آموزش

آموزش سئو وردپرس در چند قدم ساده

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شکلی طراحی شده است که برای سئو و بهینه‌سازی سایت بسیار انعطاف پذیر است. سئو وردپرس مثل سئوی بقیه سایت‌ها انجام می‌شود با این تفاوت که وردپرس یکسری امکانات و ویژگی‌هایی در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت از آن کمک بگیرید؛ علاوه بر آن یکسری ویژگی‌های دیگر هم دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند راحت‌تر در سایت بخزند و اطلاعات لازم را در پایگاه دادۀ خود ذخیره کنند.

برای آسان کردن کار شما، در این مقاله اصول سئو وردپرس و کارهایی که باید برای رسیدن به رتبه‌های بالای گوگل انجام دهید را لیست کردیم تا یک راهنمای کامل برای سئو کردن سایت وردپرسی خود داشته باشید.

1. قبل از هر کاری تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

رکن اولیه سئو وردپرس کلمات کلیدی است. شما برای تولیدمحتوا، عناوین، لینک‌ها و هر جایی که قرار است موتور جستجو بررسی کند به کلمات کلیدی نیاز دارید. اگر می‌خواهید ترافیک کاربران را به سایت خود بیاورید و یکی از رتبه‌های بالای گوگل را از آن خود کنید، باید در حوزه خودتان کلمات و عباراتی را یک کاربر در اینترنت جستجو می‌کند را پیدا کنید.

بعد سعی کنید خیلی درست و حساب شده از این کلمات یا عبارات کلیدی در محتواهای خود استفاده کنید؛ به این ترتیب می‌توانید موقعیت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

2. مطمئن شوید که سایت شما ایندکس می‌شود

وردپرس یک گزینه داخلی برای مخفی کردن وبسایت شما از دید موتورهای جستجو دارد. هدف از این گزینه این است که وقتی تازه سایت را راه‌اندازی شده و در حال آماده‌سازی است، توسط موتوهای جستجو دیده نشود. اما در حالت عادی این گزینه باید غیر فعال باشد تا سایت شما ایندکس شود.

برای برداشتن این تیک، وارد setting و بخش reading شوید؛ به قسمت Search Engine Visibility

بروید و مطمئن شوید که مربع «Discourage search engines from indexing this site» علامت نخورده باشد. در نهایت گزینه save changes را بزنید.

بررسی ایندکس شدن در سئو وردپرس

3. سایت خود را در گول سرچ کنسول اضافه کنید

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای گوگل است که حضور وبسایت‌ در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند.

بخوانید
وبینار چیست؛ دورهمی به سبک آنلاین

با سرچ کنسول می‌توانید عملکرد سایتتان در نتایج جستجو را بررسی کنید، اگر خطایی وجود داشته باشد ببینید و اگر درخواستی مثل حذف یک صفحه از موتور جستجوی گوگل داشته باشید با این ابزار آن را به گوش گوگل برسانید.

در ضمن اگر خطایی از شما سر بزند گوگل جریمه‌هایش را از طریق سرچ کنسول به شما اعلام می‌کند. اگر هنوز سرچ کنسول را برای وبسایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید با کمک راهنمای ثبت و اتصال سرچ کنسول این کار را انجام دهید.

4. افزونه مناسب برای سئو نصب کنید

افزونه‌های سئو در وردپرس به شما امکانات و ویژگی‌هایی می‌دهند که می‌توانید سئو سایتتان را به کمک آن‌ها بهبود بدهید. اولین چیزی که در لحظه اول به ذهن ما می‌رسد افزونه yoast است که خیلی از ما آن را می‌شناسیم و با آن کار کردیم.

دو افزونه دیگری که در بحث سئو وردپرس مشهور هستند، All In One SEO Pack و The SEO Framework هستند.

تمام این افزونه‌ها موقع نوشتن محتوا شما را راهنمایی می‌کنند که چطور نوشته خود را بهینه کنید؛ با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجریه و تحلیل سئو داخلی را انجام می‌دهید، نقشه سایت بسازید، لینک‌های داخلی را بررسی کنید، کلمات کلیدی را بهینه کنید و کلی امکانات دیگر.

افزونه سئو وردپرس

5. محتوای باکیفیت تولید کنید

محتوا که دیگر تلکلیفش معلوم است. سایت وردپرسی و غیر وردپرس هم ندارد، محتوا برای سئو حرف اول را میزند. موتورهای جستجو نمی‌توانند یک وب‌سایت را «ببینند»، بلکه آن را «می‌خوانند». ظاهر وب‌سایت و رنگ‌بندی زیبای آن به طور مستقیم برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارند. آن چیزی که با موتورهای جستجو ارتباط برقرار می‌کند کلمات، محتوا و مطالبی هستند که سایت شما به اشتراک می‌گذارد یا آموزش می‌دهد.

20 قالب وردپرس که برای جستجو بهینه سازی شده‌اندحتما بخوانید: 20 قالب وردپرس که برای جستجو بهینه سازی شده‌اند

بعد از آماده‌سازی سایت، سعی کنید محتواهای با کیفیت بنویسید که هم جذاب باشد و هم جواب سوالات کاربر را بدهد. در نهایت برای گرفتن رتبه‌های بالای گوگل محتواهای خود را بهینه کنید که امکانات سایت وردپرس در این زمینه به شما کمک می‌کنند که در ادامه خواهیم گفت.

بخوانید
سئو تکنیکال چیست؟ معرفی چک لیست سئو تکنیکال 2022

6. محتواهای بلاگ خودر ا بهینه کنید

خیلی از مبتدی‌ها فکر می‌کنند که با نصب و فعال کردن افزونه‌های سئو وردپرس همه چیز تمام می‌شود و خودش کار بهینه‌سازی را انجام می‌دهد.

خیر دوستان. افزونه‌های سئو وردپرس در محتوا فقط به عنوان راهنما عمل می‌کنند. محتوای شما را از نظر سئو و خوانایی بررسی می‌کنند و می‌گویند کجای کارتان درست است و کجا نیاز به اصلاح دارد. علاوه بر این، به شما این امکان را می‌دهند که عنوان سئو و توضیحات متا را به به هر پست اضافه کنید، همچنین پیش نمایشی از آنچه کاربران هنگام گوگل در وب سایت شما خواهند دید را به شما نشان می‌دهد.

عکس زیر بخش سئو در افزونه Yoast را نشان می‌دهد که یکی از مقالات وبلاگ ما را آنالیز کرده و راهنمایی می‌کند که کدام بخش‌ها خوب است و کدام قسمت‌ها نیاز به ویرایش دارد.

تجزیه و تحلیل سئو در وردپرس

7. لینک‌های داخلی را فراموش نکنید

موتورهای جستجو بر اساس اعتبار به هر صفحه سایت شما یک امتیاز اختصاص می‌دهند که این امتیاز مخفی نگه داشته می‌شود تا افراد نتوانند در نتایج دست ببرند.

شما می‌توانید از پست‌های وبلاگ خود به یکدیگر لینک بدهید. اولاً این کار باعث می‌شود از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، برای پست‌های جدید اعتبار بگیرید. دوم اینکه اگر خواننده‌ها روی لینک‌های شما کلیک کند و به صفحات دیگر سایتتان سر بزنند، باعث می‌شود زمانی که کاربر در سایت شما می‌گذراند بیشتر شود و در نهایت امتیاز سئو سایت شما افزایش پیدا کند.

افزونه SEO All in One یک ابزار ویژه به نام «WordPress Link Assistant» ایجاد کرده است. این ابزار در سایت وردپرسی شما می‌خزد و پیشنهادات لینک‌های داخلی مرتبط به شما می‌دهد که می‌توانید با یک کلیک به محتوای خود اضافه کنید.

به عبارت ساده، فرآیند اضافه کردن لینک‌های داخلی را به صورت خودکار انجام می‌دهد و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

8. URL‌های سازگار با سئو انتخاب کنید

URL‌های سازگار با سئو دارای کلماتی هستند که محتوای صفحه را مشخص می‌کنند و خواندن آن‌ها هم برای افراد و هم برای موتور جستجو راحت است. در واقع وقتی کاربر این آدرس را می‌بیند، بداند که محتوای صفحه درباره چیست. به‌طور پیش فرض، وردپرس از ساختار «plain» استفاده می‌کند که چیزی شبیه به این است: https://domain.com/blog/?p=7255

این URL‌ها از اعداد و حروف غیرمرتبط با محتوا استفاده می‌کنند و کاربر نمی‌تواند با نگاه کردن به URL حدس بزند که چه چیزی در صفحه در انتظارش است. بهترین ساختار permalink برای انتخاب در تنظیمات وردپرس، ساختار «نام پست» یا «post name» است. اینطوری موضوع پست کاملاً برای کاربر و موتور جستجو قابل تشخیص است.

بخوانید
پشتیبانی سایت وردپرس به همراه خدمات طراحی و سئو سایت با SEOEDU

نمونه یک URL خوب:

https://www.domain.com/wordpress-seo

نمونه یک URL بد:

https://www.novin.com/ma/?p=10467

استفاده از ساختار دائمی و سازگار با سئو، شانس شما را برای به دست آوردن موقعیت‌های بهتر در نتایج جستجو افزایش می‌دهد.

برای درست کردن این گزینه به قسمت setting > permalinks بروید و گزینه postname را علامت بزنید. اگر وردپرس شما هم مثل ما زبان فارسی دارد، چیزی شبیه به عکس زیر را در تنظیمات خواهید دید:

ساختار لینکها در سئو وردپرس

9. در سایت خود از تگ‌ها و دسته‌بندی استفاده کنید

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که مقالات وبلاگ خود را به دسته‌ها و برچسب ها مرتب کنید. این کار کمک می‌کند که کاربران شما به راحتی محتوای موردنظر خود را پیدا کنند. این یعنی یک تجربه کاربری خوب که به شدت در سئو وردپرس تاثیرگذار است. دومین فایده این کار این است که موتورهای جستجو راحت‌تر ساختار و محتوای وبسایت شما را درک می‌کنند.

معرفی 10 افزونه وردپرس برای بهبود وضعیت سئوی سایتحتما بخوانید: معرفی 10 افزونه وردپرس برای بهبود وضعیت سئوی سایت

10. سرعت سایت را بهینه کنید

حتی اگر تمام نکات سئو وردپرس را رعایت کنید، اگر سایت شما کند باشد، رتبه خود را در گوگل به راحتی از دست می‌دهید.

تحقیقات نشان داده است که کاربران فقط چند ثانیه منتظر لود شدن صفحات سایت شما می‌مانند و بعد از آن سایت را ترک می‌کنند. این به این معناست که شما به عنوان مالک وب‌سایت، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا محتوای خود را ارائه دهید و کاربران را جذب کنید. از آنجایی که تجربه کاربری برای موتورهای جستجو بسیار مهم است، وب‌سایت‌های سریعتر رتبه بالاتری در گوگل دارند.

بخوانید
لینک سازی داخلی روشی بسیار قدرتمند برای تقویت سایت خبری و فروشگاهی

برای بهینه کردن سرعت و بهبود سئو وردپرس کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید، مثلاً:

  • بهینه کردن عکس‌های سایت از نظر حجم و تگ Alt
  • نصب افزونه catch وردپرس
  • آپدیت نگهداشتن سایت وردپرس
  • آپلود نکردن مستقیم ویدیو در وردپرس
  • استفاده از یک قالب بهینه برای سرعت
  • استفاده از پلاگین‌های سریعتر
  • استفاده از lazy loading در صورت نیاز
  • اصلاح ارورهای سایت
  • و …

11. عکس‌های سایت را بهینه کنید

قطعاً تصاویر به جذابیت محتواهای شما کمک می‌کند، اما بارگذاری آن‌ها نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که تصاویر هم در سئو وردپرس مهم هستند، باید مطمئن شوید که عکس‌ها سایت، هم برای موتور جستجو و هم برای کاربر بهینه شده‌اند. برای بهینه کردن عکس‌ها 2 نکته را باید در نظر داشته باشید:

  1. حجم عکس‌ها استاندارد و بهینه باشد
  2. حتماً برای عکس‌های از تگ Alt استفاده کنید تا موتورهای جستجو موضوع تصویر شما را بفهمند

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی تگ عنوان و alt را هنگام آپلود تصویر اضافه کنید.

تگ alt در سئو وردپرس

12. از نقشه سایت یا XML SITEMAP استفاده کنید

سایت مپ فایلی است که لیستی از محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. موتورهای جستجو از نقشه سایت استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند، صفحات جدید را کشف کنند و اگر صفحه‌ای به روز شده دوباره بررسی کنند.

اگر از افزونه‌های سئو وردپرس مثل Yoast استفاده می‌کنید خودش به صورت خودکار نقشه سایت xml ایجاد می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس آن را مثل تصویر زیر در سرچ کنسول وارد کنید. بعد از Submit کردن، مدتی طول می‌کشد تا فایل بررسی و صفحه‌ها برای اولین بار ایندکس شوند.

توجه: ربات‌های گوگل بدون داشتن نقشه هم می‌توانند در میان صفحه‌های وبسایت بچرخند و آنها را ایندکس کنند ولی اگر نقشه سایت را در سرچ کنسول ثبت کنید، این فرآیند خیلی سریع‌تر پیش می‌رود.

بخوانید
چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟

13. از ssl استفاده کنید

لایه‌ی امن سوکت‌ها (Secure Sockets Layer) یا همان SSL،  با رمزگذاری اطلاعاتی بین سرور و مرورگر، یک ارتباط امن را به وجود می‌آورد. Ssl در سئو وردپرس نقش مهمی دارد چون از نظر گوگل سایت‌های ایمن شده با این پروتکل، لایق جایگاه بهتری در نتایج هستند.

شما به راحتی می‌توانید ssl را برای سایت خود فعال کنید. کافیست افزونهReally Simple SSL را نصب و فعال کنید و تنظیمات آن را انجام دهید.

افزونه ssl وردپرس

14. کامنت‌ها را بهینه کنید

نظرات پای پست‌ها نشانه تعامل افراد با سایت شماست. کاربرانی که با سایت شما درگیر هستند، بارها به سایت شما برمیگردند و ممکن است شما را به دیگران معرفی کنند و این یعنی افزایش ترافیک و بهبود سئو وردپرس.

کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنیدحتما بخوانید: کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنید

اما باید مطمئن شوید نظراتی که در سایتتان قرار می‌گیرد، اسپم نیستند و لینک‌های خراب ندارند چون بر رتیه‌بندی سایتتان تاثیر منفی می‌گذارند.

برای فیلتر کردن اسپم‌ها، افزونه‌های زیادی وجود دارد که دو نمونه آن Akismet و Anti Spam هستند.

Akismet یک افزونه محافظت از اسپم است که روی خود وردپرس نصب شده اما به طور پیش فرض فعال نیست.

نکته دوم برای بهینه کردن کامنت:

کامنت‌های زیاد روی یک پست می‌تواند باعث کندی سرعت بارگذاری صفحه شود که بر رتبه‌بندی سایت شما و سئو وردپرس تاثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از این اتفاق نظرات خود را به چندین صفحه تقسیم کنید. بخشی در صفحه نمایش داده شود، اگر کابر مایل بود، کلیک کند و ادامه نظرات را ببیند.

سئو وردپرس هم انجام شد!

ساده بود نه؟ همین چند مرحله ساده اگر درست انجام شود، سایت شما را برای موتورهای جستجو با اعتبار می‌کند و در رقابت با بقیه سایت‌ها می‌توانید جایگاهی که شایسته‌اش هستید را به دست آورید. فقط دقت کنید همیشه محتواهای خود را به روز نگهدارید و مرتب سرچ کنسول را چک کنید تا اگر جایی عیب و ایرادی دارد آن را برطرف کنید.

اگر سوالی دارید در بخش نطرات ازما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا