که می‌توانند بستر خوبی برای ساخت اینفوگرافیک باشند. آنچه مهم است، آشنایی با فاکتورهای اصلی در ساخت این نوع محتوا است. برای این کار، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

گزیده گویی

در اینفوگرافیک مارکتینگ، مهم‌ترین فاکتور این است که محتوای خود را در چکیده‌ترین حالت ممکن ارائه دهید. مخاطبان این نوع محتوا، به دنبال چیزی هستند که در یک نگاه، آن‌ها را به هدفشان برساند. بنابراین باید ابتدا منابع را به دقت بررسی کنید تا بتوانید نکات مهم را استخراج نمایید. برای این کار، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

خلاصه گویی در اینفوگرافیک

  • منابع را به صورت کامل و دقیق بررسی کنید
  • نکات اصلی و کلیدی را استخراج نمایید
  • تا حد ممکن از عبارات کوتاه به جای جمله استفاده کنید
  • در صورت نیاز، عکس یا آیکون را جایگزین واژه‌ها کنید
  • به تاریخ‌ها، نام‌ها و اصطلاحات اصلی توجه ویژه نشان دهید

فونت مناسب

در اینفوگرافیک مارکتینگ، قرار است مقدار زیادی از اطلاعات را یک تصویر بگنجانید. قدم اول این است که حتما به ابعاد تصویر و مقدار اطلاعاتی که قرار است در آن گنجانده شود توجه کنید. در قدم بعدی، فونت مناسب با سایز خوب انتخاب کنید. عنوان‌ها بهتر است با فونت بزرگ و پررنگ‌تر نوشته شوند؛ در عوض توضیحات اصلی را با فونت کمی کوچک‌تر و به ترتیب، نکات فرعی‌تر را با فونت کوچک‌تر بنویسید.

بخوانید
اسکیما چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

اینکه از چه فونتی برای ساخت اینفوگرافیک استفاده کنید، بستگی به محتوا و مهارت شما در ایجاد جذابیت بصری دارد. با این حال، بهتر است سراغ فونت‌های خوانا و ساده‌تر بروید و از خط‌های هنری یا ناخوانا بپرهیزید. به عنوان مثال، فونت نستعلیق انتخاب خوبی برای اینفوگرافیک نیست و بهتر است به جای آن، سراغ فونت‌هایی مانند یکان یا وزیر بروید.

انتخاب رنگ Infographic

رنگ، در ساخت تمام محتواهای گرافیکی مهم است. در اینفوگرافیک مارکتینگ، این اهمیت دوچندان می‌شود؛ زیرا محتوای شما علاوه بر جلب توجه، باید کاملا خوانا باشد و چشم مخاطب را آزار ندهد. سعی کنید برای پس زمینه، از رنگ‌های خنثی یا پاستیلی استفاده کنید. این رنگ‌ها، خوانایی متن را بیشتر می‌کنند و در عین حال، به زیبایی محتوا می‌افزایند. همچنین اگر به Dark Mode علاقه داشته باشید، می‌توانید از پس زمینه مشکی یا خاکستری تیره هم استفاده کنید.

انتخاب رنگ برای اینفوگرافی

همچنین برای رنگ نوشته‌ها، بهتر است سراغ رنگ‌هایی بروید که با پس‌زمینه در تضاد باشند تا به خوانایی متن ضربه نزنند. در عوض می‌توانید برای رنگ المان‌ها، تصاویر یا نکاتی که نیاز به جلب توجه دارند، سراغ رنگ‌هایی که باعث جلب توجه می‌شوند بروید.

در انتخاب رنگ‌ها، بهتر است موضوع اینفوگرافیک و معنای رنگ‌ها را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال رنگ سبز، حس محتوای مربوط به محیط زیست، سلامتی و پزشکی یا صحیح بودن یک نکته را منتقل می‌کنند. یا مثلا رنگ قرمز، بیشتر معنای توجه، اخطار یا غلط بودن یک مفهوم را دارد.

المان‌های بصری

یکی از نقاط تمایز محتوای اینفوگرافیکی با سایر پست‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، این است که در آن‌ها از تصاویر یا آیکون‌ها استفاده می‌شود. این آیکون‌ها، می‌توانند حباب‌هایی باشند که متن در آن‌ها نوشته می‌شود یا فلش‌هایی که به بخش خاصی از محتوا اشاره می‌کنند. همچنین برای متمایز ساختن محتوا، بهتر است حتما از یک یا چند تصویر منحصر به فرد استفاده کنید. مثلا اگر خلاصه کتاب را به صورت اینفوگرافی منتشر کرده‌اید، حتما تصویر جلد آن‌ را نیز در محتوای خود به کار ببرید.

بخوانید
روش‌های ترویج و توزیع محتوا

آیکون مناسب برای اینفوگرافیک

ابعاد Infographic

اینفوگرافیک مارکتینگ، در بسترهای مختلفی انجام می‌شود. این نوع محتوا می‌تواند به صورت یک بنر بزرگ در راهرو یک اداره یا به شکل یک پست در اینستاگرام منتشر شود. پیش از تدوین محتوا، حتما به ابعاد آن توجه داشته باشید. این موضوع می‌تواند روی انتخاب فونت، عکس و مقدار مطالب مورد استفاده بسیار تاثیرگذار باشد. Infographic، بیشتر به شکل متنی و تصویری شناخته می‌شود، اما می‌توان در آن از المان‌های فیزیکی مانند ماکت‌ها نیز استفاده کرد؛ این موضوع، کاملا بستگی به نوع فعالیت شما و انتظارتان از محتوای اینفوگرافیک دارد.

اینفوگرافیک مارکتینگ چیست؟

تا اینجا، فهمیدیم که اینفوگرافیک چیست و در ساخت آن باید به چه نکاتی توجه کنید. اینفوگرافیک مارکتینگ، به این معناست که شما از این نوع محتوا، برای دستیابی به اهداف خاص برای برند، شخص یا کسب و کار استفاده کنید. در واقع این فعالیت، زیرمجموعه‌ای از بازاریابی محتوایی است. بازاریابی اینفوگرافیک، تنها به معنای تبلیغات نیست؛ بلکه به معنای انتشار محتوا و جذب مخاطب از طریق آن است.

این نوع بازاریابی را می‌توان در بسترهای مختلفی به اجرا در آورد؛ شما می‌توانید Infographic را به صورت بروشور و فلایر در اختیار مشتریان فروشگاهتان قرار دهید یا آن‌ را به شکل یک بنر بزرگ، در مسیرهای پرتردد نصب کنید. همچنین می‌توانید این نوع محتوا را به شکل دیجیتال، در شبکه‌های اجتماعی انتشار دهید یا از آن در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. در واقع، هرجایی که بتوان از محتوای تصویری استفاده کرد، اینفوگرافیک مارکتینگ هم کاربردی خواهد بود.

مراحل بازاریابی Infographic

مانند تمام شاخه‌های بازاریابی، در این مسیر هم باید قدم به قدم و طبق اصول خاصی پیش بروید تا موفق شوید. برای اجرای یک کمپین بازاریابی موفق با استفاده از این روش، حتما مراحل زیر را طی کنید:

بخوانید
بررسی فاکتورهای اساسی برای کسب رتبه های برتر در گوگل

روش استفاده از بازاریابی تصویری

  • انتخاب موضوع متناسب با فعالیت برند یا شخص: ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع اینفوگرافیکی بسازید؟ محتوای شما باید کاملا با فعالیت‌هایتان هماهنگی داشته باشد تا بتوانید مخاطبان مرتبط جذب کنید.
  • جمع‌آوری اطلاعات و منابع مورد نیاز: در این مرحله، بایستی تمامی منابع را به دقت مطالعه، مشاهده و بررسی کنید تا بتوانید بهترین چکیده را از آن‌ها استخراج نمایید.
  • نوشتن خلاصه‌ای از مطالب جمع‌آوری شده: در این بخش، بخش متنی محتوای اینفوگرافیک خود را بنویسید. سعی کنید بسیار کوتاه و گزیده کار خود را پیش ببرید.
  • انتخاب تصاویر، المان‌ها، فونت و رنگ: علاوه بر محتوای متنی، نیاز به تصاویر یا آیکون‌ها نیز خواهید داشت. المان‌های بصری باید با برند و هدف تناسب داشته باشند؛ به عنوان مثال در یک محتوای تجاری از المان‌های کودکانه استفاده نکنید!
  • چینش متن و المان‌ها در کنار یکدیگر: پس از تمامی مراحل بالا، نوبت به طراحی می‌رسد. حال باید مطالب جمع‌آوری شده را به بهترین نحو ممکن در کنار یکدیگر قرار دهید. در این مرحله، می‌توانید از یک طراح گرافیک یا ابزارهای مختلف کمک بگیرید.
  • انتشار و تعامل با مخاطبان: هدف نهایی در بازاریابی محتوایی، این است که تعامل برند با مخاطب بیشتر شود. در اینفوگرافیک مارکتینگ هم باید محتوا را در جایی منتشر کنید که بیشترین تعامل را با مخاطبانتان ایجاد کند.

مزایا و معایب اینفوگرافیک مارکتینگ

این مدل از بازاریابی نیز مانند تمامی روش‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را دارد. اگرچه گاهی شرایط شماست که خوبی یا بدی یک روش را تعیین می‌کند، اما برخی نکات در حالت کلی هم قابل بررسی هستند.

  • نقاط قوت

    • کوتاه و صریح است
    • به حالت‌های گوناگون قابل انتشار است
    • به فضای دیجیتال محدود نمی‌شود
    • بیش از محتوای متنی جلب توجه می‌کند
    • برای یادآوری یا ایجاد پیش‌زمینه بسیار مناسب است
  • نقاط ضعف

    • اطلاعات کامل را منتقل نمی‌کند
    • برای تمام مخاطبان قابل استفاده نیست (مثلا افرادی که محدودیت بینایی دارند)
    • ممکن است کاملا گویا نباشد و ایجاد سوءتفاهم شود
    • وقت زیادی برای تولید یک محتوای اینفوگرافیکی صرف می‌شود
بخوانید
تقویم محتوایی چیست و چگونه باید ایجاد شود - کاربردهای زمانبدی انتشار مقالات

و در نهایت…

اینفوگرافیک مارکتینگ، یکی از شاخه‌های جذاب و البته پرکاربرد بازاریابی محتوایی است. در این روش، شما با ساخت تصاویر اطلاعات محور که ترکیبی از متن و عکس هستند، می‌توانید چکیده‌ای از مفاهیم گسترده را به مخاطبان خود انتقال دهید. این نوع محتوا، می‌تواند در اشکال گوناگون و در بسترهای مختلف منتشر شود. برای استفاده از این نوع محتوا در مسیر بازاریابی برای برند خود، می‌توانید از اطلاعات موجود در این مقاله از تسمینو کمک بگیرید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا